___________________________________________________________________________________________
__________________________________
Одного разу пішов Костик з дідусем та сестричкою Зоєю на прогулянку в ліс Раптом Костик як закричить!
Дідусь і Зойка прожогом кинулися до нього, а то Костик перечепився через пеньок і поранив ногу.
Що робити? Назад вертати? Шкода. Тільки ж прийшли до лісу. А з ноги кров аж цебенить*.
- Болить! Ой, болить! - стогне Костик.
Дідусь озирнувся туди-сюди, раптом нахилився і зірвав листочок подорожника. Подорожники завжди обіч стежок та доріг ростуть. Тому й таку назву мають. Промив дідусь листочок водою, що ніс із собою у пляшечці, приклав до пораненого місця, чистою хустинкою обв’язав.
- Оті все гаразд, нема чого лякатись. Трохи спочинемо – й далі можна буде рушати. А якби подорожника не було, ми б тоді деревію до ноги приклали. Он бач, росте. Він теж кров зупиняє, біль заспокоює.
А кров із рани тим часом і справді перестала сочитися.
- Ти, діду, без ліків мене вилікував, - радісно вигукнув Костик. - І як ти здогадався прикласти до моєї ноги подорожника?
- Здогадався? То не я, а народна мудрість здогадалася. Про лікарські рослини люди знають з тих давніх часів. Ліки ми в аптеці купуємо, а їх часто з різних трав виготовляють. Пам’ятаєте, коли Костик десь заблукав, його мама так налякалася, що аж захворіла. То вона пила краплі з квітів конвалії і кореня валеріани, щоб заспокоїтись.
Поки дідусь усе це розповідав, наші мандрівники вийшли на галявину. На ній яскраво-жовтими зірочками розпустилися якісь квіточки.
- Яка дивна кульбабка! - вигукнула Зоя.
- Це не кульбабка, а мати-й-мачуха. Вона тільки схожа на кульбабу. Хороша рослина. І Костик пив з неї настойку.
- Коли? - здивувався Костик.
- Може, забув, як узимку тобі бурульок та снігу покуштувати заманулося? Ну й застудився. Від кашлю не тільки мати-й-мачуха допомагає. І липовий цвіт, і польовий мачок. Заварити їх в окропі й пити...
Увагу Костика відволікла червона ягідка.
- Дідусю, а можна її з’їсти?
- Їж, Костику, їж. Але пам’ятай: їсти в лісі можна тільки ті ягоди, які знаєш, бо між ними трапляються і отруйні...
Мабуть дідусь ще багато чого цікавого розповів би Костикові та Зої. Але діти раптом побачили такого гарного метелика, що Костик забув про поранену ногу і побіг метелика наздоганяти. А за Костиком – і Зоя.
Шкода... Бо всім нам не завадить якнайбільше знати про нашу зелену аптеку. У житті – як на довгій ниві.
Дивись, ці знання ще й у пригоді стануть...
(за П.Утевською) *цебенить – бити сильним струменем, з силою виливатися, литися.
2. Познач, з якої рослини листок дідусь приклав до рани хлопчика.
А подорожника
Б деревію
В звіробою
3. Продовж висловлення: «Про лікарські властивості рослин люди …».
А знають з давніх давен
Б не знають нічого
В знають тільки лікарі 4. Настій з квіток якої рослини добре допомагає від кашлю.
А кульбаби
Б мати-й-мачухи
В конвалії
5. Віднови послідовність подій. ___ Поранена нога.
___ Розповідь дідуся.
___ Подорожник-рятівник. ___ Прогулянка до лісу.
6. Доповни речення.
Вона пила краплі з квітів конвалії і кореня валеріани, щоб ________________.
7. Випиши з тексту і уклади перелік назв лікарських рослин в алфавітному порялку.
____________________________________________________________________
8. Поясни значення прислів’я: «У житті – як на догій ниві».
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________
___________________________________________________________________________________________
__________________________________
Моя прабабуня – самосе́лка. Вона живе сама в селі Залісся. Колись там мешкало багато людей. Але потім вибухнув Чорно́биль* і всіх вивезли.
Якийсь час прабабуня жила з нами в місті. А потім зібрала речі й повернулася назад. «У Заліссі народилася, в Заліссі й помру», - сказала мамі.
Мама дуже гнівалась, але нічого не могла вдіяти. Прабабуня - міцний горішок.
