Тема: |
Чарлз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Подорож головного героя Скруджа у часі та просторі.
|
Мета: |
поглибити знання учнів про використання фантастичного елементу у творі; розвивати логічне мислення, творчу уяву, вміння порівнювати і робити висновки; виховувати людяність, доброту, милосердя, уміння співчувати ближнім.
|
Тип уроку: |
урок-подорож.
|
Обладнання: |
портрет Ч.Діккенса, схеми, таблиці, виставка книг письменника, титули-малюнки учнів до «Різдвяної пісні», записи колядок на аудіокасеті.
|
Епіграф: |
Май серце, май душу і будеш людиною на всі часи. |
Ч. Діккенс
Хід уроку
Вчитель:
- Урок хочу почати словами героя «Різдвяної пісні» Марлі: «Не знати того, що навіть віками каяття не можна надолужити втрачену на землі можливість здійснювати добрі справи!» з цими словами привид Марлі звернувся до Скруджа перед Різдвом. Ми повинні запам’ятати їх на все життя, щоб з нами не трапилося такої біди, як із Скруджем.
- Яке враження справив на вас твір?
- Що найбільше сподобалося?
- Як ви думаєте, коли автор почав із симпатією ставитися до Скруджа?
- Хто з героїв найбільше сподобався? Чому?
- Що таке гуманізм?
Сьогодні ми дізнаємося значення ще одного поняття, яке допоможе нам у подальшій роботі на уроці.
Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось якостей, властивостей. Те саме, що занепад, виродження.
- Доберіть до слова «деградація» антонім (відродження, переродження).
- Де і коли відбуваються події?
- Що люди очікують з приходом Різдва?
- Чи всі герої повісті шанують Різдво? Назвіть тих, хто чекає це свято з нетерпінням, розкажіть про них. Використайте схему, де йдеться про стосунки між цими героями й головним персонажем. (додаток 1).
Вчитель:
- «У кожного чоловіка душа не повинна бути замкнена, – треба, щоб вона завжди зустрічалася зі своїми близькими, щоб мала співчуття до інших», – ці слова належать Чарльзу Діккенсу.
- А якою ж є душа нашого головного героя?
- Знайдіть у тексті портрет Скруджа, зачитайте.
- Яке слово для Скруджа було «найлихослівнішим»?
- Що про нього говорили у місті?
- Як Скрудж ставиться до навколишніх?
- Зверніть увагу на таблицю «Світ достатку і гідності». (додаток 2). Як Діккенс співставляє ці два світи? Чого у світі більше духовного чи матеріального?
- Прослідкуємо як автор змальовує свого героя. Використайте цитати із першої строфи.
Вчитель:
- Ось до такої людини з крижаним серцем з’явився дух Марлі.
- Що символізують ланцюги на ногах привида Марлі?
- Чому Марлі прагне допомогти Скруджу?
- Яким шляхом Марлі допомагає Скруджу?
- Який умовний ланцюг помилок скував собі Скрудж до різдвяної подорожі?
(На партах лежать листки зі словами, що дають характеристику героям повісті. Учні відбирають ті, що вважають за потрібне).
(Скупість→жорстокість→жадібність→бездушність→ненависть→ самотність)
- Як провів Скрудж передсвятковий день?
- А як про Різдво говорить племінник Скруджа? (Зачитується цитата на стор. 68 підручника).
- А що говорить про це свято Марлі?
- У які подорожі вирушає Скрудж різдвяної ночі?
- Яким був Скрудж у дитинстві, у юнацькі роки? Що його турбувало на той час?
- Як Скрудж реагував на те, що показував йому Дух Минулого Різдва?
- Для чого дух Минулого познайомив нас із минулим життям Скруджа?
- А що хотів показати нашому герою Дух Теперішнього Різдва? Чому вони разом завітали до сім’ї Кретчетів та до племінника?
- А чому те, що показав Дух Майбутнього Різдва, налякало Скруджа?
- Чому Дух не хотів говорити зі Скруджем?
- Як змінюється герой біля Духа Майбутнього?
- Чому цей Дух справив на нього таке враження?
Вчитель:
- Дома ви працювали над такими завданнями – показати, як змінювались почуття Скруджа після кожної подорожі (робота в групах).
Висновки:
1-ша група. В душі почало розгоратися світло доброти, чистоти та благо чинності.
2-га група. Радів, став веселим, хоче змінитися; вболіває за Тіма, соромиться своїх слів.
3-тя група. Скрудж – зовсім інша людина, сповнена віри в краще майбутнє.
Вчитель:
- Яку роль відіграли фантастичні образи у житті Скруджа? Дайте відповідь, користуючись таблицею № 3. (додаток 3).
- Яке значення має слово «відродитися»? (Робота з словником Ожегова)
- Доведіть, що Скрудж дійсно відродився.
- Які нові почуття з’явилися у нашого героя? Методом гронування заповніть схему «Шлях Скруджа до щастя» (додаток 4).
Вчитель:
- Переродження Скруджа відбувається в Різдвяні дні – у ці світлі дні добра і радості. І не диво, що саме в ці дні, за словами самого Діккенса, «принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щоненайвдячніші обставини і важкі перемоги». Сам письменник любив ці свята і так писав про Різдво: «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця і бачить своїх ближніх, – навіть і тих, хто не має ні грошей, ні долі, – таких самих людей, як вони самі».
Звучить колядка:
- Діти, а коли православні святкують Різдво?
- Що передує святкуванню Різдва?
- Коли ж сідають до столу?
- Які традиційні страви ставлять на стіл? Скільки їх? Чому?
- Складіть асоціативний кущ із словом Різдво.
Р – радість
і – ікона
з – зірка
д – диво
в – вертеп
о – очікування
Вчитель:
- Одним із випереджальних завдань було підготувати розповідь англійською мовою про святкування Різдва в Англії (розповідь учня).
- Про що ж ми дізналися із розповіді? Хто може зробити переклад? (переклад на українську мову).
- Як називаються колядки в англійській мові? Одна із Christmas carol звучить на англійській мові (якщо діти знають слова, можуть теж співати).
- За допомогою кольорових олівців намалюйте портрет зла та добра. Поясніть свій вибір та кольори, за допомогою яких ви творили.
Вчитель:
- Прочитані останні рядки «Різдвяної пісні» Чарльза Діккенса. Але Диво Різдва – Диво Добра та Любові до людей в наших серцях залишається.
Учениця декламує слова колядки:
«Од небесного Едема
Світла зірка Вифлиєма
Путь небесну провела,
Путь, де люди без поміхи
Взнали щастя самовтіхи
Без розпусти і без зла.
Взнали щастя не в розкошах,
Не в хоромах, і не в грошах,
А в душевній чистоті,
І в любові, і в єднанні,
В віковічному братанні,
В братній щирості святій»
- Чим зацікавив урок?
- Які загальнолюдські моральні принципи життя ви хотіли б виховати в собі?
- Що б ви попросили у Духа Майбутнього Різдва?
Всі:
- опрацювати статтю підручника про особливості жанру різдвяного оповідання.
ІІ-ІІІ р.:
- підготуватись до вікторини «Впізнай героя».
ІV р.:
- обґрунтувати свою позицію щодо героя (засуджую Скруджа, співчуваю Скруджу).
1