ЕМОЦІЇ ВІДІГРАЮТЬ ДУЖЕ ВАЖЛИВУ РОЛЬ У НАВЧАННІ.І ВПЛИВАЮТЬ ВОНИ НЕ ЛИШЕ НА СТАН ДИТИНИ, А Й НА:-ЗДАТНІСТЬ ЗАПАМ’ЯТОВУВАТИ;-ЗДАТНІСТЬ БУТИ УВАЖНОЮ;-ЗДАТНІСТЬ ФАНТАЗУВАТИ;-ЗДАТНІСТЬ СПІЛКУВАТИСЯ;-ЗДАТНІСТЬ ПРАЦЮВАТИ В КОМАНДІ;-ЗДАТНІСТЬ РЕФЛЕКСУВАТИ.І ЦЕ НЕОБХІДНО ВРАХОВУВАТИ ПІД ЧАС НАВЧАННЯ!
Номер слайду 3
ЕМОЦІЇ У ДІТЕЙ ПІД ЧАС ВІЙНИ МОЖУТЬ БУТИ ДУЖЕ РІЗНОМАНІТНИМИ ТА НЕПЕРЕДБАЧУВАНИМИ!Реакцıї вчителıв можуть бути не менш деструктивними!І ЦЕ НОРМАЛЬНО В УМОВАХ НЕНОРМАЛЬНОЇ СИТУАЦІЇ!!!
Номер слайду 4
ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ДОПОМОГТИ УЧНЯМ, НЕОБХІДНО РОЗУМІТИ ВЛАСНІ ЕМОЦІЇВИЗНАЧЕНО П’ЯТЬ ОСНОВНИХ ЕМОЦІЙ: 1. РАДІСТЬ. СТРАХ. ЗЛІСТЬ. ПЕЧАЛЬ. ВІДРАЗА. ДЕЯКІ ДОСЛІДНИКИ ДОДАЮТЬ ЩЕ ОДНУ ЕМОЦІЮ - ЗДИВУВАННЯ
Номер слайду 5
ВАЖЛИВО ПАМ’ЯТАТИ!НЕМАЄ ХОРОШИХ І ПОГАНИХ ЕМОЦІЙ. Є ЛИШЕ ПРИЄМНІ ТА НЕПРИЄМНІ!РОЗДІЛЯЮЧИ НА ПОГАНІ ТА ХОРОШІ МИ АВТОМАТИЧНО ПРОГРАМУЄМО НА УНИКНЕННЯ НЕБАЖАНИХ, ЩОБ В РЕЗУЛЬТАТІ НЕ СТАТИ ПОГАНОЮ ЛЮДИНОЮ. І ДО ЦЬОГО ПРИВЧАЄМО ДІТЕЙ!ТА ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ДОПОМОГТИ ДИТИНІ ОПАНУВАТИ "ПОГАНУ" ЕМОЦІЮ, НЕОБХІДНО ЗНАТИ ПОЧАТКОВУ ПРИЧИНУ ЇЇ ВИНИКНЕННЯ!
Номер слайду 6
ВАЛІЗА НЕОБХІДНИХ ЗНАНЬ ПРО ЕМОЦІЇ(ОСНОВНІ ТА ДОТИЧНІ)!Знаю - значить озброєний!
Номер слайду 7
РАДІСТЬЦЕ БАЗОВА ЕМОЦІЯ, ЯКА ДОПОМАГАЄ ЗБЛИЖУВАТИСЯ ТА ВЗАЄМОДІЯТИ З ІНШИМИ ЛЮДЬМИ І ФОРМУЄ ПСИХОЛОГІЧНУ ПРИХИЛЬНІСТЬ. ВОНА ВИНИКАЄ ЯК РЕАКЦІЯ НА ЗАДОВОЛЕННЯ ЧИ ВИПРАВДАННЯ НАДІЙ ТА БАЖАНЬ, А ТАКОЖ ПІДТРИМУЄ ПОЗИТИВНИЙ НАСТРІЙ І НАДИХАЄ НАС НА ДОБРІ СПРАВИ. БАГАТО ЛЮДЕЙ НАРАЗІ УНИКАЮТЬ ЦЬОГО ПОЧУТТЯ, БО ВВАЖАЮТЬ ЙОГО НЕДОРЕЧНИМ ТА НЕСВОЄЧАСНИМ. ОДНАК РАДІСТЬ — ОДНА З ОСНОВНИХ ПОЗИТИВНИХ ЕМОЦІЙ І ГОЛОВНИХ ЦІННОСТЕЙ ДЛЯ ДИТИНИ. ПРОЯВЛЯТИ ЇЇ ШКОЛЯРІ МОЖУТЬ У РІЗНИЙ СПОСІБ: ГОЛОСНО СМІЯТИСЬ, ВЕРЕЩАТИ, СТРИБАТИ, ПЛЕСКАТИ В ДОЛОНІ. ВАЖЛИВО НЕ ЗАБОРОНЯТИ ЇМ ЦЬОГО, НЕ ЗАСУДЖУВАТИ, НЕ ВІДКЛАДАТИ НА ПОТІМ ТАКУ ВАЖЛИВУ ЕМОЦІЮ І НЕ НАКЛАДАТИ НА НЕЇ ТАБУ.
Номер слайду 8
ПЕЧАЛЬОДНА З ДОВГОТРИВАЛИХ ЕМОЦІЙ, СКЛАДОВИМИ ЯКОЇ ЧАСТО Є ПЕРІОДИ ПРОТЕСТУ, СМИРЕННЯ І БЕЗПОРАДНОСТІ. ЗВЕРНІТЬ УВАГУ: ЦЕ НЕ ДЕПРЕСІЯ. ОСТАННЯ Є ПОШИРЕНИМ І СЕРЙОЗНИМ ПСИХІЧНИМ РОЗЛАДОМ, ДЛЯ НЕЇ ХАРАКТЕРНЕ ПОВТОРЮВАНЕ, СТІЙКЕ Й СИЛЬНЕ ВІДЧУТТЯ СМУТКУ ТА БЕЗНАДІЇ, ЯКЕ ЗАВАЖАЄ ПОВСЯКДЕННОМУ ЖИТТЮ ЛЮДИНИ І НАДЗВИЧАЙНО ВИСНАЖУЄ ЇЇ. ЯКЩО МИ БАЧИМО, ЩО УЧЕНЬ СУМУЄ, НЕ ТРЕБА ВІДРАЗУ НАМАГАТИСЯ ЙОГО РОЗВАЖИТИ. КРАЩЕ ЗАБЕЗПЕЧИТИ МОЖЛИВІСТЬ ПЕРЕЖИТИ ЦЮ ЕМОЦІЮ, НАДАТИ ПІДТРИМКУ. НАПРИКЛАД, ДИТИНУ МОЖНА ОБІЙНЯТИ, ЯКЩО ВОНА НЕ ЗАПЕРЕЧУЄ ПРОТИ ЦЬОГО, ВИСЛОВИТИ СПІВЧУТТЯ, ЗАПРОПОНУВАТИ ПОДІЛИТИСЯ СВОЇМИ ДУМКАМИ. ЯК І ВСІ МИ, ЧЕРЕЗ ПЕЧАЛЬ ДИТИНА ПЕРЕЖИВАЄ, НАПРИКЛАД, ВТРАТУ, ЩО, НА ЖАЛЬ, НАРАЗІ Є ДУЖЕ АКТУАЛЬНИМ.
Номер слайду 9
СТРАХУ ХОДІ ЕВОЛЮЦІЇ ВИЖИЛИ ТІ ЛЮДИ, У ЯКИХ СФОРМУВАЛИСЯ«КОРИСНІ» ВИДИ СТРАХІВ ТА РЕАКЦІЙ, ЩО ДОПОМОГЛИ ЇМ ВРЯТУВАТИСЯ ВІД НЕБЕЗПЕК І ПЕРЕДАТИ СВОЇ ГЕНИ. СТРАХ Є НАЙБІЛЬШ ВАЖЛИВОЮ ЕМОЦІЄЮ ДЛЯ НАШОГО ФІЗИЧНОГО ВИЖИВАННЯ. ЦЕ ЛАНЦЮГОВА РЕАКЦІЯ В МОЗКУ, ЯКА ПОЧИНАЄТЬСЯ ЗІ СТРЕСОВОГО СТИМУЛУ І ЗАКІНЧУЄТЬСЯ ВИКИДОМ ХІМІЧНИХ РЕЧОВИН, ЯКІ ВИКЛИКАЮТЬ ПРИСКОРЕНЕ СЕРЦЕБИТТЯ, ДИХАННЯ І НАПОВНЮЮТЬ М'ЯЗИ ЕНЕРГІЄЮ, ТОБТО СТВОРЮЮТЬ РЕАКЦІЮ ВІДОМУ ЯК «БИЙ АБО БІЖИ». ПІД ЧАС ВІЙНИ У ДІТЕЙ ЗАГОСТРИВСЯ СТРАХ ВТРАТИТИ ЖИТТЯ, БАТЬКІВ ЧИ БЛАГОПОЛУЧЧЯ, ТОБТО ДІМ, ЇЖУ, БАЗОВІ ПОТРЕБИ ТОЩО. У ТАКОМУ ВИПАДКУ ДОРОСЛІ МАЮТЬ ГАРАНТУВАТИ ЇМ ЗБЕРЕЖЕННЯ ЦИХ БАЗОВИХ РЕЧЕЙ. ДИТИНА МАЄ ЛИШЕ ОБОВ’ЯЗОК ВЧАСНО РЕАГУВАТИ НА СИГНАЛИ ТРИВОГИ .
Номер слайду 10
ГНІВ ТА ЗЛІСТЬЯКЩО ДИТИНА ПРОЯВЛЯЄ НАДМІРНУ АГРЕСІЮ, НАМ СЛІД ЗАДАТИ СОБІ ЗАПИТАННЯ: ЧОГО САМЕ ВОНА ЗАРАЗ БОЇТЬСЯ?ТОМУ ЩО ОСНОВНОЮ ПРИЧИНОЮ ГНІВУ Є ФРУСТРАЦІЯ — ПСИХІЧНИЙ СТАН, ВИКЛИКАНИЙ ОБ'ЄКТИВНО НЕПЕРЕБОРНИМИ ТРУДНОЩАМИ НА ШЛЯХУ ДО ДОСЯГНЕННЯ МЕТИ. СУБ’ЄКТИВНО ЦЕ МОЖЕ БУТИ САМЕ СТРАХ, ЩО ЦІЛІ ДОСЯГНУТИ НЕМОЖЛИВО. ДО ТОГО Ж ГНІВ — ЦЕ ПРИРОДНА РЕАКЦІЯ НА СТРАХ. ПАМ’ЯТАЄТЕ «БИЙ АБО БІЖИ»? БИТИ — ЦЕ І Є ПРОЯВ ГНІВУ ЧИ АГРЕСІЇ ЩОДО ОБ’ЄКТУ ЯКИЙ ВИКЛИКАЄ СТРАХ. ОСНОВНОЮ ОСОБЛИВІСТЮ СИТУАЦІЇ, ЩО СПРОВОКУВАЛА ФРУСТРАЦІЮ, Є ТЕ, ЩО ВОНА НЕПІДВЛАДНА НАШОМУ КОНТРОЛЮ. ОБСТАВИНИ НЕПЕРЕБОРНОЇ СИЛИ, ЯКІ ЗРУЙНУВАЛИ НАДІЇ ДИТИНИ І ПОЗБАВИЛИ ЇЇ МОЖЛИВОСТІ ЗАДОВОЛЬНИТИ СВОЮ ПОТРЕБУ, МОЖУТЬ БУТИ ЯК РЕАЛЬНИМИ, ТАК І УЯВНИМИ, АЛЕ ПОЧУТТЯ ДІТЕЙ ОДНАКОВО РЕАЛЬНІ І В ТОМУ, І В ІНШОМУ ВИПАДКУ.
Номер слайду 11
ВІДРАЗАПОЗИТИВНА ФУНКЦІЯ ЦІЄЇ ЕМОЦІЇ — РОЗРІЗНЯТИ ШКІДЛИВЕ І КОРИСНЕ. ВІДРАЗА — ЦЕ СВОГО РОДУ ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИЙ СИГНАЛ. ВОНА, ЯК І СТРАХ, ЗБЕРІГАЄ НАМ ЖИТТЯ, АДЖЕ МИ, НАПРИКЛАД, НЕ З’ЇМО ЩОСЬ БРИДКЕ ЧИ ОГИДНЕ, ЩО МАЄ НЕПРИЄМНИЙ ЗАПАХ. МИ ЗНАЄМО: ТЕ, ЩО ВИКЛИКАЄ ЦЮ ЕМОЦІЮ, Є ПОТЕНЦІЙНО НЕБЕЗПЕЧНИМ ДЛЯ НАС — ПРЕДМЕТ, МІСЦЕ ЧИ ЖИВИЙ ОБ’ЄКТ. У НАШОМУ МОЗКУ Є ЦЕНТР ОГИДИ, ЯКИЙ НАДСИЛАЄ СИГНАЛ ПРО ТЕ, ЩО ПОПЕРЕДУ КРИТИЧНА ТОЧКА НЕПОВЕРНЕННЯ, ДОСЯГНУВШИ ЯКОЇ, МИ ПРИПИНЯЄМО ВЗАЄМОДІЮ З ОБ’ЄКТОМ НАШОЇ ОГИДИ. ЧАСОМ НАС НУДИТЬ І ВІД ДЕЯКИХ ЛЮДЕЙ, ТОЖ ОЧЕВИДНО, ЩО ВСТУПАТИ З НИМИ В СТОСУНКИ НЕБАЖАНО, ТОМУ ЩО З ВІДРАЗОЮ ВПОРАТИСЯ НЕ ВИЙДЕ, І ВОНА МАТИМЕ НАКОПИЧУВАЛЬНИЙ ЕФЕКТ. ЦЮ ЕМОЦІЮ ВАЖЛИВО ВМІТИ РОЗПІЗНАВАТИ, АДЖЕ ВОНА ЗАВЖДИ СИГНАЛІЗУЄ ПРО МОЖЛИВІ НЕПРИЄМНОСТІ ТА ШКОДУ ЗДОРОВ’Ю.
Номер слайду 12
ЦІКАВІСТЬЕФЕКТИВНЕ НАВЧАННЯ НЕМОЖЛИВЕ БЕЗ ЦІКАВОСТІ. ПСИХОЛОГИ НЕОДНОРАЗОВО ЗАМИСЛЮВАЛИСЯ ПРО АЛГОРИТМИ ДОПИТЛИВОСТІ І ДІЙШЛИ ВИСНОВКУ, ЩО ЦІКАВІСТЬ — ЦЕ «БЕЗПОСЕРЕДНІЙ ПРОЯВ ДИТЯЧОГО ПРАГНЕННЯ ПІЗНАННЯ СВІТУ І ПОБУДОВИ ЙОГО МОДЕЛІ». ЦЕ ВІДЧУТТЯ ВИНИКАЄ ЩОЙНО МОЗОК ВИЯВЛЯЄ РОЗБІЖНІСТЬ МІЖ ТИМ, ЩО МИ ВЖЕ ЗНАЄМО, І ТИМ, ЩО МИ ХОТІЛИ Б ЗНАТИ.
Номер слайду 13
ЗДИВУВАННЯЕМОЦІЯ ПОДИВУ ДОПОМАГАЄ НАМ РОЗВИВАТИСЯ, САМЕ ТОМУ ВОНА Є ТАКОЮ ВАЖЛИВОЮ ДЛЯ НАВЧАННЯ. НАУКОВЦІ СТВЕРДЖУЮТЬ: ЩО ЧАСТІШЕ МИ ДИВУЄМОСЯ, ТО БІЛЬШОЮ СТАЄ ТРИВАЛІСТЬ НАШОГО ЖИТТЯ. ТОЖ СТИМУЛЮЙТЕ РОЗВИТОК І ПОЗИТИВНЕ ЗДИВУВАННЯ В УЧНІВ ТА НЕ ВТРАЧАЙТЕ ЗДАТНІСТЬ ДИВУВАТИСЬ САМИМ!
Номер слайду 14
ТОЖ ПАМ’ЯТАЙТЕ!!!ЯКІ Б ЕМОЦІЇ НЕ ПЕРЕЖИВАЛИ ШКОЛЯРІ, МИ МАЄМО БУТИ ПОРУЧ, ПІДТРИМУВАТИ ЇХ І НЕ ЗАСУДЖУВАТИ АНІ ДІТЕЙ, АНІ СЕБЕ. БО ДОКИ МИ ВІДЧУВАЄМО РІЗНІ ЕМОЦІЇ, ПОКИ МИ ЖИВІ ПО-СПРАВЖНЬОМУ!!!