24 липня о 18:00Вебінар: Методи фасилітації для планування та реалізації STEM-проектів і не тільки

Чорнобильська катастрофа: історичні та екологічні чинники Інтегрований урок з елементами проектно-практичної діяльності учнів - практична робота

Про матеріал

В ході уроку було поєднано виконання інтерактивних завдань з опорою на різні джерела інформації, Учні розв'язували історичні та екологічні завдання Одинадцятикласники працювали над розв'язанням проблемного питання «Яким чином Чорнобильська катастрофа могла вплинути на розпад Радянського Союзу?»

Перегляд файлу

Інтегрований  урок з елементами проектно-практичної діяльності учнів 

практична робота

Тема: Практичне заняття. Чорнобильська катастрофа: історичні та екологічні чинники

Мета: розширити знання учнів про процеси, які відбувалися в період 80-х рр.. в Радянському Союзі та їх вплив на розвиток України. Охарактеризувати Чорнобильську катастрофу як трагедію українського народу і подію планетарного масштабу

Розвивати  компетенції інформаційну,  мовленнєву

 Виховна мета :  створити умови для розвитку особистості, здатної для самоосвіти та самореалізації, викликати в учнів бажання займати активну життєву позицію свідомого  громадянина незалежної держави, виховувати повагу до історичного минулого своєї держави. Сприяти осмисленню ролі людини в історії та її відповідальності за свої вчинки.

Тип уроку:   Розвиток практичних знань, умінь та навичок.

Вид уроку  :  Інтерактивний, інтегрований  урок з елементами проектно-практичної діяльності учнів 

 

Міжпредметні зв’язки     «Історія України», «Всесвітня історія», «Екологія»

Обладнання:  підручник, історична карта «Україна в  1985-1991роках», "Забруднення території України CS - 137"атлас.

Основні поняття і терміни: перебудова, стратегія «прискорення», демократизація, гласність, Чорнобильська катастрофа, екологічна катастрофа.

Основні дати:  1985—1991 рр. — період перебудови в СРСР;

26 квітня 1986 р. — Чорнобильська катастрофа.

грудень 2016р.  - Встановлення нового саркофагу над ЧАЕС

Хід уроку

І. Організація класу до уроку

Коротка характеристика особливостей практичної  роботи

II.    Мотивація навчальної діяльності

Ми вже знаємо з вами про головні напрямки політики "Прискорення" та "Перебудови" з уроків всесвітньої історії. Сьогодні на уроці ми спробуємо проаналізувати як ця політика змінила життя України. Але один факт, про який ми точно пам'ятаємо й добре знаємо,  це Чорнобильська катастрофа,  став найчорнішою сторінкою періоду "Перебудови" для всіх українців.

З метою здійснити емоційний вплив на учнів їм пропонується прослухати Наталя Май - Чорнобильська біда + Презентація

Сьогодні ми працюємо у незвичайному режимі, у нас інтегрована практична робота з історії та екології, на якій ми розглянемо такі питання:                                                                                 1. Що трапилося в Чорнобилі?                                                                                                                2. Чому таке стало можливим?                                                                                                                      3. Які наслідки мала подія?                                                                                                   4. Які екологічні проблеми стоять перед державою нині?                                                              III.    Актуалізація знань учнів                                                                                                            1. Фронтальна бесіда за питаннями                                                                                                     1. Що таке перебудова? Назвіть хронологічні межі цього процесу                                                             2. Якими були головні завдання перебудови?                                                                                       3. Назвіть головні наслідки перебудови для України?

Результати й наслідки перебудови

  • Ліквідація  тоталітарного  режиму  в СРСР,  знищення  гегемонії КПРС у політичному житті.
  • розпад СРСР. Виникнення на його території незалежних держав, зокрема України.
  • розвал  планової  економічної  системи,  створення  реальних умов для формування ринкових відносин.
  • Плюралізація  громадського  й політичного  життя,  створення багатопартійної системи
  • Припинення  «холодної  війни»,  зміна  співвідношення  сил у світі.
  • Ліквідація «світової соціалістичної системи».

 

 Але перебудова не вирішила головні соціально-економічні проблеми СРСР та України, зокрема. Довіра до влади й змін, які вона може провести, була остаточно втрачена, розпочалися народні виступи у формі студентських і шахтарських страйків наприкінці   80-х років ХХ ст. Отже,перебудова призвела до діаметрально протилежних результатів

2. Робота в групах - трійках

- На другому етапі перебудови в Україні сталася екологічна катастрофа світового рівня - аварія на Чорнобильській атомній станції. Працюючи в малих групах - трійках заповніть 1 стовпчик таблиці

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

 

 

 

 

IV.    Повідомлення теми, дидактичної мети уроку. Формулювання очікуваних результатів

Учитель пропонує учням заповнити 2 стовпчик таблиці:

Знаємо

Хочемо дізнатися

Дізналися

 

 

 

 

Постановка проблемного питання

 «Яким чином Чорнобильська катастрофа могла вплинути на розпад Радянського Союзу?» Якими були екологічні наслідки аварії на ЧАЕС?

V.    Практична діяльність учнів із осмислення навчального матеріалу

Історія

Екологія

1. Опис історичної події - аварії на Чорнобильській АЕС - індивідуальна

робота

2.Причини аварії на Чорнобильській АЕС. Форма організації навчальної діяльності: у малих групах (трійках)

3. Виявлення наслідків катастрофи Форма організації навчальної діяльності: у малих групах (трійках)

 

1. Визначення екологічних наслідків для України та світу - групова робота з документами

2. Опрацювати уривок з Декларації про державний суверенітет, прийнятої Верховною Радою УРСР в 1990 р.:                                                   « VII. ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА

 

5.1. Причини аварії на Чорнобильській АЕС. самостійна робота з підручником ст.204-205

Форма організації навчальної діяльності: у малих групах (парах)

Учні самостійно опрацьовують текст підручника і заповнюють 1-у частину схеми:

Причини

Чорнобильська катастрофа

Наслідки

 

Відповідь, яка очікується:

Головними причинами катастрофи були:

1. Проведення недостатньо повно та правильно підготовленого експерименту.

2. Низький рівень підготовки операторів, керівництва як атомних станцій, так і міністерства електрифікації в цілому в галузі ядерної безпеки.

3. Недостатній рівень безпеки графіт-уранового реактора РБМК-1000.

4. Помилки персоналу.

Але головною причиною катастрофи була непродумана надіндустріалізація Нижньої Наддніпрянщини та Донбасу в радянський час. Інтенсивне спорудження численних штучних «морів» на Дніпрі доповнилося в 70-80-ті роки ХХ ст. будівництвом мережі атомних електростанцій у безпосередній близькості від великих міст. На Україну, яка займала менше 3 % території СРСР, припадало майже 25 % всіх шкідливих виробництв. Серед міст СРСР з найвищим рівнем забруднення атмосфери кожне п'яте було розташоване в Україні. У 1977 р в безпосередній близькості від столиці України - Києва - була побудована Чорнобильська АЕС.

5.2. Наслідки аварії на Чорнобильській АЕС. Робота з додатковими джерелами інформації

Учні самостійно опрацьовують тексти і заповнюють 3-ю частину схеми:

Причини

Чорнобильська катастрофа

Наслідки

 

3.      Падіння морального авторитету КПУ

Для того, щоб виявити зв'язок між Чорнобильською катастрофою і розпадом Радянського Союзу, вчитель пропонує опрацювати уривок з Декларації про державний суверенітет, прийнятої Верховною Радою УРСР в 1990 р.:

« VII. ЕКОЛОГІЧНА БЕЗПЕКА»

Українська  РСР  самостійно  встановлює  порядок  організації  охорони природи на території Республіки  та  порядок  використання природних ресурсів.

 Українська РСР  має  свою  національну  комісію  радіаційного захисту населення.

 Українська РСР має право заборонити будівництво та  припинити функціонування  будь-яких  підприємств,  установ,  організацій  та інших об'єктів, які спричиняють загрозу екологічній безпеці.

 Українська РСР дбає  про  екологічну  безпеку  громадян,  про генофонд народу, його молодого покоління.

  Українська РСР має право на відшкодування збитків, заподіяних екології України діями союзних органів».

Питання:

Чому, проголошуючи державний суверенітет УРСР, депутати Верховної Ради УРСР приділили таку велику увагу питанням екологічної безпеки? Дайте відповідь згідно з планом:

1. Кого депутати Верховної Ради УРСР могли звинувачувати в Чорнобильській катастрофі?

2. Яким способом депутати Верховної Ради УРСР мали намір уникнути повторення Чорнобильської катастрофи?

 

VI. Закріплення та узагальнення

Розв'язання проблемного завдання уроку методом ПРЕС                                            «Яким чином Чорнобильська катастрофа могла вплинути на розпад Радянського Союзу?» Якими були екологічні наслідки аварії на ЧАЕС?

1. Я вважаю, що

2. Тому, що

3. Наприклад,

4. Отже,

VІI. Рефлексія.

З метою закріпити емоційний вплив на учнів вчитель пропонує ознайомитися з віршем  МОЛИТВА за дітей Чорнобиля

Коментар оцінок

VIІІ. Домашнє завдання

  1.                      Прочитати ст207-213 підручника
  2.                      Дати відповіді на питання 1-3 ст 213
  3.                      Підготувати повідомлення про страйковий рух шахтарів

 

 

docx
Додано
29 червня 2018
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку