Число «десять». Цифри 1 і 0 для запису числа 10. Утворення числа 10 способом прилічування одиниці. Утворення числа 9 способом відлічування одиниці. Натуральні числа. Одноцифрові т

Про матеріал
: навчити дітей утворювати і записувати число 10, порівнювати числа в межах 10; дати учням поняття про натуральні числа, про одноцифрові та двоцифрові числа; закріплювати вміння утворювати число додаванням одиниці до попереднього і відніманням одиниці від наступного для нього числа, обирати та складати записи до малюнків, писати вивчені цифри;
Перегляд файлу

          Тема. Число «десять». Цифри 1 і 0 для запису числа 10. Утворення числа 10 способом прилічування одиниці. Утворення числа 9  способом відлічування одиниці. Натуральні числа. Одноцифрові та двоцифрові числа.                    

         Мета: навчити дітей утворювати і  записувати число 10, порівнювати числа в  межах 10; дати учням поняття про натуральні числа, про одноцифрові та двоцифрові числа; закріплювати вміння утворювати число додаванням одиниці до попереднього і відніманням одиниці від наступного для нього числа, обирати та складати записи до малюнків, писати вивчені цифри; розвивати у дітей спостережливість, логічне мислення; виховувати почуття дружби, турботи про слабших.

Обладнання: підручник: ч. 1,  с. 35–37; робочий зошит: ч. 1, с.23. Додатковий та ілюстративний матеріали: лічильний матеріал, магнітна дошка, предметні малюнки із зображеннями їжачка, хатки, грибочків; картки із цифрами.

Хід уроку

I. Повторення вивченого Матеріалу ;

1. Кількісна і порядкова лічба з лічильним матеріалом. ;

2. Гра «Допоможи їжачкові зібрати гриби».

В одному куточку магнітної дошки — предметний малюнок із зображеннями їжачка з кошиком, у протилежному— його хатки. Від їжачка до хатинки— стежка, вздовж якої прикріплені грибочки із записами: 3 + 1   9 – 1

 7 – 1   2 + 1   6 + 1   5 – 1   8 + 1   2 + 1

Діти за допомогою сигнальних карток демонструють значення виразів, їжачок «рухається» до своєї хатки. ;

3. Математичний диктант.

Запишіть:

— число, яке передує числу 9;

 — наступне число за числом 5;

 — «сусідів» числа 8;

 — число, яке слідує за числом 4;

 — числа, більші від 1, але менші за 5.

Перевірка математичного диктанту.

II. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й завдань уроку ;

Робота з підручником (с. 35).

Дев’ять друзів-м’ячиків стрибали і крутились.

В їхню компанію ще м’ячики просились.

Скотилось скільки м’ячиків? Може, хтось підкаже?

І скільки тепер стало їх, хто усім розкаже?

— Скільки м’ячиків було? (Дев’ять.) Скільки м’ячиків прикотилося? (Один.) Скільки стало? (Десять.) — Котрим за порядком є зелений м’ячик? (П’ятий.) — Назвіть кольори четвертого м’ячика. (Синій і блакитний.) — Котрий за порядком м’ячик має такі ж кольори, як український прапор? (Дев’ятий.)

 III. Опрацювання нового Матеріалу ;

  1. Робота з підручником.

Сонячні зайчики весело стрибали

Золотими фарбами когось намалювали

Пташенят впізнали ви, малята?

Звичайно, це курчата і маленькі … (каченята).

 — Хто з вас, діти, бачив таких чудових маленьких каченят і курчат? Чи допомагали ви за ними доглядати?

 — Полічіть каченяток. Скільки їх? Полічіть курчаток.

— То кого є 9? Кого 10?

 — Скільки подарунків приніс нам сьогодні Вивчайко? (Десять.) (Учитель пояснює дітям, що для запису числа 10 потрібні дві цифри: 1 і 0. Цифра 0 схожа на літеру о, яка живе у клітинці.

 Далі вчитель демонструє запис числа 10.)

Цифра «один» була несмілива,

Та нулик прийшов — стало 10, це — сила!

 1 — це так мало, а 10 — багато.

 Давайте ж навчімось 10 писати. ;

  1. Написання під керівництвом учителя числа 10.

Спочатку діти пишуть цифру в повітрі, потім — у зошитах. Рахувати треба: «і-раз»; «і-два-і».

 3. Фізкультхвилинка (Руханка з патроном) ;

4. Робота з підручником.

 Завдання 2 (с. 36)

 — Відгадайте загадку: У двох матерів по п’ять синів. (Пальці.)

Друга загадка:

 П’ятеро братів часу не гають,

Завжди один одному допомагають:

 Шити, тримати, копати, писати.

— Чи знаєте ви, як умільців цих звати? (Пальці.)

 — Скільки пальців на одній руці? Скільки треба рук, щоб налічити 10 пальців?  Завдання 3 (с. 36)

— Полічіть, скільки свічок уже горять у верхньому рядку. (Дев’ять.) Скільки ще свічок запалюють? (Одну.) Скільки всього свічок буде горіти? (Десять.) Як із дев’яти отримали число 10? (10 — це 9 і ще 1.) Прочитайте запис справа: 9 + 1 = 10.

 — Розгляньте нижній рядок. Що сталося з першою свічкою? (Вона згоріла.) Полічіть, скільки свічок горіло спочатку. (Десять.) Скільки свічок залишилося горіти? (Дев’ять.) Як із десяти одержали число 9? (9 — це 10 без 1.) Прочитайте запис справа: 10 – 1 = 9. ;

5. Динамічна пауза;

6. Робота з підручником.

 Завдання 1 (с. 37)

Виконання й перевірка самостійної роботи.

 Завдання 2 (с. 37)

 — Скільки цілих яблук було спочатку, до того як кілька з’їли? (Десять.) Скільки яблук з’їли? (Три.) Скільки цілих яблук залишилось на малюнку? (Сім.) Доберіть запис, який підходить до цього малюнка. Прочитайте запис: 10 – 3 = 7.

  1.     Шашки білі, шашки чорні.

 Скільки їх всього на полі?

— Скільки чорних шашок зображено на малюнку? (Чотири.) Скільки білих шашок? (Шість.) Скільки є всього шашок? (Десять.) Доберіть запис, який підходить до цього малюнка. Прочитайте запис: 4 + 6 = 10.

  1.     Малюнок із деталями конструктора

— Скільки червоних деталей на малюнку? (Вісім.) Скільки синіх деталей? (Дві.) Скільки всього деталей на малюнку? (Десять.) Доберіть запис, який підходить до цього малюнка. Прочитайте запис: 8 + 2 = 10.

  1.     Повітряні кульки у небі літали,

Та лопнули дві, і їх вже не стало.

 — Полічіть, скільки повітряних кульок було спочатку, до того як декілька кульок лопнуло. (Дев’ять.) Скільки кульок лопнуло? (Дві.) Скільки кульок залишилось? (Сім.) Доберіть запис, який підходить до цього малюнка. Прочитайте запис: 9 – 2 = 7.

  1.     Веселу гру «Дідусь або баба?»

     Нам пропонують влітку кульбаби.

         «Дід» один, а решта — «баби».

            Ой, кумедні ці кульбаби!

— Скільки цілих кульбабок було спочатку? (Вісім.) Скільки здутих кульбабок? (Одна.) Скільки цілих кульбабок залишилось на малюнку? (Сім.) Доберіть запис, який підходить до цього малюнка.

 Прочитайте запис: 8 – 1 = 7.

(Учитель виконує записи на дошці, діти — у зошитах.)

  Завдання 1зошит  (с. 23)

У схемі запису під малюнком є знак «+», тобто тут будуть щось об’єднувати. Скільки кульок під синім відром? (П’ять.) Скільки кульок під жовтим відром? (П’ять.) Скільки всього кульок? (Десять.) Складемо запис. (5 + 5 = 10)

Піцу кожен полюбляє,

Нею друзів пригощає:

«Шматочки запашненькі —

Смачного, дорогенькі!»

У схемі запису є знак «–», тобто тут будуть щось віднімати. Скільки всього шматочків піци є на малюнку? (Десять.) Скільки шматочків піци забрали? (Два.) Скільки шматочків піци залишилось? (Вісім.) Складемо запис. (10 – 2 = 8)  Завдання 2 (с. 23)

— Розглянемо перший малюнок. Що будемо лічити? (Лизаки.) Прочитайте запис під малюнком. (5 + 2 = ?) Що означає число 5? (5 лизаків на плашці.) Що означає число 2? (2 лизаки на стрілочці.)

 Що вказує на дію додавання? (Стрілочка вказує на плашку.) Скільки всього лизаків стане? (7 лизаків.)

Аналогічно відбувається робота з малюнком справа.

 — Розглянемо третій малюнок. Що будемо лічити? (Квіточки.) Прочитайте запис під малюнком. (9 – 4 = ?) Що означає число 9? Що означає число 4? Що вказує на дію віднімання? (Стрілочка розірвана.) Скільки квіточок залишиться? (5 квіточок.)

Аналогічно відбувається робота з малюнком справа.

Робота з п’ятим і шостим малюнками передбачає, щоб учні самі вибрали дію за стрілочкою і складали й обчислювали вираз.

IV. Закріплення й узагальнення знань учнів ;

Робота в зошиті з друкованою основою.

 Завдання на с. 23

V. Підсумок уроку ;

Бесіда.

 — Яке число ви вивчили сьогодні?

 — Як можна отримати число 10 із числа 9?

— Як можна утворити число 9 із числа 10?

— Якими цифрами позначається число 10?

— Як називають числа, що використовують під час лічби?

— Назвіть одноцифрові числа. Яке з них найменше? Яке найбільше?

— Чому число 10 називають двоцифровим?

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
12 січня
Переглядів
280
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку