Цифрова грамотність вчителя української мови як інструмент створення контенту предметного інформаційно-навчального середовища

Про матеріал

В умовах активного розвитку цифрових технологій в освіті актуалізуються три ключові групи рольових позицій сучасного педагога, які забезпечують різні рівні взаємодії з учнями у цифровому освітньому процесі: педагог-організатор та мотиватор навчання, менеджер освітніх маршрутів учнів; методист- розробник онлайн-курсів та спеціаліст з їхнього супроводу; архітектор та режисер освітнього контенту та платформ навчання. Нові ролі істотно розширюють традиційний зміст професійної діяльності педагога та вимагають опановування новими цифровими навичками та відповідного рівня цифрової грамотності

Перегляд файлу

 

Цифрова грамотність вчителя української мови як інструмент створення контенту предметного інформаційно-навчального середовища

 

ГУТНИК Юлія Анатоліївна,вчитель української

мови комунального закладу «Харківський ліцей №8 Харківської міської ради »

 

Освіта в Україні продовжує перебувати у стані інформаційної революції з того часу, коли традиційний класно-урочний порядок порушили нові форми навчальної роботи дистанційного навчання. Всі події, які відбувалися та відбуваються у нашій країні, змушують терміново трансформуватися як вчителю, так і учню. Вчитель набуває функцію тьютора, а новий формат взаємодії змінює акценти у навчальному процесі у бік самонавчання учнів, в результаті якого реалізується схема, за якої учень знання здобуває, а не отримує.

Впевнена, що всі знайомі з основними тезами теорії поколінь, що визначає покоління, яке ми зараз навчаємо, як «цифрове». Сучасна молодь звикла до технологій, тому освітній процес мав піти їй назустріч, і вже зараз в мові освітян звичними стали слова «онлайн»,«офлайн», «відеоконференція» тощо.

В умовах активного розвитку цифрових технологій в освіті актуалізуються три ключові групи рольових позицій сучасного педагога, які забезпечують різні рівні взаємодії з учнями у цифровому освітньому процесі: педагог-організатор та мотиватор навчання, менеджер освітніх маршрутів учнів; методист- розробник онлайн-курсів та спеціаліст з їхнього супроводу; архітектор та режисер освітнього контенту та платформ навчання. Нові ролі істотно розширюють традиційний зміст професійної діяльності педагога та вимагають опановування новими цифровими навичками та відповідного рівня цифрової грамотності.

Вимога часу стала поштовхом для того, щоб я вирішила активно зануритися у процес формування власної цифрової грамотності та культури та зробити крок назустріч цифровим технологіям, яких справді вимагає від освітнього процесу сучасне «цифрове» покоління. Вислів давньоримського філософа Луція Сенеки «Навчаючи інших, ми вчимося самі» став меседжем мого активного самонавчання протягом останніх років.

У листопаді 2020 року я отримала сертифікат про проходження навчального курсу «Ефективні рішення Google for Education для хмарної взаємодії», який було організовано для покращення організації дистанційного навчання в закладах освіти за ініціативи Google України та МОН України. Керівник

Академії цифрового розвитку Антоніна Букач ознайомила з

можливостями та прикладами ефективності впровадження цифрових інструментів Google Workspace (G Suite). І саме ця зустріч вплинула на вибір траєкторії розвитку моєї цифрової грамотності.

Підключення закладу освіти до системи G Suite for Education розширив додаток Google Drive функцією «Спільний диск», яка надала мені можливість спільного з колегами доступу до інформативних файлів, спільної роботи над ними, матеріалів з різних напрямків освітньої роботи для використання у роботі.

Так, додаток Google Keep допоміг зібрати колекції нотаток з різних тематичних напрямків освітнього процесу та наповнити кожну покликаннями, які завжди будуть під рукою.

Звичним видом роботи стало для учнів виконання тестових завдань, створених мною за допомогою додатку Google Forms.

З впровадженням дистанційного навчання на освітянських інтернет- просторах з’явилось безліч платформ та ресурсів з навчальними матеріалами, які адаптовані для самостійного опрацювання школярами та дистанційної їх передачі електронними засобами.

Пам’ятаючи, що учні «цифрового покоління» цінують легкий доступ до інформації, найкраще реагують на візуальне навчання, мають «кліпове мислення», тобто сприймають інформацію короткими яскравими уривками, я вирішила створити для своїх учнів предметне освітнє середовище, яке сприятиме розвитку умінь вчитися самостійно та підвищить інформаційну культуру учнів, що передбачає наявність виробленої звички здобувати знання з використанням можливостей сучасних комп'ютерних технологій.

За допомогою додатку Google Sites   був створений інформаційнонавчальний ресурс з української мови

«Вивчай українську» для учнів 5-11 класів, де зібрано та систематизувати найкращі навчальні матеріали з курсу української мови (власні та  освітян України), які доповнюють процес вивчення нового матеріалу та його закріплення, є підтримкою для дистанційного навчання учнів, які з будь-яких причин тимчасово не можуть відвідувати навчальні заняття або потребують додаткового роз'яснення навчального матеріалу під час виконання домашніх завдань.

В кожній темі вказано номер відповідного параграфа підручника, тобто ресурс не скасовує роботу з навчальним посібником. Структурними елементами модулів є:

-                      теоретичний навчальний матеріал,

-                      відеоролик за темою уроку,

-                      інтерактивні вправи на закріплення, - тестові завдання для самоперевірки.

-                      додаткові    матеріали    при    необхідності         (наприклад,         тема

«Словосполучення»,5 клас)

Безперечно, що даний ресурс є «живим», він постійно удосконалюється як в технічному, так і в змістовому аспекті. І для того, щоб контент був цікавим, корисним та яскравим, необхідно було навчитися користуватися різними онлайнінструментами та мультимедійними ресурсами. Так, опанувавши роботу онлайн-дошки Padlet, я створила для себе органайзер, а при вивченні теми «Будова слова» учням були надані певні навчальні матеріали. Школярі із задоволенням виконують інтерактивні вправи, створені мною за допомогою web-сервісу learningapps.org.

 

Організація дистанційного навчання в нашому закладі відбувається на платформі HUMAN Школа, яка має інструменти   для   очної   та   дистанційної   форми   навчання,   а також прозору статистику навчального процесу. Функціонал платформи дозволяє створювати заняття шляхом розміщення певної текстової інформації та прикріплення при необхідності покликань. Але в ході роботи я модернізувала процес надання навчальної інформації, об’єднавши матеріали уроку в інтерактивний маршрутний лист «5 кроків до успіху» для учнів, які не мали підручників у зв’язку з переїздом в безпечні місця під час війни. Прослухавши вебінар Шпильової В.В. «Створення інтерактивних робочих аркушів на платформі Wizer.me та Classkick», я почала опановувати цей онлайн-інструмент та створила проєкт інтерактивного аркуша з теми «Тире між підметом і присудком» на платформі Wizer.me.

Таким чином, мій практичний досвід показав, що сучасний педагог повинен вміти не тільки ефективно використовувати наявні цифрові технології, користуватися різними текстовими та графічними редакторами, засобами обробки інформації, програмами для створення презентацій, але й приділяти особливе значення самовдосконаленню та розвитку власної цифрової грамотності та цифрових навичок, що загалом визначає цифрову культуру сучасного вчителя.

Теорія поколінь прогнозує, що вже за кілька років зовсім інші діти підуть до школи, «цифрове» покоління замінять «діти смартфонів». Але це вже буде інша історія, інші підходи та нові пошуки сучасного творчого вчителя, Вчителя Освіти Майбутнього. Отже, далі буде…

pdf
Додав(-ла)
Юлія Гутник
Додано
9 листопада 2023
Переглядів
332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку