ЧИСЛІВНИК ЯК САМОСТІЙНА ЧАСТИНА МОВИ
План роботи
1. Загальне значення числівника.
2. Морфологічні ознаки числівника.
3. Синтаксична роль.
Очікувані результати
• знатизагальне значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль числівника, розряди числівників за значенням;
• могтирозпізнавати числівники в тексті, визначати їх синтаксичну роль;
• умітивикористовувати числівники в мовленні.
1. Загальне значення числівника. |
1.1. Дай письмові відповіді на запитання (словами). |
- Скільки вікон у цьому класі? _________________________________________________
- О котрій годині розпочинається перший урок? _______________________________
________________________________________________________________________________
- Скільки дівчат зараз знаходиться у приміщенні? ____________________________
-
- Скільки ніжок у парти, за якою ти сидиш? __________________________________
- У котрому ряді від вікна твоя парта? ________________________________________
- У котрому році ти народився (-лась)? ________________________________________
- *На що вказує числівник як частина мови? ________________________________
- *Зверни увагу на те, як учитель ставить запитання. На які питання відповідає числівник? ______________________________________________________
1.2. Сформулюй визначення числівника, правильно розкривши дужки.
Числівник— це (самостійна / службова) частина мови, що означає (ознаку предмета / число / дію / ознаку дії / кількість предметів / порядок предметів при лічбі / ознаку ознаки) і відповідає на питання (хто? / де? / скільки? / кому? / котрий? / що робити? / де?).
1.3. Підкресли лише числівники серед поданих слів. Поясни, як ти визначив їх.
• Двійка, два, подвійний, двійня, другий, подвоєний, двічі, двоїтися, по-друге.
• П’ять, п’ятірка, п’ятка, п’ятірня, уп’яте, п’ятий, уп’ятьох, по-п’яте.
• Сотня, сто, сотник, сотка, сотий, сотати, всоте, сотенний.
1.5. Які є групи числівників? Підпиши їх у таблиці.
Один, десять, сорок дев’ять, двісті три
Другий, третє, сотий, сто одинадцята
Троє, семеро, десятеро, двадцятеро
Чотири сьомих, п’ять десятих, півтора
Мало, небагато, кількасот, стонадцять
2. Морфологічні ознаки числівника.
2.1.Прочитай і запам’ятай.
Кількісні числівники змінюємо лише за відмінками (десять, десяти, десятьом). Вони не мають ні роду, ні числа.
☺ Винятки: лише ці кількісні числівники мають рід або число, або відмінок: один (одна, одне, одні); обидва (обидві); два (дві); півтора (півтори); нуль, тисяча, мільйон, мільярд.
Порядкові числівники змінюємо за родами (перший, перша, перше), числами(другий, другі), відмінками (третій, третього, третьому).
2.3. Провідміняй словосполучення. Що означають ці фраземи? |
||||
Н |
Котра? Четверта влада |
Скільки? Сім кіл (пекла) |
||
Р |
|
|
||
Д |
|
|
||
Зн |
|
|
||
Ор |
|
|
||
М |
|
|
||
2.4. Прочитай схему. |
||||
2.5. Виконай вправу 293. |
||||
|
||||
Прості |
Складні |
Складені |
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
|
|
||
|
||||
3. Синтаксична роль |
||||
3.1. Прочитай правило. Підпиши над підкресленими числівниками питання члена речення. |
||||
Числівник може бути будь-яким членом речення:
• підмет: Двоє одного не чекають.
• присудок: Світ широкий, а мати одна.
• додаток: Двоє третього не ждуть.
• обставина: О десятій у нас заплановано зустріч.
• означення: Третю доньку звали Іванкою.
3.2. Визнач синтаксичну роль числівників у реченнях.
На фініші український спортсмен був першим. Мій брат навчається в одинадцятому класі. Тарас Шевченко народився тисяча вісімсот чотирнадцятого року. Три і чотири — сім. Розділіть двадцять чотири на вісім.
3.3. Виконай вправу 287 усно (надпиши не відомі тобі значення фразеологізмів).
3.4. Склади два речення із різними фразеологізмами. |
|
|
|