ЧИСЛІВНИКИ КІЛЬКІСНІ (НА ПОЗНАЧЕННЯ ЦІЛИХ ЧИСЕЛ, ДРОБОВІ, ЗБІРНІ) І ПОРЯДКОВІ

Про матеріал
Мета: • навчальна: пояснити відмінності кількісних числівників; навчити вживати їх у мовленні, сполучати з іменниками; показати стилістичні особливості числівників; • розвивальна: розвивати логічне мислення, здатність до аналізу, синтезу; пам’ять, стилістичні вміння; • виховна: виховувати шанобливе ставлення до природи. Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, морфологія, пунктуація, культура мовлення. Міжпредметні зв’язки: усна народна творчість, художня література, екологія, географія.
Перегляд файлу

Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові

Мета:

  • навчальна: пояснити відмінності кількісних числівників; навчити вживати їх у мовленні, сполучати з іменниками; показати стилістичні особливості числівників;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення, здатність до аналізу, синтезу; пам’ять, стилістичні вміння;
  • виховна: виховувати шанобливе ставлення до природи.

Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, морфологія, пунктуація, культура мовлення.

Міжпредметні зв’язки: усна народна творчість, художня література, екологія, географія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ПЕРЕБІГ уроку

І. Організація класу

ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання (вибірково)

3. Підготовча вправа (увесь клас)

  • Послухайте вірш М. Сингаївського. Яку б назву ви йому дали? Порівняйте з авторською.
  • Визначте в тексті числівники. Чи однакові вони за значенням?
  • Назвіть звертання у вірші. Якими розділовими знаками виділяють звертання?

МАТИ-УКРАЇНО!

Перше наше слово з нами повсякчас,

Мати-Україно, ти одна у нас!

Ниви і діброви, і садів окрас —

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж одна у нас!

Хай же мир і дружба поєднають всіх,

І дзвенить дитячий безтурботний сміх.

Нам зоріє доля світла і ясна.

Рідна мати Батьківщино,

Ти ж у нас одна!

2. Бесіда

ІІІ. мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку

ІV. Вивчення нового матеріалу

6. Опрацювання теорії за підручником

7. Спостереження над мовним матеріалом

  • Схарактеризуйте розряди кількісних числівників.
  • Поряд із числівниками запишіть ті, з якими вони можуть сполучатися. Зробіть висновки.

Числівник

Іменник

Два

 

Двоє

 

Обоє

 

Обидва

 

Одна друга

 

Іменники: співачка, земля, відсоток, подружки, хлопець, круча, курча, ім’я, ворота, площа, совість.

Висновок: числівники двоє, троє, десятеро вживають з іменниками чоловічого й середнього роду, що означають назви істот: «У салоні їх дожидало троє людей» (Леся Українка), — а також коли вони поєднуються з особовими займенниками: «Нас було четверо: білявий та чорнявий чоловіки, парубок рябий та я» (Марко Вовчок), — та з іменниками, що мають тільки множину: «Нащо тобі аж троє ножиць?».

З іменниками жіночого роду збірні числівники не вживаються, окрім числівника обидві.

Числівник обоє можна вживати тільки тоді, коли йдеться про чоловіка й жінку: «А ідіть лишень сюди; та йдіть обоє» (Т. Шевченко); «Обоє рябоє» (приповідка).

  • Визначте, до якої відміни належать іменники. Відповідь обґрунтуйте.

2. Історична довідка

У давній пам’ятці «Повісті минулих літ» понеділок і вівторок згадуються по одному разу, середа — двічі, четвер — тричі, п’ятниця — 5 разів, субота — 9, а неділя — 17 разів.

Назви днів тижня («седмиці») мають порядкове значення: вівторок — другий день, четвер — четвертий, п’ятниця — п’ятий. П’ятниця була для слов’ян священним днем. Збереглося святкування дванадцяти «п’ятниць» у році. Назва понеділка вказує на зв’язок сьомого і першого днів («після неділі»).

Науковці припускають, що слов’яни користувалися п’ятиденним тижнем, а суботу та неділю вони запозичили під час християнізації. Слово «середа» вказує на серединне положення дня серед п’яти днів (або семи, якщо вважати тиждень не з понеділка, а з неділі). Про суботу. У запозиченого римлянами семиденного тижня тільки один день мав особливу назву — «субота». Це слово прийшло, імовірно, також разом із християнізацією Русі. Назва неділя — вказує на заборону працювати в цей день, на день відпочинку (За Б. Рибаковим).

Так буде українською

Безграмотною з погляду синтаксичних норм є застосовувана в газеті конструкція: «Лист, датований 26 серпнем». Назва місяця в таких випадках завжди має стояти в формі родового відмінка: двадцять шосте серпня, лютого; двадцять шостого серпня, лютого; двадцять шостому серпня, лютого; двадцять шостим серпня чи лютого (а не серпнем чи лютим) (О. Пономарів).

V. Закріплення вивченого матеріалу

1. Лінгвістичне дослідження

  • Прочитайте народні прислів’я. Визначте розряди кількісних числівників. Чи всі розряди представлені в реченнях?

1. Вода в одного бере, а другому дає. 2. До першого грому земля не розмерзається. Від одного удару дерево не падає. 3. Семеро одного не ждуть. 4. У березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає. 5. Кінь на чотирьох, та й то спотикається. 6. У кого дочок сім — то й щастя всім, а у мене одна — та й щастя нема.

  • Поясніть, який смисл передає кожне з прислів’їв. Чи є в них щось спільне?

2. Моделювання

  • Запишіть сполучення числівників з іменниками, розкривши дужки.

2 (повні відра), четверо (доброволець), 3 (гектар), 7 (сантиметр), 4 (раз), 0,8 (кілометр), 3,5 (хвилина), обидва (брат), 26 (стілець), три (карбованець), 2 (центнер), 22 (рік), 23 (лютий), з 1 (вересень).

3. Комплексна робота з текстом

  • Прочитайте текст. Знайдіть числівники, дайте їм характеристику за відомими вам класифікаціями. Чи є слова з кількісним значенням, що не є числівниками?
  • З’ясуйте, яку стилістичну функцію виконують числівники в наведеному тексті.

З появою людини на планеті (З,з)емля велику роль в екосистемі почали відігравати відносини суспільства і природи, зумовлені розвитком виробництва.

Узявши в природи 100 одиниць речовини, людство використовує лише 3-4 з них, а 96 одиниць перетворює на відходи.

Унаслідок використання палива, вміст вуглекислого газу в атмосфері за останні 30 років зріс на 25 %, що може призвести в найближчі роки до підвищення середньої температури на 1,5-2 ºС і збільшення площі пустель.

Щорічно світова промисловість забруднює річки понад 160 млн м 3 шкідливих скидів, у ґрунти вноситься 500 млн т мінеральних добрив і близько 4 млн т пестицидів, більша частина яких накопичу­ється в ґрунтах, а згодом виноситься поверхневими водами в річки, озера, моря та океани.

Уся планета нині страждає від забруднення навколишнього середовища, виснаження природних ресурсів.

Міжнародне співробітництво в галузі охорони довкілля почалося ще 1913 р. на Першій природоохоронній конференції в Берні, потім було продовжене 1972 р. в Стокгольмі, де прийнято Стокгольмську декларацію, що містить 27 принципів екологічно коректної пове­дінки держав. На саміті ООН «Планета (З,з)емля» 1992 p. в Ріо-де-Жанейро, присвяченому питанням навколишнього середовища та роз­витку, визначено програму дій «Порядок денний на XXI століття».

Україна бере активну участь у міжнародному співробітництві в галузі охорони довкілля на державному і громадському рів­нях. В останнє десятиліття наша країна підписала меморандуми про співробітництво в галузі охорони навколишнього середовища з низкою держав: (Р,р)еспублікою (Б,б)ілорусь, (Р,р)еспублікою (Г,г)рузія, (С,с)полученими (Ш,ш)татами (А,а)мерики, (Р,р)осійською (Ф,ф)едерацією та ін.

Право на безпечне для життя й здоров’я довкілля для кожного гро-мадянина України визначає (С,с)таття 50 (К,к)онституції України.

Ці проблеми торкаються кожної людини на (З,землі).

  • Поясніть правила написання власних назв у тексті.
  • Якими членами речення виступають числівники в четвертому абзаці?
  • З’ясуйте за словником іншомовних слів значення виділених слів.

VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок

Тести

1. За розрядами числівники поділяються на:

А особи, групи, відміни;

Б кількісні й порядкові;

В цілі числа, дробові та збірні.

2. У якому реченні помилка?

А Уже троє листів надіслали, а відповіді не було.

Б Одинадцятеро хлопців грали у футбол.

В Для прибирання території школи нам видали троє граблів.

3. У якому рядку є помилки в сполученні числівника з іменником?

А Два брати, двадцять три параграфи, п’ятдесят чотири кілометри;

Б сім п’ятих відсотка, шість цілих і вісім десятих площі; десятих три четвертих шляху;

В три учня, чотири крока, п’ять цілих і одна друга кілограмів.

4. У якому з речень числівник виконує роль додатка?

А Загальна площа України — 603,7 тис. кв. км.

Б Більша частина рівнинної території одержує близько 500-600 мм опадів на рік, а південні степи 250-300 мм.

В 5 % території зайнято горами (Карпати, Кримські).

2. Робота з таблицею

  • Доповніть таблицю необхідними відомостями і прикладами.

Зв’язок числівників з іменниками

Числівник

Відмінок іменника

Приклади

Один, одна, одно (одне)

 

 

Одні

 

 

Два, три, чотири,

двадцять чотири й подібне, два з половиною,

обидва

 

 

П’ять, шість і далі;

тридцять шість і подібне,

п’ять з половиною.

 

 

1/3, 7/10… і подібне,

5,5 (п’ять цілих і п’ять десятих) і подібне

 

 

VІІ. Підбиття підсумків уроку

1. Рефлексія

  • Чи важлива для мене проблема, порушена на уроці?
  • Чи міг би я щось додати, спостерігаючи за навколишніми чи аналізуючи власну поведінку? (Тільки «Так» чи «Ні». Якщо «Так», тоді викласти думки в міні-творі домашнього завдання.)

2. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів

VІІІ. Домашнє завдання

  • Вправа з підручника.
  • Творче завдання. Напишіть міні-твір «Що сьогодні залежить від мене», у якому викладіть свої міркування щодо збереження й охорони довкілля, використовуючи кількісні показники для характеристики сучасного стану природи.

 

docx
Додано
29 березня 2021
Переглядів
821
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку