Урок-енциклопедія «Мандруючи з «Пілігримом», відкриваю для себе світ»

Про матеріал
Підсумковий бінарний урок (зарубіжна література і географія) за вивченим романом Жуля Верна "Пятнадцятирічний капітан" розроблений для дітей з порушеням слуху, які навчаються у спеціальній школі.
Перегляд файлу

 Тема: Урок-енциклопедія “Мандруючи з “Пілігримом”,

відкриваю для себе світ”

 

 Мета: узагальнити знання учнів про вивчений роман “П’ятнадцятирічний капітан”, допомогти  усвідомити пізнавальне значення твору, поглибити знання з географії; розвивати вміння використовувати отримані знання, узагальнювати, робити висновки,  розвивати спостережливість, логічне мислення; виховувати високі моральні цінності, любов до пригод, подорожей; коригувати вимову учнів, збагачувати їх словниковий запас, розвивати білінгвальне мовлення і слухове сприймання.

 

 Тип уроку: інтегрований урок (зарубіжна література і географія), узагальнення вивченого матеріалу.

 

 Обладнання: портрет Жуля Верна, фізична карта світу, глобус, компас, презентація, роман “П’ятнадцятирічний капітан”, аркуші і картки для створення міні-енциклопедії.

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності

 

Слово вчителя

 Сьогодні ми з вами завершуємо вивчення твору “П’ятнадцятирічний капітан”. І яким буде цей урок, підказали мені саме ви, діти. Коли ми розпочали знайомство з цією книжкою, ви ставили багато запитань, цікавилися різними темами, про які згадувалося у романі. І не дивно, адже тут багато нового, захоплюючого, про що хочеться дізнатися.

Що ж, автор ставив за мету навчати так, щоб було цікаво. І це йому вдалося!

 Сьогоднішній урок називається уроком-енциклопедією: будемо дізнаватися багато цікавих фактів і на основі вже відомого вам створимо власну міні-енциклопедію до роману “П’ятнадцятирічний капітан”.

 Отож, вирушаємо у путь разом з “Пілігримом”! Бажаю усім нам попутного вітру!

Слайд 1.

 Кожен з вас має аркуші, на яких ви створюватимете сьогодні свою енциклопедію. На аркушах є вказівки-підказки, які допоможуть вам правильно розміщувати інформацію. Отож, будьте уважні!

 Крім того, правильно виконані вами завдання даватимуть вам право відкривати слова захованого речення —  і в кінці уроку ми дізнаємося одну з думок Жуля Верна.

 

ІІІ.  Сприйняття і  усвідомлення учнями фактичного матеріалу

        Відтворення та узагальнення понять

 

1. Розпочнемо створення нашої міні-енциклопедії (пояснення значення слова).

(учні наклеюють назву твору, фото автора, зображення корабля).

      Назва роману, його жанр - “П’ятнадцятирічний капітан”, пригодницький роман, географічний роман.

 

Слайд 2

 

      Ім’я автора твору “П’ятнадцятирічний капітан”  - Жуль Верн , фото автора.

 

Слайд 3

 

 

Оскільки роман є географічним, ми запросили вчителя географії, який допоможе нам з’ясувати усі географічні факти, покаже вам, як користуватися вже набутими знаннями.

  

Вчитель географії

Жуля Верна можемо назвати помічником географії не тільки у цьому творі. У своїх творах він мандрує усією земною кулею і описує усі континенти.  Назвіть їх.

 

Вчитель зарубіжної літератури

 

Разом  з пасажирами і командою “Пілігрима” вирушаємо у подорож. Пригадайте, звідки вийшов “Пілігрим”. (Нова Зеландія. Окленд.)

 

Вчитель географії

 

Пропоную відшукати на карті це місто і , користуючись своїми знаннями, визначити його координати. (Одна дитина виходить до дошки і виконує завдання, записує на дошці у “віконечку”, інші учні — на аркушах ).

 

Вчитель зарубіжної літератури

 

     А зараз прийшов час для виконання завдання, яке стане ключем для одного із закритих слів.

 

Я називатиму слова або показуватиму жести, а ви будете “перекладати” іншою мовою (жестовою чи словесною відповідно), щоби переконатися, що  розумієте значення тих понять, які ми використовували на уроках:

 

 Капітан, компас, океан, Північна Америка, загинули (розвиваємо СС).

 Раб, небезпека, Південна Америка, корабель, Африка (перевіряємо знання жестів).

 

 Учитель відкриває слово: Життя  

 

      Час згадати героїв твору. Перегляньте фото і назвіть їх.

 

Слайд 4

     А зараз прийшов час для виконання наступного завдання, яке стане другим ключем.

Пропоную знайти і виправити помилки у тексті.

 Слайд 5

 

         Корабель “Вальдек” вирушив з Африки до Південної Америки. Через декілька днів моряки побачили затонуле судно “Пілігрим”, з якого врятували шестеро негрів та собаку Джека. Капітан Том і 7 матросів полювали на акулу і загинули. Новим капітаном стає  Негору.

         Корабель плив океаном приблизно один місяць, поки дістався до берега острова.

 Учитель відкриває слово: “Життя — це

 

      А зараз учень (Соломія) більш детально розповість вам про китів і китобійний промисел.

 Слайд 6,7.

 

Учні заповнюють “енциклопедію” інформацією про китів.

 

      Отож, трагічна подія стала початком наступних небезпечних пригод. З’ясуймо, чому ж так сталося, що сприяло тому, що команда досвідчених моряків загинула.

 

 

Слайд 8. 

Моряки і капітан “Пілігрима”не знали, що полюють на кита, який був з китеням! А це було дуже небезпечно: мама захищала свою дитину і тому була дуже агресивною.

 

Вчитель географії

   Наступне завдання: позначити на карті шлях “Пілігрима” і визначити географічні координати головних точок — тих місць, де відбулися основні події під час мандрівки на кораблі.

Слайд 9.

 

 Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода

 

 

 Вчитель зарубіжної літератури

 

      Діти, а чому ж сталася така прикра помилка? Хто і що було причиною цього?

(Негору, залізний брусок, компас).

Пропоную провести експеримент.

 

      Вчитель разом з дітьми спостерігають за компасом і тим, як стрілка реагує на залізо.

 

      Фізкультхвилинка: лунає музика, у супроводі якої учні виконують “морські” вправи.

 

      

І ще одне завдання, яке покаже, як добре ви знаєте зміст твору “П’ятнадцятирічний капітан”     розв’язати кросворд.

 

Слайд 10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода, у якій

 

Учні заповнюють кросворд в “енциклопедії”.

 

 

 

Вчитель географії

 

Як визначати географічні координати, ви вже показали. На уроках географії у 7 класі ми будемо вивчати особливості тваринного і рослинного світу кожного континенту. Адже він такий різний! У цьому ви вже переконалися, читаючи роман Жуля Верна. Отож, давайте пригадаємо, що так вразило і здивувало наших мандрівників.

 

 Слайд 11 (порівняння тварин Південної Америки і Африки).

 

Учні наносять в “енциклопедії” назви тварин двох континентів.

 

Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода, у якій є місце

 

 

Вчитель зарубіжної літератури

 

Коли Дік Сенд завдяки своїй спостережливості й розуму з’ясував, що вони в Африці, він вирішив мовчати, щоб не тривожити друзів. Але коли кузен Бенедикт, побачивши термітники, вигукнув, що такі великі є в Африці, місіс Уелдон теж усе зрозуміла. Отож, що ж таке термітники?

 

Розповідь учня (Дмитро)  і в енциклопедії відповідна інформація — про термітники.

 

Слайд 12,13

 

Розповідь учня (Максим) і в енциклопедію — про ентомологію.

 

Слайд 14,15

 

Опинившись в Африці, наші мандрівники зустріли небезпеку, набагато страшнішу і гіршу, ніж дикі звірі: це работорговці, у полон до яких вони потрапили. Що ж це за явище — работоргівля?

 

 Розповідь учениці  (Аліна) — і в енциклопедії відповідна інформація.

 

Слайд 16,17

 

Вчитель зарубіжної літератури

 

Жуль Верн показує себе і як знавець життя тубільців - корінних жителів Африки, знайомить читача із традиціями, віруваннями, побутом деяких африканських племен.

 

Розповідь учня (Марина) — і в енциклопедії відповідна інформація.

 

Слайд 18

 

У нас залишилося невідомим одне слово. Щоб дізнатися його, пропоную останнє завдання:  визначити, на які моральні чесноти вказує компас Діка Сенда.

 

Учні вибирають:

    сміливість, відповідальність, чесність, вірність, рішучість, наполегливість, вдячність;

    обман, заздрість, лицемірство, жадібність, егоїзм.

 

Слайд 19

 

 

Учитель відкриває слово: “Життя — це пригода, у якій є місце подвигу”.

Слайд 20

 

ІV. Підведення підсумків уроку-подорожі

 

Учитель зарубіжної літератури

 

“Життя — це пригода, у якій є місце подвигу”— ці слова належать невтомному мандрівнику Жулю Верну, який своїми книгами здобув заслужену славу й любов в усьому світі.

 - Як ви, діти, розумієте ці слова? Про яку пригоду, який подвиг йдеться?

(відповіді учнів).

- Які подвиги можете робити ви? Перемагати себе, своє “не хочу”, любити ближніх, допомагати тощо).

 

Думаю, що книга “П’ятнадцятирічний капітан” не залишила вас байдужими, збагатила новими знаннями, а найголовніше — дала вам наснагу дізнаватися про щось нове і надалі. Адже у світі скільки багато нового і цікавого!

 

 

V.  Домашнє завдання

 

1. Домашнє завдання сьогодні дає вам Жуль Верн і його герої: любити пригоди, пізнавати нове, жити, звіряючись з  компасом Діка Сенда. Успіхів у цьому усім нам!

 

2. Завершити роботу над міні-енциклопедією: вписати героїв твору, географічні координати, про які згадували сьогодні, компас “моральних чеснот”.

 

 Дякую усім за співпрацю!

doc
Додано
12 жовтня 2023
Переглядів
464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку