Привітайтеся з дітьми й повідомте їм, що сьогодні вони зможуть більше порозмовляти по свої сім’ї, бо Батьківщина починається з рідного порога, від родини та найближчих людей.
Запропонуйте дітям розповісти, хто живе у їхніх родинах. Нагороджуйте кожне повідомлення оплесками2.
ІІ.Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ми будемо з’ясовувати, досліджувати, чому батьки і Батьківщина
– схожі (споріднені) слова.
Навчальні ресурси: підготований заздалегідь «Куточок підтримки Киці- трудівниці» з вирізаними фотографіями чи малюнками котиків (див. фрагмент казки).
Читання дітям фрагмент казочки у віршах:
У зеленому садочку,
На високому горбочку
Жила собі киця,
Киця-трудівниця.
Мала хатку чепурненьку,
Двійко діток, стару неньку
Й господарство невелике –
Курку, гуску та індика.
В Киці клопотів багато:
Треба всіх нагодувати
Ще й водою напоїти
Та полити сад і квіти.
Обговорення фрагменту казочки, поставивши дітям кілька запитань:
2 У разі, коли сім’я дитини складається з невеликої кількості осіб, можна запропонувати перелічувати друзів та близьких людей, так щоб дитина обов’язково відчувала, що за її плечима стоять ті, кому вона довіряє.
3 Усю казочку див. за цим посиланням:
http://www.malecha.org.ua/forum/index.php?showtopic=3874. Якщо учителька має більше часу, то може обрати для обговорення більший фрагмент тексту.
Покажіть підготований Вами заздалегідь «Куточок Киці-трудівниці», де зображена її сім’я – двійко діточок і стара ненька.
Перейдіть до наступного виду діяльності – оформлення учнівських куточків у класі.
Підготуйте заздалегідь навчальні ресурси: «Куточок підтримки Киці- трудівниці» з вирізаними фотографіями чи малюнками котиків (див. фрагмент казки), принесені дітьми з дому фотографії їхніх рідних і близьких (або малюнки, якщо батьки не погоджуються на вивішування фотографій).
«Куточку». Обговоріть, які знайомі букви використали учні для підписування фотографій.
ІІІ.Сприймання та усвідомлення теми і мети уроку
Підготуйте навчальні ресурси: записані на картках друкованими літерами слова, які діти групуватимуть як схожі / споріднені (див. нижче).
Запропонуйте учням у малих групах знайти й інші пари споріднених слів (слова-«родичі») серед записаних на картках. Можна запропонувати, щоб учні самі відшукали серед озвучених слів «загублених родичів» і створили
«родинні» пари.
Школа, морозиво, школяр, футбол, книгарня, мороз, український, спільнота, чай, книга, спільний, футболка, чайник, Україна.
Подбайте про те, щоб у кожній малій групі була хоча б одна дитина, які вміє читати.
Підсумовуючи, нагадайте, що такі схожі слова називаються спорідненими й пообіцяйте, що споріднені слова ще будемо досліджувати не раз.
Рідний дім — там, де тепло і затишно, де серце відпочиває і співає душа, а родина — найміцніша фортеця з фундаментом із любові, поваги та взаєморозуміння. Про безмежну любов до рідних людей, про важливість доброзичливих сімейних стосунків — наступні прислів’я.
Чому кожен із нас є Україною?
Чому Батьківщина і батьки – споріднені слова?
З чого починається любов до Батьківщини?