Чергування приголосних у коренях слів (дистанційне навчання)

Про матеріал
Створює самостійне письмове висловлення (розповідь ) на тему уроку, використовуючи опорні слова[4МОВ 3-3.1-2]; оформлює власне висловлення зрозуміло, дотримуючись норм літературної мови, за потреби звертається до словників[ 4 МОВ3-3.1-7] ; досліджуємо мовлення – підбирає нові слова, пояснює роль чергування приголосних звуків [4 МОВ 5 -4. 1-1] ; удосконалює власну вимову та власний письмовий текст , зважаючи на фонетичні закономірності ( чергування приголосних) [4МОВ 5-4.1-3]; вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4МОВ 5-4.1-5].
Перегляд файлу

 

Пічкур А.І.

учитель початкових класів

Українська мова і читання

3 клас І семестр

До підручника «Українська мова і читання»

(автори І.Большакова, М.Пристінська)

 

РОЗДІЛ 2. ЗВУКИ І БУКВИ

 

Тема. Чергування приголосних звуків у коренях слів

 

Очікувані результати:

Створює самостійне письмове висловлення (розповідь ) на тему уроку, використовуючи опорні слова[4МОВ 3-3.1-2]; оформлює власне висловлення зрозуміло, дотримуючись норм літературної мови, за потреби звертається до словників[ 4 МОВ3-3.1-7] ; досліджуємо мовлення – підбирає нові слова, пояснює роль чергування приголосних  звуків [4 МОВ 5 -4. 1-1] ; удосконалює власну вимову  та власний письмовий текст , зважаючи на фонетичні закономірності ( чергування приголосних) [4МОВ 5-4.1-3]; вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4МОВ 5-4.1-5].

Ключові слова: чергування приголосних, звуки, букви, корінь.

Стіна слів: барліг, луг

Барліг – нора великих диких тварин, місце зимової сплячки ведмедя.

Луг - поросла травою і кущами лука, що використовується як пасовисько та сіножать.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Погляньте, діти, яка краса!

Сміються щиро небеса!

Промінчик сонце посилає

і на уроці вас вітає!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

 

Щоб урок наш був веселим, ми проведемо його  на незвичайному мовному лузі.

 

 ( слайд)

 

 

 

( слайд)

 

  • Та що це , діти? Що ви бачите на лузі? (Пауза)
  • Правильно, букви, або алфавіт чи абетка.
  • Завершіть фразу : Букви ми…. ( бачимо та пишемо), а звуки - ….( чуємо та вимовляємо)

 

  • Прислухайтеся навколо, чи чуєте ви звуки?
  • Які звуки ми можемо почути? ( я чую, як за віконечком цвірінькає горобчик, десь чути каркання ворони) А ви, що чуєте, діти?
  • На які групи поділяються звуки української мови ?
  • На мовні та немовні.
  • А ще на які групи?
  • На голосні та приголосні. (слайд)

  • Давайте разом промовимо голосні звуки. (а, о, у, и, і, е) їх у українській мові 6.
  • Решта приголосні звуки.

2. Мотивація учнів

Вчитель націлює учнів на сприймання звуків навколо себе.

  • Заплющте оченята і спробуйте уявити як шумить вітер: ш – ш – ш; речить лев – р – р – р.
  • Які звуки ми промовляли? ( Так приголосні)
  • Спробуйте відшукати приголосні звуки у своє  імені. Плесніть у долоньки ту кількість разів, скільки ваше ім’я містить приголосних звуків.
  •  Наприклад: мене звати  Алла, моє ім’я містить два приголосних звуки /лл/. ( плескаю у долоні)
  •  

ІІІ. Оголошення  теми та мети уроку

 

  • То ж сьогодні на уроці, під час веселої мандрівки у природу на мовний луг, ми будемо слідкувати за змінами або чергуванням приголосних звуків у коренях слів. ( слайд)

 

IV. Вивчення нового матеріалу

 

Біля дерева з’являються кольорові кульки із буквами( слайд)

 

 

Г з ж к ц ч с ш , вони хаотично кружляють біля дерева

 

  1. Розповідь учителя

 

Букви довго мандрували,

І слова собі шукали.

Корінь їм допомагав,

В трієчки  їх розібрав.

Вірний шлях всім указав.

г-з-ж – кружляли в вальсі,

( слайд)

к-ц-ч – спочили вранці ,

(слайд)

х-с-ш – шукали друзів

і зійшлись на мовнім лузі.

(слайд)

 

 

Тут наш корінь їх зустрів        (з’являється зображення кореня слів)

І в слова нові відвів.

 

  1. Мовне дослідження

 

Так завзято працював

Буквам« берег» показав. 

Трійка г-з-ж злетіла

І слова нові створила.    

 

   (слайд)

       

                                                   Погляньте, діти, перед нами великий  берег.

                                               А якщо він стане маленьким, як ми його назвемо?

                                               Бережок.

                                               А відпочиваємо ми де? На березі

                                              Берег – бережок – на березі( слайд)

 

     У словах відбулося чергування приголосних звуків. Давайте разом їх відшукаємо і  промовимо.

                                      Г – Ж – З

 

А за ними к-ч - ц,

З гілки слово не втече .

                                            Що ви бачите на картинці?

                                             Гілка.

                                             А якщо вона маленка, то…

                                             Гілочка.

                                             Листочки на чому ростуть?

                                             На гілці.

                                        Гілка – гілочка – на гілці(слайд)

Чи помітили ви, яке відбулося чергування приголосних звуків за другим малюнком . Давайте разом їх промовимо.

                                           К – Ч - Ц   

Х-с-ш спіймали муху

І відправили в науку.

                                       Кого ми зустріли на мовному лузі? (Муху).

                                       Муха.

                                       Як ми ніжно її назвемо?

                                       Мушка.

                                       А цяточка на кому?

                                       На мусі.   

                                     Муха – мушка – мусі( слайд)

То ж дослідимо, яке відбулося чергування приголосних звуків за третім малюнком . Давайте разом їх промовимо.

                                         Х – Ш – С

 

Корінь все контролював

нові завдання готував.

Та просив запам’ятати –

Звуки з ним лиш чергувати!     (Слайд)

   (Правило на екрані монітора, виділене червоним кольором)

                                 Запамятайте!

Чергування приголосних звуків відбувається лише у коренях слів !

( слайд)

 

  1. Вправляння у творенні слів за допомогою  чергування приголосних

 Завдання

То ж давайте й ви , малята,

Спробуйте слова складати.

Мушка, гілочка і берег

З вами радо працювали,

Та ви спробуйте, малята,

На собі слова шукати!

(На екрані з’являється малюнок вуха, руки, ноги)( слайд)

        

Подивіться на картинку        

І спиніться на хвилинку.

Всі до вуха доторкніться.

Руку праву підійміть,

Ліву ногу покажіть.

В вас є три помічники, спробуйте разом із ними, утворити нові слова за допомогою звукових трієчок.

Г – Ж – З,           К – Ч – Ц,          Х – Ш – С

 

Давайте перевіримо завдання разом. Увага на екран!

 

Правило  : чергування відбувається лише у коренях слів.(слайд)

 

  • То які приголосні звуки найчастіше чергуються у коренях слів?

г-з-ж( слайд)

      к-ц-ч

     х-с-ш

- Як ви гадаєте, для чого  потрібні вміння чергувати приголосні звуки?

( Для того, щоб утворювати та змінювати слова)

Запам’ятайте!(_ слайд )

Чергування не змінює значення слів, їх загальний зміст зберігається

 

V. Фізкультхвилинка

Ми вже трішки притомились

І на парти всі схилились.

Та давайте ж танцювати ,

Букви на лужку вітати.

Вліво, вправо повернімось,

Сонечкові посміхнімось,

Вгору, вниз, а тут травичка

Така ніжна й невеличка.

Ніжки в ній помасажуйте

І тепло землі відчуйте.

До промінчиків торкніться

І за парти поверніться.

 

VI. Закріплення вивченого матеріалу

 

  1. Робота в парах

 

    Спробуйте , користуючись трійками приголосних звуків, замінити  слова так, щоб у корені відбулося чергування приголосних звуків.

На екрані  з’являються   слова. Складіть речення із одним словом на вибір.     ( слайд)

           

  

  1. Робота в групах

 

Словникова робота

    Чи знаєте ви значення слова – барліг?

 (Барліг – це нора великих диких тварин, місце зимової сплячки ведмедя.)

 

Прочитайте уважно прислів’я та змініть слово, що в дужці,

 чітко   вимовляючи звук, який виник при зміні форми слова.

 

Не шукай малини у ведмежому (барліг). (слайд)

Барліг – барлозі.

Не шукай малини у ведмежому барлозі.

Яке чергування відбулося у слові? (г – з) та ще ми помітили чергування голосних звуків (і – о).

 

Як ви розумієте зміст прислів’їв?  Подумайте.

 

  1. Відпрацювання навичок та  здобуття досвіду.

 

Мовне конструювання.

Записати речення , змінюючи слова в  дужках, щоб відбулося чергування приголосних у коренях слів.

(Друг) збираймося в мандрівку.

У подарованій (книга) яскраві малюнки.

У матусі карі (око).

По ( ріка) плаває старий сом.

 

  1. Робота в парах

Утворити пари слів, у яких відбулося чергування приголосних звуків.

Птах   сніжок   комашка  горошок   пташина   поріг

верх  горох   поріжок   комаха   вершина   сніг

 

VII. Підсумок уроку

 

     Наша мандрівка добігає до завершення. Та давайте подумаємо, чи вдалося нам дослідити зміни у словах при чергуванні приголосних звуків?

Увага! Чергування приголосних звуків відбувається у коренях слів.

Найчастіше відбувається чергування звуків

Г – Ж – З,           К – Ч – Ц,          Х – Ш – С

 

На екрані з’являються зображення кореня слів, кульок з буквами, листочків від дерева.(  слайд)

 

Корінь радо вас вітає,

Свою вдячність відправляє.

До розумних дітлахів –

Наших третьокласників!

 

Мені сьогодні вдалося…

Труднощі відчув…

Використаю…

Розкажу…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Колінчук Cвітлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 травня 2021
Переглядів
2841
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку