Тема. Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.
Мета:
□ навчальна: актуалізувати знання учнів про число іменників; дати поняття про іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині;
□ розвивальна: розвивати пам'ять, логічне і критичне мислення;
□ виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, орфографія, лексикологія.
Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
►Визначте рід іменників.
Учитель, робітник, лікар, орел, вовк, коза, вівця, син, дочка, дитя, ім’я, коліща, маестро, леді, кашне, шахи, ножиці.
▼Що таке іменник?
▼Що може означати іменник?
▼Назвіть постійні категорії іменника.
▼Назвіть непостійні ознаки.
▼До яких родів належать іменники?
▼Наведіть приклади іменників, що означають загальні назви.
▼Як пишуться власні назви?
► Спробуйте поставити іменники в однині чи множині. Зробіть висновок.
1 — зошит, кулька, фільм. 2 — людство, молодість, залізо. З — ножиці, окуляри, сани.
►Заповніть таблицю прикладами.
Іменники, що мають форми однини і множини |
Іменники, що мають форму |
|
лише однини |
лише множини |
|
|
|
|
►Перекладіть слова українською. Зробіть висновок про категорію числа в українській та російській мовах.
Будни, каникулы, чистота, свежесть, обои, мед, вода, чернила, черника, масло.
►Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення.
Увечері небо стае сірувато-рожевим. На тлі оранжево-попелястої зірниці чорні зграї ворон, що летять на ночівлю, розпростерши крила, здаються якимись фантастичними істотами. Ліс стоїть задумливий, тихий, тільки листя тріпоче від тривожного повіву вітру. Поле з кожною хвилиною все більше темніє. Здається, ніби сутінки розтікаються хвилями із балок і ярів, покривають землю, застилають ліс. На сірому небі покотилась, упала зірочка.
► Випишіть іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині.
► Випишіть виділене речення. Зробіть його синтаксичний розбір.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Усна робота
►Складіть усне монологічне висловлювання «Що я знаю про іменник».
►З’єднайте групи іменників і назви того, що вони означають.
А Географічні назви Б Слова з абстрактним значенням В Назви речовин, матеріалу Г Предмети парної будови Д Сукупність людей, предметів Ж Назви процесів |
1 люди, діти, гуси 2 ковзани, ножиці, куранти 3 мука, сіль, молоко 4 радість, дружба, тиша 5 Харків, Херсон, Карпати 6 вибори, збори, піжмурки
|
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
►Іменники, що вживаються тільки у формі однини та тільки у формі множини, запишіть у дві колонки.
Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, Жуляни, нафта, заробітки, Донбас, хащі, боротьба, сукно, терези, Львів, ясна, Суми, молоко, джунглі, сум, макарони, вермішель, ночви, алюміній, бетон, ясла, канікули.
► Випишіть збірні іменники (ставлячи їх у початковій формі). Визначте рід кожного. Поясніть, чому збірні іменники не мають форми множини.
1. Знову осінь, знов у дальній вирій птаство з України відліта... (Є. Гуцало) 2. Буйнотрав’я доли заквітчало, перелітним птахом прокричало (Л. Тендюк). 3. Ворони у гіллі — як чорне шмаття ночі... (Б. Чіп) 4. Зжовкне листя в літі, відчахнеться віття (М. Стельмах). 5. Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі (Л. Костенко).
1. Лінгвістична гра «Хто більше»
► Продовжте ряди іменників.
□ Сода, срібло, ...
□ Одеса, Київ, ...
□ Чорнила, ворота, ...
□ Біль, сум, ...
► Заповніть картку самоаналізу.
Питання теми |
Самооцінка |
Теоретичний матеріал |
|
Уміння визначати синтаксичну роль іменника, рід іменника, число іменника, відмінок іменника |
|
Уміння писати без помилок власні назви |
|
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)
► Виконайте вправу з підручника.
► Запишіть 4-5 прислів’їв з іменниками, що вживаються тільки в однині або тільки в множині.