Тема: Чисті речовини і суміші (однорідні, неоднорідні). Способи розділення сумішей.
Мета: повторити відомості про чисті речовини і суміші, навчити розрізняти чисті речовини і суміші; однорідні й неоднорідні суміші речовин; дати уявлення про способи розділення сумішей; продовжити знайомство з лабораторним устаткуванням, та методикою проведення хімічного експерименту.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: тестова перевірка знань, евристична бесіда, гра з м’ячиком, демонстраційні досліди, фронтальна робота.
Обладнання: сірка, залізо, цукор, склянки з водою, магніт, магнітні моделі, сіль, крейда, лійка, ділильна лійка, олія, порцелянова чашка, спиртівка, затискач, малюнок прилад для дистиляції, сигнальні картки із буквами.
І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань . Перевірка д/з.
Фронтальне опитування учнів.
Гра «М’ячик» (учень, що спіймав м’ячик, дає відповідь на запитання)
Тестова перевірка знань
(фронтальна робота: учитель читає текст, а учні піднімають сигнальну картку з відповідною буквою)
1. Які з перелічених властивостей кисню є фізичними :
А. Безбарвний газ без запаху і смаку.
Б. Малорозчинний у воді.
В. Підтримує горіння багатьох речовин, перетворюючи їх на оксиди.
Г.Реагує з багатьма металами, перетворює їх на оксиди.
2. Які з перелічених властивостей вуглекислого газу є фізичними :
А. Безбарвний газ .
Б. Без запаху і смаку.
В. З водою утворює кислоту.
Г. При пропусканні вуглекислого газу через вапняну воду утворюється осад.
3) Самий поширений метал в нашому житті – залізо.
Які з перелічених властивостей заліза є хімічними:
А.Тверда речовина сірого кольору.
Б. Реагує з неметалами, утворюючи солі.
В. У вологому повітрі іржавіє.
Г. Притягується магнітом.
4). Парафін е у кожного з вас дома, адже з нього роблять свічки.
Які з перелічених властивостей парафіну є хімічними:
А. Легкоплавкий.
Б. Горить , утворюючи вуглекислий газ і воду.
В.Окисненням парафіну отримують різноманітні органічні речовини.
Г. Нерозчинний у воді.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Усі тіла живої та неживої природи , які оточують нас, складаються з речовин. Нагадайте, що називається речовиною? Але є ще одне означення:
Речовина - це сукупність структурних частинок із характерною для них масою і властивостями.
У хімії розпізнають чисті речовини і суміші речовин. Встановимо, чим чиста речовина відрізняється від суміші, які існують суміші, як їх можна розділити?
Суміш - цілісна система, що складається з різнорідних компонентів.
Роберт Бойль
ІV. Вивчення нового матеріалу
Речовини
Чисті Складаються з частинок одного виду (атомів, молекул, йонів) і мають сталі фізичні властивості. |
Суміші речовин Складаються з двох або кількох чистих речовин (компонентів), кожна з яких зберігає свої властивості. |
Приклади: Дистильована вода, крейда, сода, цукор, вуглекислий газ, гірський кришталь, сірка, алмаз, кисень, кухонна сіль. |
Приклади: Повітря, газована вода, дим, молоко, граніт, нафта, чай, річкова та морська вода, ґрунт, природний газ. |
Демонстрація: сірка S – жовтий порошок, у воді не тоне, не притягується магнітом.
Залізо Fe: сріблясто – сірий порошок, тоне у воді, притягується магнітом.
Яким чином можна розподілити дану суміш? (залізо можна виділити магнітом; інший спосіб – суміш можна висипати у воду, залізо потоне, а сірка залишиться на поверхні)
Звертаю вашу увагу, що абсолютно чистих речовин у природі не буває. У кожній речовині, як правило, міститься певна кількість домішок інших речовин.
Більшість предметів, які нас оточують, складаються не з однієї речовини, а є сумішшю кількох речовин.
Розглядаючи граніт легко помітити в ньому три складові частини — рожеві зерна польового шпату, прозорі кристали кварцу і темну блискучу луску слюди. Це приклад неоднорідної суміші.
Перед вами дві суміші: вода і сіль та вода і крейда. Чим вони відрізняються?
Суміші
ОднорідніСуміші, в яких частинки речовин дуже дрібні і їх не можна виявити спостереженням за допомогою оптичних приладів (мікроскоп). |
НеоднорідніСуміші, в яких частинки речовин можна виявити спостереженням, побачити неозброєним оком або через мікроскоп. |
Приклади: Повітря, сплав золота з міддю, розчин цукру у воді, розчин спирту, оцет |
Приклади: Молоко, ґрунт, суміш води і крейди, вода і пісок, граніт |
Методи розділення сумішей
Існує безліч різноманітних методів розділення сумішей. У сумішах речовини зберігають свої властивості. На цьому ґрунтується можливість розділення суміші речовин на чисті речовини.
Основні методи, які найчастіше застосовують - це фільтрування, відстоювання, випарювання, перегонка та дія магнітом.
Назва методу |
на яких властивостях речовин ґрунтується метод |
тип суміші |
приклад |
Розділення за допомогою магніту |
Одна із речовин притягується магнітом |
Неоднорідна |
Суміш заліза і сірки |
Відстоювання (декантація) |
Речовини не розчинні у воді і мають різну густину |
Неоднорідна |
Олія + вода Пісок + вода
|
Фільтрування |
Одна речовина розчинна, а інша не розчинна у воді |
Неоднорідна |
Крейда і вода Річкова вода і мул |
Випарювання |
Різна температура кипіння твердої речовини і розчинника |
Однорідна |
Розчин солі у воді |
Перегонка (дистиляція) |
Різна температура кипіння рідин, розчинених одна в одній |
однорідна |
Спирт і вода |
Емульсія – це неоднорідна система, в якій дрібні частинки однієї рідини рівномірно розподілені в іншій. Приклад: молоко(краплинки жиру у воді).
Суспензія - це неоднорідна система, в якій дрібні частинки твердої речовини рівномірно розподілені в рідині. Приклад: збовтана у воді глей.
Розчин - це однорідна суміш двох або більше речовин. Речовину, якої в цій суміші найбільше, називають розчинником, інші- розчиненими речовинами. Приклад: столовий оцет (розчин оцтової кислоти у воді).
V. Первинне застосування одержаних знань
відстоювання (пісок і вода) |
фільтрування (глина і вода) |
дія магніту (залізні та дерев’яні ошурки) |
випарювання (вода і кухонна сіль) |
перегонка або дистиляція (нафта) |
2. Робота в групах «Ігрове проектування»
Запропонуйте способи розділення нижченаведених сумішей, назвіть необхідне устаткування.
Група №1: залізні ошурки + вода + пісок
Група №2: крейда + вода + цукор
Група №3: пісок + вода + кухонна сіль
Група №4: дерев’яні ошурки + вода + спирт.
3. Запропонуйте способи розділення таких сумішей:
А) піску і тирси;
Б) піску і цукру;
В) мідного купоросу і сірки;
Г) олії і води;
Ґ) крохмалю і цукру;
Д) гасу і води.
4. Укажіть послідовність ваших дій під час розділення суміші кухонної солі, піску і залізних ошурок:
А)випарювання;
Б) додавання води;
В) дія магнітом;
Г) фільтрування.
а) одеколону та води;
б) борошна та води;
в) меду та чаю;
г) піску та каміння;
д)бензину та води?
VІ. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок
На сьогоднішньому уроці ми закріпили поняття чиста речовина, суміш, як саме взаємозалежні між собою речовини, чим відрізняються хімічні сполуки та суміші, основні способи розділення сумішей.
VІІ. Домашнє завдання
сіль + залізні ошурки + спирт + вода.