Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі як можливість осягнути своє життя. Причини деградації його як особистості. Переродження С

Про матеріал
Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі». Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі як можливість осягнути своє життя. Причини деградації його як особистості. Переродження Скруджа – наслідок осмислення власного життя.
Перегляд файлу

Тема. Чарльз Діккенс. «Різдвяна пісня у прозі».

Подорож Скруджа Різдвяної ночі в часі і просторі як можливість осягнути своє життя. Причини деградації його як особистості. Переродження Скруджа – наслідок осмислення власного життя.

 

Мета уроку: ознайомити учнів з біографічною довідкою про письменника; розкрити гуманістичний зміст «Різдвяної пісні у прозі»; виробляти вміння аналізувати зміст художнього твору; вчити учнів аргументувати свою думку, використовуючи приклади з тексту; розвивати навички аналізу тексту, виразного читання, інсценування, творчу уяву, абстрактне мислення; формувати гуманістичні ідеали – сумління, справедливість, милосердя.

 

Обладнання: портрет письменника,  аудіо записи Різдвяних дзвонів, англійської пісні про Різдво, наочність, мультимедійна презентація до уроку, публікація до уроку, фрагменти відеозапису мультиплікаційного фільму за повістю «Різдвяна пісня у прозі».

 

Тип уроку: комбінований.

 

Є темні сили на землі,

та тим яскравішим

здається світло.

Ч. Діккенс

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель.

 Свята люблять всі. Адже це можливість відпочити, отримати подарунки… Та чи вичерпується цим зміст свята? Якщо ви спробуєте дібрати однокореневі слова до слова «свято», серед них буде і слово «святий». Наближається одне з найпрекрасніших свят у році – свято Різдва. Одним із символів цього свята є різдвяні дзвоники. І тому в подарунок за кожну правильну відповідь ви будете отримувати ось такі дзвіночки. (показую). Чому цей день такий жаданий? Що ж означає Різдво в житті людини? За відповідями на це та інші запитання звернімося до англійського письменника ХІХ століття Чарльза Діккенса.

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку та епіграфа.

 

ІУ. Основний зміст роботи.

 

1. Презентація портрета письменника.

 

Дома ви повинні були опрацювати статтю підручника про Чарльза Діккенса. (Вішаю на дошку).

 

2. Бесіда за запитаннями.

 

- Літературі якого народу належить творчість Ч. Діккенса?

- Коли і в якій сім’ї він народився?

- Про що мріяв і чим захоплювався письменник у дитинстві?

- Чи легким був життєвий шлях письменника?

- Завдяки яким рисам характеру він уже в 19 років стає чудовим репортером?

- Назвіть улюблених героїв Чарльза Діккенса.

- Чи всі герої вигадані?

- Що змінилося в Англії після появи творів письменника?

 

3. Учитель.

 Слава прийшла до Діккенса після виходу оповідання «Обід на Поплпр-Уок». А попереду були ще роки важкої письменницької праці: романи «Посмертні записки Піквікського клубу», «Маленька Дорріт», «Домбі і син», «Крамниця старожитностей», «Пригоди Олівера Твіста», збірки «Американські нотатки» і, нарешті, «Різдвяна пісня у прозі», з якою ми сьогодні познайомимось. (На дошку).

 Збірка «Різдвяні оповідання» побачила світ у 1843 році. У ній відбились погляди Ч. Діккенса на суспільство. Сам письменник розглядав цей твір як соціальну програму, заклик до єднання багатих і бідних. Але його надії були нездійсненними, мрії – ілюзорними. Та автор не втомлювався звертатися до людей з проповіддю добра і взаємодопомоги, він прагнув різдвяним дзвоном розбудити людські душі. Діккенс вірив у всемогутню силу слова «Різдвяних оповідань», які б мали з’являтися щороку в дні Різдва, щоб наставляти людей на шлях істини, добра. Він побачив у різдвяних святах вияв не тільки релігійних почуттів народу, а й уродженої доброти та життєрадісності, щирих веселощів, без яких життя бідняків було б ще убогішим.

 

4. Звернення до запису на дошці.

 «Це радісні дні – дні милосердя, доброти, всепрощення. Це єдині дні в усьому календарі, коли люди, наче з мовчазної згоди, вільно розкривають одне одному серця».

 

5. Бесіда за запитаннями.

- Про які дні йдеться у тезі, яку ми щойно прочитали?

- Коли відзначають Різдво в Англії та в Україні?

- А як святкують Різдво в Україні?

- Чим Різдво є для кожного з вас?

 

6. Учитель.

 У ці дні кожна людина чекає на диво, бо душа потребує його. Для одних дивом буде річ, про яку давно мріяли, для інших – зустріч з друзями, рідними людьми. А є й такі, для яких дивом буде зустріч із цікавою книгою, що здатна перенести нас у невідомі краї, подарувати зустріч із улюбленими героями. Саме така зустріч чекає на нас і на сьогоднішньому уроці.

 Нашим завданням буде розгляд змісту оповідання «Різдвяна пісня у прозі». Ми вирушимо в уявну подорож сторінками «Різдвяної пісні», разом із головним героєм помандруємо в часі та просторі, допоможемо йому осягнути його життя і зробити певні висновки.

 Ебенезер Скрудж деградує. А що ж таке деградація?

Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата якихось якостей, властивостей. Те саме, що занепад, виродження.

 Отже, вирушаємо в уявну подорож сторінками «Різдвяної пісні». Перенесемось в Англію. Лондон… Вечір напередодні Різдва.

 

7. Рольова гра..

(Звучить Різдвяна англ.. пісня. Стук у двері. Заходить Скрудж).

 

Учитель. Заходьте, будь ласка.

 

Скрудж. Ну що ви все про свята та про свята! Багато вам користі від цих свят? Дурниці це все! Нісенітниця!

 

Учитель. Шановний пане! Даруйте, але хто ви такий?

 

8. Запитання до учнів.

- Діти, ви знаєте цього пана?

- Чому він такий сердитий?

- Чому Скрудж не любить Різдва?

 

Скрудж. Так, я – Ебенезер Скрудж і я стверджую, що Різдво – це звичайний день і святкувати його не слід.

Учитель. Шановний пане! Ми спробуємо довести вам, що Різдво – це не дурниці. Всім відомо, що добро завжди перемагає зло… Різдвяні дива спроможні змінити навіть таку черству і злу людину, як ви. Тож сідайте і слухайте!

 

9. Учитель.

 Ви прочитали оповідання «Різдвяна пісня у прозі» і знаєте містера Скруджа. Зараз ми ближче познайомимось з ним.

 

10.  «Обери позицію».

 Я пропоную вам стати прихильниками або опонентами Скруджа. Оберіть позицію, яка вам ближче, і поясніть свій вибір.

 

  1. Засуджую Скруджа. – Чому?
  2. Співчуваю Скруджу. – Чому?

 

11. Учитель.

 А зараз продовжимо нашу уявну подорож.

(Дзвоню у дзвінок)

 

Що це за звук? Звідки він іде?

Так, правильно. Звук дзвіночків почув Скрудж, сидячи у себе вдома, а згодом у кімнаті з’явився привид його компаньйона Марлея.

(Відео 1).

 Як ви думаєте, про що нагадує Скруджу дух Марлея і для чого він уведений до твору?

 Привид провістив прихід трьох Духів: Минулого, Теперішнього та Майбутнього Різдва.

 Продовжимо нашу подорож сторінками твору і разом зі Скруджем чекатимемо на появу духів. Для цього нам потрібно знайти в тексті оповідання описи Духів Різдва.

(Вішаю малюнки).

12. Літературна вікторина «Упізнай героя».

 

 Я зачитаю вам опис, а ви скажете, хто цей герой. Гаразд?

 

 «Сріблясте, мовби сиве від старості волосся спадало гостеві на потилицю й на плечі, а проте на обличчі не видно було ані зморщечки й на щоках рожевів ніжний рум’янець. Вбрана була ця істота в якусь білосніжну туніку, оперезану прегарним осяйним поясом, і тримала в руці зелену гілочку гостролисту, але поділ її вбрання прикрашали літні квіти. Однак найдивнішим у цього прибульця було те, що з його тімені бив угору, осяваючи його постать, ясний струмінь чистого світла».

(Дух Колишнього Різдва)

 

- Чому Скрудж не любить Різдва?

- Куди повів Скруджа Дух Минулого Різдва?

- Чи хотів герой бачити тіні минулого?

 

 Отже, наступний опис.

 

 «Вбраний… був у простий зелений балахон чи то мантію, оторочену білим хутром. Це вбрання висіло на ньому так вільно, що відкритими лишалися широкі груди, от ніби… принципово не хотів закривати їх чи ховати чимось штучним. На голові також не було жодного головного убору, крім вінка з гостролисту, на якому де-не-де поблискували крижинки. Вільні, відкриті були його привітне обличчя, іскрометні очі, долоня правиці, бадьорий голос, нескута постава, весь радісний вигляд».

(Дух Нинішнього Різдва)

 

- Що побачив Скрудж, подорожуючи з Духом Теперішнього Різдва?

- Куди привів його Дух?

- Знайдіть у тексті і зачитайте епізод про останні приготування до святкової вечері в сім’ї Кретчетів і про саму вечерю.

- Які страви були на святковому столі у Кретчетів?

- Яка традиційна різдвяна страва повинна бути на українському та на англійському столі?

- Про що хотів дізнатися Скрудж, спостерігаючи за святкуванням у родині Кретчетів?

 

 А зараз наступний опис.

 

 «Схоже на чорний саван Привидове одіяння закривало йому голову, обличчя, стан, лишаючи видимою тільки простерту вперед руку. Коли б не та рука, Привид злився б із ніччю, став би нерозрізнимий серед довколишньої темряви. Та постать висока, величава… її таємнича присутність сповнює всю душу якимось похмурим жахом».

(Дух Прийдешнього Різдва)

 

(Відео 2)

 

 - Що відбувається з нашим героєм, коли він побачив ці дива і зрозумів, який жалюгідний кінець чекає на нього?

 

- А зараз спробуємо скласти сенкан зі словом Скрудж.

 

Скрудж

Жадібний, самотній

Працює, накопичує, деградує

Герой не любить та не визнає Різдва

Скнара

 

13. Виразне читання.

 (Від слів «Духу!..» до «…що я виправлюся?») – стор. 100.

 

14. Колективна робота. Складання плану подорожі Скруджа.

 

  1. До втрачених ідеалів минулого.
  2. У безглуздій, самотній сучасності.
  3. До можливого майбутнього.

 

15. Складання кластеру «Характер Скруджа» (до різдвяної подорожі та після неї).

 

 

                До подорожі

               Після подорожі

Риси обличчя

Старечі, сковані

Щасливий вигляд, наче помолодів

Голос

Скрип

Прекрасний сміх

Настрій

Сувора похмурість

Торжество душі

(гоп-ля-ля, ой-ля-ля!)

Ставлення до оточуючих

Постійне бурчання

Дружелюбність, ласкаві слова

Ставлення до Різдва

«Да згинь зі своїми святцями»

«Бажаю усім щастя!»

 

16. Учитель.

 За Діккенсом, в глибинах людської душі зло породжується тоді, коли дорослі забувають світлі мрії та чисті помисли дитинства.

 

17. Робота з теорії літератури.

 Різдвяне оповідання (повість) – художній твір, дія якого відбувається під час Різдва і який має щасливу розв’язку, що тісно пов’язана з суттю і духом цього свята.

 

18. Бесіда за запитаннями.

 

- Чи змінила Скруджа подорож із Духами?

- Як ви ставились до героя на початку твору?

- Чи здатні ви вибачити Скруджа?

- Чи прощає йому автор?

- Який висновок можна зробити з почутого та побаченого на уроці?

 

Учитель. То як, пане Скрудж, ви і досі заперечуватимете, що Різдво – одне із найчудовіших свят і святкувати його не слід?

 

Скрудж. Ні, я зрозумів, що сім’я для кожної людини – це найцінніше. І тепер я щороку святкуватиму Різдво.

 

V. Підсумок уроку.

 

1. Учитель.

 Отже, підсумовуючи все вами сказане, зауважу, що казкове переродження Скруджа, з одного боку, є характерною ознакою різдвяної повісті, а з другого – виявом віри письменника в добру сутність людини, яку можна вилікувати від зла. Переродження Скруджа спричинене не тільки страхом за майбутнє, різдвяними дивами, а й людьми, які живуть поряд. Завжди є надія на духовне відродження, треба тільки прагнути робити людям добро.

 «Різдвяна пісня у прозі» Ч. Діккенса має щасливий фінал. Скрудж стає добрим і милосердним, починає шанувати Різдво. Дійсно, казковий кінець! Усі щасливі, і Скрудж теж. Гармонія в душах героїв підкреслюється гармонією в природі. На початку твору вона була сумна, на вулиці стояв туман, мряка, темрява, а в кінці оповідання, коли описується різдвяний ранок, світить яскраве сонце.

 І хоча в житті таких казкових перетворень, на жаль, не буває, але письменнику так хотілось, щоб усі пошерхлі серця, заскорузлі душі вмить за велінням різдвяних чарів перетворилися на добрі і чуйні. Діккенс вірив у любов і милосердя. А ми з вами, завдяки доброму генієві письменника, тепер знаємо, що людське щастя не залежить від багатства. І лише добрій, щедрій, щирій людині відкриті істинні радощі буття.

 

2. Робота з публікацією.

Розгляньте малюнки, прочитайте написане і скажіть, чи згодні ви з таким висновком.

 

3. Сьогодні на нашому уроці присутня кореспондент журналу «Зарубіжна література». Тож надамо їй слово.

 

Кореспондент.

- Що Різдво означає для вас?

- Чого ви чекаєте від Різдва?

- А як святкують Різдво у вашій родині?

- Чи вважаєте ви це свято нісенітницею?

- Які дива відбуваються на Різдво?

 Дякую всім за чудові відверті відповіді.

 

VI. Домашнє завдання. Підготуватись до написання твору – роздуму «Різдво в моєму житті».

 

VII. Оцінювання.

 Протягом уроку ви отримували за кожну правильну відповідь дзвіночок – символічний різдвяний подарунок. Ті, у кого 5 і більше таких подарунків, отримують по 11 балів; учні, які мають по 4 дзвіночки, отримують по 10 балів, 3 дзвіночки – 9 балів, 2 дзвіночки – 8 балів, 1 дзвіночок – 7 балів. На жаль, є й такі учні, які залишилися сьогодні без подарунків. Не засмучуйтеся! До Різдва ви їх обов’язково матимете, якщо будете добрими й щирими, а також гарно працюватимете на наступних уроках.

 

VIII. Етап рефлексії.

 

 Ось ми з вами й перегорнули останню сторінку нашої подорожі. Зараз для вас пролунають різдвяні церковні дзвони. Я хочу, щоб ви, слухаючи ці дзвони, спробували проаналізувати свої вчинки – гарні й не дуже, а в майбутньому не робили нічого такого, за що потім було б соромно. Нехай радіють під ці чарівні звуки ваші душі, нехай стають чистими і світлими.

 Бажаю вам добра, миру і милосердя!

 Хай вам щастить!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу малюнки дзвоника                            Картинки по запросу малюнки дзвоника

 

 

 

 

 

 

 

 

Картинки по запросу малюнки дзвоника

 

                            Картинки по запросу малюнки дзвоника

 
 

 

1

 

doc
Додано
24 жовтня 2023
Переглядів
1300
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку