Тема. Поняття про числівник як частину мови.
Мета. Ознайомити учнів з новою частиною мови — числівником;
- дати початкове поняття про числівник,
-ознайомити з його функцією в мовленні;
- вчити розпізнавати числівники в мовленні і правильно ставити до них запитання; збагачувати мовлення учнів;
-розширити знання дітей про рідкісні квіти,які занесені до Червоної книги України.
Тип уроку: Комбінований
Обладнання: малюнок підсніжника, плакат із зображенням галявини,шаблони паперових квітів,підручник і друкований зошит 2 кл. ( авт.Н.Кравцова)
Хід уроку
ІІ. Організація класу.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1Каліграфычна хвилинка
-Подивіться на малюнок.Як називається ця квітка? (Підсніжник)
-Так ,це перша весняна квітка.Незабаром вона розквітне.
-З нового рядочку ми прописуємо гарно і каліграфічно букву Пп Пі ід дс сн ні іж жн ни ик
2. Слово вчителя.
Підсніжник - це квітка весни.
Ще навкруги лежить сніг, а він вже пробиває собі дорогу до сонця. Спершу з-під трави видніються невеликі зелені листочки. Згодом появляються білі голівки на тендітному стебельці. Квітка має три ніжних пелюстки. Ростуть ці чудові квіти густими білими острівцями. Навколо поширюється чарівний аромат.
Підсніжник занесений до Червоної книги України.
Мовою квітів підсніжник означає розраду і надію. Незважаючи на те, що підсніжник з’являється навесні, він Здатний витримати десятиградусний мороз. У цьому йому допомагає своєрідний «чохол» з тонких волосків біля основи стебла. Підсніжник — Родич нарциса. Вони належать до одного і того ж сімейства амарилісових. Зацвітає підсніжник негайно після сходження снігу, починаючи з січня, і цвіте до квітня.
3. «Асоціативний кущ»
-З якими словами у Вас пов’язане слово підсніжник?( весна,ніжність, надія,тепло…_)
4. Бесіда
-Які частини мови Ви вже знаєте?(іменник,прикметник,дієслово)
-На які питання вони відповідають?
-Сьогодні ми познайомимось ще з однією частиною мови –числівник. — Діти, в українській мові є багато слів, шо називають числа, — це числівники. Такі слова об'єднані в окрему частину мови.
Ця частина мови відповідає на питання скільки?
-Скільки під сніжників Ви бачите на малюнку?(три)
-Скільки? Три-це числівник.
III. Повідомлення теми і завдань уроку.
1. Поетична хвилинка.
-Послухайте вірш,якщо чуєте числівники-плескайте у долоні.
Число числівник назове, у світ лічби нас поведе,
ми навчимося рахувати, додавати, віднімати.
Одна на світі Батьківщина,і матір теж одна—єдина,
над нами сонечко одне, проміння шле нам золоте.
Земля одна, планет — багато, на небі — тисячі зірок.
Шість буднів тижня — одне свято,та безліч у полях квіток.
Число числівник називає,і всяк школяр це добре знає.
Один, два, три, чотири, п’ять —учімось, друзі, рахувать.
— Назвіть числівники, які ви почули у вірші.
2. Опрацювання правила на с. 111.
IV. Сприймання і усвідомлення учнями новою матеріалу.
1. Робота в парах (вправа 216).
а) Розгляд малюнка у підручнику (с. 110).
б) Відповіді учнів на запитання до малюнка.
Звернути увагу на правильність формулювання відповіді.
в) Самостійний запис відповідей на два запитання (на вибір).
2. Цікаваінформація./
— Числівник — чи не найменша за кількістю слів частина мови, яка нараховує їхусього кілька десятків.
. У середині XVIII століття Михайло Ломоносов у своїй граматиці вперше назвав числівники особливою частиною мови. Такими вони є і до сьогодні. За частотою вживання серед інших слів числівни кзаймає у нашому мовленні восьме місце.
Людині часто доводиться щось лічити: години, дні, гроші, роки тощо, тобто встановлювати кількість предметів, позначатиїї на письмі відповідними цифрами.
Звідки взялися цифри? Як виникла лічба?
Виявляється, потребу у цьому породило саме життя. Звичайно, первісна людина не користувалася такими словами: «один», «три», «чотири» тощо. Для того, щоб порахувати предмети, досить було показати їх на пальцях. Загнувши всі пальці на одній руці, переходили на другу. А коли пальців не вистачало, продовжували лічбу на тих же пальцях, але вже по другому колу. У сиву давнину люди рахували десятками. Вчені вважають, що десяткова система числення (якою, до речі, користуємося і ми) пішла від десяти пальців на руках.
Пальці були одночасно і лічильною машинкою. Щоб, наприклад, до п’яти додати два, достатньо загнути п'ять пальців на одній руці і два на другій. Загинаєш пальці — додаєш, розгинаєш — віднімаєш.
Подекуди робили по-іншому: якщо не вистачало пальців рук переходили до ніг, тобто лічили двадцятками. Так, наприклад, лічили індійці майя, що жили на території сучасної Мексики та Гватемали. Інші люди рахували дюжинами — по 12. Напевно, тому, що число 12 має багато дільників, тобто його можна подати як дві шістки, три четвірки, чотири трійки і шість двійок.
3. Виконання усних впраив з визначення часу за допомогою моделі годинника з рухомими стрілками.
4. Виконання вправи329 (усно).
Фізкульт хвилинка.
5. Робота вдрукованих зошитах (с.26 впр.47,48)
IV.Підсумок уроку
-У кожного з Вас на пврті лежать шаблони квітів- підсніжників.Розфарбуйте їх.
-Якщо Вам зрозуміла тема уроку,посадіть підсніжник на галявину (діти разом з вчителем приклеюють квіти на галявину квіти-«садждають»)
-Давайте порахуємо скільки квітів з’явилось на галявині?(27) –Яка це частина мови?(Числівник).