Проєкт. "Моральні цінності людини " за твором В.Винниченка" Федько-халамидник"

Про матеріал
Сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, критичне мислення; удосконалювати уміння аргументовано доводити власну думку, висловлювати своє ставлення до літературних героїв. Очікувані результати: загальнолюдські моральні цінності (добро, порядність, чесність, милосердність, скромність).
Перегляд файлу

                      Українська література        6 клас                                                                             

 

Проєкт

                                           «Моральні цінності людини»

В.Винниченко «Федько-халамидник»

Мета: сприяти усвідомленню найважливіших цінностей моралі та етики, що роблять людину духовно багатою і щедрою на добро, порядність, чесність; розвивати зв’язне мовлення учнів, творчу уяву, критичне мислення; удосконалювати уміння аргументовано доводити власну думку, висловлювати своє ставлення до літературних героїв.

Очікувані результати: загальнолюдські моральні цінності (добро, порядність, чесність, милосердність, скромність).

Ключове питання: Чим можна виміряти добро?

Тематичні питання:

1.Найважливіші цінності моралі та етики.

2. Людина починається з добра.

3. Показна вихованість, лицемірство.

4. Я – особистість.

Методичні рекомендації. Під час аналізу оповідання варто постійно порівнювати образи Федька і Толі; спонукати замислитися над тим, який ти. Характеризуючи образи головних героїв, доцільно встановлювати причиново-наслідкові зв’язки між фактами і явищами, між рисами вдачі, вчинками персонажів. Логічним буде присутність слів «добро», «обман», «сім’я» у визначенні всіх структурних елементів оповідання. Для проєктування доцільно відвести урок, організувати роботу учнів у 4 групах. Рекомендована форма презентації проєктів: частина наступного уроку.

 

Операційна карта з розробки тематичного питання

Найважливіші цінності моралі та етики

 

Мораль (із тлум. словника) – система норм і принципів поведінки людей у ставленні один до одного та суспільства.

Етика (із тлум. словника) – наука, що вивчає мораль.

  1. Назвіть моральні якості, які визначають цінності людини.
  2. Доведіть, що в оповіданні «Федько – халамидник» носієм цих моральних якостей є Федько.
  • Чи є у хлопця доброта? В чому вона виявляється?
  • Яке у вас було ставлення до Федька на початку твору? Чому?
  • Що вас захопило, а що викликало негативне ставлення у творі?
  • Що найбільше хвилювало помираючого Федька?

Чи згодні ви з твердженням: «І бешкетник, халамидник може виявитися сміливим, здатним прийти на допомогу не тільки другу, а й недругові»?

         Сформулюйте власне розуміння поняття «моральні цінності».

 

Операційна карта з розробки тематичного питання

Людина починається з добра.

Добро (із тлум. словника) – 1.Усе позитивне в житті людей, що відповідає їхнім інтересам, бажанням, мріям; благо. 2. Добра корисна справа, вчинок.

 Доведіть, що Федько був щедрим на добро:

  • Підберіть цитатну характеристику Федька (риси характеру, вчинки та поведінка).
  • Хто такий халамидник?

Це слово є лайливим – бешкетник, пустун, шибеник, шалапут, шибайголова, паливода.

  1. Чи можемо ми охарактеризувати Федька як негативного героя?
  2. Яке асоціативне гроно виникає, коли говорити про Федька?
  3. Чому, на ваш погляд, Федько вперше в житті сказав неправду батькові Толі, обмовивши себе?
  4. Як би ви вчинили на його місці?
  • Чи погоджуєтеся ви із твердженням: «Федько хоч і був халамидником, проте добра, чесна душа. А людина починається з добра».
  • Сформулюйте власне розуміння поняття «робити добро».
  • Доведіть думку, що добро можна виміряти людським серцем.

                    

Операційна карта з розробки тематичного питання

Показна вихованість, лицемірство

Лицемір (із тлум. словника) – дволична, нещира людина, яка вдає з себе доброчесну, щиросердну.

Егоїзм ( із тлум. словника) – себелюбство, нехтування суспільними інтересами та інтересами інших людей заради задоволення власних особистих інтересів і прагнень.

Порядний (із тлум. словника) – який дотримується правил пристойності, чесний.

Чесний (із тлум. словника) – який відзначається високими моральними якостями, особистою гідністю, щирий і прямолінійний у поведінці.

Доведіть, що зовнішня вихованість, хороші манери не свідчать про чесність і порядність людини:

  1. Яким в оповіданні зображений Толя?
  2. Чи схожий внутрішній світ Федька і Толі? Чи є щось спільне?
  3. Що найбільше хвилювало Толю в той час, коли ховали Федька?
  4. Чи усвідомив Толя свою провину в смерті Федька? Чи відбулося його духовне очищення?
  5. Які думки утверджує автор протиставляючи образи Федька і Толі?
  6. Кого б ви обрали собі в друзі? Чому?
  7. Зробіть припущення , чи змінилася б доля Федька, якби Толя сказав батькам правду. Як , по-твоєму, складеться життя Толі? Яким він стане, коли виросте?
  • Поміркуйте, чи у теперішньому світі є такі Толі й Федьки?
  • Сформулюйте власне розуміння «порядна людина». Які цінності, на вашу думку, повинні переважати у такої людини?

 

Операційна карта з розробки тематичного питання

Я – особистість

Особистість – (із тлум. словника) – конкретна людина з погляду її культури, особливостей характеру, поведінки; індивідуальність, особа.

Доведіть, що ви особистість, що ви неповторні.

  1. Чи замислюєтесь ви над тим, які ви є?
  2. Чи вважаєте себе особистістю?
  3. Чим ви неповторні? Чим відрізняєтеся від інших?
  4. На кого ви хотіли б бути схожими: на Федька чи на Толю? Чому?
  5. Як би ви вчинили на місці Федька?
  6. Як ви ставитесь до людей, що обманюють?
  • Поміркуйте, чи можна виправдати обман заради благородної мети.

Сформулюйте власне розуміння «благородна людина». Які цінності, на вашу думку, повинні переважати у такої людини?

 

docx
Додав(-ла)
Гутарова Неля
Додано
27 грудня 2022
Переглядів
503
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку