Чарлз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Подорож головного героя Скруджа у часі та просторі

Про матеріал
Використовуючи конспект даного уроку, учитель буде мати можливість поглибити знання учнів про використання фантастичного елементу у творі; розвивати логічне мислення, творчу уяву учнів, вміння порівнювати і робити висновки; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати ближнім.
Перегляд файлу

 

Тема:

Чарлз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Подорож головного героя Скруджа у часі та просторі.

 

Мета:

поглибити знання учнів про використання фантастичного елементу у творі;

розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння порівнювати і робити висновки;

виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати ближнім.

 

Тип уроку:

урок-подорож.

 

Обладнання:

 портрет Ч.Діккенса, схеми, таблиці, виставка книг письменника, титули-малюнки учнів до «Різдвяної пісні», записи колядок на аудіокасеті.

 

Епіграф:

 Май серце, май душу і будеш людиною на всі часи.

 

Ч. Діккенс

 

Хід уроку

 

  1.      Мотивація

Вчитель:

-         Урок хочу почати словами героя «Різдвяної пісні» Марлі: «Не знати того, що навіть віками каяття не можна надолужити втрачену на землі можливість здійснювати добрі справи!» з цими словами привид Марлі звернувся до Скруджа перед Різдвом. Ми повинні запам’ятати їх на все життя, щоб з нами не трапилося такої біди, як із Скруджем.

 

  1. Узагальнення деяких фактів, подій, власних вражень.

-          Яке враження справив на вас твір?

-          Що найбільше сподобалося?

-          Як ви думаєте, коли автор почав із симпатією ставитися до Скруджа?

-          Хто з героїв найбільше сподобався? Чому?

 

  1. Оголошення теми, мети уроку (в зошиті тему записують кольоровими ручками).

 

  1. Словникова робота.

-          Що таке гуманізм?

 

         Сьогодні ми дізнаємося значення ще одного поняття, яке допоможе нам у подальшій роботі на уроці.

 

Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось якостей, властивостей. Те саме, що занепад, виродження.

-          Доберіть до слова «деградація» антонім (відродження, переродження).

-          Де і коли відбуваються події?

-          Що люди очікують з приходом Різдва?

-          Чи всі герої повісті шанують Різдво? Назвіть тих, хто чекає це свято з нетерпінням, розкажіть про них. Використайте схему, де йдеться про стосунки між цими героями й головним персонажем. (додаток 1).

 

Вчитель:

-          «У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, – треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших», – ці слова належать Чарльзу Діккенсу.

-          А якою ж є душа нашого головного героя?

-          Знайдіть у тексті портрет Скруджа, зачитайте.

-          Яке слово для Скруджа було «найлихослівнішим»?

-          Що про нього говорили у місті?

-          Як Скрудж ставиться до навколишніх?

-          Зверніть увагу на таблицю «Світ достатку і гідності». (додаток 2). Як Діккенс співставляє ці два світи? Чого у світі більше духовного чи матеріального?

-          Прослідкуємо як автор змальовує свого героя. Використайте цитати із першої строфи.

 

Вчитель:

-          Ось до такої людини з крижаним серцем з’явився дух Марлі.

-          Що символізують ланцюги на ногах привида Марлі?

-          Чому Марлі прагне допомогти Скруджу?

-          Яким шляхом Марлі допомагає Скруджу?

-          Який умовний ланцюг помилок скував собі Скрудж до різдвяної подорожі?

(На партах лежать листки зі словами, що дають характеристику героям повісті. Учні відбирають ті, що вважають за потрібне).

(Скупість→жорстокість→жадібність→бездушність→ненависть→ самотність)

-          Як провів Скрудж передсвятковий день?

-          А як про Різдво говорить племінник Скруджа? (Зачитується цитата на стор. 68 підручника).

-          А що говорить про це свято Марлі?

 

  •       Подорож Скруджа у минуле, майбутнє, теперішнє.

 

-          У які подорожі вирушає Скрудж різдвяної ночі?

-          Яким був Скрудж у дитинстві, у юнацькі роки? Що його турбувало на той час?

-          Як Скрудж реагував на те, що показував йому Дух Минулого Різдва?

-          Для чого дух Минулого познайомив нас із минулим життям Скруджа?

-          А що хотів показати нашому герою Дух Теперішнього Різдва? Чому вони разом завітали до сім’ї Кретчетів та до племінника?

-          А чому те, що показав Дух Майбутнього Різдва, налякало Скруджа?

-          Чому Дух не хотів говорити зі Скруджем?

-          Як змінюється герой біля Духа Майбутнього?

-          Чому цей Дух справив на нього таке враження?

 

Вчитель:

-          Дома ви працювали над такими завданнями – показати, як змінювались почуття Скруджа після кожної подорожі (робота в групах).

 

Висновки:

1-ша група. В душі почало розгоратися світло доброти, чистоти та благо чинності.

2-га група. Радів, став веселим, хоче змінитися; вболіває за Тіма, соромиться своїх слів.

3-тя група. Скрудж – зовсім інша людина, сповнена віри в краще майбутнє.

 

Вчитель:

-          Яку роль відіграли фантастичні образи у житті Скруджа? Дайте відповідь, користуючись таблицею № 3. (додаток 3).

-          Яке значення має слово «відродитися»? (Робота з словником Ожегова)

-          Доведіть, що Скрудж дійсно відродився.

-          Які нові почуття з’явилися у нашого героя? Методом гронування заповніть схему «Шлях Скруджа до щастя» (додаток 4).

 

Вчитель:

-          Переродження Скруджа відбувається в Різдвяні дні – у ці світлі дні добра і радості. І не диво, що саме в ці дні, за словами самого Діккенса, «принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щоненайвдячніші обставини і важкі перемоги». Сам письменник любив ці свята і так писав про Різдво: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачить своїх ближніх, – навіть і тих, хто не має ні грошей, ні долі, – таких самих людей, як вони самі».

Звучить колядка:

-          Діти, а коли православні святкують Різдво?

-          Що передує святкуванню Різдва?

-          Коли ж сідають до столу?

-          Які традиційні страви ставлять на стіл? Скільки їх? Чому?

-          Складіть асоціативний кущ із словом Різдво.

Р – радість

і – ікона

з – зірка

д – диво

в – вертеп

о – очікування

 

Вчитель:

-          Одним із випереджальних завдань було підготувати розповідь англійською мовою про святкування Різдва в Англії (розповідь учня).

-          Про що ж ми дізналися із розповіді? Хто може зробити переклад? (переклад на українську мову).

-          Як називаються колядки в англійській мові? Одна із Christmas carol звучить на англійській мові (якщо діти знають слова, можуть теж співати).

-          За допомогою кольорових олівців намалюйте портрет зла та добра. Поясніть свій вибір та кольори, за допомогою яких ви творили.

 

Вчитель:

-          Прочитані останні рядки «Різдвяної пісні» Чарльза Діккенса. Але Диво Різдва – Диво Добра та Любові до людей в наших серцях залишається.

Учениця декламує слова колядки:

«Од небесного Едема

Світла зірка Вифлиєма

Путь небесну провела,

Путь, де люди без поміхи

Взнали щастя самовтіхи

Без розпусти і без зла.

Взнали щастя не в розкошах,

Не в хоромах, і не в грошах,

А в душевній чистоті,

І в любові, і в єднанні,

В віковічному братанні,

В братній щирості святій»

 

  1.  Закріплення вивченого матеріалу у формі психологічного тренінгу «Рівний рівному».

-          Чим зацікавив урок?

-          Які загальнолюдські моральні принципи життя ви хотіли б виховати в собі?

-          Що б ви попросили у Духа Майбутнього Різдва?

 

  1. Домашнє завдання.

Всі:

-          опрацювати статтю підручника про особливості жанру різдвяного оповідання.

 

ІІ-ІІІ р.:

-          підготуватись до вікторини «Впізнай героя».

 

ІV р.:

-          обґрунтувати свою позицію щодо героя (засуджую Скруджа, співчуваю Скруджу).

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Ємчик Тетяна
Додано
10 жовтня 2023
Переглядів
691
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку