Дана публікація містить вправи на розвиток мовлення, для учнів початкової школи, яка допоможе вчителю при проведенні уроків літературного читання.
В цьому розділі до вашої уваги представлені логопедичні чистомовки (скоромовки) та вправи на автоматизацію звуків у словах та реченнях. Одна з порад логопеда — віршовані чистомовки (скоромовки) на вимову проблемних звуків. Хотілося б зауважити, що до цих вправ можна переходити лише тоді, коли у малюка вільно виходить правильне вимовляння окремого звуку, представленого у вправі. Окрім даного матеріалу ви можете імпровізувати
Са-са-са – ось летить оса.
Су-су-су – зловили ми осу.
Си-си-си – гостре жало у оси.
Са-са-са – не злякає нас оса.
Ось-ось-ось – у лісі ходить лось.
Ись-ись-ись – на дереві спить рись.
Ась-ась-ась – а у ставку карась.
За-за-за – у дворі лоза.
Зу-зу-зу – ми ведем козу.
Зи-зи-зи – сіно привезли.
За-за-за – сіно їсть коза.
Це-це-це – не розбий яйце.
Цю-цю-цю – я пасу вівцю.
Ця-ця-ця – мекає вівця.
Ці-ці-ці – ми їмо млинці.
Ша-ша-ша – ловимо лоша.
Шу-шу-шу – сіно я ношу.
Шо-шо-шо- - хто до нас прийшов?
Ши-ши-ши – віршик напиши.
Джу-джу-джу – по галявині ходжу.
Джа-джа-джа – так приємно походжать!
Дже-дже-дже – натомився я уже.
Джи-джи-джи – ти мені допоможи!
Іч-іч-іч – розтопили піч.
Ач-ач-ач – печемо калач.
Ча-ча-ча – дайте калача!
Чі-чі-чі – смачні калачі.
Ощ-ощ-ощ – йде із хмари дощ.
Ущ-ущ-ущ – під дощем кущ.
Ющ-ющ-ющ – в’юнко в’ється плющ.
Ля-ля-ля – ходімо звідсіля,
Лє-лє-лє – бо дощ із неба ллє.
Лі-лі-лі – гостюємо у селі.
Лю-лю-лю – бабусю я люблю.
Ор-ор-ор – на грядці помідор.
Ри-ри-ри – урожай збери.
Ряк-ряк-ряк – на горі вітряк.
Ряк-ряк-ряк – солодкий буряк.
Рюк-рюк-рюк – смачний урюк.
Ча-ча-ча – у нас нема м’яча.
Чі-чі-чі – дай мені ключі.
Оч-оч-оч – хоч трохи помовч.
Чу-чу-чу – я уже мовчу.
Ал-ал-ал – темний підвал.
Ол-ол-ол – нам забили гол.
Ул-ул-ул – у ставку мул.
Іл.-іл-іл – високий стіл.
Лі-лі-лі – летять журавлі.
Ли-ли-ли – дні осінні вже прийшли.
Ла-ла-ла – і прийшла зима.
Ло-ло-ло – землю снігом замело.
На-на-на – в лісі виросла сосна.
КА-ка-ка – і висока і струнка.
Ять-ять-ять – шишки на гіллі висять.
Ать-ать-ать – шишкарі до них спішать.
Рі-рі-рі – прилетіли снігурі.
Уг-уг-уг – звеселіло все навкруг.
Ра-ра-ра – ми зустріли снігура.
Ки-ки-ки – всі дивились