Клас: 7 клас
Тема: Хімічні властивості кисню. Реакції сполучення. Поняття про оксиди.
Мета уроку: Показати значення всебічного вивчення життєво важливої речовини - кисню. Вивчити хімічні властивості кисню.
Завдання:
Освітні: сприяти формуванню знань учнів про кисень, його хімічні властивості; забезпечити умови для засвоєння учнями понять: реакція окиснення, реакція горіння, повільне окиснення, оксиди; сформувати вміння записувати рівняння хімічних реакцій горіння простих і складних речовин в кисні, давати назви отриманим речовинам; сприяти осмисленню учнями ролі кисню на землі і в житті людини.
Виховні: сприяти вихованню сумлінного ставлення до праці, позитивного ставлення до знань, ініціативності, наполегливості, здатності долати труднощі для досягнення мети. сприяти вихованню в учнів бережливого ставлення до атмосфери, розвитку в учнів інтересу до проблем, пов'язаних із забрудненням повітря, дбайливого ставлення з вогнем.
Розвивальні: сприяти формуванню: умінь виділяти загальні і істотні ознаки і властивості; умінь побачити проблему і знайти шляхи її рішення; умінь застосовувати отримані знання на практиці і оцінювати результати виконаних дій; продовжити розвиток самостійності, вміння працювати в парах і групах. Створити умови для розвитку вмінь записи рівнянь хімічних реакцій, розвивати логічне мислення в напрямку все більшої самостійності суджень, формування умінь робити узагальнення на основі хімічного експерименту.
Методи: Словесні, інтерактивні, частково-пошукові, практичні, методи контролю та корекції.
Тип уроку: комбінований. Основна частина - формування нових знань і умінь.
Заплановані результати навчання:
Знати: фізичні та хімічні властивості кисню, значення в природі, житті і діяльності людини. Способи отримання кисню в лабораторії. Основні класи неорганічних речовин - оксиди. Вміти: Збирати з готових деталей прилад для збирання кисню, наповнювати їм судини витісненням повітря і води. Дотримуватися правил техніки безпеки. складати формули оксидів. Записувати рівняння реакцій окиснення. розпізнавати за хімічною формулою оксиди. Визначати тип реакції. Навчальні: ознайомити учнів з хімічними властивостями кисню на прикладі його взаємодії з вуглецем, сіркою, фосфором; закріпити й розширити знання учнів про хімічні реакції, уміння складати рівняння хімічних реакцій; сформувати поняття про реакції сполучення та оксиди як бінарні сполуки;
Обладнання: сухе пальне, спиртівка, ложка для спалювання речовин, сірка, вугілля, відеоролики «Горіння фосфору», « Горіння заліза» (УоuТube), інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, комп’ютер, гаджети, презентація«Хімічні властивості кисню. Оксиди», тести на 2 варіанти з використанням Google Form:
1 варіант https://docs.google.com/forms/d/17Cj2jgqizjeAbHcaj4r5wGqpID2e0iT1Q7iRLQqZ0oo/viewform
2 варіант https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdmEaktEubpt84FWBQsJ4n3ZILtCxVYVOimVpVAM-qjFScW_Q/viewform
Структура уроку |
Діяльність вчителя |
Діяльність учнів |
Використання обладнання |
I. Організаційний момент |
Привітання |
|
|
ІІ. Актуалізація опорних знань |
Що на попередньому уроці ми вивчали? Зараз ці знання ми перевіримо у вигляді тестування на Google - Формах. |
Фізичні властивості кисню та його добування у лабораторії та промисловості |
Здобувачі виконують тести на 2 варіанти з використанням Google- Form, перевірка онлайн.
|
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
|
Кисень - це речовина, навколо якого обертається земна хімія. Берцеліус Як ви розумієте ці слова? На цьому уроці ми познайомимося з хімічними властивостями кисню, реакціями сполучення та оксидами |
Здобувачі пояснюють свої версії |
|
ІV. Вивчення нового матеріалу |
Без молекул кислорода Однією із активних речовин у природі є кисень, стихія вогню неможлива без кисню. Кисень реагує з простими і складними речовинами.
- Згорянням якої речовини зумовлені перші двигуни ( згадайте фільм «Титанік»)? Давайте ж запишемо це рівняння реакції: Вуглекислий газ виявляють за допомогою вапняної води (вона каламутніє): Са(ОН)2 + СО2 → СаСО3 + Н2О Екологічно чистим паливом є водень. Напишіть рівняння горіння водню: Ми запалюємо сірник. Яка речовина згоряє? S+ О2→ SО2 ↑ Кисень внаслідок нагрівання енергійно взаємодіє з деякими речовинами, при цьому виділяється тепло і світло. Такі реакції називаються реакціями окиснення. Окиснення — це хімічна реакція взаємодії речовин (простих і складних) з киснем. Знайдіть у підручнику визначення реакції горіння. У більшості випадків у результаті цих реакцій утворюються оксиди. Оксиди — це бінарні сполуки з Оксигеном. Наприклад СО2 - Карбон(ІV) оксид Під час горіння сірника горить також і фосфор . Це також використовується у димових шашках Р + О2→ Р2О5 Що це за речовина? При температурі більше 2000 °С азот починає реагувати з киснем: N2 + О2→ NО Розставте коефіцієнти в цих хімічних рівняннях. Б) кисень реагує з металами. Наприклад, магній згорає сліпучо-білим полум’ям. Mg + О2→ MgО Що це за речовина?
Залізо також горить у чистому кисні Fe + О2→ Fe3О4 Утворюється залізна окалина. — До якого типу можна віднести реакції горіння? Реакції сполучення — це реакції, в результаті яких із двох речовин утворюється одна складна. Висновок: кисень взаємодіє з металами і неметалами. А як згорають складні речовини, наприклад газ метан, який використовується як пальне СН4+ 2О2→ СО2 + 2Н2О Де цю реакцію ми проводимо вдома?
|
Вугілля С + О2→ СО2 2Н2 + О2→ 2Н2О Горіння — це хімічна реакція, за якої відбувається окиснення речовин з виділенням тепла і світла
4Р +5О2→ 2Р2О5 Фосфор (V) оксид
N2 + О2→ 2NО Нітроген (ІІ) оксид
2Mg + О2→ 2MgО Магній оксид
3Fe + 2О2→ Fe3О4
До реакцій сполучення.
Коли запалюємо газову плиту.
|
Демонстрація досліду горіння вугілля та виявлення вуглекислого газу за допомогою вапняної води (хімічне обладнання)
Демонстрація досліду горіння сірки (хімічне обладнання)
Відеоролик « Горіння фосфору» інтерактивна дошка https://www.youtube.com/watch?v=uWQxfrxzTNs
Демонстрація досліду горіння магнію (хімічне обладнання)
Відеоролик « Горіння заліза» інтерактивна дошка, мультимедійний проектор https://www.youtube.com/watch?v=ePFd70GeqCk
|
V. Закріплення вивченого матеріалу
|
Н2S+ О2 →
Назвіть оксиди , формули на картках: СаО, Р2О3 К2О, Сl2О7 NО2
|
2Н2S+ 3О2 → 2Н2О+ 2SО2
Учні називають оксиди
|
|
VI. Підсумок уроку
|
1.З якими речовинами реагує кисень? 2. Що таке реакція окиснення? |
|
|
Рефлексія
|
Примерно века два назад ( пауза) |
Кислород!
|
|
VII Домашнє завдання
|
§ 18 опрацювати, виконати ІІІ рівень впр. 2,3,4 стор.135 -136, ІV рівень впр. 4,5,6 стор.136 Усім підготуватися до практичної роботи №4 додатковий матеріал та схема на блозі http://98zp.blogspot.com/ на сторінці «Опорный конспект "Кислород"», «Кто открыл кислород?»
|
|
Григорович А.В. Химия: учебник для 7 класса общеобразоват. учебн. заведений с обучением на русском языке/ А. В. Григорович. – Харьков : Ранок, 2015 – 192с. : ил.
|