Чому відбувається колообіг води в природі?

Про матеріал
Формувати уявлення дітей про взаємозв’язки між усіма водами на Землі, про колообіг води у природі, про перетворення води з одного стану в інший; уміння бачити і встановлювати залежність між компонентами природи, робити висновки; розвивати дослідницький підхід до відкриття нових знань, вміння виділяти істотні ознаки в явищах природи, пов’язаних з водою, складати схему колообігу води в природі; формувати вміння застосовувати засвоєні знання, висловлювати судження; дотримуватися правил безпеки під час проведення дослідів;.
Перегляд файлу

Тема: Чому  відбувається колообіг води в природі?

Мета:

  • формувати уявлення дітей про взаємозв’язки  між усіма водами на Землі, про колообіг води у природі,  про перетворення води з одного стану в інший; уміння бачити і встановлювати залежність між компонентами природи, робити висновки;
  • розвивати дослідницький підхід до відкриття нових знань, вміння виділяти істотні ознаки в явищах природи, пов’язаних з водою, складати схему колообігу води в природі;
  • формувати вміння застосовувати засвоєні знання, висловлювати судження;
  • дотримуватися правил безпеки під час проведення дослідів;
  • збагачувати активний словник відповідно до теми;
  • виховувати бережливе ставлення до води і водойм.

Очікувані результати навчання:

  • знають, як відбувається колообіг води у природі;
  • знають, у яких станах перебуває вода у природі;
  • систематизують та узагальнюють необхідну інформацію;
  • наводять аргументи на захист власної думки та ілюструють її прикладами;
  • презентують результат власної творчої діяльності.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Демонстраційний матеріал та обладнання:  мультимедійна дошка; мультимедійна презентація; 3D-модель  колообігу води в природі (програма Corinth) ; обладнання для демонстрації досліду (скляна банка, кип’ячена вода, фольга, кубики льоду); таблиця «Колообіг води в природі»; картка «Дешифрувальник»; роздруківки та шаблони для роботи в групі; цеглинки  LEGO.

.

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація знань

1. Хвилинка психонастрою на урок. (слайд)

Дзвонить дзвіночок: «Дзелень! Дзелень!»

Сміється сонце, збудився день.

Кличе дзвіночок: «Бім-бам! Бім-бам!»

Урок розпочати час школярам.

Усміхнися всім навколо:

Небу, сонцю, квітам, людям,

І тоді обов’язково

День для вас веселим буде!

  2. Фенологічні спостереження. (слайд)

Вправа «Мікрофон»

1) Яка зараз пора року?

2) Який місяць?

3) Що ви можете сказати про стан неба?

4) Яка сьогодні температура повітря?

5) Чи є надворі вітер?

6) Чи спостерігали якісь інші явища?

3. Вправа «Мікрофон» (слайд)

- Досліджуючи воду на попередніх уроках, ми ознайомилися з її властивостями. Згадаймо все, що відомо нам про воду.

  • Що таке вода? 
  • Які властивості має вода?
  • В яких станах перебуває вода в природі?
  • Що відбувається з водою  при нагріванні  і при охолодженні?
  • Як називають перехід води з рідкого стану в газоподібний ?
  • Як називають перехід води з газоподібного стану в рідкий ?
  • Що відбувається з водою при охолодженні нижче нуля градусів?
  • Де знаходяться значні запаси прісної води на нашій планеті?

ІІ. Повідомлення теми уроку

Робота в парах. Інтерактивна вправа «Дешифрувальник» (слайд)

  • За допомогою таблиці і ключа прочитайте тему нашого уроку.

 

1

2

3

4

5

6

1

р

ю

у

в

е

і

2

и

г

б

к

ш

н

3

о

ц

а

м

с

т

4

з

а

щ

х

є

д

5

ю

ж

ь

ф

л

а

6

а

й

п

и

є

й

 

 

 

 

 

 

 

 

Ключ: 24  31  55  31  31  23  16  22              14  32  46  21(колообіг води)

- На сьогоднішньому уроці ми з вами  дізнаємося, які чарівні перетворення можуть відбуватися з водою та чому воду називають мандрівницею, на практиці побачимо процеси конденсації та випаровування води.

ІІІ. Формування понять про колообіг води.

  1. Відгадування загадки. (слайд)

Хтось відкрив на небі душ,

Повно на землі калюж.

І на нас водиця ллється.

Як це явище зоветься? (дощ) 

  •                   Що залишається після дощу на дорозі, асфальті? Пригадайте, що відбувається з калюжами влітку. Як ви думаєте, куди зникає вода з калюж? А як вода знову потрапляє у хмаринки?
  1.  Дослідницька лабораторія. Вивчення перетворення води з одного стану в інший. Пояснення колообігу води. (слайд)
  •                   Пропоную вам  дослідити, як вода мандрує і переходить з одного стану в інший.

Закип’ятимо воду й наллємо  її в скляну банку майже до половини. Щільно накриємо банку фольгою, закріпивши її. Простежимо, що відбувається. Гаряча вода перетворюється на пару й піднімається вгору. У посудині утворюється «хмарка» з пари, тому стінки стають не такими прозорими, як раніше. Зачекаємо хвилину й покладемо на фольгу кубики льоду. Пара на охолодженій льодом фользі знову перетворюється на крапельки води. За якийсь час побачите «дощик» — великі краплі з плюскотом падатимуть у воду, стікатимуть по стінках посудини.

  • Звідки взялися крапельки води? (Утворилися з пари — конденсувалися на фользі.)
  • Чому вони утворилися? (Пара, стикаючись із холодною фольгою, знову перетворилася на краплинки води.)
  • Який висновок ви можете зробити з цього досліду?

Висновок. Вода нагрілася і стала перетворюватися на пару, випаровуватися. Пара від зіткнення з холодною фольгою знову перетворилася на воду. Краплинки води впали вниз. Відбувся колообіг води. (слайд)

  • Які слова заховалися у слові КОЛООБІГ? (коло і обіг)
  • Чи можна сказати, що вода «обертається» по колу?
  • Що в цей час трапляється з водою? (Змінюється її агрегатний стан.)

Колообіг відбувається безперервно. Десь вода випаровується, а десь випадає у вигляді опадів.

  1. F:\круообыг\изображение_viber_2021-02-07_17-44-23.pngРобота з 3D-моделлю колообігу води в природі (програма Corinth) (слайд)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •                   Кругообіг води в природі полягає в тому, що вода у великій кількості випаровується з поверхонь океанів. В атмосфері утворюються хмари, які потім під дією вітрів переміщуються на материки. Випадають опади, які поповнюють води річок, озер, підземні води.  Води річок, в свою чергу, повертаються в моря й океани.

Ці процеси відбуваються під дією енергії Сонця і сили тяжіння Землі. Якби не було кругообігу води в природі, то на суші не було б річок, озер і підземних вод. А значить, не було б і життя.

Вода випаровується під дією сонячного тепла. Нагріте повітря піднімається вгору і остигає. В результаті водяна пара конденсується і утворюються хмари. Коли краплі води (або кристалики льоду) вже не можуть утримуватися в хмарах, вони випадають у вигляді опадів.

Кругообіг води в природі пов’язує в єдине ціле всі води. Постійно відбувається обмін води. Наприклад, в річках вода оновлюється менш ніж за місяць. Однак в льодовиках вона може затримуватися на тисячі років.

На Землі кругообіг води має велике значення.

Цікаво знати!

Якби вся водяна пара, що міститься в атмосфері, випала б на землю у вигляді дощу, то на всій суші утворився би шар води завтовшки в 1 метр. Але, на щастя, на землю у вигляді дощу і снігу випадає далеко не вся атмосферна водяна пара.

ІV. Фізкультхвилинка (слайд)

Падає дощик на доріжки,

Він замочить наші ніжки.

Треба ніжки піднімати,

Над калюжами стрибати!

Ось так, ось так

Над калюжами стрибати!

Дощик скаче,дощик скаче,

Це хмаринка в небі плаче.

Годі,дощику, стрибати,

Діткам треба працювати!

V. Закріплення і застосування  знань, умінь і навичок.

  1. Робота  з  підручником  (с.95-96) (слайд)

Читання  тексту.

- Чому в річках, ставках, озерах  улітку води стає менше? (Випаровується)

- Чому висихає білизна? (Випаровується)

- Чому коли на кухні довго  кипить чайник, «потіють» вікна і по них стікають крапельки води? (Конденсується)

 -У які пори року в природі відбувається перетворення води з рідкого стану в  газоподібний ? З твердого  стану  -  в  рідкий ? Наведіть приклади з життя.

  1. Об’єднання в групи «Сніжинки», «Крижинки», «Хмаринки» (слайд)
  2. Практична робота в групах. Створення схеми “Колообіг води у природі”
  •                   Створить схему колообігу води у природі, використовуючи  роздруківки із зображенням природи, шаблони краплинок, хмаринок. Підпишіть  процеси, які відбуваються з водою(випаровування, конденсація, опади, просочування).

 

V. Підсумок уроку.

1. Вправа «Незакінчене речення» (слайд)

На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…

Ця інформація дозволяє зробити нам висновок, що…

Сьогодні урок навчив мене…

Було працювати цікаво над….

2.  Вправа «Вежа знань». Зворотній зв’язок та самооцінювання. (слайд)

-  Діти, чи задоволені  ви уроком?

- Який у вас настрій ?

- Можливо у когось виникли якісь труднощі, запитання?

- Оцініть свою роботу за допомогою цеглинок LEGO.

- Вибудуйте вежу із цеглинок LEGO, підбираючи ті цеглинки, що відображають вашу роботу на уроці.

3. Вірш «Пам’ятаймо, люди, назавжди!» (Розповідають діти) (слайд)

Пам’ятаймо, люди, назавжди:

Неможливо жити без води,

Це – життя колиска, це дощі,

Це роса і квітка на межі.

Це тумани, ріки і моря,

Джерело у спеку. Це – життя.

Це кришталь озер і джерело,

Це хмарки у небі. Це село

У тополях й вербах над ставком.

Це криниця, квітка під вікном,

Шурхіт хвиль і шторму дикий рев,

Це струмок у травах між дерев,

Зелень трав, веселки кольори.

Пам’ятайте, люди, назавжди.

VІІ. Домашнє завдання.  (слайд)

  •                   Опрацювати статтю у підручнику «Чому відбувається колообіг води в природі?»;
  •                   За бажанням:
  • скласти свою казку про  подорож краплинок.
  • підготувати наукову інформацію про використання води людиною. Можна користуватися Інтернетом і додатковою літературою.

 

docx
Додано
27 березня 2021
Переглядів
6460
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку