7 клас
Урок № 6
Тема: Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні).
Мета:
Матеріали та обладнання: сірка, залізо, цукор, склянки з водою, магніт, магнітні моделі, сіль, крейда, лійка, ділильна лійка, олія, порцелянова чашка, спиртівка, затискач, малюнок прилад для дистиляції, сигнальні картки із буквами, ручки, щоденники, підручники, робочі зошити.
Ключові компетентності: спілкування державною мовою, основні компетентності у природничих науках, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність і здорове життя.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
Організаційний етап уроку
Вчитель вітається з учнями, записує відсутніх до журналу.
І. Актуалізація опорних знань. Перевірка д/з
Фронтальне опитування учнів.
Гра «М’ячик» (учень, що спіймав м’ячик, дає відповідь на запитання)
Питання на ст.33 за підручником Попель, Крикля.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Усі тіла живої та неживої природи, які оточують нас, складаються з речовин. У хімії розпізнають чисті речовини і суміші речовин. Встановимо, чим чиста речовина відрізняється від суміші, які існують суміші, як їх можна розділити?
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Вчитель записує тему на дошці, називає мету уроку.
ІV. Сприйняття й первинне усвідомлення учнями нового матеріалу
Речовини
Чисті Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і мають сталі фізичні властивості. |
Суміші речовин Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів), кожна з яких зберігає свої властивості. |
Приклади: Дистильована вода, крейда, сода, цукор, вуглекислий газ, гірський кришталь, сірка, алмаз, кисень, кухонна сіль. |
Приклади: Повітря, газована вода, дим, молоко, граніт, нафта, чай, річкова та морська вода, ґрунт, природний газ. |
Демонстрація: сірка S – жовтий порошок, у воді не тоне, не притягується магнітом.
Залізо Fe: сріблясто – сірий порошок, тоне у воді, притягується магнітом.
Яким чином можна розподілити дану суміш? (залізо можна виділити магнітом; інший спосіб – суміш можна висипати у воду, залізо потоне, а сірка залишиться на поверхні)
Звертаю вашу увагу, що абсолютно чистих речовин у природі не буває. У кожній речовині, як правило, міститься певна кількість домішок інших речовин.
Перед вами дві суміші: вода і сіль та вода і крейда. Чим вони відрізняються?
Суміші
ОднорідніСуміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп). |
НеоднорідніСуміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп. |
Приклади: Повітря, сплав золота з міддю, розчин цукру у воді, розчин спирту, оцет |
Приклади: Молоко, ґрунт, суміш води і крейди, вода і пісок, граніт |
Методи розділення сумішей
Існує безліч різноманітних методів розділення сумішей. У сумішах речовини зберігають свої властивості. На цьому ґрунтується можливість розділення суміші речовин на чисті речовини.
Основні методи, які найчастіше застосовують - це фільтрування, відстоювання, випарювання, перегонка та дія магнітом.
Емульсія – це неоднорідна система, в якій дрібні частинки однієї рідини рівномірно розподілені в іншій. Приклад: молоко(краплинки жиру у воді).
Суспензія - це неоднорідна система, в якій дрібні частинки твердої речовини рівномірно розподілені в рідині. Приклад: збовтана у воді глей.
Розчин - це однорідна суміш двох або більше речовин. Речовину, якої в цій суміші найбільше, називають розчинником, інші- розчиненими речовинами. Приклад: столовий оцет (розчин оцтової кислоти у воді).
V. Осмислення об'єктивних зв'язків і відносин у досліджуваному матеріалі
відстоювання (пісок і вода) |
фільтрування (глина і вода) |
дія магніту (залізні та дерев’яні ошурки) |
випарювання (вода і кухонна сіль) |
перегонка або дистиляція (нафта) |
VI. Узагальнення й систематизація знань
2. Робота в групах «Ігрове проектування»
Запропонуйте способи розділення нижченаведених сумішей, назвіть необхідне устаткування.
Група №1: залізні ошурки + вода + пісок
Група №2: крейда + вода + цукор
Група №3: пісок + вода + кухонна сіль
Група №4: дерев’яні ошурки + вода + спирт.
VIІ. Підведення підсумків уроку
VІIІ. Домашнє завдання