Читання мовчки 4 клас 2 семестр

Про матеріал
Діагностувальна робота "Навичка читання мовчки" 4 клас 2 семестр містить текст для читання та завдання за прочитаним твором на визначення розуміння прочитаного твору.
Перегляд файлу

___________________________________________________________________________________________

__________________________________

image

ЛІСОВА АПТЕКА

Одного разу пішов Костик з дідусем та сестричкою Зоєю на прогулянку в ліс Раптом Костик як закричить!

Дідусь і Зойка прожогом кинулися до нього, а то Костик перечепився через пеньок і поранив ногу.

Що робити? Назад вертати? Шкода. Тільки ж прийшли до лісу. А з ноги кров аж цебенить*.

-  Болить! Ой, болить! - стогне Костик.

Дідусь озирнувся туди-сюди, раптом нахилився і зірвав листочок подорожника. Подорожники завжди обіч стежок та доріг ростуть. Тому й таку назву мають. Промив дідусь листочок водою, що ніс із собою у пляшечці, приклав до пораненого місця, чистою хустинкою обв’язав.

-  Оті все гаразд, нема чого лякатись. Трохи спочинемо – й далі можна буде рушати. А якби подорожника не було, ми б тоді деревію до ноги приклали. Он бач, росте. Він теж кров зупиняє, біль заспокоює.

А кров із рани тим часом і справді перестала сочитися.

-  Ти, діду, без ліків мене вилікував, - радісно вигукнув Костик. - І як ти здогадався прикласти до моєї ноги подорожника?

-  Здогадався? То не я, а народна мудрість здогадалася. Про лікарські рослини люди знають з тих давніх часів. Ліки ми в аптеці купуємо, а їх часто  з різних трав виготовляють. Пам’ятаєте, коли Костик десь заблукав, його мама так налякалася, що аж захворіла. То вона пила краплі з квітів конвалії і кореня валеріани, щоб заспокоїтись.

Поки дідусь усе це розповідав, наші мандрівники вийшли на галявину. На ній яскраво-жовтими зірочками розпустилися якісь квіточки.

-  Яка дивна кульбабка! - вигукнула Зоя.

-  Це не кульбабка, а мати-й-мачуха. Вона тільки схожа на кульбабу. Хороша рослина. І Костик пив з неї настойку.

-  Коли? - здивувався Костик.

-  Може, забув, як узимку тобі бурульок та снігу покуштувати заманулося? Ну й застудився. Від кашлю не тільки мати-й-мачуха допомагає. І липовий цвіт, і польовий мачок. Заварити їх в окропі й пити...

Увагу Костика відволікла червона ягідка.

-  Дідусю, а можна її з’їсти?

-  Їж, Костику, їж. Але пам’ятай: їсти в лісі можна тільки ті ягоди, які знаєш, бо між ними трапляються і отруйні...

Мабуть дідусь ще багато чого цікавого розповів би Костикові та Зої. Але діти раптом побачили такого гарного метелика, що Костик забув про поранену ногу і побіг метелика наздоганяти. А за Костиком – і Зоя.

Шкода... Бо всім нам не завадить якнайбільше знати про нашу зелену аптеку. У житті – як на довгій ниві.

Дивись, ці знання ще й у пригоді стануть...

(за П.Утевською) *цебенить – бити сильним струменем, з силою виливатися, литися.

image

2.        Познач, з якої рослини листок дідусь приклав до рани хлопчика.

А подорожника  

Б деревію

В звіробою

3.        Продовж висловлення: «Про лікарські властивості рослин люди …».

А знають з давніх давен

Б не знають нічого

В знають тільки лікарі 4. Настій з квіток якої рослини добре допомагає від кашлю.

А кульбаби

imageБ мати-й-мачухи

В конвалії

5.     Віднови послідовність подій. ___ Поранена нога.

___ Розповідь дідуся.  

___ Подорожник-рятівник. ___ Прогулянка до лісу.

6.     Доповни речення.

Вона пила краплі з квітів конвалії і кореня валеріани, щоб ________________.

7.     Випиши з тексту і уклади перелік назв лікарських рослин в алфавітному порялку.

____________________________________________________________________

8.     Поясни значення прислів’я: «У житті – як на догій ниві».

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

image

___________________________________________________________________________________________

__________________________________

image

Володарка  лісу

Моя прабабуня – самосе́лка. Вона живе сама в селі Залісся. Колись там мешкало багато людей. Але потім вибухнув Чорно́биль* і всіх вивезли.

Якийсь час прабабуня жила з нами в місті. А потім зібрала речі й повернулася назад. «У Заліссі народилася, в Заліссі  й помру», - сказала мамі.

Мама дуже гнівалась, але нічого не могла вдіяти. Прабабуня - міцний горішок.

Якщо вже вирішила щось, її ніхто не спинить.

Прабабуня каже, що приросла до Залісся. Там її дім, її коріння.

-                  Приросла, мов квітка барвінку? - уточнюю, згадуючи синій килим на її подвір’ї.

-                  Мов квітка барвінку,- всміхається прабабуня.

Раз на рік я приїжджаю в гості. Мені частіше не можна, «бо радіа́ція»*. У цей день час летить, мов шалений. Не встигає прабабуня показати мені своє господарство: ягоди, гриби, фрукти, овочі, - як час повертатися додому. А я ще навіть з її сусідами не познайомилася. Сусідами прабабуня називає ведмедів, лисиць, вовків, лосів і коней, які мешкають у лісі.

Настає вечір. Тато плескає по плечу, мовляв, час прощатися.

Я цілую прабабуню та сідаю в машину. Автівка рушає. 

Озираюся. Прабабуня стоїть у блакитній хустині посеред дороги й махає рукою. Віддаляючись, стає схожа на цяточку.  На квітку барвінку посеред лісу.

Смокчу барбариску, але мені від того не солодко. Від гіркої миті перед очима все розпливається.

-          Тату, спини! - кричу і б’ю у вікно.

Тато зупиняє автівку.

-          Дивись під ноги, сонечко.

Я  відчиняю дверцята й  біжу щодуху. Так швидко, що починає поколювати в боку. Падаю в обійми, ледь не збиваючи прабабуню з ніг.

-          Ба, мо-жна я за-ли-шу-ся на все лі-то? - мені перехоплює дихання від бігу й від хвилювання.

-          Я б дуже хотіла цього, Марійко, - шепоче.

-          Ти пам’ятаєш про дім і коріння? - прабабуня зазирає мені в очі.

-          Угу, - киваю головою.

-          Тобі треба повертатися, твоє коріння там, де ти народилася.

Поки ми їдемо до Києва, я думаю про неї. Зараз восьма вечора, а значить, прабабуня вечеряє. В кімнаті цокає годинник і про щось торохтить радіо, в якому ми замінили батарейки. 

В її вікна зазирають сусіди: лисиці, ведмеді, вовки, лосі, косулі, коні. І весь барбарис, весь барвінок лісу цвіте для неї.

(Саша Кочубей)

* Чорно́биль— місто в Україні, де в 1986 році сталася екологічна катастрофа. Там і досі не можна мешкати людям.

* радіа́ція— випромінювання; виділення особливої енергії, яка у великій кількості дуже шкідлива для всього живого.

image

2.     Визнач, від чийого імені ведеться розповідь у творі.

А від імені автора      

Б від імені бабусі

В від імені мами

3.     Кого бабуся називає своїми сусідами?  А диких звірів що мешкають у лісі

Б жінка з чоловіком

В Марійку

4.     Яке прислів’я найточніше виражає головну думку твору?

imageА Що країна то родина.  

Б Та земля мила, де мати народила. В Жити – Вітчизні служити.  

5.     Віднови послідовність подій у творі. ___ Раз на рік я приїжджаю в гості.

___ Поки ми їдемо до Києва, я думаю про неї ___ Прабабуня – міцний горішок. ___ Моя прабабуня – самосе́лка.

6.     Продовж речення.

Віддаляючись прабабуня, стає схожа на    _____________________.   7.Запиши в алфавітному порядку назви звірів, які зустрічаються в тексті.

__________________________________________________________________

8. Запиши, чому, на твою думку, батьки не дозволяли Марійці довго гостювати у прабабуні? 

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

_______________________________________________________________________

image_______________________________________________________________________

 

image

image

image

image1.

imageВолодіє повноцінною навичкою читання мовчки

image

image

imageАналізує прочитаний текст (завдання 1-7)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

imageВисловлює і обгрунтовує власне ставлення до прочитаного, формулює висновки (завдання 8)

image

image

image

image

image

image1.

imageВолодіє повноцінною навичкою читання мовчки

image

image

imageАналізує прочитаний текст (завдання 1-7)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

imageВисловлює і обгрунтовує власне ставлення до прочитаного, формулює висновки (завдання 8)

image

image

image

image

image

image1.

imageВолодіє повноцінною навичкою читання мовчки

image

image

imageАналізує прочитаний текст (завдання 1-7)

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

image

imageВисловлює і обгрунтовує власне ставлення до прочитаного, формулює висновки (завдання 8)

image

image

imageimageimage


image

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Перцак Надія
    Чудова розробка! Спасибі!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
25 лютого
Переглядів
7763
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку