Числівники кількісні (на позначення цілих чисел, дробові, збірні) і порядкові
Мета:
Внутрішньопредметні зв’язки: графіка, орфографія, морфологія, пунктуація, культура мовлення.
Міжпредметні зв’язки: усна народна творчість, художня література, екологія, географія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ПЕРЕБІГ уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка домашнього завдання (вибірково)
3. Підготовча вправа (увесь клас)
МАТИ-УКРАЇНО!
Перше наше слово з нами повсякчас,
Мати-Україно, ти одна у нас!
Ниви і діброви, і садів окрас —
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж одна у нас!
Хай же мир і дружба поєднають всіх,
І дзвенить дитячий безтурботний сміх.
Нам зоріє доля світла і ясна.
Рідна мати Батьківщино,
Ти ж у нас одна!
2. Бесіда
ІІІ. мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку
ІV. Вивчення нового матеріалу
6. Опрацювання теорії за підручником
7. Спостереження над мовним матеріалом
Іменник |
|
Два |
|
Двоє |
|
Обоє |
|
Обидва |
|
Одна друга |
|
Іменники: співачка, земля, відсоток, подружки, хлопець, круча, курча, ім’я, ворота, площа, совість.
Висновок: числівники двоє, троє, десятеро вживають з іменниками чоловічого й середнього роду, що означають назви істот: «У салоні їх дожидало троє людей» (Леся Українка), — а також коли вони поєднуються з особовими займенниками: «Нас було четверо: білявий та чорнявий чоловіки, парубок рябий та я» (Марко Вовчок), — та з іменниками, що мають тільки множину: «Нащо тобі аж троє ножиць?».
З іменниками жіночого роду збірні числівники не вживаються, окрім числівника обидві.
Числівник обоє можна вживати тільки тоді, коли йдеться про чоловіка й жінку: «А ідіть лишень сюди; та йдіть обоє» (Т. Шевченко); «Обоє рябоє» (приповідка).
2. Історична довідка
У давній пам’ятці «Повісті минулих літ» понеділок і вівторок згадуються по одному разу, середа — двічі, четвер — тричі, п’ятниця — 5 разів, субота — 9, а неділя — 17 разів.
Назви днів тижня («седмиці») мають порядкове значення: вівторок — другий день, четвер — четвертий, п’ятниця — п’ятий. П’ятниця була для слов’ян священним днем. Збереглося святкування дванадцяти «п’ятниць» у році. Назва понеділка вказує на зв’язок сьомого і першого днів («після неділі»).
Науковці припускають, що слов’яни користувалися п’ятиденним тижнем, а суботу та неділю вони запозичили під час християнізації. Слово «середа» вказує на серединне положення дня серед п’яти днів (або семи, якщо вважати тиждень не з понеділка, а з неділі). Про суботу. У запозиченого римлянами семиденного тижня тільки один день мав особливу назву — «субота». Це слово прийшло, імовірно, також разом із християнізацією Русі. Назва неділя — вказує на заборону працювати в цей день, на день відпочинку (За Б. Рибаковим).
Так буде українською
Безграмотною з погляду синтаксичних норм є застосовувана в газеті конструкція: «Лист, датований 26 серпнем». Назва місяця в таких випадках завжди має стояти в формі родового відмінка: двадцять шосте серпня, лютого; двадцять шостого серпня, лютого; двадцять шостому серпня, лютого; двадцять шостим серпня чи лютого (а не серпнем чи лютим) (О. Пономарів).
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Вода в одного бере, а другому дає. 2. До першого грому земля не розмерзається. Від одного удару дерево не падає. 3. Семеро одного не ждуть. 4. У березні сім погод надворі: сіє, віє, крутить, мутить, припікає й поливає. 5. Кінь на чотирьох, та й то спотикається. 6. У кого дочок сім — то й щастя всім, а у мене одна — та й щастя нема.
2. Моделювання
3. Комплексна робота з текстом
З появою людини на планеті (З,з)емля велику роль в екосистемі почали відігравати відносини суспільства і природи, зумовлені розвитком виробництва.
Узявши в природи 100 одиниць речовини, людство використовує лише 3-4 з них, а 96 одиниць перетворює на відходи.
Унаслідок використання палива, вміст вуглекислого газу в атмосфері за останні 30 років зріс на 25 %, що може призвести в найближчі роки до підвищення середньої температури на 1,5-2 ºС і збільшення площі пустель.
Щорічно світова промисловість забруднює річки понад 160 млн м 3 шкідливих скидів, у ґрунти вноситься 500 млн т мінеральних добрив і близько 4 млн т пестицидів, більша частина яких накопичується в ґрунтах, а згодом виноситься поверхневими водами в річки, озера, моря та океани.
Уся планета нині страждає від забруднення навколишнього середовища, виснаження природних ресурсів.
Міжнародне співробітництво в галузі охорони довкілля почалося ще 1913 р. на Першій природоохоронній конференції в Берні, потім було продовжене 1972 р. в Стокгольмі, де прийнято Стокгольмську декларацію, що містить 27 принципів екологічно коректної поведінки держав. На саміті ООН «Планета (З,з)емля» 1992 p. в Ріо-де-Жанейро, присвяченому питанням навколишнього середовища та розвитку, визначено програму дій «Порядок денний на XXI століття».
Україна бере активну участь у міжнародному співробітництві в галузі охорони довкілля на державному і громадському рівнях. В останнє десятиліття наша країна підписала меморандуми про співробітництво в галузі охорони навколишнього середовища з низкою держав: (Р,р)еспублікою (Б,б)ілорусь, (Р,р)еспублікою (Г,г)рузія, (С,с)полученими (Ш,ш)татами (А,а)мерики, (Р,р)осійською (Ф,ф)едерацією та ін.
Право на безпечне для життя й здоров’я довкілля для кожного гро-мадянина України визначає (С,с)таття 50 (К,к)онституції України.
Ці проблеми торкаються кожної людини на (З,землі).
VІ. Систематизація й узагальнення знань, умінь і навичок
1. За розрядами числівники поділяються на:
А особи, групи, відміни;
Б кількісні й порядкові;
В цілі числа, дробові та збірні.
А Уже троє листів надіслали, а відповіді не було.
Б Одинадцятеро хлопців грали у футбол.
В Для прибирання території школи нам видали троє граблів.
3. У якому рядку є помилки в сполученні числівника з іменником?
А Два брати, двадцять три параграфи, п’ятдесят чотири кілометри;
Б сім п’ятих відсотка, шість цілих і вісім десятих площі; десятих три четвертих шляху;
В три учня, чотири крока, п’ять цілих і одна друга кілограмів.
4. У якому з речень числівник виконує роль додатка?
А Загальна площа України — 603,7 тис. кв. км.
Б Більша частина рівнинної території одержує близько 500-600 мм опадів на рік, а південні степи 250-300 мм.
В 5 % території зайнято горами (Карпати, Кримські).
Зв’язок числівників з іменниками
Відмінок іменника |
Приклади |
|
Один, одна, одно (одне) |
|
|
Одні |
|
|
Два, три, чотири, двадцять чотири й подібне, два з половиною, обидва |
|
|
П’ять, шість і далі; тридцять шість і подібне, п’ять з половиною. |
|
|
1/3, 7/10… і подібне, 5,5 (п’ять цілих і п’ять десятих) і подібне |
|
|
VІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Рефлексія
2. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів
VІІІ. Домашнє завдання