Включення системи текстів відповідної тематики як дидактичного матеріалу із розробленими завданнями спрямоване на вивчення української мови на 6 рівнях: фонетико-фонематичному; лексико-семантичному; словотворчому; морфемному; морфологічному; синтаксичному.
Поліфункціональність тексту
Функції тексту |
Змістові лінії навчання |
|
Мови |
Літера-тури |
|
Ціннісно-культурологічна |
Соціокультурна |
Аксіологічна Культурологічна |
Комунікативна |
Мовленнєва |
|
Функціонально-мотиваційна |
Діяльнісна |
Літературознавча |
Інформаційно-пізнавальна |
Мовна |
Робота з текстом /сприяє розвитку мовних, мовленнєвих, комунікативних умінь/
Сприймання тексту /зорове чи на слух/ - розвиток умінь аудіювання, читання
Аналіз тексту /змісту, мовних явищ/ - формування мовних вмінь, знання про систему мови
Словниково-семантична робота – збагачення мовлення учнів комунікативно-значущою лексикою
Конструктивні та ситуативні вправи
Побудова власних висловлювань – створення тексту як продукту мовленнєвої діяльності
Найбільш результативними, на мій погляд, є наступні форми і методи організації роботи з текстом:
- комплексна робота з текстом;
- мовностилістичний аналіз тексту;
- « самодиктанти »;
- редагування тексту;
- різні види диктантів;
- інтелектуально - лінгвістичні вправи;
- робота з текстами-мініатюрами;
- складання сенканів, комунікативні й ігрові ситуації.
- Робота з «Фольклорними скарбничками»
- Для розширення словникового запасу робота із словничками:синонімів, тлумачні ,тематичні, словнички настрою
Це важливо. Учителю слід подбати про візуальні матеріали,аудіоматеріали,мультимедійні засоби. Це сприяє створенню зорових, слухових образів.
Практична частина
Орієнтовні питання для аналізу тексту
До головного тексту можуть бути поставлені такі завдання:
- побудова словосполучень, які потім стануть основою для написання нових речень;
- пошук тематичних речень, тематичних слів;
- пояснення значення слів;(робота із словниками)
- доповнення речень звертаннями, однорідними членами( залежить від теми уроку)
- виділення простих, складних речень;перебудова речень в складні.
- пошук речень,ускладнених однорідними членами, відокремленими членами речення
- перебудувати речення з прямою мовою в непряму;
- пошук слів, речень за поданою схемою будови;
- пошук слова,в яких кількість букв і звуків однакова;
- підбір до підкресленого слова епітетів, метафор.
Тернопільська ЗОШ №8
Скурська Г.М.
Текстоцентричний підхід до вивчення рідної мови
Центральне місце в текстоцентричній технології займає опора на зв’язний текст. На уроках з застосуванням текстоцентричної технології учитель може якнайтісніше поєднувати навчання з вихованням, опираючись на багатство рідного слова, його зміст і звучання, активно впливати на розумовий розвиток дітей,домагатися свідомої праці для засвоєння теми.