Формувати поняття «члени речення», головні члени речення. Розвивати вміння знаходити основу речення. Визначати головні члени речення ідругорядні, закріплювати вміння встановлювати зв'язок слів у реченні. Виховувати любов до рідного краю, розвивати пізнавальну активність і самостійність.
Віра Василівна Фрейлова
вчитель початкових класів
Старосинявської «Загальноосвітньої
школи І-ІІІступенів , гімназія»
імені Олександра Романенка
Урок української мови у3класі.
Тема: Члени речення. Головні і другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні.
Мета: формувати поняття «члени речення», головні члени речення. Розвивати вміння знаходити основу речення. Визначати головні члени речення ідругорядні, закріплювати вміння встановлювати зв’язок слів у реченні. Виховувати любов до рідного краю, розвивати пізнавальну активність і самостійність.
Хід уроку.
1.Організація класу.
2.Повторення раніше вивченого
1)Каліграфічна вправа
Уу уу Ул Ук Україна
Записати звукову модель до слова Україна
Закінчити речення
Україна славиться ….., ……, …… .
2)Пояснювальний диктант
Де ви народилися? Де виросли і почали ходити до школи? Як називається ваше місто? Це і є ваша маленька
батьківщина. А якщо зібрати маленькі батьківщини , то вийде велика Батьківщина – Україна.
Ми живемо і пишаємось нею!
–Про що розповідається в тексті. Дайте заголовок.
3)Розповідь вчителя
Рідна Батьківщина… Вона , як мова, як матір , яку ми не обираємо. Вона дана нам у спадок від батьків , як найцінніший скарб.
Що може бути у людини дорожчим від землі, де народилися, батьківського порога, рідного слова.Без цього людини немає. Україна – наша земля. А поет Шевченко з любов’ю писав: «Світе тихий, краю милий, моя Україно!» .
Це мамина пісня, батьківська хата, дідусева казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіда, чиста криниця – все це наша Батьківщина.
Одна Батьківщина – і двох не буває.
Місця , де народилися завжди святі.
Сад зелений і синє море –
Все це у моїй Батьківщині.
Батьківщина – ліс і поле,
Це домівка наша і школа.
Це гаряче сонячне коло.
Батьківщина – це праця і свято.
Батьківщина – це тато і мама.
Батьківщина – це рідна мова,
Як веселка вона кольорова.
4) Фронтальне опитування
-Які бувають речення за метою висловлювання? За інтонацією?
-Пояснити написання слів Батьківщина, Україна.
-Доберіть близькі за значенням слова ( рідний край, Вітчизна, рідна земля)
-За змістом останнього речення диктанту побудуйте спонукальне речення.
-Що таке звертання? Як виділяється на письмі?
3. Повідомлення теми
-З чого складається речення? (зі слів)
Отже, речення складаються зі слів . До них можна дібрати питання від інших слів. А ще в реченні є головні і другорядні слова. Тому тема нашого уроку «Головні і другорядні слова».
4.Робота над вивченням нового матеріалу
1.Формування поняття « члени речення»
На дошці записані незакінчені речення. Доповнити речення словами за змістом і питаннями.
Учні вчаться (де?)…
Учні (що роблять?) у школі.
У школі вчаться (хто?).
Учні вчаться у школі (як?).
Отже, слова до яких можна поставити питання є членами речення.
2.Формування поняття про основу речення.
Головні члени речення – підмет і присудок.
а)Виконання вправи за підручником.
б)Опрацювання правила про підмет і присудок.
в)Розігрування сценки.
Учасники : автор, підмет, присудок.
Автор: Підмет над присудком часто сміється:
Підмет: В реченні я , а не ти головний!
Автор : А присудок каже:
Присудок: Що робиш? Чудний!
Хто?, або що ?- тебе завжди питають
А я всім підскажу, що робиш ти.
Нехай тепер діти завжди пам’ятають:
І ти головний і я головний.
Підмет і присудок (разом):
А другорядні члени – мов солдати,
Служать вони і тобі і мені.
Щоб повніше думку виражати
До них питання ставлять голов
Отже, підмет і присудок є найголовніші в реченні, бо вони передають основний зміст.
Тому, підмет і присудок головні члени речення. Вони становлять основу речення. Усі інші члени речення – єдругорядні. Але і вони також є важливими для вираження думки.
5.Закріплення вивченого
1) Вправа 107 (усно) . визначення головних членів речення під керівництвом вчит
2) Встановлення зв’язків між членами речення .
а) вправа 108 (усно)
б) самостійна робота. Встановити зв’язок слів у реченні.
І варіант Над садом золотим курличуть журавлі.
ІІ варіант Осіннє листя падає на стежку.
3)Скласти речення за схемою.
6.Підсумок уроку.
7. Домашнє завдання Вправа та правило