Мета заняття: дати учням елементарні знання про СНІД, основні шляхи зараження цією хворобою та заходи щодо її профілактики; пояснити різницю між ВІЛ та СНІД.
Тема: Чума ХХ століття ( для учнів 5-11 класів)
(Підготували: класний керівник 8 класу Безклубюк Світлана Борисівна та учні 8 класу)
Мета: дати учням елементарні знання про СНІД, основні шляхи зараження цією хворобою та заходи щодо її профілактики; пояснити різницю між ВІЛ та СНІД.
Обладнання: відео "Правда о ВИЧ СПИД. Мифы и реальность. Пути передачи", "Зупинимо СНІД, доки він не зупинив нас"
Хід заняття
(слайд 1) (Романюк Олена)
Страшна чума до нас прийшла –
Це ВІЛ і СНІД в однім обличчі
І через кров передалась
Та помисли людські нечисті.
О людство! Що ж ти наробило?
Ти молодим себе зганьбило!
Бог дав тобі красу й життя,
Здоров’я у твоєму тілі.
Ти подивись на цих малят:
Вони гарненькі й безневинні.
А ти, людина, прирекла їх
Усе життя своє страждати
Та смерть в віконце виглядати…
Стигматизація тепер
Панує в нашому житті.
І той, хто досі ще не вмер,
Не гляне в очі він мої.
Бо він боїться мого слова,
Боїться осуду страшного,
Але ж вони такі, як ми!
Нарешті зрозумійте всі!
Ви самі їх давно створили,
Про наслідки не говорили,
Не думали ви про біду,
Дитячу долю цю страшну.
Людина, схаменись, подумай!
Червону стрічку одягни,
Норми моралі не порушуй
Та діткам ВІЛ допоможи!
(Шаповалов Роман) 1 грудня 2018 року Україна відзначала Всесвітній День боротьби зі СНІДом. Всесвітній день боротьби зі СНІДом вперше відзначався 1 грудня 1988 року з ініціативи Всесвітньої організації охорони здоров’я після того, як на зустрічі міністрів охорони здоров'я всіх країн пролунав заклик до соціальної терпимості і розширення обміну інформацією щодо ВІЛ/СНІДу.
(слайд 2) (Вчитель) Із того часу Всесвітній день боротьби зі СНІДом відзначається щорічно. Головна мета - звернути увагу суспільства на цю проблему. Символом боротьби зі Снідом є червона стрічка, жодна акція в цій області не обходиться зараз без неї. Ця стрічка як символ розуміння Сніду була задумана навесні 1991 року. Її ідея належить художникові Франку Муру. Стрічки як символ з'явилися вперше під час Війни в Затоці. Зелені стрічки, схожі не перевернуту букву «V», стали символом переживань, пов'язаних з вбивствами дітей в Атланті. Художник вирішив, що стрічка могла бути метафорою і для Сніду теж.
(Архіпов Андрій) З часів гріхопадіння в історії людства спостерігалося безліч найрізноманітніших вкрай негативних явищ. Якщо виключити згубні природні катастрофи, а так само здавалося б нескінченну низку віроломних кровопролить, в яких так досягло успіху наше людство і спробувати виділити якісь ще події, які запопадливо підкошували наші з вами життя, то безсумнівно ми зупинимося на жахливих і вкрай жорстоких епідеміях смертельних для людини хвороб. Одна з останніх епідемій нашої сучасності була прозвана чумою 20-го століття - синдром набутого імунного дефіциту, скорочено - СНІД.
(слайд 3) (Фальченко Сергій) Не дивлячись на досягнення нашої прогресивної науки ми на превеликий жаль змушені констатувати, що вона ще далеко не закінчена. Її масштаб, цинічність і підступність, досі не може залишити байдужим жодної більш-менш розсудливої людини. Офіційна статистика поширення синдрому набутого імунного дефіциту все змушує нас відчувати глибоку тривогу.
(Романюк Олена) З часів виявлення і виділення цієї хвороби в окрему категорію пройшло вже багато часу. За опублікованими в 2007-му році даними цей вірус почав розповсюджуватися з Африки приблизно з 1969-го року. Спочатку на Гаїті, потім потрапив в Сполучені Штати Америки, потім далі по всьому світу. Вчені сподівалися швидко приборкати хвилю цієї епідемії, так як шляхи розповсюдження цього вірусу були встановлені цілком виразно вже в 1985-му році - через кров, і в соціальному середовищі навіть з’явився сарказм з приводу цієї недуги, так як вона в першу чергу торкнулася людей з не традиційної сексуальної орієнтацією, людей які займаються проституцією і середу наркозалежних, але її швидкість і її маневреність поставили під сумнів цю легковажну надію.
А що ви знаєте про СНІД? (відповіді учнів)
Демонстрація відео: https://www.youtube.com/watch?v=Uo3ksn1vkKE
Учня отримують на картках «Ситуації». Після обговорення вірної відповіді із учнями свого класу, 1 учень пояснює «Ситуацію»:
Ситуація 1(для учнів 11 класу)
Вас запросили піти на вечірку до знайомого. Ви не знаєте особисто жодного із запрошених. І це вас непокоїть. Крім того, ви почули, що деякі з них уживають наркотики й у них не дуже гарна репутація в школі. Але людина, що запрошує вас, вам дуже подобається. Що робити? Як учинити? Поясніть своє рішення.
Ситуація 2(для учнів 10 класу)
У вас є дуже давній і хороший друг (назвемо його Макс). З певних обставин ви уже давно не спілкувались з ним. Але якось приятель поділився із вами своїми неприємностями.
Нещодавно він зійшовся з однією компанією, де вживають наркотики ін’єкційним шляхом. Коли Макс пробував наркотики вперше, друзі його запевняли, що нічого страшного не відбудеться. Днями він дізнався, що один хлопець із цієї компанії підозрює в себе ВІЛ-інфекцію. Макс розгублений, не знає, що йому тепер робити. Він прийшов до вас за порадою. Що ви робитимете? Що порадите своєму другові в цій ситуації?
Ситуація З(для учнів 9 класу)
У вас є дуже гарний друг, вас навіть можна назвати «не розлий водою». Ви завжди все робили разом: ходили до школи, готували уроки, відвідували басейн, багато часу проводили у вас удома. Останнім часом ви звернули увагу на те, що друг (подруга) погано себе почуває: у нього (неї) задишка, кашель, утома, пітливість, збільшені лімфатичні вузли. Ви підозрюєте, що він (вона) може бути хворий(ою). Ваші дії?
Ситуація 4(для учнів 8 класу)
Вадим після школи продає газети. Він почув, що Олексій, який працює поруч з ним, ВІЛ- інфікований. Мати Вадима, дізнавшись про це, вимагає, щоб син залишив цю роботу. Що може розповісти Вадим мамі про шляхи поширення ВІЛ? Чи повинен він залишати свою роботу? Обґрунтуйте відповідь.
Ситуація 5(для учнів 7 класу)
Юрію 15 років, він ВІЛ-інфікований. Хлопець не виглядає хворим, але швидко втомлюється. Він продовжує ходити до школи, але не знає, чи потрібно про це комусь розповідати. На вашу думку, чи повинен Юрій продовжувати відвідувати школу?
Обґрунтуйте свою відповідь.
Чи повинен він комусь про це розповісти? Кому саме і чому?
Тож, зупинимо СНІД доки він не зупинив нас!
Демонстрація відео: https://www.youtube.com/watch?v=BqpOiuHDVIE
(слайд 4) (Слободян Неля) З моменту зараження ВІЛ-інфекцією до настання фінальної стадії найчастіше проходить близько 10 років. При відсутності терапії людині зі Снідом відводять не більше 1,5 років, хоча часто термін скорочується до півроку. Неважко підрахувати, скільки можна прожити з ВІЛ-інфекцією сумарно – від 10,5 до 11,5 (плюс-мінус рік) років з моменту зараження. При цьому, належне лікування може перетворити цей показник в 20 років, а особливо при вдалому збігу обставин людина доживає до 75-80 років. Основна причина смерті у хворих з ВІЛ-інфекцією – численні пухлинні захворювання, а також неспроможність імунітету функціонувати належним чином.
А зараз трохи статистики:
(слайд 9) Питання учням: Яку профілактику ВІЛ-СНІД ви знаєте?
(відповіді учнів)
1