Відкритий урок з української мови у 7 класі Дата:
Урок №
Тема: Часи дієслів. Теперішній час
Мета: Розширити знання учнів про час як граматичну категорію дієслова; звернути їх особливу увагу на зміну дієслів у теперішньому часі; розвивати уважність, вдумливість, аналітичне мислення, інтерес до наслідків власної праці; формувати навички творчої роботи у групах; виховувати любов до рідної держави, її природних і історичних багатств; прищеплювати почуття відповідальності, дружності і взаємодопомоги
Тип уроку. Урок-подорож
Обладнання: відеоматеріали, презентації, мікрофон, картки для аукціону
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
1. Вправа «Очікування» (метод «Мікрофон»).
- Чого кожен з вас очікує від уроку? (Напр.: Я очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в групах. Цей урок навчить мене…робити висновки, висловлюватись грамотно…).
Вчитель: я теж хочу висловити свої очікування: я очікую від уроку, що усі ви опануєте матеріал про часи дієслова, удосконалите пунктуаційні та орфографічні навички, уміння аналізувати, систематизувати, доводити й обґрунтовувати…
Вчитель: До того ж урок у нас сьогодні буде трохи незвичайним, адже ми з вами здійснимо уявну подорож Україною. Але перш ніж почати, нам необхідно з’ясувати тему нашої подорожі.
ІІ. Повідомлення теми, мети і завдання уроку.
1. Вправа «Мобілочка-підказочка».
- Отже, до справи. Щоб зясувати тему подорожі, необхідно за допомогою «Мобілочки-підказочки», розшифрувати тему. Будьте уважні! Ось зображений екран мобільного телефону. Поряд із цифрами набору розташовані літери. Але вам від кожної цифри необхідно виокремити лише одну літеру, яка є частиною слова-загадки.
Наша тема складається з двох слів. Увага! Номер 7264 34365522
- Часи дієслів (записую тему на дошці).
- І на сьогоднішньому уроці ми закріпимо знання про часи дієслів, здобуті у попередніх класах.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
ІV. Опрацювання і вивчення нового матеріалу
Вчитель: Із темою «Часи дієслова» вам доводилося зустрічатися у початковій школі. Тож, щоб під час подорожі не виникало жодних непорозумінь, давайте швиденько спробуємо згадати, що нам відомо, використовуючи метод «незакінченого речення» (речення спливають на екрані)
Україна – вільна і суверенна держава, одна з найбільших у Європі. Не кожна країна світу похвалиться таким багатющим природним скарбом, як наша Батьківщина. Заворожують і дивують її неозорі степи, захмарні Карпатські гори, глибоководні озера і піски пустелі, ласкаві морські води і бурхливі річкові потоки… І хто б не завітав до нас у гості – всіх зачарує і закохає у себе красуня-Україна.
V. Закріплення вивченого
1. Гра «Аукціон»
Вчитель: ну, що ж , інформацію для подорожі ми з вами зібрали. Але виникає інше питання : на чому б нам вирушити у подорож: щоб і швидко і комфортно? (діти відповідають). Але ж ви знаєте,що для подорожі літаком необхідні квитки. І я пропоную вам їх зараз придбати на нашому аукціоні. Розраховуватимемось ми знаннями. Вам необхідно згадати і записати якнайбільше прислів’їв з дієсловами і назвати їх час. (діти хвилинку радяться, потім беруть участь у торгах) Тож, 1 лот – квитки першого класу. Початкова ціна – 1 речення. Хто дасть більше?..... (діти складають речення) Група, яка згадала менше речень отримує квитку ІІ класу, а група, яка найменше - економ-класу.
Вчитель: Ну що ж, займайте свої місця і вирушаємо (відео зльоту літака)
2.«Хвилинка-новинка» (сприйняття нового матеріалу)
Розповідь вчителя поки ми з вами в дорозі, давайте прослухаємо повідомлення від стюардів нашого авіалайнера.
(Шановні пасажири, бажаємо вам приємного перельоту. Пам’ятайте про техніку безпеки. А для вашої ефективнішої екскурсії прослухайте наступну корисну інформацію: дієслова у теперішньому часі відмінюються за числами і особами. А ще запам’ятайте, що дієслова теперішнього часу завжди є недоконаного виду. Дякую за увагу. Готуйтеся до посадки)
(звук і відео посадки літака)
3.Презентація робіт груп із вибірковими завданнями
Вчитель: Шановні пасажири, прошу вас до виходу. Ми з вами прибули до міста Полтави. Що ж цікавого нас тут чекає?
(учні І групи презентують місто Полтаву, а інші групи не лише дивляться і слухають, а й записують дієслова минулого часу).
Вчитель: ми побували у чудову місті, а зараз давайте вирушати до серця нашої держави – міста Києва. (відео взліт, посадка). Що ж, золотоверхий Києве, вітай нас!
(учні ІІ групи презентують місто Київ, а інші групи не лише дивляться і слухають, а й записують дієслова теперішнього часу).
Вчитель: Дякуємо за змістовну екскурсію, а ми вирушаємо далі, у місто кави і затишку, у Львів.
(взліт, посадка)
(учні ІІІ групи презентують місто Львів, а інші групи не лише дивляться і слухають, а й записують дієслова майбутнього часу).
VІ Закріплення вивченого
Вчитель: Щиро дякую усім представникам груп за доволі цікаві екскурсії містами України. А зараз прошу вас на борт літака. Повертаємося у рідну Одесу (літак взліт, приземлення)
Ласкаве сонечко, грайливі хвилі Чорного моря, Дерибасівська, оперний, Дюк… Ми – вдома. Одеса… Місто повне поетики і ліризму… Тож і завданнячко відповідне
Білі ночі в Одесі
По вулицях Одеси
В святковому вбранні
Акації-принцеси
(Гуляти) навесні.
З Приморського бульвару,
Мов сивий капітан,
В зелених окулярах
(Вітати) їх платан.
А з порту, вічно юний,
Як дівчині моряк,
Акація-красуням
(Підморгувати) маяк.
(Шептати) хвиля хвилі:
«На берег (подивитись), -
Це знову ночі білі
В Одесі почались.
Білі ночі в Одесі
По вулицях Одеси
В святковому вбранні
Акації-принцеси
Гуляють навесні.
З Приморського бульвару,
Мов сивий капітан,
В зелених окулярах
Вітає їх платан.
А з порту, вічно юний,
Як дівчині моряк,
Акація-красуням
Підморгує маяк.
Шепоче хвиля хвилі:
«На берег подивись, -
Це знову ночі білі
В Одесі почались» Анатолій Качан
Наша подорож була стрімкою і насиченою. Давайте сядемо в тихому парку, і згадаємо усе, що ми сьогодні вивчили.
VІІ. Підсумки
«Мікрофон»
Огоошення результатів роботи учнів на уроці.
VІІІ. Домашнє завдання.
Вивчити правила параграфа 8, виконати вправу 74, с. 43