"Чотири кити китичного мислення"

Про матеріал
"Чотири кити китичного мислення" до уроку з основ критичного мислення можливо разом з батьками))
Перегляд файлу

ЧОТИРИ                              image

imageimageimageКРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ

Основи критичного мислення (10-11 клас)

КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ Є У ВСІХ!

¢Використовувати його більшість просто лінуються. 

image¢Це ж вимагає часу і розумових зусиль. 

¢Чи має сенс з цим боротися?  ¢Ну, хоча б на своєму особистому рівні? 

¢Це вам вирішувати.

НА РОЗДОРІЖЖІ

¢  Якимось древнім грекам було набагато простіше: 

imageу них не було інформаційного перевантаження, яке оточує нас з вами. В умовах, коли з усіх боків ллються потоки нових даних, обмірковувати весь їхній обсяг просто немислимо. Чим, на жаль, безсоромно користуються ті, кому треба нам інформацію «продати». У першу чергу - журналісти і політики.

¢  Якщо вас влаштовує те, що вашу психіку використовують в якості «зливного бачка», а вас особисто в якості помічників в досягненні своїх цілей (хоча, зрозуміло, вам же кажуть, що ваших) - то нічого робити і не треба. 

¢  Але якщо вам все-таки хочеться самостійно і тверезо

оцінювати те, що відбувається навколо - тоді доведеться постаратися.

 

ІНТЕРПРЕТУВАЛИ, ІНТЕРПРЕТУВАЛИ ...

¢  Історично так склалося, що критичне мислення найчастіше проявляється в нашому сприйнятті і обліку  інформації, яка надходить ззовні. Вона може бути просто констатацією фактів (наприклад, нас ставлять до відома, скільки часу). А може і направляти нас в ту чи іншу сторону.

¢  imageУ другому випадку будь-яку теза (від побутового «рослини краще удобрювати не хімією, а перегноєм» до гостросоціального «усі на мітинг проти ...») обгрунтовується через інтерпретацію факту (того, що реально сталося). Критичне мислення включається (точніше, повинно включатися, хоча по факту частіше, як раз не включається, на жаль) «на переході» від факту до його інтерпретації. Воно дозволяє оцінити: наскільки та чи інша інтерпретація відповідає запропонованим фактом. Найчастіше фактів буває кілька, і інтерпретацій, відповідно, теж.

¢  Область штучним чином насаджуваної і не піддаваної критичному аналізу інформації може бути будь-яка. Однак найчастіше це те, що зачіпає людини сильно, але в чому вона (як правило) не дуже добре розбирається - політика, соціальна сфера, ЖКГ, історія. Найбільш благодатні для «розвішування локшини» - теми, в яких всі вважають себе фахівцями: футбол, виховання дітей і т.д.

¢  Деяким персонажам з нашого ближнього або далекого оточення було б дуже корисно, щоб критичне мислення у нас не включалося ніколи (щоб «не рефлексували, а поширювали» потрібні ідеї).

КРИТИЧНІ ОКУЛЯРИ

¢  У критичного мислення чотири дуже прості складові. 

¢  imageПростих по суті - але вельми складні і затратні у часі для постійного застосування. 

¢  Хоча - тільки на перший час; якщо привчити себе будь-яку важливу інформацію опрацьовувати критично - самі не помітите, як уже автоматично (і дуже швидко) станете дивитися на світ через «критичні окуляри».

ЦІ ЧОТИРИ ЧАСТИНИ 

(НЕ ПО ЗНАЧИМОСТІ, БО ВОНИ ВСЕ ПРИБЛИЗНО РІВНОЗНАЧНІ):

¢1. Аналіз джерела інформації.

¢2. Перевірка змісту на несуперечність.

image¢3. Облік позитивних наслідків від того, що інформація правдива.

¢4. Облік негативних наслідків від того, що інформація правдива.

 

Розберемо їх трохи докладніше.

ЧОМУ ДЛЯ ВІРНОГО РОЗУМІННЯ ВАЖЛИВА ДЖЕРЕЛО?

Причин дві:

image¢По-перше, джерело може бути прямо зацікавлене в просуванні тільки якоїсь конкретної інтерпретації. Якщо такий зв'язок помітний - то зв'язок «фактінтерпретація» варто розглянути уважніше.

¢По-друге - джерело може бути таким, що просто не може володіти істинною інформацією.

«ПЕРЕВІРКА ЗМІСТУ КОРИСНА ТОМУ, ЩО ВІН

МОЖЕ БУТИ НЕ ТАКИМ ВЖЕ ЯВНИМ

¢ imageА вже з огляду на все більш поширену - в умовах інформаційного перевантаження - звичку людей читати тільки заголовки новин або не дослухувати сказане їм до кінця ... ¢ Як часто Ви так робили?...

 

АНАЛІЗ НАСЛІДКІВ ТЕЖ НЕОБХІДНИЙ.

¢ Цілком може бути, що навіть інформація з розряду «жах-жах» ніякого впливу ні на Вас особисто, ні на світ не впливає.

¢ imageЗрозуміло, що «ідеал» - приблизно рівний розподіл критичного ставлення до інформації по всіх чотирьох зазначених груп (джерело, зміст, позитив, негатив). До нього треба прагнути.

¢ Змушувати себе звертати увагу на раніше ігнороване.

А ЗАРАЗ САМЕ ПРО ВАС:

¢ imageСкажімо, якщо ви помічаєте за собою, що найбільш трепетно ставитеся до аналізу джерела, а ось про позитивні наслідки думаєте замало, - змушуйте себе кожен раз, коли ви почуєте щось новеньке, думати: а що може доброго вийти, якщо це правда? І так далі…

¢ А через місяць тренувань оцініть свої критичні можливості заново: зайдіть на який-небудь новинарний портал і простудіюйте десяток новин. 

¢ Все вийде, запевняю вас: ви помітите, наскільки звичка вдумуватися в озвучене / прочитане вкоренилася у вас за цей відносно нетривалий час.   

І тоді далі буде тільки краще, точніше, критичніше ...

pdf
Додано
23 квітня 2021
Переглядів
322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку