Тема. Написання складних прикметників разом і через дефіс (Слайд1)
Мета уроку:
-
навчальна: поглибити знання учня про морфологічні ознаки прикметника, його синтаксичну роль; удосконалювати вміння знаходити прикметники в реченні та утворювати їх самостійно; визначати значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль прикметника в реченні; розрізняти якісні, відносні і присвійні прикметники, утворювати правильно форми вищого і найвищого ступеня порівняння якісних прикметників; грамотно писати прикметники з вивченими орфограмами і пояснювати їх, користуючись правилом; дати поняття про написання складних прикметників разом і через дефіс;
-
розвивальна: розвивати мовну, мовленнєву, комунікативну та загальнопредметні компетентності школярів;
-
виховна: у рамках соціокультурної лінії “Я і національна культура” виховувати свідомого громадянина України.
Хід уроку
І. Організаційний момент. (Запис числа, класної роботи)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Діти, відгадайте, будь ласка, загадку. (Слайд2)
Ми родились у долині,
У білесенькій хатині,
Коло вишень і калини.
За хатиною садок
І зелений моріжок,
Там багато є квіток.
Під горбом ставочок сяє,
Різна рибонька гуляє,
Качка з дітьми пропливає.
Як же зветься гарний край,
Де за ставом степ і гай
Пишно квітнуть, наче рай? (Україна)
- Які слова допомогли вам знайти відгадку. (степ, гай, вишня, калина, хата – символи України). Погляньте на слайд, якими барвами засяяла наша рідна земля.
- Україна – це наша держава. Ви – українці, її маленькі сини і дочки, наша мова – українська. Щасливі ми , що народилися і живемо на такій чудовій землі, багатій і мальовничій. Де б не були ми, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємось аж до сліз , зачувши рідну мову, пісню.
-
Індивідуальна робота біля дошки «Кола на воді»
-
Колективно учні підбирають прикметники, що починаються буквами слова «Україна»; (Слайд 3)
У – успішна,
К – красива,
Р – рідна, різнобарвна, різнокольорова
А – аграрна, активна
Ї
Н – неповторна, незалежна, непоборна, нездоланна
А - артистична
-
перший учень визначає розряд за значенням утворених прикметників,
-
другий учень утворює ступені порівняння від усіх можливих прикметників.
-
Ми з вами змогли за народними символами впізнати рідну Україну. А які державні символи ви знаєте? (герб, прапор, гімн) (Слайд 4)
-
Якого кольору наш прапор? (Синьо - жовтого).
-
Яким способом утворилося це слово?
-
Ми з вами ще сьогодні добираючи ознаки до слова Україна називали такі прикметники, як різнобарвна, різнокольорова. Яким способом утворені ці слова? Чому одні слова пишемо разом, а інші – через дефіс?
ІІІ. Оголошення теми та завдань уроку. (Слайд5)
-
Запишіть тему уроку «Написання складних прикметників». Сьогодні на уроці ми з вами будемо виробляти навички правопису складних прикметників разом і через дефіс, позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати загальнопізнавальні вміння правильно писати складні прикметники з вивченою орфограмою, знаходити й виправляти помилки у правописі складних прикметників.
IV. Ознайомлення з новим матеріалом.
-
Первинне усвідомлення нового матеріалу. Пояснення за слайдами. (Слайд6-8)
-
Читання правила в підручнику стор.176.
-
Скажіть, як називається орфограма, яку ви з вами сьогодні вивчаємо?
V. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу.
-
Усне виконання вправи 403. (Слайд9)
-
Поясніть написання складних прикметників.
-
Виконання вправи 405, стор. 177.
У синьо-жовтих прапорах встає Богданова держава. Вітер буйногривий волю чує. Краю мій коханий, небо твоє ніжно-голубе. Кремезні зеленочубі дуби стояли супроти вітру. А вітряк – немов жук шестикрилий.
-
Знайдіть речення із звертанням.
-
Творче завдання. (Слайд10)
-
Утворіть прикметники, поясніть правопис.
Блідний, рожевий –
Східні слов'яни –
Сільське господарство –
Правий берег –
Жовтий і гарячий –
Лікувальний і профілактичний –
-
«Знайдіть помилку». (Слайд11)
Жовто – гаряча ягітка плода роскрилася, і с неї визирало блескуче вічько насіння. Тут були темно зелені гарбузи у яскрао жовтих плямах були картаті, і смугасті, кругло-виді, і довгі.
-
Самостійна робота (Слайд12).
І варіант
|
І варіант
|
Короткий час, знати край, красно мовити, подібний до купола, кривавий і червоний, круті гори, культура і побут, легко розчинити, Європа і Азія, народна поезія, висока якість
|
Знати мистецтво, людина високої кваліфікації, 75 літ, середні віки, очистити нафту, осінь і зима, відомий на весь світ, зовнішня політика, видобувати золото, Західний Сибір. червоний і білий.
|
VІ. Підсумок уроку
-
Яку тему ми з вами сьогодні вивчали?
-
Що повторювали?
-
Як називається орфограма, яку ми з вами вивчаємо?
-
Які слові ми пишемо разом, через дефіс.
-
Діти, ви добре працювали сьогодні на уроці, сподіваюсь, що набули нові знання.
VІІ. Оцінювання учнів.
VІ. Пояснення домашнього завдання: параграф 34 – вивчити правило, стор.177, впр. 406