Другорядні члени речення

Про матеріал
Дистанційний урок української мови у 5 класі Другорядні члени речення. Означення Обладнання: - підручник «Українська мова. 5 клас. О.В. Заболотний, В.В. Заболотний», - робочі зошити, - відео уроки (посилання на сайт вчителя Андрущак А.А.: https://sites.google.com/d/1mRS2lQmQthYVxs6zMHrb7TqwX4pCU2aK/p/1aV4k0zo7-Ivmlj9We7_Vx9bCgyQ-dyX0/edit?fbclid=IwAR1TOx5NkysmP8vfjY3PXp0CsdGCBHddy3MqTxKXTaHxAINyt_E9NUAyfh8 Мета: дистанційно поглибити знання учнів про другорядні члени речення; навчити їх що таке означення, якими частинами мови виражається; формувати вміння ставити питання до другорядних членів речення, виділяти в тексті їх умовними позначками; розвивати логічне мислення та мовленнєві навички, а також розвивати вміння школярів працювати дистанційно, самостійно, у додатку Classroom, використовувати посилання на відео уроки з Інтернет-платформ; виховувати інтерес до української мови. Хід уроку: І. Актуалізація опорних знань 1. Повторення вивченого - Пригадайте що таке синтаксис? - Що вивчає такий розділ мовознавства як пунктуація? - Що таке словосполучення, його головні й залежні слова? - Що таке речення? - Які бувають речення за метою висловлення та емоційним забарвленням? - Пригадайте з чого складається граматична основа речення? - Що таке підмет та присудок? На які питання відповідають та як вони підкреслюються? - Пригадайте які є другорядні члени речення? - Що таке додаток? Що означає цей член речення та на які питання відповідає? Як ми підкреслюємо додатки? ІІ. Ознайомлення з новою темою дистанційного уроку. - Як ви вже знаєте, у реченні крім головних членів речення є ще й другорядні члени речення. Це додаток, означення та обставина. Ще перебуваючи на навчанні в школі ми вивчили що таке додаток. Для того, щоб пригадати додаток можна переглянути відео урок на сайті за посиланням: https://sites.google.com/d/1mRS2lQmQthYVxs6zMHrb7TqwX4pCU2aK/p/1aV4k0zo7-Ivmlj9We7_Vx9bCgyQ-dyX0/edit?fbclid=IwAR1TOx5NkysmP8vfjY3PXp0CsdGCBHddy3MqTxKXTaHxAINyt_E9NUAyfh8 Назва уроку «Другорядні члени речення. Додаток» - Сьогодні ми дистанційно вивчатимемо нову тему: Другорядні члени речення. Означення. Відеоурок за темою розміщений на сайті за посиланням: https://sites.google.com/d/1mRS2lQmQthYVxs6zMHrb7TqwX4pCU2aK/p/1aV4k0zo7-Ivmlj9We7_Vx9bCgyQ-dyX0/edit?fbclid=IwAR1TOx5NkysmP8vfjY3PXp0CsdGCBHddy3MqTxKXTaHxAINyt_E9NUAyfh8 ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу 1. Пояснення вчителя. Означення – це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає на питання: який? чий? котрий? і підкреслюється хвилястою лінією. Наприклад: З пагона клена зірвався широкий жовтий лист. (з пагона (якого?) з пагона клена, лист (який?) широкий і жовтий) Ранкова ластівка літає. (ластівка (яка?)ранкова) Означення найчастіше виражається прикметником або займенником, рідше – іменником. Наприклад: - означення, виражене прикметником: Густий туман спадає. Туман (який?) густий. - означення, виражене займенником: Прийшов наш день. День (чий?) наш. - Означення, виражене іменником: На Уляні була спідниця в горошок. Спідниця (яка?) в горошок. ІV. Закріплення вивченого матеріалу 1. Виконання вправ Вправа №1. Прочитайте та запишіть речення. У кожному реченні визначте й підкресліть головні й другорядні члени речення. Визначте від яких членів речення ставляться питання до означення? 1. Мовчить сосновий бір. Підмет: бір (відповідає на питання що?), присудок: мовчить (відповідає на питання що робить?), означення: Сосновий (відповідає на питання який?), питання ставимо від підмета. 2. Задумався дуб темношатний. Підмет: (хто?) дуб, присудок:(що зробив?) задумався, означення: темношатний (який?), питання ставимо від підмета: дуб (який?) темно шатний. 3. Хизувався дуб міцним корінням. Підмет: (хто?) дуб; присудок: (що робив?) хизувався; додаток: (чим?) корінням, означення: (яким?) міцним. Питання ставимо від додатку: корінням (яким?) міцним. 4. Зелений одягла вінок берізка ніжна. Підмет: берізка, присудок: одягла; додаток: вінок, означення: зелений; ніжна. Питання ставимо 1) від додатка: вінок (який?) ніжний, 2) від підмета: берізка (яка?) ніжна. 5. Зажурила осінь золоту діброву. Підмет: осінь, присудок: зажурила, додаток: діброву, означення: золоту. Питання ставимо від додатку: діброву (яку?) золоту. Вправа №2. Перепишіть речення, на місці крапок уставляючи дібрані означення. Підкресліть усі члени речення (самостійно). Холодна, білий, маленькими, зимові, пухнасті, міцна. 1. Наближається … зима. Землю огорне … сніг, … крига скує річки. 2. Дерева закутаються в … шати. 3. Кущі закутаються … шаликами. 6. Хизувався дуб міцним корінням. Підмет: (хто?) дуб; присудок: (що робив?) хизувався; додаток: (чим?) корінням, означення: (яким?) міцним. Питання ставимо від додатку: корінням (яким?) міцним. 7. Зелений одягла вінок берізка ніжна. Підмет: берізка, присудок: одягла; додаток: вінок, означення: зелений; ніжна. Питання ставимо 1) від додатка: вінок (який?) ніжний, 2) від підмета: берізка (яка?) ніжна. 8. Зажурила осінь золоту діброву. Підмет: осінь, присудок: зажурила, додаток: діброву, означення: золоту. Питання ставимо від додатку: діброву (яку?) золоту. Вправа №2. Перепишіть речення, на місці крапок уставляючи дібрані означення. Підкресліть усі члени речення (самостійно). Холодна, білий, маленькими, зимові, пухнасті, міцна. 4. Наближається … зима. Землю огорне … сніг, … крига скує річки. 5. Дерева закутаються в … шати. 6. Кущі закутаються … шаликами. 7. Школярі чекатимуть на … канікули. Виконання вправи: 1. Наближається холодна зима. Землю огорне білий сніг, міцна крига скує річки. 2. Дерева закутаються в пухнасті шати. 3. Кущі закутаються маленькими шаликами. 4. Школярі чекатимуть на зимові канікули 2. Домашнє завдання Вивчити правило на стор. 152. Виконати вправи 411, 412 і відправити на перевірку у додаток Classroom.
Перегляд файлу

Дистанційний урок  української мови у 5 класі

Другорядні члени речення. Означення

 

 

 

 

Обладнання:

                    

Мета: дистанційно поглибити знання учнів про другорядні члени речення; навчити їх що таке означення, якими частинами мови виражається; формувати вміння ставити питання до другорядних членів речення, виділяти в тексті їх умовними позначками; розвивати логічне мислення та мовленнєві навички, а також розвивати вміння школярів працювати дистанційно, самостійно, у додатку Classroom, використовувати посилання на відео уроки з Інтернет-платформ; виховувати інтерес до української мови.

 

Хід уроку:

І.  Актуалізація опорних знань

1. Повторення вивченого

- Пригадайте що таке синтаксис?

- Що вивчає такий розділ мовознавства як пунктуація?

- Що таке словосполучення, його головні й залежні слова?

- Що таке речення?

- Які бувають речення за метою висловлення та емоційним забарвленням?

- Пригадайте з чого складається граматична основа речення?

- Що таке підмет та присудок? На які питання відповідають та як вони підкреслюються?

- Пригадайте які є другорядні члени речення?

- Що таке додаток? Що означає цей член речення та на які питання відповідає? Як ми підкреслюємо додатки?

 

ІІ. Ознайомлення з новою темою дистанційного уроку.

Назва уроку «Другорядні члени речення. Додаток»

 

  • Сьогодні ми дистанційно вивчатимемо нову тему: Другорядні члени речення. Означення.

Відеоурок за темою розміщений на сайті за посиланням: https://sites.google.com/d/1mRS2lQmQthYVxs6zMHrb7TqwX4pCU2aK/p/1aV4k0zo7-Ivmlj9We7_Vx9bCgyQ-dyX0/edit?fbclid=IwAR1TOx5NkysmP8vfjY3PXp0CsdGCBHddy3MqTxKXTaHxAINyt_E9NUAyfh8

 

 

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

1. Пояснення вчителя.

Означення – це другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає на питання: який? чий? котрий? і підкреслюється хвилястою лінією.

Наприклад:      З пагона клена зірвався широкий жовтий лист.

                          (з пагона (якого?) з пагона клена, лист (який?) широкий і жовтий)

                          Ранкова ластівка літає.

                         (ластівка (яка?)ранкова)

 

Означення найчастіше виражається прикметником або займенником, рідше – іменником.

Наприклад: 

  • означення, виражене прикметником: Густий туман спадає. Туман (який?) густий.
  • означення, виражене займенником: Прийшов наш день. День (чий?) наш.
  • Означення, виражене іменником:  На Уляні була спідниця в горошок. Спідниця (яка?) в горошок.

 

ІV.  Закріплення вивченого матеріалу

  1. Виконання вправ

Вправа №1.

Прочитайте та запишіть речення. У кожному реченні визначте й підкресліть головні й другорядні члени речення. Визначте від яких членів речення ставляться питання до означення?

  1. Мовчить сосновий бір. Підмет: бір (відповідає на питання що?), присудок: мовчить (відповідає на питання що робить?), означення: Сосновий (відповідає на питання який?), питання ставимо від підмета.
  2. Задумався дуб темношатний. Підмет: (хто?) дуб, присудок:(що зробив?) задумався, означення: темношатний (який?), питання ставимо від підмета: дуб (який?) темно шатний.
  3. Хизувався дуб міцним корінням. Підмет: (хто?) дуб;  присудок: (що робив?) хизувався; додаток: (чим?) корінням, означення: (яким?) міцним. Питання ставимо від додатку: корінням (яким?) міцним.
  4. Зелений одягла вінок берізка ніжна. Підмет: берізка, присудок: одягла; додаток: вінок, означення: зелений; ніжна. Питання ставимо 1) від додатка: вінок (який?) ніжний, 2) від підмета: берізка (яка?) ніжна.
  5. Зажурила осінь золоту діброву. Підмет: осінь, присудок: зажурила, додаток: діброву, означення: золоту. Питання ставимо від додатку: діброву (яку?) золоту.

 

 

Вправа №2.

Перепишіть речення, на місці крапок уставляючи дібрані означення. Підкресліть усі члени речення (самостійно).

Холодна, білий, маленькими, зимові, пухнасті, міцна.

 

  1. Наближається … зима. Землю огорне … сніг, … крига скує річки.
  2. Дерева закутаються в … шати.
  3. Кущі закутаються … шаликами.
  1. Хизувався дуб міцним корінням. Підмет: (хто?) дуб;  присудок: (що робив?) хизувався; додаток: (чим?) корінням, означення: (яким?) міцним. Питання ставимо від додатку: корінням (яким?) міцним.
  2. Зелений одягла вінок берізка ніжна. Підмет: берізка, присудок: одягла; додаток: вінок, означення: зелений; ніжна. Питання ставимо 1) від додатка: вінок (який?) ніжний, 2) від підмета: берізка (яка?) ніжна.
  3. Зажурила осінь золоту діброву. Підмет: осінь, присудок: зажурила, додаток: діброву, означення: золоту. Питання ставимо від додатку: діброву (яку?) золоту.

 

 

Вправа №2.

Перепишіть речення, на місці крапок уставляючи дібрані означення. Підкресліть усі члени речення (самостійно).

Холодна, білий, маленькими, зимові, пухнасті, міцна.

 

  1. Наближається … зима. Землю огорне … сніг, … крига скує річки.
  2. Дерева закутаються в … шати.
  3. Кущі закутаються … шаликами.
  4. Школярі чекатимуть на … канікули.

 

Виконання вправи:

  1. Наближається холодна зима. Землю огорне білий сніг, міцна  крига скує річки.
  2. Дерева закутаються в пухнасті  шати.
  3. Кущі закутаються маленькими шаликами.
  4. Школярі чекатимуть на  зимові канікули

 

  1. Домашнє завдання

Вивчити правило на стор. 152.

Виконати вправи 411, 412 і відправити на перевірку у додаток Classroom.

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 березня 2022
Переглядів
1209
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку