Українська мова 3 клас
Тема. Числівники, які відповідають на питання котрий?
Вірш «Паротяг» (Юліан Тувім)
Мета: формувати і розвивати ключові і предметні компетентності, здатність спілкуватися українською мовою; сприяти індивідуальному самовияву учнів та взаємодії між ними через розвиток комунікативних/ читацьких умінь; розвивати уяву та творче мислення, здатність спостерігати за мовними явищами; виховувати культуру мовлення.
Очікувані результати:
Тип уроку: урок формування компетентностей.
Обладнання: підручник «Українська мова та читання» 3 клас, частина 2(автори Інна Большакова і Марина Пристінська),чарівна торбинка, малюнок потяга, цеглинки LEGO, таблички для «Станцій», картки для роботи в групі, фото Юліана Тувіма, картки для самооцінки.
Стіна слів: паротяг, перон, крутовусі грубаси, гармата
Хід уроку
І. Етап мотиваційної діяльності.
1. Організаційний момент
(учні хором читають девіз)
Дзвінок нас покликав за парти сідати
Уважними бути урок починати
У – уважні;
Р – розумні;
О – організовані;
К – кмітливі
2. Забезпечення емоційної готовності до уроку
- Діти, чи любите подорожувати? (Діти хором відповідають)
- Відгадавши загадку, ви дізнаєтесь, що у мене лежить у чарівній торбинці, і здогадаєтесь, яким транспортом ми сьогодні будемо подорожувати.
Металевий він і гарний,
Пасажирський чи товарний.
Все ховає у вагонах
І стає лиш на перонах (Потяг)
3. Актуалізація суб’єктивного досвіду, вихід на тему.
- Хто їздив у потязі плесніть в долоньки.
- Кому ця поїздка сподобалась помахайте рукою.
- Сьогодні ми вирушаємо у подорож на уявному потязі. У ньому є 3 вагони. (парти стоять для роботи в групах із табличками «Перший вагон «Кмітливі», «Другий вагон «Старанні», «Третій вагон «Дружні»)
- Як ви гадаєте, слова «перший, «другий», «третій», до якої часини мови відносяться? (Відповіді дітей)
ІІ. Етап цілевизначення та планування
1. Оголошення теми уроку
ІІІ. Етап опрацювання нового матеріалу
1. Зупинка «Каліграфічна»
П п па по от ом тя гом потяг потягом
- Хто написав, покажіть мені вподобайку!
2. Зупинка «Дослідники». Досліджуємо правило. (с. 35 у підручнику)
- Перший, другий, третій!
- Що ж це за числівники? Про них ви дізнаєтесь, прочитавши правило у підручнику на с. 35. (діти мовчки читають правило)
Правило: Числівники перший, другий, третій позначають порядок предметів при лічбі. Вони відповідають на питання котрий?
Обговорення:
3. Зупинка «Творча» (робота в групах)
Утвори пари числівників за зразком
(с. 35, завдання 1 у підручнику) (Кожна група отримує свою картку)
Додаток 1
1 група Утворює пари з числівниками - два, три, чотири, п’ять.
2 група з числівниками – шість, сім, вісім, дев’ять,
3 група з числівниками –десять, одинадцять, дванадцять.
Зразок. Скільки Котрий
Один — перший
Зелена – активно працював, все вдалося.
Жовта – працював старанно, але не всі думки були вдалими.
Червона – було важко, нічого не виходило.
Один, два – піднімається гора.
Три, чотири – це круті гірські схили.
П’ять, шість – це орли, дивний танець завели.
Сім, вісім – це смерічки, похилилися до річки.
Дев’ять, десять – це вода, з водоспаду витікає.
- Відпочили, час подорожувати далі!
5. Зупинка «Авторська»
Коротка довідка про Юліана Тувіма. (Портрет Додаток 2)
- Юліан Тувім польський поет, перекладач і мовознавець. Ще в дитинстві вирішив присвятити себе польській літературі. Надзвичайно популярними були і залишаються поетичні твори Юліана Тувіма для дітей: «Локомотив» (1938), «Про пана Трулялинського» (1938), «Слон Трубальський» (1938) та ін. Кого зацікали ці твори, можете відшукати їх в Інтернеті, запитати у бібліотеці, або попросити батьків, щоб придбали.
6. Зупинка «Поетична» Робота з віршем «Паротяг»
Вправа «Передбачення»
Слухання уривку вірша «Паротяг»
- Чи справдились наші очікування?
Читання вірша самостійно напівголосно.
Словникова робота.
Паротяг або паровоз – це локомотив, що використовує парову машину як двигун. У самому слові закладено принцип роботи. Як утворилося слово? (пара+тягнути)
Перон – платформа, збудована вздовж залізничної колії, біля якої зупиняється поїзд на залізничній станції
Крутовусі грубаси - у тлумачному словнику грубас – товстий, огрядний чоловік, пузань.
Гармата - артилерійська вогнепальна зброя ( пушка)
Формуємо навички свідомого читання. Порівнюємо вірш і малюнок.
Вибіркове читання вірша.
7. Зупинка «Письмова» підручник с. 36
Наприклад: У першому вагоні їдуть корови. У другому вагоні їдуть коні.
8. Зупинка «Редагуємо» підручник с.36
- Знайдіть помилки у реченні. Відредаговане запишіть у зошит.
- Обміняйтесь зошитами та перевірте свого друга. Якщо помилки відсутні, то поставте олівцем помітку, у вигляді галочки, а якщо помітили, то виправте. (Взаємооцінювання).
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап
Рефлексія. Зворотній зв’язок.
сьогодні я дізнався/лася…
мені було цікаво…
мені було важко опрацьовувати...
я виконував/ла завдання...
я зрозумів/ла, що…
я відчув, що…
я навчився…
у мене вийшло…
мене здивувало…
Домашнє завдання.
С. 36, навчитись виразно читати вірш
Письмо для себе: придумати свій казковий потяг. Розмісти у ньому пасажирів та вантажі.Укажи в якому вагоні вони їдуть. Почни словами: «У першому вагоні їдуть…»
-Дякую всім за роботу! Ви у мене – найкращі!
Додаток 1
1 група Утворює пари з числівниками - два, три, чотири, п’ять.
2 3 4 5
2 група з числівниками – шість, сім, вісім, дев’ять,
6 7 8 9
3 група з числівниками –десять, одинадцять, дванадцять.
10 11 12
Зразок. Один — перший.
Скільки? |
Котрий? |
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 2
Юліан Тувім