Урок із зарубіжної літератури
Система образів. Джим Гокінс, Сілвер та ін. в романі Роберта Льюїса Стівенсона «Острів скарбів»
Мета: дослідити разом з учнями систему образів роману «Острів скарбів»; розвивати в учнів навички виразного читання, усного переказу, аналізу тексту; сприяти вихованню у школярів мужності, сміливості, порядності.
Тип уроку: застосування знань, умінь та навичок.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Епіграф на дошці
«Не шукай пригод, але й не тікай від них»
(Арабський вислів)
Слово вчителя
Дійсно, герої роману не шукали пригод, але коли ті неочікувано почались, поринули в них не вагаючись. Героям довелось пройти складний шлях, але здолали вони його гідно, так само як їх долав на своєму життєвому шляху автор роману – Роберт Льюїс Стівенсон.
ІІІ Актуалізація опорних знань учнів
ІV. Оголошення теми та мети уроку
Тож сьогодні ми продовжуємо глибше розглядати роман Р.Л. Стівенсона «Острів скарбів». І детальніше зосередимо свою увагу на образах головних героїв твору.
V. Сприйняття вивченого матеріалу
Бесіда
(За відповідями учнів визначаються деякі риси характеру головних героїв, виписуються на дошку та в робочі зошити)
Слово вчителя
Деякі риси характеру Джима Гокінса ми визначили, тож давайте детальніше розглянемо образ Сільвера. А для цього звернімося до підручника. Знайдіть рядки, які характеризують цього героя (учні зачитують)
А тепер давайте пофантазуємо і з’ясуємо, перебуваючи три роки на острові :
(Робота по рядах)
І ряд
ІІ ряд
ІІІ ряд
Руханка
Встали рівно біля парт.
Починаємо наш старт.
Руки вгору, руки вниз
Подивились пильно скрізь.
Головою покрутили,
Потім разом всі присіли.
Піднялись, понагинались
І здоровими зостались.
Слово вчителя
Після відпочинку можна продовжити роботу над текстом і прочитаймо, що відбувалося на острові з друзями Джима (зачитування учнями уривку з підручника )
Слово вчителя
Але не лише ці риси були притаманні головному героєві. Давайте переглянемо ще один уривок (демонстрація вчителем уривку з кінофільму «Острів скарбів» режисер В.Воробйов, 1982р.)
Тепер давайте пригадаємо як поводить себе герой у ворожому таборі.
Перед вами уривки з твору, складіть ці рядки у правильній послідовності (складання учнями уривків розрізаних в довільному порядку)
Уривок для І ряду:
«Я з першого погляду побачив, що ти спритний хлопець. Але цього від тебе я таки не сподівався, їй-бо!
На все це я, звісна річ, не відповів нічого. Притиснутий спиною до стіни, я намагався сміливо дивитися в очі Сільверові, хоч на серці в мене був чорний розпач»
Уривок для ІІ ряду:
«… – чудовий моряк, це я завше кажу, тільки надто крутий щодо дисципліни. Як треба, то треба, – вважає він, і цілком слушно.»
Уривок для ІІІ ряду:
«- Гаразд! – почав тоді я. – Я не такий дурний і доборе знаю, що мене чекає. Та хай буде, що буде, – мені все одно! Відколи я спіткався з вами, смерть мені не дивина.»
Слово вчителя
А тепер навпаки за рисами характеру і зовнішності відгадаємо героїв (Гра «Про кого йдеться»)
Слово вчителя
А тепер давайте знову звернемося до епіграфу уроку (зачитування учнями)
Гра «Мікрофон»
VІ. Підбиття підсумків уроку
Слово вчителя
Ось і підходить до кінця наш урок, і я вам пропоную на завершення продовжити таке речення
Сьогодні на уроці я: – дізнався…
– був вражений…
– замислився…
VІІ. Оцінювання учнів
VІІІ. Домашнє завдання
Високий рівень: дібрати цитати для характеристики образів;
достатній рівень: скласти план характеристики Джима Гокінса;