Тема. Читання і записування чотирицифрових чисел. Утворення числа 10000. Визначення кількості десятків, сотень і тисяч у числі. Задачі на зведення до одиниці з буквеним компонентом (№№ 194—205).
Мета. : ознайомити учнів з правилом визначення кількості десятків, сотень і тисяч у числі; закріплювати вміння учнів читати і записувати чотирицифрові числа, розв’язувати задачі з буквеними даними, креслити окружність за поданим радіусом; розвивати мислення; виховувати уважність.
Обладнання. Нумераційна таблиця; схеми задач; «Картки для поточного контролю знань».
Зміст уроку
I. Контроль, корекція і закріплення знань.
1. Перевірка домашнього завдання
Завдання 193
— Прочитайте вираз, за допомогою якого розв’язали задачу.
12 • 5 + 12 • 7 = 144 (кг)
Завдання 192
— Прочитайте приклади на табличне множення і ділення. (540 : 9 = 60; 7 • 80 = 560)
— Прочитайте приклади, у відповіді яких: 2 десятки (84 – 56 = 28; 90 : 10 • 3 = 27); 8 десятків, 8 сотень (37 + 45 = 82; 17 • 50 = 850)
— Поясніть порядок дій у прикладах четвертого стовпчика.
2. Усні обчислення
— Полічіть тисячами від 1000 до 10 000 і навпаки.
Робота в групах (змагання між трьома командами)
1-ша група 2-га група 3-тя група
50 : 10 • 5 90 : 10 • 7 90 : 10 • 9
20 • 5 – 1 25 • 4 – 1 50 • 2 – 1
600 : 3 8000 : 2 9000 : 3
1999 + 1 2000 – 1 300 – 1
3. Математичний диктант
- Записати цифрами числа: дев’ять тисяч сім; дев’ятсот двадцять; три тисячі п’ятсот п’ятдесят вісім; дві тисячі дев’ятсот три; сім тисяч тринадцять.
- Записати число, яке має:
3 тис. 7 сот. 5 дес. 8 од. 5 тис. 7 сот. 4 дес. 3 од.
7 тис. 9 од. 6 тис. 5 дес.
- Розкласти числа на розрядні доданки: 8324; 4650; 5050; 3304.
- Записати суму як одне число.
6000 + 300 + 70 + 8 5000 + 5
8000 + 800 7000 + 700 + 2
- Записати «сусідів» чисел: 699; 7000; 400; 4999; 6900.
2. Завдання для опитування.
а) Записати цифрами числа: шістсот двадцять; вісім тисяч; тисяча п'ять; шість тисяч шість; дві тисячі чотириста десять.
б) Записати число, яке містить:
2 тис.. 7 сот., 5 дес. і 8 од.;
7 тис. і 9 од.;
5 тис., 7 сот., 4 дес. і 3 од.
в) Розкласти числа на розрядні доданки:
1624; 4650; 5050; 3304.
г) Записати кожну суму як одне число.
8000 + 500 + 30 + 6 4000 + 600 + 2
9000 + 900 5000 + 5
ґ) Записати «сусідів» чисел.
899; 3000; 600; 5999.
д) За допомогою лінійки побудувати гострий і тупий кути.
II. Вивчення нового матеріалу.
1. Підготовча робота.
а) Виконання вправ №№ 194, 195.
б) Визначення числа десятків і сотень у трицифрових числах: 645; 803; 916.
2. Пояснення.
Бесіда за таблицею.
Учні пояснюють різні форми запису числа 3945 і на основі їх аналізу роблять узагальнення; щоб дізнатися, скільки всього десятків, сотень у чотирицифровому числі, достатньо відкинути останню цифру (дві останні цифри) справа.
3. Первинне закріплення.
— У таблиці № 1 (завдання № 196) записано три числа і до першого з них вказано, скільки у ньому тисяч, сотень, десятків і одиниць. Визначте, скільки тисяч, сотень, десятків і одиниць у двох наступних числах.
За таблицею № 2 учні визначають, скільки в кожному числі всього тисяч; усього сотень; усього десятків; усього одиниць.
4. Дії над круглими тисячами.
Виконання завдання № 197 (за зразком).
9 тис. - 6 тис. = 3 тис. 6 тис. : 3 = 2 тис.
Учні розглядають зразок виконання завдання, а потім знаходять значення виразів з коментуванням біля дошки.
Фізкультхвилинка.
III. Розвиток математичних знань.
1. Завдання № 198 (з коментуванням).
Якщо k = 2000, то 8000 - k = 8000 - 2000 = 6000.
4. Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Робота над виразами із буквеними даними
Завдання 198 (фронтально)
— Прочитайте по-різному вираз 8000 – k.
— Знайдіть значення виразу для k = 2000.
8000 – 2000 = 6000
2. Робота над задачами
Завдання 199
Колективно складається план розв’язання задачі, записується коротка умова задачі.
Петрик — 48 грибів
Мишко — ?, в 12 разів менше ?
Наталка — ?, на 8 грибів менше
Учні розв’язують задачу самостійно. Один учень працює за дошкою. Самоперевірка з дошки.
1) 48 : 12 = 4 (гр.) — зібрав Мишко;
2) 48 – 8 = 40 (гр.) — зібрала Наталка;
3) 48 + 4 + 40 = 92 (гр.) — зібрали діти.
— Змініть числові значення таким чином, щоб відповідь стала більшою.
Завдання 200
За коротким записом проводиться аналіз задачі.
Витрата тканинина один костюм, м Кількість костюмів, штук Витрачено тканини, м
Однакова 5 15
? k
Діти складають вираз для розв’язання задачі; обчислюють його значення, якщо k = 45.
k : (15 : 5), якщо k = 45. 45 : (15 : 5) = 15 (костюмів).
3. Виконання завдання № 201.
Першу частину завдання виконують фронтально, а другу — самостійно.
4. Цікаві вправи.
• На скільки треба зменшити число 3827, щоб у розряді одиниць мати цифру 2, у розряді десятків — цифру 1, у розряді сотень — цифру 3 і в розряді тисяч — цифру 2?
(Розв'язання: потрібно отримати чиєю 2312, віднявши від числа 3827 деяке число. Таким числом є різниця 3827 - 2312 = 1515. Отже, дане число потрібно зменшити на 1515.)
• Радіус круга 5 см. Чи поміститься у цьому крузі відрізок завдовжки 8 см?
• Виконання завдання № 203*.
IV. Підсумок уроку.
— Чого вчилися на сьогоднішньому уроці?
— Що було найбільш цікавим?
— Що спричинило складнощі?
V. Домашнє завдання.
№№ 204. 205 (с. 33).