Урок "Іменник як частина мови "

Про матеріал
Розробка уроку української мови для 6 класу «Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Урок побудовано у формі подорожі. Це дозволяє проявити учням допитливість,кмітливість, логічне мислення, дослідницький інтерес, а також свою індивідуальність.
Перегляд файлу

Тема: Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль.

Мета: 

  • поглибити знання про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль у реченні; сформувати уявлення про види  істотот і неістот, власних і загальних, конкретних та абстрактних іменників;

- розвивати творчі вміння, пам'ять,дослідницький інтерес, усне та писемне мовлення;
-  сприяти вихованню здорового способу життя.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-подорож.

Обладнання: комп’ютер, підручник, мультимедійна презентація,  дидактичний  матеріал (картки із завданнями ), карта подорожі.

Міжпредметні зв’язки: основи здоров'я, етика

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційний момент

Доброго дня!Доброго вам здоров'я! Здрастуйте! Які чудові вітання у нашого народу. І якщо  сказане від щирого серця, то додає людини сил та наснаги.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні ми з вами помандруємо до країни Морфології.  А чи знаєте ви мешканців цієї країни? (Частини мови). Одного мешканців викрав злий чаклун.  Кого саме він викрав, ви можете дізнатися прочитавши прислів'я.

…………  маємо – не дбаємо, а загубивши – плачемо.

Було б  ……………  , а  …………….  знайдеться.

(Здоров'я  маємо – не дбаємо, а загубивши – плачемо.

Було б  здоров'я  , а  щастя  знайдеться.)

Правильно, чаклун викрав іменник. Щоб його врятувати, потрібно пройти багато випробувань. Я бачу, що ви кмітливі і розумні діти. Лише ви зможете подолати чаклуна. Тож вирушаємо у подорож.

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

Слово вчителя

Коли опрацюєте матеріал, будете знати:

що таке іменник, морфологічні ознаки і синтаксичну роль, власні і загальні

назви, назви істот і неістот, конкретні та абстрактні назви,збірні іменники.

Будете вміти :

розпізнавати іменники серед інших частин мови, зясовувати їх синтаксичну

роль, визначати моріфологічні ознаки.

Учні, але перш, ніж почати працювати, давайте з вами встановимо правила

роботи в класі:

  • Кожна думка важлива. Не бійся висловлюватися.
  • Ми не сміємося з чужих помилок.
  • Ми маємо право помилятися, бо вчимося.
  • Ми завжди допомагаємо один одному.
  • Ми слухаємо, що нам хочуть сказати інші, якщо треба - запитуємо.
  • Ми намагаємося виконати роботу якнайкраще.

 

Подивіться на карту подорожі. За кожне випробування ви можете заробити бали, а в кінці уроку отримати оцінку. Якщо ви впорались із завданням, то ставте поруч «+» Наприкінці уроку  ми побачимо, хто ж був найактивнішім.

Бажаю успіху!

ІV. Основний зміст уроку. Подорож.

 «На старт».

Іменнику вдалося потайки від чаклуна передати нам послання, але воно зашифроване. Випишіть іменники і з перших  літер дізнаєтесь про що в ньому йдеться.

Біля річки росте яблунька, а поруч висока тополя. Вони усе знають, але допомогти мені не можуть. Їх зачарувала зла утома  на ймення Морока. Проявіть ентузіазм  та наполегливість і перший екзамен у вас позаду.

Отже, це благання про допомогу. Нам не можна гаяти часу. Перед вами план нашої мандрівки: від школи до замку чаклуна. Саме там перебуває у полоні Іменник. Шлях до нього нелегкий. Потрібно буде подолати безліч перешкод-завдань. Але я впевнена, що своєю старанністю і працьовитістю ми знайдемо Іменник.

Зупинка «Дослідницька»

Потрібно відновити загублену інформацію. (За допомогою підручника с.79)

Іменник

Що означає,

питання

Морфологічні ознаки

Синтаксична роль

*Означає предмет

*

 

 

Змінюється за

*родами

*

*

Може бути

*

 

Зупинка «Пошуковий марафон»

Знайти у підручнику (с. 80) значення поданих  груп іменників.

Навести приклади.

Зупинка «Зайві слова»

(Виконати завдання допоможе підручник с.80)

Спішіть. Підкресліть у кожному рядку зайве слово. Поясніть свій вибір.

1. Щастя, здоров'я,сон, яблуко. (конкретна назва)

2.Торецьк, Дніпро, Україна, країна. (загальна назва)

3. Гарбузиння, козацтво, бадилля, гарбуз. (не є збірним поняттям)

Зупинка  «Повчальна»

Визначити синтаксичну роль іменників та їх морфологічні ознаки (рід, число, відмінок).

  • Зверніть увагу на форзац підручника та пригадайте, як підкреслюються члени речення, визначаються відмінки.

Без здоров'я немає щастя. (Здоров'я – додаток, с.р, одн, Р.в.; щастя- додаток, с.р, одн, Р.в )

Люди часто хворіють, бо берегтися не вміють. (люди – підмет, Н.в, множ.)

Зупинка «Залік чаклуна»

Закінчується наша подорож чарівною країною.  Ми вже притул наблизилися

до замку чаклуна.  Він  вирішив нам влаштувати  залік і приготував  білети

із запитаннями. Якщо ви дасте правильні  відповіді, то врятуєте бранця.

1. Яка частина мови називається іменником?

2. Яка синтаксична роль іменника?

3. Чим істоти відрізняються від неістот.

4.Чим загальні назви відрізняються від власних?

5. Розкажіть про конкретні та абстрактні назви

6.Назвіть морфологічні ознаки іменника

7. Що вивчає морфологія?

8. Наведіть приклад іменника.

VІ. Підсумок уроку, оцінювання

У казках добро завжди перемагає зло. І сьогодні, завдяки вам, зло було переможено.  Ви впорались із завданнями і звільнили Іменника. Підрахуйте набрані бали і поставте собі оцінку за урок.

У вас на партах лежать листочки від соняшника,а він стоїть самотньо на малюнку. Оживіть його,написавши на листочках про те, що ви дізналися на уроці.

VІІ. Домашнє завдання

§23 (вивчити правило), вик впр.196

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
2562
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку