Члени речення. Головні і другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні

Про матеріал

Формувати поняття «члени речення», головні члени речення. Розвивати вміння знаходити основу речення. Визначати головні члени речення ідругорядні, закріплювати вміння встановлювати зв'язок слів у реченні. Виховувати любов до рідного краю, розвивати пізнавальну активність і самостійність.

Перегляд файлу

Віра Василівна Фрейлова

                                                                                      вчитель початкових класів

                                                                                     Старосинявської «Загальноосвітньої

                                                                                       школи І-ІІІступенів , гімназія»

                                                                                         імені Олександра Романенка

 Урок  української мови у3класі.

Тема: Члени речення. Головні і другорядні члени речення. Зв’язок слів у реченні.

 Мета: формувати поняття «члени речення», головні члени речення. Розвивати вміння знаходити основу речення. Визначати  головні члени речення ідругорядні, закріплювати  вміння встановлювати  зв’язок слів у реченні. Виховувати любов до рідного краю, розвивати пізнавальну  активність і самостійність.

Хід уроку.

1.Організація класу.

2.Повторення раніше  вивченого

1)Каліграфічна  вправа

Уу  уу  Ул  Ук  Україна

 Записати звукову модель до слова Україна

 Закінчити речення

                Україна славиться …..,  ……, …… .

 2)Пояснювальний диктант

Де ви народилися? Де виросли і почали  ходити до школи? Як називається ваше місто? Це і є ваша  маленька

батьківщина. А  якщо зібрати  маленькі батьківщини , то вийде  велика  Батьківщина – Україна.

Ми живемо і пишаємось нею!

–Про що  розповідається  в тексті. Дайте заголовок.

3)Розповідь вчителя

Рідна Батьківщина… Вона , як  мова, як матір , яку  ми не обираємо. Вона  дана нам у спадок від батьків , як найцінніший скарб.

Що може  бути  у людини дорожчим від землі, де народилися, батьківського  порога, рідного слова.Без цього людини немає. Україна – наша земля. А поет Шевченко з любов’ю писав: «Світе тихий, краю милий, моя Україно!» .

Це мамина пісня, батьківська хата, дідусева  казка, бабусина вишиванка, добре слово сусіда, чиста криниця – все це  наша Батьківщина.

  Одна Батьківщина – і двох не буває.

   Місця , де народилися завжди святі.

   Сад зелений і синє  море –

    Все це  у моїй  Батьківщині.

    Батьківщина – ліс і поле,

   Це  домівка наша і школа.

 Це гаряче  сонячне коло.

   Батьківщина – це праця і свято.

Батьківщина – це  тато і мама.

    Батьківщина – це  рідна  мова,

    Як  веселка  вона кольорова.

4) Фронтальне опитування

   -Які  бувають речення за метою  висловлювання? За інтонацією?

  -Пояснити написання слів  Батьківщина, Україна.

  -Доберіть  близькі  за значенням слова ( рідний край, Вітчизна,  рідна земля)

  -За змістом  останнього речення диктанту побудуйте  спонукальне речення.

   -Що таке звертання? Як виділяється на письмі?

 3. Повідомлення теми

  -З чого складається речення? (зі слів)

  Отже, речення складаються зі слів . До них можна  дібрати  питання  від інших слів. А ще в реченні є головні і  другорядні слова.  Тому тема нашого уроку «Головні і другорядні слова».

4.Робота  над вивченням нового матеріалу

 1.Формування поняття  « члени речення»

 На дошці записані незакінчені речення.  Доповнити речення  словами за змістом і питаннями.

Учні  вчаться (де?)…

 Учні (що роблять?) у школі.

  У  школі вчаться (хто?).

  Учні  вчаться у школі (як?).

  Отже, слова до яких можна поставити  питання є членами речення.

    2.Формування поняття про основу речення.

        Головні члени речення – підмет і присудок.

        а)Виконання вправи за підручником.

       б)Опрацювання правила про підмет і присудок.

        в)Розігрування  сценки.

Учасники :   автор, підмет, присудок.

  Автор: Підмет над присудком часто сміється:

  Підмет: В реченні я , а не ти головний!

 Автор :    А присудок каже:

  Присудок:  Що робиш? Чудний!

 Хто?, або що ?- тебе завжди питають

 А я  всім підскажу, що робиш ти.

  Нехай  тепер діти  завжди пам’ятають:

  І ти головний і я головний.

 Підмет і присудок  (разом):

  А другорядні члени – мов  солдати,

                      Служать вони і тобі і мені.

 Щоб повніше думку виражати

  До них питання  ставлять голов

  Отже, підмет і присудок  є найголовніші в реченні, бо вони  передають  основний зміст.

Тому, підмет і присудок головні члени речення. Вони  становлять  основу речення. Усі  інші члени речення – єдругорядні. Але  і вони також є важливими  для вираження думки.

5.Закріплення вивченого

 1) Вправа 107 (усно) . визначення головних членів речення  під керівництвом вчит

 2) Встановлення зв’язків  між членами речення .

      а) вправа 108 (усно)

      б) самостійна робота.  Встановити зв’язок слів у реченні.

  І варіант   Над  садом  золотим курличуть  журавлі.

  ІІ варіант   Осіннє листя падає  на стежку.

  3)Скласти речення за схемою.

6.Підсумок  уроку.

7. Домашнє завдання  Вправа  та правило

 

docx
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
3037
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку