16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Чехов А. П. «Хамелеон». Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні «Хамелеон». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Символічність назви.

Про матеріал

розробка створена з метою познайомити з окремими фактами життєвої і творчої біографії Чехова; формувати в учнів вміння визначати актуальні проблеми у творі «Хамелеон», висловлювати своє ставлення до порушених питань, характеризувати персонажів оповідання, формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, математичну компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальну та громадянську, обізнаність та самовираження у сфері культури.

Перегляд файлу

6 клас

Тема.  Чехов А. П. «Хамелеон». Викриття пристосуванства, підлабузництва в оповіданні  «Хамелеон». Майстерність письменника у змалюванні персонажів. Символічність назви.

Мета: познайомити з окремими  фактами життєвої і творчої біографії Чехова;  формувати вміння  визначати актуальні проблеми у творі «Хамелеон», висловлювати своє ставлення до порушених питань, характеризувати персонажів оповідання, пояснювати мотиви їхньої поведінки; розвивати навички переказу та аналізу художнього твору з використанням цитат, вміння висловлювати власну думку; формувати негативне ставлення до таких рис людського характеру, як самоуправство, підлабузництво, чиношанування, виховувати почуття власної гідності; формувати ключові компетентності: спілкування державною мовою, математичну компетентність, уміння вчитися впродовж життя, ініціативність і підприємливість, соціальну та громадянську, обізнаність та самовираження у сфері культури.

           Тип уроку:  урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок. 

       Обладнання: мультимедійна презентація для проведення заочної екскурсії «Життєві шляхи А. П. Чехова», виставка різних видань його творів.

           Тип уроку:  урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок. 

Випереджальне завдання творчим групам: екскурсоводи готують матеріали для заочної екскурсії, літературознавці – повідомлення «Чехов і Україна», бібліографи – презентацію виставки книг письменника, всім учням – прочитати оповідання «Хамелеон».

 

                                                                   Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

      Слово вчителя.  Вивчаючи на попередніх уроках байки, ми мали можливість переконатися, що ці невеличкі твори  можуть бути сильною зброєю у боротьбі з людськими вадами. Минають роки, а сміх в руках майстрів слова залишається найбільш дієвим засобом боротьби з недоліками на шляху до морального вдосконалення людини. Кожний з нас, я впевнена, задавав не раз собі питання: якою людиною я хочу бути? до чого мені прагнути?

     «Мікрофон»

   --- Якою людиною ви хочете стати?

ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.  

      Учитель. Діти, це добре, що в основу свого розвитку ви поклали моральні цінності. І сьогодні на уроці ми познайомимося з людиною високоморальною, майстром маленьких оповідань, а також з героями його оповідання «Хамелеон», з’ясуємо, яких людей висміяв письменник і чому, продовжимо розвивати вміння аргументовано висловлювати власні думки.

ІІІ.  Робота  над новою темою 

       Заочна екскурсія «Життєвими шляхами А.П. Чехова» (мультимедійна презентація).

       Повідомлення літературознавців: «А. П. Чехов і Україна»

А.П. Чехов побував у різних куточках України. Влітку 1888 та 1889 років він відпочивав в селі Лука, поблизу міста Суми, в садибі поміщиків Лінтварьових. Місцевість, де розташувалося село Лука, справді була «поетичним краєм». Чехов жив у флігелі, який з трьох боків обіймав сад. Внизу протікав красень Псьол. Сімۥя Лінтварьових складалася з старенької матері і трьох дочок. Це були інтелігентні і освічені люди, добрі і гостинні. Чехов багато мандрував Харківською і Полтавською губерніями. Побував у Сорочинцах, де народився М. Гоголь, Лебедині, Гадячі.  Письменник відвідав Одесу, Львів. У 1998 р. у зв’язку з хворобою А.П. Чехов переїжджає до Криму в Ялту. У 1900 р. до Ялти завітав колектив Московського Художнього Академічного театру, щоб хворий письменник зміг побачити на сцені п’єси. Нині у будинку, де жив Чехов, -- музей. Письменник писав: «Україна дорога і близька моєму серцю. Я люблю її літературу, музику і чудову пісню, сповнену чарівної мелодії. Я люблю український народ, який дав світові такого титана, як Тарас Шевченко.»

