Урок розвитку зв'язного мовлення. За вікном летить сніжок. Складання речень з використанням допоміжного матеріалу.

Про матеріал
Вчити школярів зв'язно та послідовно висловлювати свої думки на основі власних спостережень, складати речення з використанням допоміжного матеріалу, збагачувати словниковий запас; розвивати образне мовлення, творчість, фантазію; виховувати спостережливість, любов до природи.
Перегляд файлу

Урок 1 (варіант І)

Тема.  За вікном летить сніжок. Складання речень з використанням допоміжного матеріалу.

Мета: вчити школярів зв’язно та послідовно висловлювати свої думки на основі власних спостережень, складати речення з використанням допоміжного матеріалу, збагачувати словниковий запас; розвивати образне мовлення, творчість, фантазію; виховувати спостережливість, любов до природи.

Обладнання: запис твору П.І. Чайковського “Пори року”, ілюстрації.

Хід уроку

1. Організація класу

2. Психологічний настрій учнів на урок

3. Актуалізація опорних знань

3.1. Звучить вальс.

  • Сідайте зручненько, я запрошую вас у подорож. А куди ми помандруємо, вам підкаже загадка.

     Чудо-сани прилетіли, скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця – білокоса, білолиця.

Рукавом махає, сріблом все вкриває. /Зима/

         Діти разом з учителем під пісню вітру (імітують завивання вітру) рухаються по колу, а потім сідають на місця.

  1. Бесіда.

             – Як називаються зимові місяці?

  • Чому вони мають таку назву?

3.4. Підготовлені учні читають вірші про місяці.

            А місяць грудень на радість людям

 сніжком присипле замерзле груддя

      (М. Підгірянка)

            З нових ялинкових прикрас

 В нас січень починається.

 Січе сніжок, скрипить саньми,

 Та ми його не лаємо –

 Самі ж володаря зими

 Ми січнем називаємо.

  • З чого починається січень?
  • За що ви любите січень?

            Хоч він “лютий” - та дарма –

 Він все одно хороший, друзі.

 І ним кінчається зима,

І  квітнуть кошики у лузі.

   (М. Познанська)

4. Послухайте уривок з  вірша М.Т.Рильського і спробуйте визначити тему уроку:

Білі мухи налетіли,

Все подвір’я стало біле.

Не злічити білих мух,

Що летять, неначе пух.

4.1. Повідомлення теми і мети уроку

        Наш урок – це урок творчості, натхненності, добра і радості.

4.2. Знайомство із завданнями уроку

1.     Загадкова стежина.

2.    “Дощ” компліментів сніжинкам.

3.     Колективне складання речень

      Фізкультхвилинка

  1. Робота в групах.
  2. Презентація роботи
  3. Підсумок.

4.4. Вправа “Очікування”

– Падають сніжинки на землю. Тихо лягають на поле, на ліс, на дорогу. Я прислухаюсь до тихого снігопаду і чую дзвін. Заметіль розсипала сніжинки і в нашому класі. Прислухайтесь до них і вони підкажуть вам, що ви “очікуєте” від сьогоднішнього уроку. Пам’ятайте, що починати треба зі слів: “я очікую”.

 - В пору снігопаду я також впіймала ось таку сніжинку, дивну і казкову. Вона не тільки доповнює ваші відповіді, але й підказує мені, що очікую я:

  • ви будете правильно, точно і красиво висловлювати свої думки, фантазувати й уявляти;
  • ваше мовлення збагатиться образними словами й висловами;
  • будете злагоджено працювати у групах, де вам буде комфортно.

4.5. Загадкова стежина

  1. Біле, як сорочка. Пухнасте, як квочка.

Крил немає, а гарно літає? /Сніг/

  1. Що це за птиця,

що сонця боїться? /Сніг/

  1. Зимою гріє,

Весною тліє,

Влітку помирає,

Восени оживає? /Сніг/

4.6. “Дощ” компліментів сніжинкам

  • Пригадайте той день, коли ми вперше в цьому році побачили сніг.
  • А тепер відправимо сніжинки “скупатися” під “дощем компліментів”, а може навіть і під “зливу”.
  • Скажіть, які вони, на що схожі, як летять? (Пухнасті, великі, білі-білі, легенькі, як пушинки, білі мухи, білі пташенята, прозорі метелики, кружляють в повітрі, танцюють вальс білі королеви, діамантові пушинки, іскряться, блищать, сніжно-білі зіроньки.)

 Сніжинки вдячні вам за такі компліменти. І кожна з них з нетерпінням чекає, щоб стати головною героїнею речень, казки.

4.7. Складання речень з допоміжного матеріалу

  • Що ви можете сказати про перші вісники зими – сніжинки?
  • На кого чи на що вони схожі?
  • З чого вони зроблені?
  • Хто ж їх викував?
  • Як же це відбувається?

 Хмаринка опустить на землю крапельку погуляти або землю напоїти, а мороз тут як тут. Відразу, ще в повітрі, заморозить і викує з неї чарівну зірку. Вона тає і входить в землю, напуває її.

       Фізкультхвилинка

4.8. Робота в групах

Пояснити зміст прислів’їв:

  • Зима багата снігами, а осінь снопами.
  • Зима без снігу -  літо без хліба.

4.9. Презентація роботи груп

5. Підсумок

  • Мені сподобалось, як працював увесь клас. Молодці!
  • Скажіть, а чи справдились ваші очікування?
  • Як вам працювалось у групі?
  • Мої очікування справдились, бо ви вчились висловлювати свої думки точно й лаконічно, а ваше мовлення збагатилось образними словами і словосполученнями.

 

 

Урок 1 (варіант ІІ)

Тема. За вікном летить сніжок. Складання речень з використанням допоміжного матеріалу.

Мета: за допомогою художніх засобів вчити дітей складати речення на задану тему, сприймати і  відчувати емоційне забарвлення слова, розвивати фантазію, спостережливість, вміння доцільно вживати образні вирази; виховувати любов до природи.

Обладнання:  картина «Перший сніг», ілюстрації.

 

Хід уроку

1. Організація класу до уроку

2. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і завдань уроку

2.1. Бесіда

- Продовжити речення:

«Щоб результати на уроці гарні мати, нам необхідно із собою взяти старання, лінь, натхнення, неуважність, наполегливість»

- Як ви розумієте такий вислів?

«Рідна мова – це музика й малювання» (В. Овсянко- Куликовський.)

- Слово торкається струн людської душі і звучить музика. Вона може бути спокійною, тривожною, лагідною, запальною, надихаючою….

Сьогодні ми спробуємо за допомогою слів творити картину на тему: «За вікном летить сніжок». Після кожного правильно виконаного завдання на полотні з’являтимуться нові деталі. Постараємось, щоб картина нам сподобалась, вийшла гарною.

3. Робота над новим матеріалом

3.1. Аудіювання на тлі музики

- Послухайте вірш, уявіть змальовану в ньому картину, зверніть увагу, що сказано про сніжинку. 

(Хлопчик зі сніжинкою читає вірша).

Упала сніжинка мені на рукав

Яка ж вона гарна, а я і не знав,

Біленька, пухнаста, така чарівна,

А я завжди думав – вона крижана…

Дивився на неї я мить чи хвилинку

«Ти звідки взялася ?» - спитав я сніжинку.

І диво маленьке, легке, невеличке

Мені відказало: «Я просто водичка»

Від сонечка раптом вона заіскрилась,

Краплинкою стала, водою зробилась.

- Сніжинка (яка?) біленька, пухнаста, чарівна, крижана.

- Схожа на (що?) зірку, пушинку, кришталеву квіточку.

- Із даних слів утворити речення:

повітрі, кружляють,У, біленькі, сніжинки, пухнасті.

(У повітрі кружляють біленькі пухнасті сніжинки).

(На полотні з’являються сніжинки)

3.2. Робота в групах

- Замінити слова.

1 група у повітрі; (у високості, над землею, вгорі)

2 група кружляють; (вальсують, танцюють, літають)

3 група сніжинки (пушинки, метелики, зірочки)

Скласти речення із заміненими словами.

- Які почуття у вас виникають, коли йде пухнастий сніг?

3.3. Поетична хвилинка

Читання вірша Людвіга Єжи Керна «Сніг»

Скажіть, чи не правда: було б пречудово,

Щоб сніг кольоровим зробився раптово?

Чи то бузковим,

Чи то бордовим,

Чи то зеленим,

Чи навіть беж

3.4. Інтерактивна вправа «Займи позицію»

- Хто вважає, що було б добре, якби сніг зробився кольоровим, піднімає картку бузкового кольору, а хто хоче, щоб сніг залишався природнім, - білу. Доведіть свої міркування, використовуючи слова:

Я вважаю, що…  Оскільки…   Наприклад….   Отже,…

-А ось послухайте, як далі розмірковує поет:

Зима би зробилася дивом казковим!

А баби із снігу були б кольорові-

Чи то бузкові,

Чи то бордові,

Чи то зелені,

Чи навіть -

Беж.

І стали б тоді пустотливі хлоп’ята

Щодня кольоровими сніжками грати

Чи то бузковими,

Чи то (всі хором) бордовими

Чи то зеленими,

Чи навіть –

Беж.

Було б непогано, щоб мрія здійснилась,

Та з неба поволеньки падає білий

Навдивовижу-

Ніжний- преніжний,

Сніжний-пресніжний

Сніг.

(Людвіг Ежи Керн. Переклав з польської А. Костецький)

Фізкультхвилинка. (Під музику «Сніг кружляє, літає і тає…»

- Уявіть себе сніжинками і покружляйте під музику.

(З’являються замети)

3.5. Добір рим  до слова сніжинки

(пушинки, ялинки, краплинки)

(На картині з’являється ялинка).

3.6. Практичні завдання:

а) Доповнити вірш словами. (Усно)

Ой сніжок, ой сніжок!

Він накрив увесь (лужок)

Стало так біленько, чисто,

Гарно й дуже (урочисто). (Домальовуємо зайчика)

б) Складання речень за малюнками.

в) Вставити слова з довідки, що підходять за змістом.

Дібрати заголовок (письмово, з коментуванням )          

                                                (Прихід зими)     

Дихнув (перший) мороз, пробіг на (срібних) ковзанах річкою. Закружляли лапаті (сніжинки). Прийшла (чарівна) зимонька.

г) Знайти межі слів, прочитати і пояснити  прислів’я.

Зимазснігами-літозхлібами

Наполяхснігхвилястий-будутьхлібарясні.

4. Підсумок уроку

   - Чи сподобалась вам картина? А завдання, які ми виконували?

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
2 січня 2020
Переглядів
3540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку