ЧИ ЗНАЄШ ТИ СВІЙ ОРГАНІЗМ?
УРОК - КВЕСТ
Мета: розширити знання учнів про функціональні системи організму людини, будову органів та їх захворювання, розвивати увагу, пам’ять, творчі здібності, самореалізації, логічне мислення, вміння працювати в групі, виховувати в учнів ініціативність, толерантність, згуртованість, самостійність.
Обладнання: картки із завданнями, аркуші із зашифрованими наступними зупинками
Форма роботи: гра-квест.
Вступ
Сьогодні ми з вами проведемо дуже цікаву гру-квест на тему: « Чи знаєш ти свій організм?».
Квест- це пригоди, пошук предметів, подорож персонажів до певної цілі через подолання труднощів. Під час цієї подорожі вам доведеться долати багато перешкод, але в результаті добиватися своєї цілі. Тому, щоб досягти перемоги потрібно бути згуртованими та оперативними. Для цього рекомендую вам усім систематично вживати: бальзам мудрості, коктейль творчості, чай бадьорості, відвар пунктуальності, настій терпимості, екстракт людяності, а також вітаміни: А – для активності, В – для бадьорості, С – для цілеспрямованості, Д – для діяльності, Е – для ефективності, Р – для порядності.
Правила гри:
- 1 – «Дослідницька станція» - кабінет хімії.
- 2 – «Живі організми» - кабінет біології.
- 3 – «Смаколики» - їдальня.
- 4 – «Тренувальна станція» - спортивний зал.
- 5 – «Мальовничо-музична станція» - актовий зал.
- 6 – «Станція здоров’я» - медичний кабінет.
- 7 – «Людина свято» - кабінет педагога організатора.
А зараз я прошу підійти до мене капітанів команд для того, щоб витягнути жеребок і дізнатися хто буде першим розпочинати квест. Для цього вам потрібно розгадати кросворд- хто швидше, та команда перша вступає у гру.
Кросворд. Бажаю усім успіхів.
процесом бронхів? (бронхіт)
(колбочки)
де проходить реабсорбція? (канальці)
Зупинка1 Дослідницька, кабінет хімії
Якщо ви даєте правильну відповідь на 1 завдання, то зможете заробити 1 бал і отримати наступне завдання.
1. Форменні елементи крові, що мають вигляд двоввігнутого диска, без’ядерні, середина клітини заповнена білковою структурою - гемоглобіном. До складу гемоглобіну входить хімічний елемент, що має здатність приєднувати кисень і утворювати нестійку сполуку оксигемоглобін чи вуглекислий газ і утворювати карбгемоглобін та транспортувати по організмі. Із поданих зразків хімічних елементів оберіть той елемент, який входить до гемоглобіну? (Ферум)
2. Наступне завдання оцінюється у 3 бали. Установіть відповідність між органами та хімічними елементами, які до них входять:
Кістка - кальцій
Волосся - кератин
Зуб - флуор
Шукайте кабінет у нашій школі, де можна вивчати будову і функції не тільки органів а і цілого організму.
Зупинка2 Живі організми, кабінет біології
1. Шлунок - це м’язовий порожнистий орган, що в нормі вміщує 1,5-2 літри їжі. У людей, які переїдають може розтягнутися до 10 літрів. Стінки шлунка продукують шлунковий сік і кислоту, яка впливає на його кислотність. На столі є пробірки із хімічними речовинами, виберіть речовину, яка виробляється стінками шлунку. Правильно обрана пробірка додає вам 1 бал і є ключем до наступного завдання.
2. Установіть відповідність між ферментами травної системи та органічними речовинами, які ними розщеплюються. Завдання оцінюється у 5 балів.
Трипсин – білки
Ліпаза – жири
Амілаза – вуглеводи
Муцин – в’язкість слини
Лізоцим – антибактеріальні властивостіА тепер шукайте місце у нашій школі, де ми змушуємо працювати травну систему.
Зупинка3 Смаколики, їдальня
1. Коли їжа потрапляє до ротової порожнини, то пережовується за допомогою зубів. На картинці зображено будову зуба. Підпишіть правильно складові зуба. Завдання оцінюється у 5 балів.
Емаль
Дентин
Пульпа
Нерв
Цемент
2. Якщо люди ведуть малорухомий спосіб життя, то в них може розвинутися захворювання, при якому страждають усі органи і системи органів. Як називається дане захворювання? (гіподинамія). Правильна відповідь на питання дає вам можливість отримати 1 бал.
Шукайте місце у нашій школі, де можна позбутися цього захворювання.
Зупинка4 Тренувальна станція, спортивний зал
1. Назвіть компоненти опорно-рухової системи. (кістки, м’язи, сухожилля і зв’язки). Завдання оцінюється 1 бал.
2. А зараз попробуйте кілька разів зігнути і розігнути руку в ліктьовому суглобі. Які м’язи при цьому працюють? Який м’яз згинає і який м’яз розгинає руку? (Двоголовий та плечовий м’язи згинають руку у ліктьовому суглобі- це м’язи синергісти, бо виконують одинакові функції, триголовий м’яз розгинає руку і разом із плечовим та двоголовим є м’язами є антагоністами, бо виконують протилежні функції). Завдання оцінюється в 1 бал.
3. Підчас спортивних змагань учасники команди, яка здобуває перемогу під впливом позитивних емоцій голосно кричать. Який орган дихальної системи при цьому найбільше працює і відповідає за утворення звуків? (гортань, у якій розташовані голосові зв’язки). Завдання оцінюється в 1 бал.
Шукайте місце у нашій школі, де цей орган працює найбільше протягом уроку.
Зупинка5 Музична станція, актовий зал
1. У дітей, які займаються професійно вокалом голосові зв’язки стають більш еластичніші за рахунок того, що побудовані із одного із різновидів м’язової тканини. У оперних співаків, які можуть витягувати найвищі ноти дані м’язи мають здатність розтягуватися до певних об’ємів. Ці м’язи ще називають вокальними. Від натягу м’язовї тканини залежить висота і тембр голосу. Назвіть різновид м’язової тканини, що входить до складу голосових зв'язок (гладенька м’язова). Завдання оцінюється в 1 бал.
2. Внаслідок запальних процесів носоглотки, при неправильному співі чи коли діти п’ють дуже холодні напої може розвинутися запалення гортані. Як називається дане захворювання? (ларингіт). Завдання оцінюється в 1 бал.
Шукайте місце у нашій школі, де вам нададуть консультацію стосовно даного захворювання.
Зупинка 6 Станція здоров’я, медичний кабінет
1.Установіть відповідність між органами, які зображено на картинці та їх захворюваннями. Завдання оцінюється у 5 балів.
Нирка – пієлонефрит
Печінка – гепатит
Шлунок – гастрит
Жовчний міхур – холецистит
Вухо – отит
2. Беручи участь у різних виховних заходах, концертах чи виставах ви задіюєте практично усі органи та системи органів свого організму, декламуючи вірші, співаючи пісні, танцюючи чи граючи певні ролі у сценках. Ви зараз прямуєте до останнього контрольного пункту, де працює особа, без якої не відбувається жодне свято у школі.
Зупинка 7, Людина свято, кабінет педагога організатора
1.Як називають психічні стани і процеси в людини, відповідні реакції на зовнішні і внутрішні подразники, що проявляються у формі задоволення або незадоволення, радості, страху, гніву тощо. Кожен учасник виховного заходу, концерту чи вистави повинен вміти їх відобразити? (емоції). Правильна відповідь на питання дає вам можливість отримати 1 бал.
Для підрахунку балів, підведення підсумків та визначення переможців прямуєте в біологічний кабінет. Команда-переможець отримує кубок «Найкреативніші біологи»