Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.

Про матеріал
Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини. Мета: навчальна: актуалізувати знання учнів про число іменників; дати поняття про іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині; розвивальна: розвивати пам'ять, логічне і критичне мислення; виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.
Перегляд файлу

Урок №52

Тема. Число іменників. Іменники, що мають форми тільки однини або тільки множини.

Мета:

навчальна: актуалізувати знання учнів про число іменників; дати поняття про іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині;

розвивальна: розвивати пам'ять, логічне і критичне мислення;

виховна: виховувати інтерес до української мови, традицій українського народу.

Внутрішньопредметні зв'язки: синтаксис, орфографія, лексикологія.

Міжпредметні зв'язки: мова, література, українознавство.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Перевірка домашнього завдання

2. Самостійна робота

Визначте рід іменників.

Учитель, робітник, лікар, орел, вовк, коза, вівця, син, дочка, дитя, ім’я, коліща, маестро, леді, кашне, шахи, ножиці.

3. Метод «Мікрофон»

Що таке іменник?

Що може означати іменник?

Назвіть постійні категорії іменника.

Назвіть непостійні ознаки.

До яких родів належать іменники?

Наведіть приклади іменників, що означають загальні назви.

Як пишуться власні назви?

4. Лінгвістичне дослідження

 Спробуйте поставити іменники в однині чи множині. Зробіть висновок.

1 — зошит, кулька, фільм. 2 — людство, молодість, залізо. З — ножиці, окуляри, сани.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Робота з підручником

2. Робота з таблицею

Заповніть таблицю прикладами.

Іменники, що мають форми однини і множини

Іменники, що мають форму

лише однини

лише множини

 

 

 

3. Переклад

Перекладіть слова українською. Зробіть висновок про категорію числа в українській та російській мовах.

Будни, каникулы, чистота, свежесть, обои, мед, вода, чернила, черника, масло.

4. Робота з текстом

Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення.

Увечері небо стае сірувато-рожевим. На тлі оранжево-попелястої зірниці чорні зграї ворон, що летять на ночівлю, розпростерши крила, здаються якимись фантастичними істотами. Ліс стоїть задумливий, тихий, тільки листя тріпоче від тривожного повіву вітру. Поле з кожною хвилиною все більше темніє. Здається, ніби сутінки розтікаються хвилями із балок і ярів, покривають землю, застилають ліс. На сірому небі покотилась, упала зірочка.

 Випишіть іменники, які вживаються тільки в однині або тільки в множині.

Випишіть виділене речення. Зробіть його синтаксичний розбір.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Усна робота

Складіть усне монологічне висловлювання «Що я знаю про іменник».

2. Творча робота

З’єднайте групи іменників і назви того, що вони означають.

    

А Географічні назви

Б Слова з абстрактним значенням

В Назви речовин, матеріалу

Г Предмети парної будови

Д Сукупність людей, предметів

Ж Назви процесів

1 люди, діти, гуси

2 ковзани, ножиці, куранти

3 мука, сіль, молоко

4 радість, дружба, тиша

5 Харків, Херсон, Карпати

6 вибори, збори, піжмурки

 

VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розподільний диктант

Іменники, що вживаються тільки у формі однини та тільки у формі множини, запишіть у дві колонки.

Карпати, Україна, мідь, мед, іменини, двері, Жуляни, нафта, заробітки, Донбас, хащі, боротьба, сукно, терези, Львів, ясна, Суми, молоко, джунглі, сум, макарони, вермішель, ночви, алюміній, бетон, ясла, канікули.

2. Вибірковий диктант

 Випишіть збірні іменники (ставлячи їх у початковій формі). Визначте рід кожного. Поясніть, чому збірні іменники не мають форми множини.

1. Знову осінь, знов у дальній вирій птаство з України відліта... (Є. Гуцало) 2. Буйнотрав’я доли заквітчало, перелітним птахом прокричало (Л. Тендюк). 3. Ворони у гіллі — як чорне шмаття ночі... (Б. Чіп) 4. Зжовкне листя в літі, відчахнеться віття (М. Стельмах). 5. Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі (Л. Костенко).

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Лінгвістична гра «Хто більше»

 Продовжте ряди іменників.

 Сода, срібло, ...

 Одеса, Київ, ...

 Чорнила, ворота, ...

 Біль, сум, ...

2. Рефлексія

 Заповніть картку самоаналізу.

Питання теми

Самооцінка

Теоретичний матеріал

 

Уміння визначати синтаксичну роль іменника, рід іменника, число іменника, відмінок іменника

 

Уміння писати без помилок власні назви

 

VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР)

 Виконайте вправу з підручника.

 Запишіть 4-5 прислів’їв з іменниками, що вживаються тільки в однині або тільки в множині.

 

 

 

docx
Додано
7 квітня 2020
Переглядів
2736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку