Тема: Урок-енциклопедія “Мандруючи з “Пілігримом”,
відкриваю для себе світ”
Мета: узагальнити знання учнів про вивчений роман “П’ятнадцятирічний капітан”, допомогти усвідомити пізнавальне значення твору, поглибити знання з географії; розвивати вміння використовувати отримані знання, узагальнювати, робити висновки, розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати високі моральні цінності, любов до пригод, подорожей; коригувати вимову учнів, збагачувати їх словниковий запас, розвивати білінгвальне мовлення і слухове сприймання.
Тип уроку: інтегрований урок (зарубіжна література і географія), узагальнення вивченого матеріалу.
Обладнання: портрет Жуля Верна, фізична карта світу, глобус, компас, презентація, роман “П’ятнадцятирічний капітан”, аркуші і картки для створення міні-енциклопедії.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Сьогодні ми з вами завершуємо вивчення твору “П’ятнадцятирічний капітан”. І яким буде цей урок, підказали мені саме ви, діти. Коли ми розпочали знайомство з цією книжкою, ви ставили багато запитань, цікавилися різними темами, про які згадувалося у романі. І не дивно, адже тут багато нового, захоплюючого, про що хочеться дізнатися.
Що ж, автор ставив за мету навчати так, щоб було цікаво. І це йому вдалося!
Сьогоднішній урок називається уроком-енциклопедією: будемо дізнаватися багато цікавих фактів і на основі вже відомого вам створимо власну міні-енциклопедію до роману “П’ятнадцятирічний капітан”.
Отож, вирушаємо у путь разом з “Пілігримом”! Бажаю усім нам попутного вітру!
Слайд 1.
Кожен з вас має аркуші, на яких ви створюватимете сьогодні свою енциклопедію. На аркушах є вказівки-підказки, які допоможуть вам правильно розміщувати інформацію. Отож, будьте уважні!
Крім того, правильно виконані вами завдання даватимуть вам право відкривати слова захованого речення — і в кінці уроку ми дізнаємося одну з думок Жуля Верна.
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення учнями фактичного матеріалу
Відтворення та узагальнення понять
1. Розпочнемо створення нашої міні-енциклопедії (пояснення значення слова).
(учні наклеюють назву твору, фото автора, зображення корабля).
Назва роману, його жанр - “П’ятнадцятирічний капітан”, пригодницький роман, географічний роман.
Слайд 2
Ім’я автора твору “П’ятнадцятирічний капітан” - Жуль Верн , фото автора.
Слайд 3
Оскільки роман є географічним, ми запросили вчителя географії, який допоможе нам з’ясувати усі географічні факти, покаже вам, як користуватися вже набутими знаннями.
Вчитель географії
Жуля Верна можемо назвати помічником географії не тільки у цьому творі. У своїх творах він мандрує усією земною кулею і описує усі континенти. Назвіть їх.
Вчитель зарубіжної літератури
Разом з пасажирами і командою “Пілігрима” вирушаємо у подорож. Пригадайте, звідки вийшов “Пілігрим”. (Нова Зеландія. Окленд.)
Вчитель географії
Пропоную відшукати на карті це місто і , користуючись своїми знаннями, визначити його координати. (Одна дитина виходить до дошки і виконує завдання, записує на дошці у “віконечку”, інші учні — на аркушах ).
Вчитель зарубіжної літератури
А зараз прийшов час для виконання завдання, яке стане ключем для одного із закритих слів.
Я називатиму слова або показуватиму жести, а ви будете “перекладати” іншою мовою (жестовою чи словесною відповідно), щоби переконатися, що розумієте значення тих понять, які ми використовували на уроках:
Капітан, компас, океан, Північна Америка, загинули (розвиваємо СС).
Раб, небезпека, Південна Америка, корабель, Африка (перевіряємо знання жестів).
Учитель відкриває слово: “Життя —
Час згадати героїв твору. Перегляньте фото і назвіть їх.
Слайд 4
А зараз прийшов час для виконання наступного завдання, яке стане другим ключем.
Пропоную знайти і виправити помилки у тексті.
Слайд 5
Корабель “Вальдек” вирушив з Африки до Південної Америки. Через декілька днів моряки побачили затонуле судно “Пілігрим”, з якого врятували шестеро негрів та собаку Джека. Капітан Том і 7 матросів полювали на акулу і загинули. Новим капітаном стає Негору.
Корабель плив океаном приблизно один місяць, поки дістався до берега острова.
Учитель відкриває слово: “Життя — це
А зараз учень (Соломія) більш детально розповість вам про китів і китобійний промисел.
Слайд 6,7.
Учні заповнюють “енциклопедію” інформацією про китів.
Отож, трагічна подія стала початком наступних небезпечних пригод. З’ясуймо, чому ж так сталося, що сприяло тому, що команда досвідчених моряків загинула.
Слайд 8.
Моряки і капітан “Пілігрима”не знали, що полюють на кита, який був з китеням! А це було дуже небезпечно: мама захищала свою дитину і тому була дуже агресивною.
Вчитель географії
Наступне завдання: позначити на карті шлях “Пілігрима” і визначити географічні координати головних точок — тих місць, де відбулися основні події під час мандрівки на кораблі.
Слайд 9.
Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода
Вчитель зарубіжної літератури
Діти, а чому ж сталася така прикра помилка? Хто і що було причиною цього?
(Негору, залізний брусок, компас).
Пропоную провести експеримент.
Вчитель разом з дітьми спостерігають за компасом і тим, як стрілка реагує на залізо.
Фізкультхвилинка: лунає музика, у супроводі якої учні виконують “морські” вправи.
І ще одне завдання, яке покаже, як добре ви знаєте зміст твору “П’ятнадцятирічний капітан” — розв’язати кросворд.
Слайд 10
Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода, у якій
Учні заповнюють кросворд в “енциклопедії”.
Вчитель географії
Як визначати географічні координати, ви вже показали. На уроках географії у 7 класі ми будемо вивчати особливості тваринного і рослинного світу кожного континенту. Адже він такий різний! У цьому ви вже переконалися, читаючи роман Жуля Верна. Отож, давайте пригадаємо, що так вразило і здивувало наших мандрівників.
Слайд 11 (порівняння тварин Південної Америки і Африки).
Учні наносять в “енциклопедії” назви тварин двох континентів.
Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода, у якій є місце
Вчитель зарубіжної літератури
Коли Дік Сенд завдяки своїй спостережливості й розуму з’ясував, що вони в Африці, він вирішив мовчати, щоб не тривожити друзів. Але коли кузен Бенедикт, побачивши термітники, вигукнув, що такі великі є в Африці, місіс Уелдон теж усе зрозуміла. Отож, що ж таке термітники?
Розповідь учня (Дмитро) і в енциклопедії відповідна інформація — про термітники.
Слайд 12,13
Розповідь учня (Максим) і в енциклопедію — про ентомологію.
Слайд 14,15
Опинившись в Африці, наші мандрівники зустріли небезпеку, набагато страшнішу і гіршу, ніж дикі звірі: це работорговці, у полон до яких вони потрапили. Що ж це за явище — работоргівля?
Розповідь учениці (Аліна) — і в енциклопедії відповідна інформація.
Слайд 16,17
Вчитель зарубіжної літератури
Жуль Верн показує себе і як знавець життя тубільців - корінних жителів Африки, знайомить читача із традиціями, віруваннями, побутом деяких африканських племен.
Розповідь учня (Марина) — і в енциклопедії відповідна інформація.
Слайд 18
У нас залишилося невідомим одне слово. Щоб дізнатися його, пропоную останнє завдання: визначити, на які моральні чесноти вказує компас Діка Сенда.
Учні вибирають:
сміливість, відповідальність, чесність, вірність, рішучість, наполегливість, вдячність;
обман, заздрість, лицемірство, жадібність, егоїзм.
Слайд 19
Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода, у якій є місце подвигу”.
Слайд 20
ІV. Підведення підсумків уроку-подорожі
Учитель зарубіжної літератури
“Життя — це пригода, у якій є місце подвигу”— ці слова належать невтомному мандрівнику Жулю Верну, який своїми книгами здобув заслужену славу й любов в усьому світі.
- Як ви, діти, розумієте ці слова? Про яку пригоду, який подвиг йдеться?
(відповіді учнів).
- Які подвиги можете робити ви? Перемагати себе, своє “не хочу”, любити ближніх, допомагати тощо).
Думаю, що книга “П’ятнадцятирічний капітан” не залишила вас байдужими, збагатила новими знаннями, а найголовніше — дала вам наснагу дізнаватися про щось нове і надалі. Адже у світі скільки багато нового і цікавого!
V. Домашнє завдання
1. Домашнє завдання сьогодні дає вам Жуль Верн і його герої: любити пригоди, пізнавати нове, жити, звіряючись з компасом Діка Сенда. Успіхів у цьому усім нам!
2. Завершити роботу над міні-енциклопедією: вписати героїв твору, географічні координати, про які згадували сьогодні, компас “моральних чеснот”.
Дякую усім за співпрацю!