Якщо вже вирішила щось, її ніхто не спинить.
Прабабуня каже, що приросла до Залісся. Там її дім, її коріння.
- Приросла, мов квітка барвінку? - уточнюю, згадуючи синій килим на її подвір’ї.
- Мов квітка барвінку,- всміхається прабабуня.
Раз на рік я приїжджаю в гості. Мені частіше не можна, «бо радіа́ція»*. У цей день час летить, мов шалений. Не встигає прабабуня показати мені своє господарство: ягоди, гриби, фрукти, овочі, - як час повертатися додому. А я ще навіть з її сусідами не познайомилася. Сусідами прабабуня називає ведмедів, лисиць, вовків, лосів і коней, які мешкають у лісі.
Настає вечір. Тато плескає по плечу, мовляв, час прощатися.
Я цілую прабабуню та сідаю в машину. Автівка рушає.
Озираюся. Прабабуня стоїть у блакитній хустині посеред дороги й махає рукою. Віддаляючись, стає схожа на цяточку. На квітку барвінку посеред лісу.
Смокчу барбариску, але мені від того не солодко. Від гіркої миті перед очима все розпливається.
- Тату, спини! - кричу і б’ю у вікно.
Тато зупиняє автівку.
- Дивись під ноги, сонечко.
Я відчиняю дверцята й біжу щодуху. Так швидко, що починає поколювати в боку. Падаю в обійми, ледь не збиваючи прабабуню з ніг.
- Ба, мо-жна я за-ли-шу-ся на все лі-то? - мені перехоплює дихання від бігу й від хвилювання.
- Я б дуже хотіла цього, Марійко, - шепоче.
- Ти пам’ятаєш про дім і коріння? - прабабуня зазирає мені в очі.
- Угу, - киваю головою.
- Тобі треба повертатися, твоє коріння там, де ти народилася.
Поки ми їдемо до Києва, я думаю про неї. Зараз восьма вечора, а значить, прабабуня вечеряє. В кімнаті цокає годинник і про щось торохтить радіо, в якому ми замінили батарейки.
В її вікна зазирають сусіди: лисиці, ведмеді, вовки, лосі, косулі, коні. І весь барбарис, весь барвінок лісу цвіте для неї.
(Саша Кочубей)
* Чорно́биль— місто в Україні, де в 1986 році сталася екологічна катастрофа. Там і досі не можна мешкати людям.
* радіа́ція— випромінювання; виділення особливої енергії, яка у великій кількості дуже шкідлива для всього живого.
2. Визнач, від чийого імені ведеться розповідь у творі.
А від імені автора
Б від імені бабусі
В від імені мами
3. Кого бабуся називає своїми сусідами? А диких звірів що мешкають у лісі
Б жінка з чоловіком
В Марійку
4. Яке прислів’я найточніше виражає головну думку твору?
А Що країна то родина.
Б Та земля мила, де мати народила. В Жити – Вітчизні служити.
5. Віднови послідовність подій у творі. ___ Раз на рік я приїжджаю в гості.
___ Поки ми їдемо до Києва, я думаю про неї ___ Прабабуня – міцний горішок. ___ Моя прабабуня – самосе́лка.
6. Продовж речення.
Віддаляючись прабабуня, стає схожа на _____________________. 7.Запиши в алфавітному порядку назви звірів, які зустрічаються в тексті.
__________________________________________________________________
8. Запиши, чому, на твою думку, батьки не дозволяли Марійці довго гостювати у прабабуні?
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
_______________________________________________________________________
|
|
|
|
1. |
Володіє повноцінною навичкою читання мовчки |
|
|
|
Аналізує прочитаний текст (завдання 1-7) |
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Висловлює і обгрунтовує власне ставлення до прочитаного, формулює висновки (завдання 8) |
|
|
|
|
|
|
1. |
Володіє повноцінною навичкою читання мовчки |
|
|
|
Аналізує прочитаний текст (завдання 1-7) |
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Висловлює і обгрунтовує власне ставлення до прочитаного, формулює висновки (завдання 8) |
|
|
|
|
|
|
1. |
Володіє повноцінною навичкою читання мовчки |
|
|
|
Аналізує прочитаний текст (завдання 1-7) |
|
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
|
||
|
Висловлює і обгрунтовує власне ставлення до прочитаного, формулює висновки (завдання 8) |
|
|