Урок розвитку зв’язного мовлення

Про матеріал
Урок розвитку зв’язного мовлення з елементами інтеграції(літературне читання,мистецтво) .Написання твору «Зима- чарівниця» Мета: - розширювати уявлення учнів про красу зимової природи; - вчити добирати слова за темою ,бачити прекрасне,використовуючи художні,літературні та музичні твори; - розвивати комунікативні здібності учнів,мовленнєві вміння та навички,образне мислення,творчу уяву,фантазію,спостережливість; - активізувати й забезпечити словниковий запас учнів; - виховувати естетичні почуття,любов та дбайливе ставлення до рідної природи,вміння милуватися нею.
Перегляд файлу

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення з елементами інтеграції(літературне читання,музичне мистецтво,трудове навчання) .Написання твору «Зима- чарівниця»

Мета:

  • розширювати уявлення  учнів про красу зимової природи;
  • вчити добирати слова за темою ,бачити прекрасне,використовуючи художні,літературні та музичні твори;
  • розвивати комунікативні здібності учнів,мовленнєві вміння та навички,образне мислення,творчу уяву,фантазію,спостережливість;
  • активізувати й забезпечити словниковий запас учнів;
  • виховувати естетичні почуття,любов та дбайливе ставлення до рідної природи,вміння милуватися нею.

Тип уроку: урок-творчості

Обладнання:ілюстрації,репродукції картин зимових пейзажів,музика

 П. Чайковського «Пори року. Зима », А. Вівальді «Зима»,відеоролик               «Зима-чарівниця»

                                                          Хід уроку

І. Організація класу

            1. Створення позитивного настрою.

- У нас сьогодні незвичайний урок. Але чим ми будемо займатись,я скажу пізніше. Для початку створимо девіз уроку.

Девіз  уроку

- Ми сьогодні будемо мислити й міркувати (малюю голову сніговичка) ;

дивитись й спостерігати (малюю очі);

слухати й прислухатись (малюю вушка);

розмовляти й доводити (малюю ротика);

писати,  танцювати (домальовую руки й ноги).

- Ось такий вийшов у нас гарний сніговичок. Вам він подобається?

- Як ви гадаєте, який у нього настрій? Чому ви так думаєте?

- Я хочу, щоб і в нас сьогодні теж був такий настрій.

      ІІ. Мотивація навчальної діяльності

             1.Казка

Жив-був король Сонце. Його палац знаходився за найвищими хмарами. Король ніколи не спускався на Землю, але посилав до людей своїх доньок: Зиму, Весну, Літо, Осінь. Найбільше король любив свою старшу дочку Зимоньку. Розумницю, трудівницю. Але те, що вона була така хороша знав тільки батько, а люди були зайняті своєю роботою й не помічали цього. І тоді король попросив письменників, поетів, художників допомогти Зимі. Вони взяли з собою олівці, пенали, фарби і пішли на Землю,щоб описати красу зимової природи і розповісти про неї людям.

       ІІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.

              1.Вступне слово вчителя      

-   Сьогодні у нас незвичайний урок - урок творчості.

          Уроки творчості, натхнення уроки,

               Добра і радості, і мудрості глибокої,

               Усі шляхи тернисті перейти

               Уроки творчості поможуть вам завжди.

  • Ми вирушаємо в подорож у світ прекрасного, у світ природи. І допоможе нам у цьому мистецтво: музика, поезія, живопис.
  • Різні пори року несуть різний настрій. Хтось мріє про квітучі дерева навесні, хтось бажає дочекатися жаркого літа з купанням в річці. Когось чарує «золото осені». А хтось захоплюється білим снігом.

    2. Читання вірша ученицею(На дошці з’являються ілюстрації зимового лісу зі звуками природи)

Летить сніжок легесенький, кружляє,

Безшумно осідає він на все

І килими гладенькі простеляє,

Та стільки щастя й радості несе!

                    Бо ж поле стало чисте і цнотливе,

                    На ліс пухнасту шаль вдягла зима.

                    У цілім світі раптом побіліло –

                    Ні сірого, ні чорного нема.

Зійшли хмарки, і небо засиніло,

А сонце ген з-за обрію пливе,

І всюди заіскрило, засвітило,

Напевно, диво – казка тут живе!

            3. Повідомлення теми уроку.

     - Диво-казка живе скрізь зимовим днем, коли навколо снігові замети, а на деревах шапками лежить сніг. Дуже гарно в таку пору. Але зима буває різною. То сонечко вигляне, то сніжок іде, а то хурделиця права диктує, завиває. Сьогодні ми напишемо твір про зиму красиву, білосніжну, який назвемо «Зима-чарівниця».

       Отже, тема уроку : Написання твору «Зима-чарівниця»

        ІV.Підготовча робота до написання твору.

  1. Побудова асоціативного куща.

   - Що спадає на думку,коли чуєте слово зима?

 

                Кучугури    вітер       віхола        

 

             мороз           Зима     сніг

 

 

                                   лід        Новий рік

- Такі слова живуть тільки взимку(Бурулька,сніжинка,новорічна ялинка, сніговик, Дід Мороз,Снігуронька і тощо)

       2. «В художній майстерні»(Робота з репродукцією картин Ж. Уолл)

-  А ким ви уявляєте зиму?В образі кого?

-  Одні уявляють її старою бабусею, інші – холодною красунею. Я ж пропоную вам репродукції картин відомої англійської художниці Жозефіни Уолл. Вона працює в стилі фентезі.

       "Фантазія дає мені можливість зображувати світ таким, яким би я хотіла його бачити". (Ж.Уолл).

-   Своїх персонажів Жозефіна створює за допомогою яскравих фарб у синіх, жовтих, бузкових відтінках.

-   Ким ми бачимо зиму на малюнках?

-   Яка вона – добра чи зла? (Красива, добра, холодна, казкова).

-   Як ще можна назвати Зиму? Доберіть їй красиве ім’я! (Білосніжка, Королева, Снігова Красуня) .

       3.Перегляд відеоролика про зиму

 

 -     Сподобались вам зимові картини?

Сьогодні ви спробуєте всю цю красу передати словом. А перш ніж писати, ми складемо з вами словничок підказок,які вам знадобляться при написанні твору.
        4. Словничок підказок

4.1 Добір синонімів

-Запишемо слова-іменники,якими можна замінити слово зима.

Іменники: чарівниця, красуня, чаклунка, Білосніжка, художниця, витівниця, чародійка, королева...

-А якою може бути зима? Доберемо прикметники.

Прикметники: весела, холодна, сніжна, біла, морозна, чарівна, чудова, казкова...

-Що може робити зима?Доберемо дієслова.

Дієслова: настала, заморозила, вкрила, побіліла, закружляла, налякала, розфарбувала…

4.2 Гра «Намистинки»

-Давайте пограємо в гру «Намистинки», а для цього пригадаємо, які речення називають поширеними? Отже, будемо будувати речення з одного слова, поширюючи його, додаючи по одному слову, ніби намистинки.

(Зима.Прийшла зима. Прийшла холодна зима. Прийшла холодна,сніжна зима. Нарешті прийшла холодна,сніжна зима. Нарешті прийшла холодна,сніжна зима-чарівниця.)

4.3 Вправа «Кольори зими»

Взимку, як у казці, усе може бути:

Диво можна помітити, чудо - відчути.

Зиму можна не тільки побачити,

Зиму можна навіть почути!

-  Зима – це дивовижна пора змін і перетворень. Природа змінює колір.

-  Який колір вважать головним? (Білий)

-   Послухайте вірш  П.Сингаївського «Білі черевички у зими»(читає учениця)

 

Вкрив дерева білими крильми

Морозець колючий, мов шипшина.

Білі черевички у зими,

Біла – біла в неї кожушина.

Білі сани, білогриві коні,

Білі рукавички пухові.

Білі щоки, а вуста червоні,

Мов розквітлі маки польові.

                                      П. Сингаївський

-  Отже,який колір головний у зими?(Білий)

-  Чи завжди сніг буває білим? (Ні)

-  Зараз з´ясуємо коли він має інший колір.

-   Прочитаємо стовпчики віршів.

1.  Ліг на землю білий сніг

      Ковдрою пухнастою -

      Виграє на сонці вранці сніг

      Ниткою сріблястою.     (Таким сніг буває вдень.) 

 

2.  Він ще недовго голубів -

     Застиг у сонній мрії.

     Ось небокрай почервонів –

     І він вже рожевіє.           (Це буває вранці)

 

3.  Як тільки сутінь настає,

    Ліхтарики мигають,

    Він фіолетовий стає

    І таємничо сяє!            (Я таке бачив ввечері)

 

- Напишемо ознаки снігу.

Сніг (який?)- холодний, блискучий, розсипчастий, лапатий, зірчастий, колючий, м´який, сипкий, липкий, дірчастий, пізній, іскристий, свіжий ранній, несподіваний, глибокий, мокрий, пухнастий….

-  Складіть речення.

-  Так! У нас з´явилися перші слова-помічники для складання твору.

Отже ,зима не безбарвна, вона має багато кольорів.

4.4 Вправа «Голос зими»

 - А який голос має зима?

- Зима тиха! Так писав Олександр Олесь!

Безмежна тиша навкруги-

Ні голосу, ні шуму…

На все навіяли сніги

Якусь глибоку думу.

- Зима може бути і голосною! Ось послухайте музичний твір Антоніо Вівальді «Чотири пори року. Зима.»(Слухання музичного твору)

- Отже,чи має зима голос?

-А які звуки зими ви знаєте? 
Мороз - (тріщить), 
сніг - (порипує), 
гілки - (потріскують), 
лід під ковзанами - (скреготить), 
вітер - (реве, свище, завиває),

Бурулька-(дзвенить).

-Складіть речення.

 

4.5 Робота з порівняннями  

-Які порівняння можете використати ?

     

Земля вкрита снігом, ніби (тонким дорогим полотном)

Сніг іскриться ,мов (зорі вночі)

Сніжинка,мов (прозорий білий метелик)

Річка укрилась льодом (мов ковдрою скляною)

4.6 Гра «Домов словечко»

-Я знаю, що ви любите взимку гратися. Тому пропоную гру «Домов словечко»

                          А яка зима буває

 Скаже той, хто добре ЗНАЄ.

 Чи ж вона буває ніжна?

 Ні! Холодна й БІЛОСНІЖНА!

 

 Так. Холодна, вітер віє,

 І від снігу все БІЛІЄ.

 В небі темна хмара висне,

 Іноді мороз аж ТИСНЕ,

 

 Чудеса на склі малює,

 На річках мости БУДУЄ,

 Не прості, а льодяні,

 Дуже гарні, мов СКЛЯНІ.

 

 Під ногами сніг рипить,

 Звір від холоду ТРЕМТИТЬ.

 Є хурделиця, природно.

 Є метелиця ХОЛОДНА.

 

 Хуга є, і є завія,

 Сонце світить, та не ГРІЄ.

 І його частіш немає —

 Хмара сонце ЗАКРИВАЄ.

 

 Часом сніг летить лапатий,

 Бігти хочеться із ХАТИ,

 Щоб зловити біле диво,

 Бо повсюди так КРАСИВО!

 

 Хоч носи в усіх червоні,

 Мокрі ноги та ДОЛОНІ,

 Та додому йти пора...

 Шкода, йде весела ГРА.

 

 То ж зима буває різна:

 Біла, радісна і ГРІЗНА.

 І весела, і сумна,

 Як розплачеться ВОНА.

4.7.Загадка

- Послухайте загадку.

 Ніжна зірка сніжно-біла

 На рукав згори злетіла.

 Поки ніс її сюди –

 Стала краплею води. (Сніжинка)

-Чи помічали ви красу сніжинок? На що вони схожі?

- Усі сніжинки схожі одна на одну, як сестри, але в кожної - своє вбрання.

  Гра «Збери слова»

-На сніжинках написані склади. Утворіть слова і ви дізнаєтесь якими можуть бути сніжинки.

Ле  кі гень ; ні тен діт; лод хо ні; ча вні рі; кок аз ві

 (легенькі, тендітні, холодна, чарівні, казкові)

-Які дії можуть виконувати сніжинки ?

(танцюють, кружляють, виблискують, летять, падають, метушаться, красуються, пурхають)

4.8 Гра « Подарунки зими»

- Зима - чарівниця не тільки прикрашає нашу землю, вона щира і добра 
господарка. І той, хто побував в неї в гостях, обов'язково одержить подарунки. Вона дарує (вчитель показує словосполучення, а діти називають закінчення слів): 
 


полям - …(снігові кучугури);
лісам - …(срібне павутиня);
небу - …(важкі снігові хмари);
зернинам - …(теплу ковдру);
ведмедю – …(теплий барліг);
ялинкам - …(зелене вбрання);
шибкам - …(снігові квіти);
діточкам - …(зимові розваги). 

 


ІІІ Фізкультхвилинка «Якою буває зима?» 

Діти підводяться і плескають у долоні, коли чують прикметники, якими можна охарактеризувати зиму. 
Спекотна, люта, сніжна, радісна, довга, весела, дощова, золотокоса, чарівна, сувора, різнобарвна, холодна. 

ІV Написанням твору (Написання твору під супровід музики )

1. Складання плану

-А тепер давайте згадаємо з яких частин складається текст? (зачин, основна частина і кінцівка)

- Спробуємо скласти план.

1.Зима. Зима холодна. Прийшла зима.

2. Зимові пригоди. Тварини взимку. Зимова природа.

3. Зима прилетіла. Діти взимку. Люба зимонька.

(план вивішується на дошку)

- А зараз, за допомогою всіх опорних слів і планом ви спробуєте скласти твір «Зима-чарівниця».

- Підсумуємо, чи все необхідне у нас є для складання твору. Увага на дошку! (повторення всіх опорних слів).

2.Орфографічна підготовка

Повторимо і запам’ятаємо правила написання деяких слів.

-Зверніть увагу на написання слів: вбрання (подовження приголосних), срібно-білі (це правило ви будете вчити у 7 класі), казкове (дзвінкі звуки в українській мові перед глухими вимовляються дзвінко).

 

3.Написання твору

Діти працюють в групах.

1 група (Пишуть твір,  відповідаючи на питання)

    Придумайте і запишіть речення про зиму:

    Яка зима настала?

    Що падає з неба?

    Чим вкрила зима-чарівниця землю?

    Що подарувала деревам та кущам?

    Які стоять дерева?

    Чим вкрилися річки, озера?

    Яке повітря взимку?

    Яке небо взимку?

    Що роблять взимку діти?

    Чи люблять люди зиму?

Допоміжні слова: морозна, сніжна, легенькі пухнасті сніжинки, біла пухнаста ковдра,теплі шубки,вкрилися льодом, холодне морозне,повільно пливуть хмари, катаються на лижах, ковзанах, санчатах, ліплять снігову бабу.

2 група.(Пишуть твір, використовуючи зачин, кінцівку та опорні слова основної частини.

Зачин. Завітала у гості зима-чарівниця.

Основна частина.

Опорні слова :

затанцювали  сніжинки, наче пух,як зірочки;

білою ковдрою;

казкове вбрання;

срібно-білі берізки;

мережані пишні сукні у ялинок;

пахне морозом;

пливуть хмари, ніби великі білі кораблі;

Кінцівка. Це зима створила таку красу! За це ми її і полюбляємо.

 

Зразки дитячих творів

    Білокоса чарівниця-зима прилетіла до нас на білому коні .

    Торкнулася подихом верхівок дерев і кущів. І заіскрилися на них кришталеві шати.Ялинки одяглися в срібні мережані пишні сукні. Чаклунка вкрила землю теплою ковдрою. Подарувала небу важкі снігові хмари. Дрімають замріяні галявини. Виграє на сонці сріблястий сніг.Повільно на землю спускаються сніжинки. Це – янголи неба!

  Я люблю зиму! Вона чарівна і неповторна!

 

     Зима! Нарешті вона завітала до нас!

     Надворі пахне морозом. У високому холодному небі повільно пливуть хмари, ніби великі білі кораблі. Ясного дня сніжинки іскряться різнобарвною веселкою і стиха кружляють у вальсі.Дерева одяглися в срібне павутиння. Зима-чарівниця подарувала полям снігові кучугури. Прикрасила вікна зимовими квітами.

   Я люблю зиму. Вона радісна і весела,срібна і красива!

«Крісло автора». Діти зачитують свої твори. Виправляємо помилки.

 

V. Підсумкова рефлексія.

Інтерактивна вправа «Інтерв’ю»

Чи задоволені ви тим, як пройшов урок?

Чи було вам цікаво? Чому?

Чи задоволені ви своєю роботою на уроці?

-Ми согодні на уроці вчилися складати твори, правильно вживати слова і вислови.Хотілося ,щоб ви завжди були уважними до слова, тобто намагалися говорити красиво.
- Теплу атмосферу ми відчували від гостей протягом усього уроку і хочемо на згадку про наш урок подарувати сніжинки-побажання. Маємо надію, що саме ці сніжинки до кінця лютого виконають ваші бажання!

Давайте зберемо всі сніжинки до цього конверту і відішлемо далеко на північ, щоб звідти Зима надіслала вітри з хмарами до нас. І як впадуть сніжинки, то підставте свою долоню і відшукайте свою сніжинку. І тоді ваше бажання обов’язкову збудеться.
- Думаю, що ми ще з вами зустрінемось і з метелицями, і з Дідом Морозом, і сама Чарівниця - Зима не раз загляне до вашого віконця і покличе вас на вулицю до розваг. 

VІ. Домашнє завдання. (Слайд 27)

1 Скласти 5-6 речень про зиму

2 Записати віршик про зиму (4 рядки).

3 Записати загадку.

4.Скласти історію однієї сніжинки.

 

                                                 Підготувала учитель початкових класів

                                                 Богданівського НВК

                                                 Сало О. М.

1

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крилова Тетяна Володимирiвна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 січня 2020
Переглядів
8034
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку