Тема: «Чим я пізнаю світ? Смаки»
Мета: ознайомити учнів з різними смаками та їх значенням. Розвивати в учнів вміння розрізняти основні смаки: солодкий, солоний, кислий, гіркий. Розвивати спостережливість та усвідомлення ролі смаку у пізнанні світу.
Обладнання: підручники, зошити, ілюстрації язика з позначеними зонами сприйняття смаків. Зразки їжі для дегустації (за згодою батьків): шматочок лимона (кислий), трішки солі (солоний), цукор або шматочок цукерки (солодкий), шматочок гіркого шоколаду або какао-порошок (гіркий). Картки з назвами смаків (солодкий, солоний, кислий, гіркий), лего, .
Хід уроку:
1. Організаційний момент
Привітання та налаштування учнів на урок.
- Доброго ранку, маленькі дослідники! Сьогодні ми вирушаємо у захопливу подорож по країні знань! Ми будемо спостерігати, експериментувати і дізнаватись багато нового про світ навколо нас. Уявіть собі, що ми – маленькі вчені. У нас є лабораторія – наш клас, а ви – справжні дослідники. Готові до експериментів та нових відкриттів? Тоді вперед! Але спочатку відгадайте загадки: «Завжди в роті, а не проковтнеш». Добре, а це що таке «Крутиться-вертиться, а в ополонку не впаде». Язик. Відмінно.
2. Мотивація
- Запитання до класу: «Хто з вас любить солодке? Дуже добре. Молодці. А хто любить солоне чи кисле? Відмінно. Який смак вам подобається найбільше?»
- Пояснення теми уроку: «Сьогодні ми поговоримо про смаки, дізнаємось, як ми їх розрізняємо, та з’ясуємо, чому це важливо».
3. Вивчення нового матеріалу
Смак — це відчуття, яке ми отримуємо завдяки спеціальним рецепторам на язиці. Усього є 4 основні смаки: солодкий, солоний, кислий та гіркий.
Подивиться на ілюстрацію язика, на якій позначені зони сприйняття різних смаків.
Язик допомагає нам відчувати смаки та оберігати від небезпечної їжі. Тож давайте подивимося з вами відео про смаки.
https://www.youtube.com/watch?v=_vegQrv3azs
Що ж ми дізналися з цього відео?
Опис смаків:
1. Солодкий: пов’язаний із фруктами, медом, солодощами.
2. Солоний: смак, який ми відчуваємо у солі та солоних продуктах.
3. Кислий: присутній у лимонах, ягодах, кисломолочних продуктах.
4. Гіркий: міститься у деяких овочах, зелені, гіркому шоколаді.
4. Практична частина
Гра «Дегустація смаків»
Зараз я вам дам скуштувати деякі зразки їжі, а ви спробуйте визначити, який це смак. Так який смак сподобався вам найбільше, а який – не дуже?
Різні смаки корисні, оскільки допомагають нам вибирати корисну їжу.
5. Фізкультхвилинка
Весела розминка з уявленням різних смаків та відповідними емоціями й рухами:
«Ми їмо лимон – кисло!» - бррр… (хитаємо головою у різні сторони), «ми їмо цукерку – солодко!» (гладемо животик), «ми пробуємо сіль – солоне» - фі, фі…» (махаймо руками), «ми їмо перець – гірко» - Ой! Ой! Йой! – швидко біжимо.
6. Літературна хвилинка:
А зараз давайте послухаємо казку про маленького гномика на ім’я Смак та його незвичайну подорож.
Жив-був маленький гномик на ім'я Смак. Він дуже любив смакувати різні страви та ласощі. Одного разу, коли всі гномики в лісі їли звичайні горіхи та ягоди, Смак засумував. Йому хотілося спробувати щось новеньке, незвичайне, таке, чого ще ніколи не бувало в їхньому лісі. І ось одного ранку, коли сонце тільки почало підніматися, Смак зібрав маленький рюкзачок і вирушив у далеку подорож. Першою країною, яку він відвідав, була Італія. Там він скуштував піцу з різноманітними начинками, пасту з сиром пармезан і смачне морозиво. Смак був у захваті від різноманіття смаків! Далі гномик потрапив до Франції. Тут він спробував хрусткий багет з сиром, вишукані сири та шоколадні макаруни. З Франції Смак попрямував до Японії. Там його вразили суші з рибою та морепродуктами, соєвий соус і різноманітні види чаю. Він навіть спробував васабі, хоча спочатку йому було дуже гостро.
Подорожуючи далі, Смак відвідав багато країн: Індію, де скуштував каррі та наан, Мексику, де спробував такос і буррито, а також Китай, де його пригостили смачною локшиною і пельменями. Повернувшись додому, Смак розповів усім гномикам про свої пригоди і пригощав їх різними смаколиками, які привіз із подорожі. З того часу, в лісі гномів стало ще веселіше, адже тепер вони знали про існування багатьох різних смаків і могли приготувати смачні страви з усього світу. А маленький гномик Смак продовжував мріяти про нові подорожі і нові смакові відкриття. Адже світ смаків був настільки різноманітний і цікавий, що його можна було досліджувати все життя.
Про що ж ви дізналися з цієї казки? Так, молодці. Якщо змішати деякі смаки між собою, то отримаємо новий смак. Спробуйте вдома, разом з батьками, провести такий дослід і з’ясувати який же смак у вас вийде, а результатом досліду ви поділитись на наступному уроці.
7. Закріплення знань
Гра «Знайди свій смак»:
Зараз я вам роздам картки з назвами смаків й картинками з різними видами їжі. Треба розкласти картинки з їжею за смаками.
Вправа з лего «Вгадай смак»:
У кожного з вас є чотири цеглинки лего різного кольору. Назначимо кожному кольору свій смак. Червоний – гіркий, зелений – кислий, жовтий - солодкий й синій – солоний. Я називаю вам назву їжі, а ви показуєте цеглинку, яка відповідає її смаку. (Наприклад: «цукерка – солодка, тобто жовтий колір» тощо)
8. Підсумок уроку
Сьогодні ви були справжніми дослідниками! Давайте пригадаємо, які основні смаки ви сьогодні вивчили? Чому язик та смак є важливими для нас?»
Молодці діти. Ви сьогодні всі були допитливі, активні й гарно попрацювали на уроці.
СОЛОНИЙ СОЛОДКИЙ
ГІРКИЙ КИСЛИЙ