Числівник як самостійна частина мови - урок для самостійного опрацювання теми

Про матеріал
Матеріал для самостійного опрацювання теми "Числівник як самостійна частина мови" з української мови для учнів 6 класу.
Перегляд файлу

 

ЧИСЛІВНИК ЯК САМОСТІЙНА ЧАСТИНА МОВИ

План роботи

1.   Загальне значення числівника.

2.   Морфологічні ознаки числівника.

3.   Синтаксична роль.

Очікувані результати

      знатизагальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівника, розряди числівників за значенням;

      могтирозпізнавати числівники в тексті, визначати їх синтаксичну роль;

      умітивикористовувати числівники в мовленні. 

1. Загальне значення числівника.

1.1. Дай письмові відповіді на запитання (словами).

-  Скільки вікон у цьому класі? _________________________________________________

-  О котрій годині розпочинається перший урок? _______________________________

________________________________________________________________________________

-  Скільки дівчат зараз знаходиться у приміщенні? ____________________________

- 

image

Котре за алфавітним списком класу твоє прізвище? _________________________

-  Скільки ніжок у парти, за якою ти сидиш? __________________________________

-  У котрому ряді від вікна твоя парта? ________________________________________

-  У котрому році ти народився (-лась)? ________________________________________

-  *На що вказує числівник як частина мови? ________________________________

-  *Зверни увагу на те, як учитель ставить запитання. На які питання відповідає числівник? ______________________________________________________

 

1.2.  Сформулюй визначення числівника, правильно розкривши дужки.

Числівникце (самостійна / службова) частина мови, що означає (ознаку предмета / число / дію / ознаку дії / кількість предметів / порядок предметів при лічбі / ознаку ознаки) і відповідає на питання (хто? / де? / скільки? / кому? / котрий? / що робити? / де?).

 

1.3.  Підкресли лише числівники серед поданих слів. Поясни, як ти визначив їх.

      Двійка, два, подвійний, двійня, другий, подвоєний, двічі, двоїтися, по-друге.

      П’ять, п’ятірка, п’ятка, п’ятірня, уп’яте, п’ятий, уп’ятьох, по-п’яте.

      Сотня, сто, сотник, сотка, сотий, сотати, всоте, сотенний.

image

1.5. Які є групи числівників? Підпиши їх у таблиці.

Один, десять, сорок дев’ять, двісті три       

Другий, третє, сотий, сто одинадцята         

Троє, семеро, десятеро, двадцятеро             

Чотири сьомих, п’ять десятих, півтора        

Мало, небагато, кількасот, стонадцять        

 

2. Морфологічні ознаки числівника.

2.1.Прочитай і запам’ятай.

imageКількісні числівники змінюємо лише за відмінками (десять, десяти, десятьом). Вони не мають ні роду, ні числа.

Винятки: лише ці кількісні числівники мають рід або число, або відмінок: один (одна, одне, одні); обидва (обидві); два (дві); півтора (півтори); нуль, тисяча, мільйон, мільярд. 

Порядкові числівники змінюємо за родами (перший, перша, перше), числами(другий, другі), відмінками (третій, третього, третьому).

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

image

 

2.3. Провідміняй словосполучення. Що означають ці фраземи?

Н

Котра? Четверта влада

Скільки? Сім кіл (пекла)

Р

 

 

Д

 

 

Зн

 

 

Ор

 

 

М

 

 

2.4. Прочитай схему.

image

2.5. Виконай вправу 293. 

image 

Прості

Складні

Складені

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Синтаксична роль

3.1. Прочитай правило. Підпиши над підкресленими числівниками питання члена речення.

Числівник може бути будь-яким членом речення:

      підмет: Двоє одного не чекають.

      присудок: Світ широкий, а мати одна.

      додаток: Двоє третього не ждуть.

      обставина: О десятій у нас заплановано зустріч.

      означення: Третю доньку звали Іванкою.

3.2. Визнач синтаксичну роль числівників у реченнях.

На фініші український спортсмен був першим. Мій брат навчається в одинадцятому класі. Тарас Шевченко народився тисяча вісімсот чотирнадцятого року. Три і чотири — сім. Розділіть двадцять чотири на вісім.

 

3.3. Виконай вправу 287 усно (надпиши не відомі тобі значення фразеологізмів).

image 

3.4. Склади два речення із різними фразеологізмами.

 

 

 

image

 

image

 

image

pdf
Додано
11 жовтня 2021
Переглядів
2991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку