Під час уроку учні пишуть власні історії на тему: "Незабутній день літніх канікул". На уроці працює довідкове бюро. Учні працюють в групах та індивідуально. Вони слухають історію свого ровесника про незвичайний подарунок, обговорюють її. На зразку цього тексту знайомляться з будовою історії, а, якщо вона відома, то повторюють. Складені історії записують. Після цього 3-4 учні зачитують свої історії, сідаючи на "Авторське крісло".
Вітковська С.Р.,
вчитель початкових класів
Шепетівського НВК №1
ім. Героя України
М. Дзявульського
Хмельницької області
Конспект уроку розвитку зв’язного мовлення в 3 класі
(З використанням технології сторітеллінг)
Тема. Написання власної історії «Незабутній день літніх канікул».
Очікувані результати.
Учні:
-мають уявлення про сторітеллінг,
-створюють письмове висловлення (розповідь) на добре відому й цікаву тему, на основі вражень від ситуації з життя;
-висловлюють своє ставлення до того, про що пишуть;
-оформлюють власне висловлення так, щоб воно було грамотним (у межах вивченого) і зрозумілим.
Обладнання.
Група №1 Завдання. Вставте пропущені слова. Влітку мені було найцікавіше гратися з …, …, …, тому що вони … і … |
Група №2 Завдання. Складіть речення із таких слів: Трапилася, одного, дня, ця, літнього, історія. |
Група №3 Завдання. Закінчіть речення. Одного літнього дня ми із батьками поїхали… |
Група №4 Завдання. Продовжіть речення. Згадуючи літо, я найчастіше пригадую… |
мови: в 11 томах.-Том 5.-1974.-с. 306.
Хід уроку
І. Організація класу. Створення позитивного емоційного настрою.
Ігрова вправа «Добавлянка».
-Продзвенів дзвінок.
Розпочавсь… (урок).
До сусіда поверніться,
йому щиро…(посміхніться),
успіхів всім побажайте,
працювати… (починайте)!
ІІ. Актуалізація знань.
-На якому уроці ви зараз присутні?
-Сьогодні у нас урок розвитку зв’язного мовлення.
-Які навички та уміння ми формуємо під час таких уроків?
-Навіщо нам такі знання і уміння?
-Розгляньте, будь ласка, ваші ілюстрації та фотографії, прикріплені до дошки, і скажіть, про що, на вашу думку, ви писатимете сьогодні твір.
-Так, сьогодні ви писатимете твір про свій літній відпочинок.
ІІІ. Повідомлення теми і очікуваних результатів. Мотивація навчальної діяльності.
-Отож, тема сьогоднішнього уроку: Написання власної історії «Незабутній день літнього відпочинку».
Очікувані результат.
-Сьогодні ви розширете своє уявлення про сторітеллінг, будете створювати письмове висловлення (розповідь) на добре відому й цікаву тему, на основі вражень від ситуації з життя. Ви формуватимете уміння писати власну історію про незабутній день літнього відпочинку, розповідати про себе та дізнаватися про когось із подібною життєвою ситуацією, тобто спробуєте свої сили у сторітеллінгу.
Крім цього ви будете висловлювати своє ставлення до того, про що писатимете.
Будете вчитися оформлюють власне висловлення так, щоб воно було грамотним і зрозумілим.
Також ви будете розвивати зв’язне мовлення, критичне мислення, фантазію та творчість.
-Навіщо вам ці навички та вміння?
-Перед кожним із вас лежать листочки. Напишіть, будь ласка, на них, чого ви очікуєте від цього уроку.
-Прикріпіть листочки магнітами на дошці.
-Девізом сьогоднішнього уроку будуть такі слова:
Будемо фантазувати,
сторітеллінг всі складати-
власні історії писати,
старанно і творчо працювати!
ІV. Підготовча робота до складання історії.
-Закінчилися літні канікули і всі ви прийшли до школи з незабутніми спогадами та враженнями. Саме про них вірші, які підготували і розкажуть вам однокласники. Отож, послухайте вірші, і скажіть, про що в них йде мова.
1. Читання учнями віршів про літній відпочинок.
Учень 1.
Проминуло тепле літо
і пішли до школу діти.
Будем вчитись, працювати
і про літо пам’ятати.
Учень 2.
Пригадаємо не раз, як у ліс ходили,
як із татком й дідусем рибку ми ловили.
Учень 3.
Як купалися згадаєм і як загорали.
І на дачі як батькам всі допомагали.
Учень 4.
Хтось згадає синє море,
ну а хтось-високі гори.
Хтось згадає чисту річку,
А хтось-подружку Марічку.
Учень 5.
Пригадую пришкільний табір наш «Струмочок».
Ну а хтось собі згадає бабусин садочок.
Хтось-маленьких каченят, яких доглядав.
А хтось вірних, добрих друзів, з якими в ігри грав.
Учень 6.
Попрацюєм рік завзято,
буде нове літо.
Прийде тепле літо.
Будемо радіти!
-Про який відпочинок йде мова у прослуханих віршах?
-Підніміть руку, хто з вас допомагав батькам, бабусі з дідусем влітку?
-Молодці, дуже рада, що ви ростете добрими помічниками своїм рідним.
2. Робота в групах.
-Зараз ви попрацюєте в групах. Групи формуватимемо за допомогою зображення квітки, яка лежить перед кожним із вас. Учні, в яких зображення маку, сядуть за першу парту першого ряду… (І так далі.)
-Прошу сформувати групи. Оберіть лідера. Ознайомтеся із завданнями для групи. Час роботи групи-2 хв. По закінченню роботи прошу просигналізувати, взявшись за руки учасниками групи і піднявши їх вверх. Приступаємо до роботи!
Завдання для роботи в групах.
Група №1 Завдання. Вставте пропущені слова. Влітку мені було найцікавіше гратися з …, …, …, тому що вони … і … |
Група №2 Завдання. Складіть речення із таких слів: Трапилася, одного, дня, ця, літнього, історія. |
Група №3 Завдання. Закінчіть речення. Одного теплого літнього дня ми із батьками поїхали… |
Група №4 Завдання. Продовжіть речення. Згадуючи літо, я найчастіше пригадую… |
3. Звіт груп.
4. Бесіда.
-Пригадайте і скажіть, про що писатимемо твір?
-Сьогодні ви писатимете твір про незабутній день літнього відпочинку. Саме незабутній.
-Як ви розумієте значення цього слова?
Слово довідковому бюро.
-Як сказано в академічному тлумачному словнику,
незабутній- якого не можна забути через його важливість, значимість і т. ін.; пам'ятний.
-Незабутній-це той, який назавжди збережеться в пам'яті.
-Незабутній-той, який надовго, глибоко запам'ятався.
-Так, це день, який вам дуже запам’ятався, тому що саме тоді трапилася якась дуже цікава чи важлива для вас подія. Це день, який вас чимось дуже вразив. Саме про це сьогодні ви і напишете твір.
5.Слухання і обговорення твору ровесника.
-Ваш ровесник Андрійко написав свою історію. Уважно послухайте її.
Незвичайний подарунок
10 червня дев’ятирічна Галинка святкувала свій день народження.
Друзі принесли їй прекрасні іграшки, цікаві книги і улюблені цукерки. Серед подарунків була велика коробка, яку подарувала дівчинці бабуся. Всім було цікаво, що там. Галинка відкрила коробку і завмерла від несподіванки: на неї дивилося велике око. Дівчинка скрикнула. В цей час у коробці щось зашаруділо. Раптом з коробки хтось загарчав, а потім голосно гавкнув. Всі почали сміятися, зрозумівши, що це цуценя, а потім довго гралися з ним.
І гості, і Галинка були дуже задоволені.
-Ви послухали історію Про кого в ній розповідає хлопчик?
-Про яке свято йде мова?
-Що подарували діти іменинниці?
-Що зацікавило дітей?
-Який подарунок був в цій коробці?
-Чи сподобалася вам історія?
-Чи хотіли б написати свою історію про незабутні літні канікули?
6. Аналіз побудови тексту.
-Пригадайте і скажіть, з яких частин складається текст?
-Що вам відомо про кожну з них?
-Чим починається цей текст?
(Так, ми знайомимося із дев’ятирічною Галинкою, у якої день народження.
- Така частина тексту називається експозицією.
(Поступово відкриваю на дошці назви частин твору, який учні писатимуть на уроці.)
-Що ж цікаве трапилося в цей день?
(Діти і іменинниця зацікавилися великою коробкою. Дівчинка почала заглядати в коробку.)
-Такий етап написання твору називається зав’язкою. Саме в зав’язці розповідається, що цікаве трапилося з героями чи героїнею.
-Як відбувалися події далі?
-Дівчинка відкрила коробку і побачила там велике око, яке дивилося на неї.
-Що трапилося, коли Галинка скрикнула?
-Такий етап роботи, під час якого описується, як розвиваються події, називається розвиток подій.
-Що цікаве сталося, коли дівчинка скрикнула?
-Чи було цікаво вам дізнатися, який подарунок знаходився у великій коробці?
-Такий етап написання твору, коли розповідається про щось дуже цікаве, називається кульмінація.
-Чим закінчується розповідь?
-Ця частина твору називається висновком.
-Ось таку будову має текст, який ви сьогодні писатимете.
На дошці з’являється така схема будови тексту.
Текст -експозиція; -зав’язка: -розвиток подій; -кульмінація; -висновок. |
-А зараз ви напишете власну історію..
V. Написання власної історії.
1. Експозиція.
-Отже, ви писатимете розповідь про якусь незвичайну подію, яка трапилася в один із днів літніх канікул.
-Насамперед подумайте і скажіть, ви хочете написати про подію, яка трапилася саме із вами чи з кимось?
-Якщо про когось, то уявіть свого героя і спробуйте його якомога точніше описати. Наприклад, можете вказати ім’я, вік, зовнішність, звички свого героя.
-Я могла б про свого героя розповісти так: Одного літнього дня восьмирічний Андрійко приїхав у село до бабусі. Це був невисокий хлопчик, із світлим волоссям, кирпатеньким носиком і допитливими сірими очима.
-Хто з вас хоче розповісти про свого героя?
-Молодці.
-А якщо ви хочете розповісти про себе, то як це зробите?
-Хто бажає розпочати розповідь про себе?
2. Зав’язка.
- А зараз давайте придумаємо, яка ж цікава пригода трапилися з вами чи вашим героєм влітку.
(Познайомилися з цікавими людьми, побували в цирку, на концерті відомого співака, одержали чудовий подарунок…)
-Хто бажає про це розповісти?
-Дякую вам.
3. Розвиток подій.
-Події, про які ми говоримо, повинні розвиватися.
-Подумайте, які герої могли бути присутніми, під час описаних вами подій.
(Батьки, бабуся з дідусем, сусіди, друзі, сестра, брат, незнайомі люди.)
-Подумайте, які перешкоди долали ви чи ваш герой, щоб досягти своєї мети.
(Загубили гроші, які були необхідні для покупки; побачили чоловіка, який вів себе підозріло; заблукали; щось загубили і т.д.)
-Хто хоче про це розповісти?
-Молодці. Ви чудово справляєтеся із завданнями.
4. Кульмінація.
-Добре подумайте над тим, що трапилося далі. Саме тут ви повинні написати щось дуже цікаве.
-Про що б ви могли написати?
(Хто прийшов на допомогу і як саме допоміг.)
5. Висновки.
-Ну і наприкінці своєї історії потрібно написати, як змінилися ви чи ваш герой після описаної історії.
-Наприклад, ви щось зрозуміли або переконалися в чомусь. А, може, запам’ятали назавжди про щось. Пам’ятайте, що кожна історія чомусь вчить.
-Чому, на вашу думку, може вчити історія?
-Правильно, історія може вчити бути завжди чесними та правдивими, вірними товаришами, добрими, гарними помічниками для старших. Крім цього історія може вчити слухати поради старших і нікуди не йти без їхнього дозволу, бути дуже обережними на водоймах і так далі.
-Подумайте, чому вчитиме ваша історія.
-Це будуть ваші висновки.
6. Запис складених історій.
-Прошу записати в зошити складені історії. Запишіть текст так, як би ви хотіли його комусь розповісти вголос. Написання історії потребує певного часу.
7. Правка.
-Уважно перечитайте записаний вами текст, зробіть правки.
- Пам’ятайте, що любий автор редагує свій текст, тобто робить правки. Так поступали і поступають всі письменники і поети. В жодного автора немає творів без виправлень і перекреслень.
Це один із дуже важливих етапів написання авторського тексту.
8. Прийом «Авторське крісло».
Читання учнями складених історій. (Читають 3-4 учні.)
-Кожний із вас записав складену історію про неповторний день літніх канікул.
-Хто бажає прочитати свою історію?
Бажаючих прочитати історію запрошую в «авторське крісло».
В той час, коли учень (учениця) читає складену історію, інші отримують завдання уважно послухати цікаву історію, яка трапилася з їхнім однокласником (однокласницею) і сказати, чому вона вчить.
-Дякую вам, діти, за плідну творчу роботу. Всі ви дуже гарно попрацювали. На наступний урок я надрукую ваші твори і вони будуть розміщені в нашій класній газеті «На кінчику пера». Ваші батьки зможуть ознайомитися з вашою історією та історіями інших учнів класу, зайшовши на мій сайт, в рубриці «Батькам».
VI. Підсумок уроку.
«Вільний мікрофон.»
-Ось і добігає наш урок до завершення.
-Над якою темою ми сьогодні працювали?
-Чи сподобався вам урок?
-Що найбільше сподобалося?
-Що було робити важко?
-Про що вам хочеться розповісти вдома?
-Підійдіть до дошки і зніміть листочки, на яких записали свої очікування щодо уроку.
-Прочитайте по черзі, якими були ваші очікування і скажіть, чи вони здійснилися.
VII. Домашнє завдання.
- Вдома прошу вас завести власний записник, в якому ви записуватимете складені історії. Запишіть туди складену сьогодні історію.
-Дякую вам за роботу. Урок закінчений!