Чому батьки і Батьківщина – схожі (споріднені) слова?

Про матеріал
знатимуть: • що таке мала батьківщина і Батьківщина – велика Україна; • знатимуть себе і свою родину як частину Батьківщини; • знатимуть, чому батьки і Батьківщина – споріднені слова; вмітимуть: • розповідати про свою родину, Батьківщину; • пояснювати, чому батьки і Батьківщина – споріднені слова; • висловлювати власну думку (зокрема й письмово, за допомогою малюнкового письма) стосовно малої і великої Батьківщини, ставити запитання й відповідати на них; • створювати вироби / художні твори на тему родини, Батьківщини.
Перегляд файлу

 

Чому батьки і Батьківщина – схожі (споріднені) слова?

І. Організаційний момент

   .    

1.                      Ранкове коло «Чи знаєш ти, хто живе в твоїй родині?»

 

Привітайтеся з дітьми й повідомте їм, що сьогодні вони зможуть більше порозмовляти по свої сім’ї, бо Батьківщина починається з рідного порога, від родини та найближчих людей.

Запропонуйте дітям розповісти, хто живе у їхніх родинах. Нагороджуйте кожне повідомлення оплесками2.

ІІ.Повідомлення теми і мети уроку

 

 Сьогодні ми будемо з’ясовувати, досліджувати, чому батьки і Батьківщина

– схожі (споріднені) слова.

 

2.  Обговорення фрагмента казочки Ігоря Січовика «Киця-трудівниця»3

 

Навчальні ресурси: підготований заздалегідь «Куточок підтримки Киці- трудівниці» з вирізаними фотографіями чи малюнками котиків (див. фрагмент казки).

 

Читання  дітям фрагмент казочки у віршах:

У зеленому садочку,

На високому горбочку

Жила собі киця,

Киця-трудівниця.

Мала хатку чепурненьку,

Двійко діток, стару неньку

Й господарство невелике –

Курку, гуску та індика.

В Киці клопотів багато:

Треба всіх нагодувати

Ще й водою напоїти

Та полити сад і квіти.

Обговорення  фрагменту  казочки, поставивши дітям кілька запитань:

  • Що би вони хотіли дізнатися у Киці-трудівниці, якби вона завітала в гості?
  • Чи подобається Киця і чому?
  • Скільки в Киці було родичів? Скільки членів налічувала її сім’я?

 


2 У разі, коли сім’я дитини складається з невеликої кількості осіб, можна запропонувати перелічувати друзів та близьких людей, так щоб дитина обов’язково відчувала, що за її плечима стоять ті, кому вона довіряє.

3 Усю казочку див. за цим посиланням:

http://www.malecha.org.ua/forum/index.php?showtopic=3874. Якщо учителька має більше часу, то може обрати для обговорення більший фрагмент тексту.

  • Яку господарку мала Киця? Скільки птиці було в господарстві Киці- трудівниці?

 

Покажіть підготований Вами заздалегідь «Куточок Киці-трудівниці», де зображена її сім’я – двійко діточок і стара ненька.

Перейдіть до наступного виду діяльності – оформлення учнівських куточків у класі.

 

3.           Оформлення власного куточка в класі «Моя група підтримки» з вивішуванням фотографій членів сім’ї

 

Підготуйте заздалегідь навчальні ресурси: «Куточок підтримки Киці- трудівниці» з вирізаними фотографіями чи малюнками котиків (див. фрагмент казки), принесені дітьми з дому фотографії їхніх рідних і близьких (або малюнки, якщо батьки не погоджуються на вивішування фотографій).

  • Поясніть учням, що наше завдання – створити групу підтримки для себе, щоб у хвилини смутку, самотності, сумнівів чи непевності у класі можна було підвести очі до знайомих облич і знайти в їхніх очах підтримку. Тому такий сам «Куточок», який є у «Киці-трудівниці», кожен зможе створити самостійно, і він висітиме у класі до кінця навчального року. Якщо деякі діти не матимуть фотографій, то вийти із ситуації допоможуть малюнки, на яких зображені тато, мама, сестричка чи братик. Після закінчення роботи дайте дітям час, щоб у парах обмінятися враженнями, кого вони помістили у свій «Куточок» / групу підтримки і чому.
  • Попросіть учнів підписати всіх родичів чи друзів, розміщених у

«Куточку». Обговоріть, які знайомі букви використали учні для підписування фотографій.

  • Запропонуйте учням полічити всіх тих, хто потрапив у групу підтримки учня / учениці, і позначити цю кількість цифрою.
  • Підготуйте стіну, де кожна дитина зможе повісити власний «Куточок», бажано, щоб він був розташований так, щоб дитині зручно було дивитися на своїх батьків, сестер / братів і відчувати підтримку. Допоможіть кожному повісити власний твір.

ІІІ.Сприймання та усвідомлення теми і мети уроку

 

4.      Дослідження слів «батьки» і «Батьківщина»

Підготуйте навчальні ресурси: записані на картках друкованими літерами слова, які діти групуватимуть як схожі / споріднені (див. нижче).

  • Запишіть ці слова на дошці друкованими літерами поряд.
  • Запитайте, чи знають учні, що означають ці слова.
  • Спонукайте дітей до того, щоб вони спільно з’ясували значення і знайшли подібності між словами «батьки» і «Батьківщина».
  • Розкажіть, що слова бувають схожими, або спорідненими, так як ми часто буваємо схожими на своїх батьків чи родичів, бо ми теж споріднені з ними.
  • Позначте на дошці спільну частину споріднених слів (не використовуючи термінів).
  • Запитайте в учнів їхню думку про те, чому слова Батьківщина і батьки – споріднені.
  • Розкажіть, що слово «Батьківщина» походить від слова «батьки», це те, що батьки передають дітям, це рідна (батьків-ська) земля, батьківський спадок. Любов до Батьківщини починається від любові до батьків.
  • Запропонуйте учням дослідити два слова: батьки і Батьківщина.

 

Запропонуйте учням у малих групах знайти й інші пари споріднених слів (слова-«родичі») серед записаних на картках. Можна запропонувати, щоб учні самі відшукали серед озвучених слів «загублених родичів» і створили

«родинні» пари.

 

Школа, морозиво, школяр, футбол, книгарня, мороз, український, спільнота, чай, книга, спільний, футболка, чайник, Україна.

 

Подбайте про те, щоб у кожній малій групі була хоча б одна дитина, які вміє читати.

Підсумовуючи, нагадайте, що такі схожі слова називаються спорідненими й пообіцяйте, що споріднені слова ще будемо досліджувати не раз.

 

5.      Мудрі приказки та прислів’я про родину

 

Рідний дім — там, де тепло і затишно, де серце відпочиває і співає душа, а родина — найміцніша фортеця з фундаментом із любові, поваги та взаєморозуміння. Про безмежну любов до рідних людей, про важливість доброзичливих сімейних стосунків — наступні прислів’я.

  • У дружній родині і в холод тепло.
  • До свого роду — хоч через воду.
  • Нема у світі цвіту цвітнішого над маківочки, нема ж і роду ріднішого над матіночки.
  • У своєму домі і стіни допомагають.
  • За родинним столом і їжа смачніша.
  • Шануй батька й неньку, то буде тобі скрізь гладенько.

 

6.  Слухання та виконання пісні Тіни Кароль та Миколи Бровченка

«Україна – це ти»

 

 

  1. Рефлексія
  2. Гра»Мікрофон»
  • Що сподобалось на уроці

Чому кожен із нас є Україною?

Чому Батьківщина і батьки – споріднені слова?

З чого починається  любов до Батьківщини?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Паламарчук Світлана Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Я досліджую світ, Розробки уроків
НУШ
Додано
20 лютого 2021
Переглядів
1124
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку