Чарльз Діккенс (1812–1870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження.

Про матеріал
Матеріал дасть зможу вивчити житєвий і творчий шлях Чарльза Діккенса. Ознайомитися із його твором "Ніч перед Різдвом"
Перегляд файлу

Урок № 22

Тема: Чарльз Діккенс (18121870). «Різдвяна пісня в прозі». Подорож у часі й просторі Скруджа

Мета:

  • навчальна: ознайомити учнів із головними віхами життя і творчості письменника,особливостями його світогляду та дослідити фактори, що мали вплив на формування його особистості і творчість;
  • розвивальна: розвивати критичне мислення, культуру мовлення учнів;
  • виховна: сприяти вихованню естетичних смаків школярів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Методи прийоми: слово вчителя, репродуктивна бесіда, робота з підручником, колективна робота, робота з підручником, інтерактивна вправа «Мікрофон»

Обладнання: підручник

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя. Сьогодні ми вирушаємо до Англії — батьківщини видатного англійського письменника Чарльза Діккенса. Він так любив свою країну, свій народ, що приніс їм славу не лише як автор чудових художніх творів, а і як людина, що змогла змінити тогочасне суспільство на краще, хоча й не була при владі. За книгами Діккенса приймалися закони, які допомогли англійцям позбутися таких ганебних явищ, як експлуатація дитячої праці, казнокрадство в будинках для найбідніших та ін. Саме доброті й милосердю  своєю творчістю вірно служив англійський митець. Жодного з англійських письменників 19 століття не перекладали стільки разів іншими мовами, жоден не міг навіть наблизитися до тієї кількості тиражів, які витримали твори Чарльза Діккенса. Англійці виховуються на його творах. Та й у всьому світі зараз небагато дітей, які б не знали його героїв. Свого часу і ви ознайомилися з його «Різдвяною піснею в прозі». Сьогодні ми дізнаємося про його життя більше, бо його життя – це теж цікава, сумна і весела повість про людину, яка, не зважаючи ні на що, здійснила свої мрії.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів

    Репродуктивна бесіда

  1. Скільки років було Робінзону Крузо, коли він потрапив на острів Відчаю? (27р.)
  2. У якому віці герой покинув безлюдний острів? (55р.)
  3. Яку «коштовну знахідку» на розбитому кораблі Крузо не віддав би «за цілий корабель із золотом»? (ящик теслі з інструментами)
  4. Про що Робінзон каже:»Непотрібний мотлох!..Навіщо ти мені тепер!» (Про гроші). Доведіть словами з тексту.
  5. Назвіть професії, які опанував Крузо, живучи на острові?(мореплавець, плантатор, тесля-стілець, стіл, човен; гончар (посуд); хлібороб, мисливець, скотар, садівник (виноград); кухар, кравець, учитель (для П’ятниці), письменник (щоденник), мислитель.
  6. Хто був для Робінзона довгий час друзями – співрозмовниками? (собака, кішка, папуга).
  7. Чому дикун, якого врятував Крузо. Називався – П’ятниця? (день порятунку).

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  1. Слово вчителя. Чарльз Діккенс народився у небагатій сім’ї. Його батько здобув освіту завдяки аристократичній родині, у якій дід майбутнього письменника служив дворецьким, а бабуся — економкою. У родині батьків Діккенса завжди бракувало грошей: він ще в дитинстві відчув на собі, що таке бідність. Його навчання постійно переривала потреба заробляти гроші для родини. Спочатку це сталося, коли Чарльз був тринадцятирічним. Батька посадили в боргову в’язницю, де дуже скоро опинилася й уся родина (там було дешевше жити). Уся, окрім старшого сина — Чарльза, якого за допомогою далекого родича влаштували на фабрику вакси мити пляшки й клеїти на них етикетки за шість шилінгів на тиждень. Хоча на фабриці майбутній письменник працював не більше чотирьох місяців, дітей, змушених заробляти на хліб тяжкою працею,він запам’ятав на все життя. Можливо, саме тоді Діккенс зрозумів, що гроші в цьому світі вирішують багато, але не все, що є цінності, набагато важливіші за матеріальні статки,— це тепло й затишок родинного вогнища.

П’ятнадцятилітнім майбутній письменник почав справжнє доросле життя. Він змінив декілька професій, доки не влаштувався репортером до лондонської газети. Згодом став писати художні твори і дуже швидко перетворився на одного з найпопулярніших письменників не лише своєї країни, а й усього світу. Коли до Нью-Йорка приходив пароплав з Англії, на борту якого був наклад нового роману Діккенса,в порту його зажди чекало багато людей. Невдовзі Діккенс став багатим — його статок перевищив власні кошти англійської королеви. Письменник викупив маєток, де його дідусь і бабуся були прислугою, і відтоді чимала родина Діккенсів збиралася там.

Люди, які знали письменника і тоді,коли він був бідним репортером,і тоді, коли літературна творчість принесла йому всесвітню славу та чималі прибутки, казали, що він не втратив«щедрого серця і щедрої душі». Він завжди приходив на допомогу, особливо коли в скрутному становищі опинялися члени його великої родини. І його родичі, і рідня його дружини часто не лише чекали грошей від письменника,а й навіть розраховували на них. І все ж, попри шалену популярність та впливовість, Діккенс не став зарозумілим, самозакоханим. Можливо, в цьому йому допомогло природжене почуття гумору, яке дуже відчутне у його творах.

Ч. Діккенс написав багато великих романів — «Пригоди Олівера Твіста», «Домбі і син», «Девід Копперфілд», «Великі сподівання», «Маленька Дорріт». Але є в нього невеличкий твір, герой якого пішов мандрувати світом. Його знають навіть ті, хто ніколи не читав Діккенса,а дивився, наприклад, діснеєвський мультиплікаційний серіал «Качині історії».

 Сучасники називали Діккенса співцем доброти й милосердя, поборником гуманізму. Адже його твори переконують, що найвища життєва цінність — це тепло родинного вогнища. А справжні коштовності,з якими ніколи не може зрівнятися золото,— це доброта й милосердя, чесність та порядність.

Чарльз Діккенс багато їздив Англією та іншими країнами Європи, та й по той бік Атлантики, у Сполучених Штатах Америки,був бажаним гостем. Найбільшою насолодою для прихильників таланту Діккенса була мить, коли письменник, а він був неперевершеним виконавцем, починав читати фрагменти своїх творів.

Слава не змінила демократичних поглядів письменника. Він любив людей, був завжди самостійним у висловлюваннях. Митець все життя вірив у те, що немає нічого сильнішого за людину, що будь-яке зло можна побороти зусиллям людської волі.

Відомо, що королева Вікторія мала наміри подарувати Діккенсові титул дворянина. Однак ця звістка не викликала у нього великого захоплення. Найбільшою нагородою для Діккенса була любов читачів.

2. Колективна робота. Складання таблиці «Періоди творчості Чарльза Діккенса» (третю колонку: «Характерні риси творчості учні заповнюють самостійно»)

3. Робота з підручником. Читання твору «Різдвяна пісня у прозі»

4. Репродуктивна бесіда

 Як з'явився перший із трьох духів? (Разом зі світлом. Темряву художнього простору, що заповнила собою всю І строфу, прорізає світло.)

— З'ясуємо особливості зовнішності першого Духа й спробуємо зрозуміти, чому він має саме такий вигляд. Знайдіть у тексті й зачитайте його опис, поясніть значення ключових слів. («Чудна істота», «дитяча постать», «більше схожий на діда», «волосся ... було зовсім біле». Одягнений в дуже білу сорочку, підперезану блискучим поясом, держав гілку вічнозеленої рослини (в Англії на Різдво господу прикрашають гілками гостролиста. «Од його голови йшло широким пасмом світло, — воно освітлювало все навкруги».

Це дух минулого Різдва - він одночасно й дитина, й дід, тому що нагадує про ті свята, які були давно. Але це були свята дитинства. Сяйво над його головою має алегоричний характер. Можливо, в ті часи душа Скруджа ще не було сповнена холоду й темряви. Тож Дух Минулого Різдва - це нагадування про іншого Скруджа, яким він був у далекі роки свого дитинства, юності.)

— Перегляньте фрагмент анімаційного фільму «Різдвяна пісня в прозі» (зустріч Скруджа з Духом Минулого Різдва). Чи збіглося ваше уявлення про цю фантастичну істоту з її образом на кіноекрані? Наскільки, по-вашому, Дух Минулого Різдва відповідає його описові в тексті?

— Як ви думаєте, чому Дух сказав Скруджеві перед мандрівкою: «Дай я доторкнуся до твого серця... і моє доторкання підтримає тебе тепер і потім»? (Головна мета автора - відродити душу Скруджа! Йому в цьому допомагають фантастичні образи та фантастичні події (мандрівки в просторі й часі, фантастична можливість за одну Різдвяну ніч побувати в Минулому, Теперішньому та Майбутньому).

— Яким шляхом провів Скруджа Дух Минулого Різдва? Як ви гадаєте, чому цей шлях був саме таким?

— Які зміни й завдяки кому відбуваються зі Скруджем? (Уроки добра й самопожертви від молодшої сестри. Фанні повернула Скруджеві сім'ю. Містер Фецвіг власним прикладом показує, як потрібно ставитися до роботи й до життя.)

— Якою була реакція Скруджа на побачене й згадане? («Твої губи тремтять... А що це у тебе на щоці». Скрудж «заплакав», «все зворушувало Скруджеве серце до сліз». «Скруджеві стало ніяково»).

— Як ви думаєте, чому сила світла, що йшло від голови духа, стала дуже ясною й чому Скрудж надів на голову духа гасильника?

— Як і чому Скрудж почуває себе після першої мандрівки?

— Які результати дала мандрівка в минуле?

5. Колективна робота. Давайте за допомогою ментальної карти, яку ми зараз намалюємо, спробуємо відобразити основні події у творі й побачити духовне відродження головного героя; дізнатися, яку роль відіграє той чи інший епізод в оповіданні.

Створення ментальної карти.

hello_html_m35c64b61.jpg

 

V. Підсумок уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

  • Сьогодні на уроці я дізнався (дізналася)…
  • Сьогоднішній урок для мене був корисним…

VI. Оцінювання

VII. Домашнє завдання.

1. Скласти розповідь про Скруджа від першої особи до і після Різдва;

2. Скласти асоціативні портрети Скруджа до та після Рідзвяної подорожі.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
19 листопада 2022
Переглядів
2369
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку