Числівники, які відповідають на питання котрий? Вірш «Паротяг» (Юліан Тувім)

Про матеріал
формувати і розвивати ключові і предметні компетентності, здатність спілкуватися українською мовою; сприяти індивідуальному самовияву учнів та взаємодії між ними через розвиток комунікативних/ читацьких умінь; розвивати уяву та творче мислення, здатність спостерігати за мовними явищами; виховувати культуру мовлення.
Перегляд файлу

                Українська мова                                  3 клас                              

            Тема. Числівники, які відповідають на питання котрий?

                        Вірш «Паротяг» (Юліан Тувім)

Мета: формувати і розвивати ключові і предметні компетентності, здатність спілкуватися українською мовою; сприяти індивідуальному самовияву учнів та взаємодії між ними через розвиток комунікативних/ читацьких умінь; розвивати уяву та творче мислення, здатність спостерігати за мовними явищами; виховувати культуру мовлення.

            Очікувані  результати:

  • Розрізняють числівники в тексті.
  • Розпізнають серед них ті, які відповідають на питання скільки?котрий?
  • Утворюють, читають і записують числівники.
  • Висловлюють власні думки з приводу почутого, аргументують їх, спираючись на власний досвід.
  • Досліджують елементи тексту, виразно читають його.
  • Порівнюють текст і малюнок.
  • Описують власні почуття.
  • Співпрацюють в парах, групах.

Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: підручник «Українська мова та читання» 3 клас, частина 2(автори Інна Большакова і Марина Пристінська),чарівна торбинка, малюнок потяга, цеглинки LEGO, таблички для «Станцій», картки для роботи в групі, фото Юліана Тувіма,  картки для самооцінки.

Стіна слів: паротяг, перон, крутовусі грубаси, гармата  

 

Хід уроку

І. Етап мотиваційної діяльності.

1. Організаційний момент

(учні хором читають девіз)

Дзвінок нас покликав за парти сідати

Уважними бути урок починати

  • А на уроці ми які? (Діти хором відповідають)

У – уважні;

Р – розумні;

О – організовані;

К – кмітливі

 

 

 2.  Забезпечення емоційної готовності до уроку

- Діти, чи любите подорожувати? (Діти хором відповідають)

- Відгадавши  загадку, ви  дізнаєтесь, що у мене лежить у чарівній торбинці, і  здогадаєтесь, яким транспортом ми сьогодні  будемо подорожувати.

Металевий він і гарний,

Пасажирський чи товарний.

Все ховає у вагонах

І стає лиш на перонах (Потяг)

3. Актуалізація суб’єктивного досвіду, вихід на тему.

- Хто їздив у потязі плесніть в долоньки.

- Кому ця поїздка сподобалась помахайте рукою.

- Сьогодні ми вирушаємо у подорож на  уявному потязі. У ньому є 3 вагони. (парти стоять для роботи в групах із табличками «Перший вагон «Кмітливі», «Другий вагон «Старанні», «Третій вагон «Дружні»)

  - Як ви гадаєте, слова «перший, «другий», «третій», до якої часини мови відносяться? (Відповіді дітей)

 

 ІІ. Етап цілевизначення та планування

 

1. Оголошення теми уроку

  • Сьогодні ми будемо досліджувати числівники, які відповідають на питання котрий?  рухаючись потягом.
  1. Визначення цілей та очікуваних результатів
  •  Навчимось читати, утворювати і записувати числівники, які позначають порядок предметів при лічбі і прочитаємо вірш Юліана Тувіма «Паротяг».

 

ІІІ. Етап опрацювання нового матеріалу

 

1. Зупинка «Каліграфічна»

П п па  по от ом тя  гом   потяг  потягом

  • З нового рядка запишіть слово потяг, зробіть звуко-буквений аналіз

- Хто написав, покажіть мені вподобайку!

2.  Зупинка «Дослідники». Досліджуємо правило. (с. 35 у підручнику)

- Перший, другий, третій!

- Що ж це за числівники? Про них ви дізнаєтесь, прочитавши правило у підручнику на с. 35. (діти мовчки читають правило)

Правило: Числівники перший, другий, третій позначають порядок предметів при   лічбі. Вони відповідають на питання котрий?

Обговорення:

  • Що  позначають числівники перший, другий, третій? (Порядок предметів при лічбі)
  • На яке питання вони відповідають? (котрий?)
  • Молодці! Впорались!
  • Поїхали далі.

3. Зупинка «Творча» (робота в групах)

    Утвори пари числівників за зразком 

(с. 35, завдання 1 у підручнику) (Кожна група отримує свою картку)

Додаток 1

1 група  Утворює пари з числівниками - два, три, чотири, п’ять.

2 група з числівниками – шість, сім, вісім, дев’ять,

3 група з числівниками –десять, одинадцять, дванадцять.

 

    Зразок.  Скільки         Котрий

                    Один       перший

  • Яка група виконає завдання, береться за руки!
  • А зараз, кожна група по черзі ділиться своїм успіхом. (зачитує свою роботу)
  • Коли я дам команду «Потяг, зупинись» всі беруть цеглинки LEGO, та оцінюють свою роботу. (Самооцінювання)

Зелена    активно працював, все вдалося.

   Жовта     працював старанно, але не всі думки були вдалими.

Червона – було важко, нічого не виходило.

  • Дякую всім за старанність. Попрацювали, а тепер пора відпочити ми ж на зупинці «Розважальній» (діти встають на  руханку)
  1. Фізкультхвилинка

Один, два – піднімається гора.

 Три, чотири – це круті гірські схили.

П’ять, шість – це орли, дивний танець завели.

Сім, вісім – це смерічки, похилилися до річки.

Дев’ять, десять – це вода, з водоспаду витікає.

 

-    Відпочили, час подорожувати далі!

5. Зупинка «Авторська»

 Коротка довідка про Юліана Тувіма.  (Портрет Додаток 2)

Юліан Тувім біографія, Збірники та публікації- Юліан Тувім польський поет, перекладач і мовознавець. Ще в дитинстві  вирішив присвятити себе польській літературі. Надзвичайно популярними були і залишаються поетичні твори Юліана Тувіма для дітей:  «Локомотив» (1938), «Про пана Трулялинського» (1938), «Слон Трубальський» (1938) та ін. Кого зацікали ці твори, можете відшукати їх в Інтернеті, запитати у бібліотеці, або попросити батьків, щоб придбали.

6. Зупинка «Поетична»  Робота з віршем «Паротяг»

Вправа «Передбачення»

  • Про що буде йти мова  у вірші? Чому ти так думаєш?

 Слухання уривку вірша «Паротяг» 

-    Чи справдились наші очікування?

  • Які враження від почутого?
  • Чи хотіли б ви проїхатись на такому паротязі?

 Читання вірша самостійно напівголосно.

  • Скільки вагонів було? (Сорок, не менше)
  • Яким був паротяг? (Старим, пітнів, млів, сопів)
  •  Які слова для вас незрозумілі?
  • Можливо хтось з дітей спробує пояснити значення цих слів?

 Словникова робота.

Паротяг або паровоз – це локомотив, що використовує парову машину як двигун. У самому слові закладено принцип роботи. Як утворилося слово? (пара+тягнути)

Перон – платформа, збудована вздовж залізничної колії, біля якої зупиняється поїзд на залізничній станції

Крутовусі  грубаси - у тлумачному словнику грубас – товстий, огрядний чоловік, пузань.

Гармата - артилерійська  вогнепальна зброя ( пушка)

 

Формуємо навички свідомого читання. Порівнюємо вірш і малюнок.

Вибіркове  читання вірша.

  • Знайдіть у вірші рядочки, які відповідають малюнку.
  •  Що є в вірші, чого немає на малюнку?
  • Що не відповідає змісту вірша?

7. Зупинка «Письмова» підручник с. 36

  • Записати пасажирів потяга і вантаж, який перевозить потяг. (Два на вибір)

Наприклад: У першому вагоні їдуть корови. У другому вагоні їдуть коні.

8. Зупинка «Редагуємо» підручник с.36

 - Знайдіть помилки у реченні. Відредаговане запишіть у зошит.

- Обміняйтесь зошитами та перевірте свого друга. Якщо помилки відсутні, то поставте олівцем помітку, у вигляді галочки, а якщо помітили, то виправте. (Взаємооцінювання).

 

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

Рефлексія. Зворотній зв’язок.

  • Продовжте речення

  сьогодні я дізнався/лася…

  мені було цікаво…

  мені було важко опрацьовувати...

  я виконував/ла завдання...

  я зрозумів/ла, що…

  я відчув, що…

  я навчився…

  у мене вийшло…

  мене здивувало…

 

 Домашнє завдання.

С. 36, навчитись виразно читати вірш

 Письмо для себе: придумати свій казковий потяг. Розмісти у ньому пасажирів  та вантажі.Укажи в якому вагоні вони їдуть. Почни словами: «У першому вагоні їдуть…»

 

-Дякую всім за роботу! Ви у мене – найкращі!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

1 група  Утворює пари з числівниками - два, три, чотири, п’ять.

 

2    3     4     5

 

          2 група з числівниками – шість, сім, вісім, дев’ять,

6    7     8     9

3 група з числівниками –десять, одинадцять, дванадцять.

10     11     12

 

 

 Зразок.  Один — перший.

Скільки?

Котрий?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Юліан Тувім — Вікіпедія

 

 

 Юліан Тувім

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Безпалько Оля
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Дацюк Таня
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
1997
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку