1
6 клас. Українська мова
Тема уроку. Числівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: комп’ютер, мультимедійний проектор, підручник, блок «Числівник», листи самооцінювання, картки з завданнями, фішки.
Використана література:
1. Авраменко О. Українська мова: правопис у таблицях, тестові завдання: навч. посібн. для підготовки до ДПА та ЗНО: 3-є видання, доповнене/ Олександр Авраменко, Оксана Тищенко. - Київ: КНИГОЛАВ, 2020.-200с.;
2. Глазова О.П. Українська мова:Комплексне видання для підготовки до ЗНО та ДПА/ О.П. Глазова, Н.М. Дика.-К.: Видавничий дім «Освіта», 2019.-320 с.;
3. Українська мова: підручник для 6 кл. загальноосвітн.навч.закл./О.П. Глазова. –К.: Видавничий дім «Освіта». 2014.-240с.:Іл.
Хід уроку
І. Організація класу.
— Добрий день!
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
— Сьогодні на уроці мова йтиме про цікаву частину мови. Про яку? Відгадаймо загадку.
Я, відомо, дуже знатний,
Кількість можу означати
І порядок при лічбі,
Підкажу мерщій тобі.
Котрий, скільки –
Запитай мене лиш тільки.
Щоб не буть багатослівним
Називаюсь я … (числівник).
— Пригадаймо, на які питання відповідають числівники?
Підготовча вправа
Знайдіть «зайве слово».
1. П’ять, десятка, четвірка, десятина.
2. Однісінький, шестирічний, одинадцятий, подвійний.
3. Єдиний, один, заодно, одиниця.
— Знання цієї теми дадуть змогу вам успішно виконувати самостійні і контрольні роботи, а також знадобляться в майбутньому, тому що підвищать рівень вашої грамотності. Отож тема уроку надто важлива, бо використання числівників у повсякденному житті, у навчанні просто необхідне.
Питання
1. Числівник як частина мови.
2. Групи числівників за значенням.
3. Розряди кількісних числівників.
4. Групи числівників за будовою.
5. Синтаксична роль числівника.
2. Очікувані результати.
Приклади
На уроці я хочу дізнатися про …
Хочу навчитися правильно …
Хочу поглибити свої знання…
ІІІ. Сприйняття й усвідомлення учнями навчального матеріалу, осмислення внутрішніх зв’язків і відношень між предметами і явищами. (Основна частина)
1.Оглядова розповідь учителя з використанням матеріалу блоку.
2. Пояснення всього матеріалу ( учні ) з докладним опрацюванням кожного пункту блоку.
3. Робота в парах з НБ.
4. Виконання вправ.
5. Інструктаж заповнення листа самооцінювання.
Завдання 1. Перепишіть. Назвіть кількісні й порядкові числівники.
1. І хоч у світі сторони чотири (к), я тут живу, бо цей я край люблю (Л. Костенко). 2. Зажурилась моя парта, третя (п) парта од вікна (Б. Олійник). 3. Їду з другом до третього (п) друга в гості (Д. Іванов).
Завдання 2. Прочитайте. Кількісні й порядкові числівники випишіть у дві колонки. Які слова не увійшли до жодної з колонок?
Шість, шестеро, одна шоста, ушосте, шестерня, сотня, сто, сотий, усоте, половина, одна друга, подвійний, переполовинений, другий, двоє, двійка, два.
Кількісні Порядкові
шість сотий
шестеро другий
одна шоста
одна друга
двоє
два
сто
Всі інші слова не числівники.
Фізкультхвилинка
Проведемо розминку, але граматичну. Якщо я називаю числівник, то ви піднімаєте руку вгору, якщо іменник – витягуєте вперед.
Стотисячний (вгору), п’ятиденка (вперед), семидесятий (вгору), шостий (вгору), дев’ятирічка (вперед), трійка (вперед), три (вгору).
Завдання 3. Перепишіть. Визначте числівники, що позначають цілі числа, дробові та збірні, прості, складні та складені.
1. Ми ішли через поле двоє ( збірний, простий) (В. Симоненко). 2. Сідай швидко на коня: ще сто (цілий, простий) миль махнем до дня! (С. Руданський). 3. Всі зайці вовків бояться, йде один (цілий, простий), а бачать – двадцять (цілий, складний) ( І. Січовик).
Завдання 4. 1. Спишіть крилаті вислови, вставляючи замість крапок числівник сім, сьомий або семеро в потрібній формі.
1. Відчувати себе на сьомому небі. 3. Семеро одного не ждуть. 4. Працювати до сьомого поту. 5. Сім раз відмір, один – відріж.
Додаткове завдання
1. Напишіть невеликий твір (5-8 речень), розкривши в ньому значення одного з поданих у попередній вправі прислів’їв.
2. З поданих словосполучень виберіть ті, що містять порядкові числівники. Складіть з ними речення.
Остання надія, трьохповерховий будинок, дві третіх яблука, п’ятнадцятий трактор (п), двадцятий сніп (п), дев’яності роки, семирічний хлопчик, сьомий станок (п), минуле сторіччя.
ІV. Узагальнення і систематизація знань (Заключна частина).
« Літературний турнір»
Учні мають сказати якнайбільше назв художніх творів, які містять у собі числівники.
Наприклад, «Мені тринадцятий минало», «Дев’ять братів і десята сестриця Галя», «Білосніжка та семеро гномів», «Вовк та семеро козенят», «Тисяча і одна ніч», «Троє поросят».
Цікаво знати!
— Скільки нот у нотному стані?
— Скільки є чудес світу?
— Скільки кольорів має райдуга?
— Скільки днів має тиждень?
—Який числівник сховався за цими запитаннями? (Числівник сім.)
Число 7 славиться магічною силою. Згідно з легендами, всі великі міста стояли на 7 пагорбах. Число 7 зустрічається у прислів’ях і приказках.
7 раз відмір, а 1 – відріж. 7 одного не чекають. У 7 няньок дитина недоглянута. Наговорити 7 мішків гречаної вовни. |
Дерти 7 шкір. До 7 поту. 7 п’ятниць на тиждень. На 7 небі. |
V. Підсумки уроку.
1. Рефлексія.
Закінчити речення
На уроці я:
Повторив…
Дізнався…
Навчився...
Зрозумів…
2. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів. ( Зібрати листи самооцінювання)
— Поставте собі оцінку за урок.
— Дякую за співпрацю!
ІV. Домашнє завдання, інструктаж до його виконання.