       Презентація бібліографами виставки книг А.П. Чехова.

       Евристична бесіда:

--- Яким після прослуханих повідомлень перед нами постає Антон Павлович Чехов?

  •  Робота над змістом оповідання «Хамелеон».

 Учитель.  А.П. Чехов – добра і порядна людина, але люди бувають різні: хороші і погані, іноді живе людина і не думає, що робить, що говорить. Так ось письменник, щоб написати оповідання, придивлявся до людей, з якими зустрічався, і вирішив показати читачам, які вони насправді. Зараз ми  з вами відправимося на базарну площу і подивимося, що ж там відбувається.

  •        «Розповідь свідка».

• Переказ головних подій оповідання учнями як свідків тих подій.

• Виразне читання окремих епізодів в особах.

  •             Бесіда за запитаннями.

---  Хто такий Очумєлов? Яке враження одразу він справив на вас?

---  Яку роль у розкритті характеру Очумєлова відіграють такі речі, як шинель, конфіскований аґрус?

---  Простежте, як поводиться Очумєлов. Від чого залежить зміна його поведінки?

---  Як Очумєлов називає собаку та у зв’язку з чим?

     ( Бродячий, собака, «чорт знає що», ніжна тварина, собаченятко, цуцик)

---  Чим схожі Очумєлов і Хрюкін? Які значення мають прізвища героїв для розкриття їхніх характерів?

---  Прослідкуйте за поведінкою Хрюкіна. Як він поводиться перед поліцейським наглядачем?

---  Як до Хрюкіна поставився натовп? Чому натовп в кінці оповідання регоче з Хрюкіна? Навіщо люди зібралися біля Хрюкіна?

---  Поясніть зміст назви оповідання? Розкрийте алегоричний зміст слова «Хамелеон» (пристосуванець).

---  З чого ви сміялися, коли ви читали твір? Які людські вади висміює автор?

     Міні-дискусія за проблемним запитанням:

---  Чи правильно зробив Чехов, що висміяв таких, як Очумєлов, Хрюкін? Чи живуть зараз серед нас такі, як вони?

  Висновок:  Як бачимо, А.П. Чехов хотів, щоб люди стали кращими, він турбувався про наше майбутнє, тому висміював підлабузників, чиношанувальників, пристосуванців. Йому прикро було дивитися на те, як людина принижується, постійно змінює власну думку.  Але, на жаль, очумєлови, хрюкіни живучі, тому і читаємо ми твори А.П. Чехова, щоб впізнати серед його героїв себе і змінитися на краще.

 ІV.   Підсумок уроку.

   Робота у групах. Створення сенканів.

            1 і 2 групи – А.П. Чехов

            3 група – Очумєлов

            4 група – Хрюкін

Приклади сенканів, складених учнями:

 

 Чехов                                                                            Очумєлов

розумний, талановитий,                                   недобрий, хвалькуватий

висміює, звинувачує, створює,      або          пристосовується, принижує, боїться,

показав, якою є людина                                         постійно змінює свої думки,

     геній.                                                                             підлабузник.

V.   Оцінювання діяльності учнів.

Використання прийому «Самооцінка активності на уроці»

VІ.   Домашнє завдання.  Прочитати оповідання А.П. Чехова «Товстий і тонкий», у зошитах записати питання, які б хотіли при зустрічі задати  товстому і тонкому, виписати із тлумачного  словника поняття: «комічне», «гумор», «сатира», «іронія», «сарказм».

   Індивідуальне завдання: підготуватися до рольової гри — інсценізації тим, хто буде виконувати ролі ведучого, товстого, тонкого.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
2 листопада 2018
Переглядів
424
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку