Мандрівка на Запорізьку Січ
Тема : Розкладання чисел на розрядні доданки . Утворення числа 200.Назви чисел третього розряду. Розв’язування задач.
Мета : - навчити дітей лічбі в межах другої сотні , розкладати трицифрові числа на розрядні доданки , ознайомити учнів з утворенням і назвою числа 200 і інших розрядних трицифрових чисел , розв’язувати задачі;
-
розвивати обчислювальні навички, пам’ять , увагу , логічне мислення ,зв’язне мовлення;
-
формувати соціальну , здоров’язберігаючу , комунікативну компетентності ;
-
виховувати патріотизм ,бажання співпрацювати, любов до математики.
Хід уроку
І Організаційний момент
Знову день почався, діти,
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити —
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас урок незвичайний,
Та вчить багато нас чому.
Хай буде він для нас повчальний!
За це подякуєм йому!
Розпочнімо день з вітань
І найкращих побажань.
-
Діти , скажіть , що б ви хотіли побажати один одному на сьогоднішній урок ? ( відповіді дітей )
-
А я бажаю вам усім Бути уважними , старанно працювати , логічно мислити
правильно відповідати , запам’ятовувати , здобути нові знання.( слайд 1)
-
На сьогоднішньому уроці я запрошую вас у віртуальну подорож у далеке минуле , у часи славетних козаків. Та перш ніж ми вирушимо в путь , давайте перевіримо чи всі готові подорожувати . Для цього ми перевіримо чи всі виконали домашнє завдання.
ІІ Актуалізація опорних знань
-
Діти , а чи знаєте ви хто такі козаки ?
-
Багато років тому , на півдні нашої держави почали селитися перші селяни - втікачі .
Почали люди втікати від панів від тяжкої долі . Цих втікачів називали «козаками » , що означає « вільні людині ».
Небезпечно було жити в полі : то татарське військо нападе , то звір дикий . З дерев’яних колодок козаки спорудили укріплення , що перетворилось на поселення і дістало назву Запорізька Січ. ( слайд 2 )
-
Споруджуючи огорожу січі , козаки дружно передавали дерев’яні колодки один одному , адже разом легше працювати.
-
Зараз , виконуючи вправу 386 сторінка 57 , ми дружно будемо передавати маленьку колодку і разом з цим називати числа від 95 до 105 ; від 157 до 165 .
Назвати числа , прилічуючи десятками , від 70 до 120 ; від 150 до 190.
-
У козаків була сторожова служба . Для спостереження вони використовували давні кургани або насипали свої . Винаходом козацтва була система димових сигналів ,які встановлювали на курганах , щоб сповістити про небезпеку .
-
Ось і у нас на дошці з’являються 5 схожих курганів . Та для того , щоб димові сигнали могли спрацювати ми повинні виконати вправу 387 сторінки 57 .
-
Скажіть , яке з чисел , які ми розкладали на розрядні доданки , є найбільшим ? (199 )
-
Яке число є наступним до числа 199 ?
ІІІ Повідомлення теми уроку
-
Сьгодні на уроці ми ознайомимося з утворенням числа 200, будемо вчитися записувати числа третього розряду, розв’язувати задачі, вдосконалюватимемо свої обчислювальні навички. ( слайд 3 )
-
Ми навчилися лічити і читати числа до двохсот. Кожне наступне число ми одержували способом додавання одиниці до попереднього. Таким чином можна лічити до трьохсот, чотирьохсот і т. д. Але це забере багато часу. Далі будемо утворювати числа із сотень, десятків і одиниць. (слайд 4 )
-
Розглянемо вправу 390 сторінки 58 . Скільки паличок містить у собі великий пучок ? Скільки паличок у малому пучку ? Назвіть числом кількість паличок зображених у лівому прямокутнику (199 ) До 199 паличок додали ще одну і отримали число 200 або дві сотні .
-
Одноцифрові числа від 1 до 9 називаємо числами першого розряду; 10; 20; 30; 40; 50; 60; 70; 80; 90 — числами другого розряду. До чисел третього розряду належать ті, що складаються з однієї, двох, трьох, чотирьох, п’яти, шести, семи, восьми і дев’яти сотень. ( слайд 5 )
-
Розлянемо рівності вправи 391 сторінки 58 . Почитайте вголос рівності третього стовпчика і назви чисел третього розряду .
Отже , сьогодні ми дізнались , що третій розряд чисел має назву « сотні » . За часів козаччини сотнею називали певну частину війська від 120 до 135 козаків. А жили козаки у куренях . Курі́нь — початково будівля різних розмірів, часто тимчасова, призначена для ночівлі, зимівлі і т. д. В подальші часи курені мали дуже різні розміри — від невеликої будівлі, складеної з гілок дерева з листям, чи з жердин і вкрита соломою, сторожка (на городах, баштанах і таке інше) до міцної великої хати з товстих дубових брусів на кілька сот чоловік.
-
Наступним нашим завданням буде розселити козаків у курені. (слайд 6 ) Для цього потрібно додати розрядні доданки і записати трицифрове число . Якщо число менше 150 , козака поселяємо в перший курінь , а якщо більша - то у другий. Але спочатку розглянем перший стовпчик виразів вправи 388 сторінки 57.
-
Козаки ніколи не залишали товаришів у біді . Вони були надзвичайно дружнім товариством . А наскільки дружні ви ми зараз побачимо з вашої роботи в групах.
(слайд 7 ) Розмістити в порядку зростання числа на карточках , а на звороті прочитайте прислів’я про козаків.
-
Підсумок роботи в групах ( слайд 8 , 9 , 10 )
-
Після важких боїв , важкої повсякденної роботи вміли козаки гуляти й веселитися , адже відомий на весь світ козацький гопак- гарний молодецький танець .
Фізкультхвилинка ( слайд 11)
Станьмо дружно усі у ряд ,
затанцюємо гопак.
Руки в боки ми візьмем
І в присядку всі підем.
Раз присіли , на два встанем ,
Ніжку на перід поставим.
Потім ще раз повтори
Тільки ніжку вже зміни.
Ще на конику поскачем ,
Віжки в руки ми візьмем ,
Гарний настрій ми побачим ,
Коли в скоки ми підем.
-
Після такого активного відпочинку з’являється неабиякий апетит . А що ж полюбляли їсти козаки ? Відомою козацькою стравою став куліш .
КУЛІШ — це густа насичена і дуже смачна юшка з пшона , картоплі та сала .
-
І ось одного разу (слайд12) … (Задача) Для приготування кулішу козаки купили пшоно. Коли вони витратили 9 кг , то залишилося у 3 рази більше , ніж витратили. Скільки кілограмів пшона купили козаки?
-
Скорочений запис задачі (слайд 13 )
-
Самостійна робота ( слайд 14 )
-
Самоперевірка самостійної роботи ( слайд 15 )
-
Розглянемо кілька цікавих козацьких задач ( слайди 16 -22 )
-
Ось і підходить до завершення наша уявна подорож , про яку ми можемо написати статтю . Та для цього потрібно взяти інтерв’ю . ( Гра « Мікрофон» (слайд 23 ))
-
Домашнє завдання ( слайд 24)
Збіг наш урок, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Ще попереду у нас багато кроків
І цікавих, і важких уроків.
Завдання покличуть у майбутнє,
Найскладніше ж завдання — життя.
Так намагайтесь вправно все вивчати.
Пам'ятайте: учня скарб — знання!