28 серпня о 18:00Вебінар: Методи і прийоми корекційної педагогіки, які можна використати на будь-якому уроці

Чисті речовини і суміші (однорідні,неоднорідні). Способи розділення сумішей.

Про матеріал
Повторити відомості про чисті речовини і суміші, навчити розрізняти чисті речовини і суміші; однорідні й неоднорідні суміші речовин; дати уявлення про способи розділення сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням, та методикою проведення хімічного експерименту. Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

7  клас         Урок №6 . Тема.   Чисті речовини і суміші  

                 (однорідні,неоднорідні). Способи розділення сумішей. 

Мета: повторити відомості про чисті речовини і суміші, навчити  розрізняти   чисті речовини і суміші; однорідні й неоднорідні суміші речовин;  дати уявлення про способи розділення сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням, та методикою проведення хімічного експерименту.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форми роботи:  тестова перевірка знань, евристична бесіда, гра з кубиком, демонстраційні досліди, фронтальна робота.

 Обладнання: картки із завданнями, сірка, залізо, цукор, склянки з водою, магніт, магнітні моделі, сіль, крейда, лійка, ділильна лійка, олія, порцелянова чашка, спиртівка, затискач, малюнок прилад для дистиляції, сигнальні картки із буквами. 

Хід уроку

 

І.   Актуалізація опорних знань  . Перевірка д/з.

Фронтальне опитування учнів:

  1. Що таке властивості речовин?
  2. На які дві групи можна поділити властивості речовин?
  3. Які фізичні властивості мають речовини? ( гра з кубиком: учень, що спіймав кубик, називає одну фізичну властивість)

 

  1.  Тестова перевірка знань (фронтальна робота: учні читають текст і піднімають сигнальну картку з відповідною буквою)

1).Без якого газу не може прожити людина? А чи знаєте ви що це за газ? 

       Які з перелічених властивостей кисню є фізичними :

А. Безбарвний газ без запаху і смаку.

Б. Малорозчинний у воді.

В. Підтримує горіння багатьох речовин, перетворюючи їх  на  оксиди.

Г.Реагує з багатьма металами, перетворює їх на оксиди.

   2).  Без якого газу не може прожити рослина? Що ви знаєте про вуглекислий газ?

  Які з перелічених властивостей вуглекислого газу  є фізичними :

А. Безбарвний газ .

Б. Без запаху і смаку.

В. З водою утворює кислоту.

Г. При пропусканні вуглекислого газу через вапняну воду  утворюється осад.          

3) Самий поширений метал в нашому житті – залізо.

Які з перелічених властивостей заліза є хімічними:

А.Тверда речовина сірого кольору.

Б. Реагує з неметалами, утворюючи солі.

В. У вологому повітрі іржавіє.

Г. Притягується магнітом.

4). Парафін е у кожного з вас дома, адже з нього роблять свічки.

  Які з перелічених властивостей парафіну є хімічними:

А. Легкоплавкий.

Б. Горить , утворюючи вуглекислий газ і воду.

В.Окисненням парафіну отримують різноманітні органічні  речовини. 

Г.  Нерозчинний у воді.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. 

  Усі тіла живої та неживої природи , які оточують нас, складаються з речовин. Нагадайте, що називається речовиною? Але є ще одне означення:

Речовина - це сукупність структурних частинок із характерною для них масою і властивостями.

 У хімії розрізняють чисті речовини і суміші речовин. З’ясуємо, чим чиста речовина відрізняється від суміші, які бувають суміші, як їх можна розділити?

 

 ІІІ.  Вивчення нового матеріалу

  1. Поняття про чисті речовини і суміші

 

                  Речовини

 

 

                  Чисті

Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і мають сталі фізичні властивості.

            Суміші речовин

Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів), кожна з яких зберігає свої властивості.

Приклади:

Дистильована вода, алмаз, кисень, вуглекислий газ, гірський кришталь, крейда, сода, цукор, сірка, кухонна сіль.

Приклади:

Повітря, молоко, граніт, річкова та морська вода, грунт, нафта, чай, газована вода,дим, природний газ.

 

Демонстрація: сірка – жовтий порошок,   у воді не тоне, не притягується магнітом.

Залізо: сріблясто – сірий порошок, тоне у воді, притягується магнітом

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слід сказати, що абсолютно чистих речовин у природі не буває. У кожній речовині, як правило, міститься певна кількість домішок інших речовин.

Більшість предметів, які нас оточують, складаються не з однієї речовини, а є сумішшю кількох речовин.

Розглядаючи граніт  легко помітити в ньому три складові частини — рожеві зерна польового шпату, прозорі кристали кварцу і темну блискучу луску слюди. Це приклад неоднорідної суміші.

 

  1. Поняття про однорідні і неоднорідні суміші

Перед вами дві суміші: вода і сіль та вода і крейда. Чим вони відрізняються?

 

                     Суміші

 

Однорідні

Суміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп)

Неоднорідні

Суміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп.

 Приклади:

Повітря, розчин цукру у воді, сплав золота з міддю, розчин спирту, оцет 

Приклади:

Молоко, суміш води і крейди, грунт, граніт, вода і пісок.

 

  1.  Методи розділення сумішей

Існує багато  методів розділення сумішей. У сумішах речовини зберігають свої властивості. На цьому ґрунтується можливість розділення суміші речовин на чисті речовини. Для розділення сумішей використовують найчастіше фільтрування, відстоювання, випарювання, перегонку та дію магнітом.

 

 

 

Назва методу

На яких властивостях речовин ґрунтується метод

Тип суміші

Приклад

Розділення за допомогою магніту

 Одна із речовин притягується магнітом

Неоднорідна

Суміш заліза і сірки

Відстоювання

(декантація)

Речовини не розчинні у воді і мають різну густину

Неоднорідна

Пісок + вода

Олія + вода

Фільтрування

Одна речовина розчинна, а інша не розчинна у воді

Неоднорідна

Річкова вода і мул

Крейда і вода

Випарювання

Різна температура кипіння твердої речовини і розчинника

Однорідна

Розчин цукру у воді

Перегонка

(дистиляція)

Різна температура кипіння рідин,розчинених одна в одній

однорідна

Спирт і вода

 

 

 ІV. Первинне застосування одержаних знань 

  1. Заповнення схеми:

 

 

2. Запропонуйте способи розділення таких сумішей:

А) річкового піску і тирси;

Б) олії і води;

В) мідного купоросу і сірки;

Г) крохмалю і цукру;

Ґ) річкового піску і цукру;

Д) гасу і води.

3. Укажіть послідовність операцій під час розділення суміші кухонної солі, піску і залізних ошурок:

А)випарювання;

Б)фільтрування;

В)додавання води;

Г)дія магнітом.

 

V.  Підведення  підсумків  уроку.

 

 VІ.  Домашнє завдання

Вивчити §…………

  Виконати вправи………….

  Домашній експеримент «Очищення води від накипу фільтруванням після її

   кип’ятіння.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка для учня

Урок №6 .  Тестова перевірка знань 

1.        Які з перелічених властивостей кисню є фізичними :

А. Безбарвний газ без запаху і смаку.

Б. Малорозчинний у воді.

В. Підтримує горіння багатьох речовин, перетворюючи їх  на  оксиди.

Г.Реагує з багатьма металами, перетворює їх на оксиди.

   2.   Які з перелічених властивостей вуглекислого газу  є фізичними :

А. Безбарвний газ .

Б. Без запаху і смаку.

В. З водою утворює кислоту.

Г. При пропусканні вуглекислого газу через вапняну воду  утворюється осад.          

3.  Які з перелічених властивостей заліза є хімічними:

А.Тверда речовина сірого кольору.

Б. Реагує з неметалами, утворюючи солі.

В. У вологому повітрі іржавіє.

Г. Притягується магнітом.

4.  Які з перелічених властивостей парафіну є хімічними:

А. Легкоплавкий.

Б. Горить , утворюючи вуглекислий газ і воду.

В.Окисненням парафіну отримують різноманітні органічні  речовини. 

Г.  Нерозчинний у воді.

Складіть схему:

Методи розділення сумішей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    ?                    ?             ?                                  ?                   ?

 

2. Запропонуйте способи розділення таких сумішей:

А) річкового піску і тирси;

Б) олії і води;

В) мідного купоросу і сірки;

Г) крохмалю і цукру;

Ґ) річкового піску і цукру;

Д) гасу і води.

3. Укажіть послідовність операцій під час розділення суміші кухонної солі, піску і залізних ошурок:

А)випарювання;

Б)фільтрування;

В)додавання води;

Г)дія магнітом.

doc
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
25 березня
Переглядів
89
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку