Цікаві досліди з хімії
у школі та вдома
З М І С Т
Вступ……………………………………………………………………………... 2
1. Правила безпеки під час проведення хімічних дослідів…………….…….…3
2. Як облаштувати домашню лабораторію…………………………….………..4
3. Вирощування кристалів……………………………………………….……….5
4. Неньютонівська рідина………………………………………………...………7
5. Досліди з яйцем…………………………………………………….....………..8
6. Досліди з гумовою кулькою………………………………….………………11
7. Досліди з водою…………………………………………….……………...….13
8. Досліди з молоком…………………………………………….………………19
9. Досліди з харчовою содою…………………………………….……………..21
10. Досліди з дріжджами…………………………………………..……….……31
11. Досліди з вогнем…………………………………………….……………….32
12. Кольорові перетворення…………………………………………………….33
Список використаних джерел…………………………………...……………36
ВСТУП
Дитина-це постійний дослідник. Він пізнає навколишній світ через взаємодію з оточуючими предметами,через свої особисті відчуття.Чим більше розвага доступного характеру буде йому доступна в цей період життя, тим більш розвинутим і допитливим він виросте. Дітям подобаються заняття, на яких вони самостійно щось досліджують, роблять відкриття, пояснюють і коментують дії, які відбуваються. Проведення дослідів та експериментів пов’язане з усіма сферами життєдіяльності дитини і сприятливо впливає на його розвиток:
Всебічний розвиток дитини наповнює його життя яскравими фарбами, цікавими подіями і дивовижними враженнями.Допитливість і зацікавленість допоможуть виховати в собі впевненість, посидючість, вміння прямо йти до поставлених цілей. Цікаві досліди-це не тільки розвага, а й пропагадна досягнень сучасної науки, це і серйозне захоплення наукою у подальшому. Запропоновані досліди доцільно використовувати як під час вивчення хімії так і природознавства, а також у вигляді домашнього експерименту.
Цікаво і наглядно про науку - не обов’язково дорого і складно. В цій добірці досліди з детальними інструкціями, а їх проведення не потребує спеціальної підготовки і дорогого обладнання.
1.Правила безпеки
під час проведення хімічних дослідів
Перш ніж починати будь-який експеримент, потрібно забезпечити техніку безпеки і обговорити правила безпеки з дітьми. Заходи безпеки залежать від виду експерименту, але існують загальні правила для всіх:
2.ЯК ОБЛАШТУВАТИ ДОМАШНЮ ЛАБОРАТОРІЮ
Нескладні досліди і експерименти можна організувати і вдома. Для цього не потрібно великих зусиль, тільки бажання, трохи фантазії і звичайно, деякі наукові знання.
Замислюючись про те, щоб створити вдома куточок, де дитина зможе проводити свої досліди і експерименти, батькам часто доводиться відмовлятися від такої затії. А між тим, створити вдома невелику дослідницьку лабораторію для дитини, батькам буде нескладно. Для неї знадобляться наступні речі і пристосування:
Все це «багатство» слід помістити у велику коробку. Краще, якщо в коробці зробити відділення, щоб її вміст не змішувався. Можна виділити в шафі спеціальну полицю для домашньої лабораторії. Награвшись у дослідника, дитина буде змушена навести порядок у своїх речах і в кімнаті, що буде розвивати в ній позитивні риси характеру. Ці експерименти дозволять відповісти на багато дитячих «чому» і пробудити інтерес до науки і пізнання навколишнього світу.
3.ВИРОЩУВАННЯ КРИСТАЛІВ
Вирощування кристалів кухонної солі
Дослід з вирощування кристалів солі – гарний і цікавий. Кристали солі напрочуд гарно мерехтять при яскравому освітленні. За допомогою цього нехитрого способу можна робити дуже гарні речі. Наприклад, якщо замість вантажу ви опустите в розчин зроблену з тонкого дроту сніжинку або будь-яку іншу фігурку, то через кілька днів отримаєте ажурну прикрасу, яку можна використовувати для декору будинку, маскарадного костюму, новорічної ялинки або альбому в стилі скрапбукінг. Це дуже захоплююче заняття, яке обов'язково сподобається вашим дітям, викликавши у них інтерес до таких наук, як хімія і природознавство .
Що потрібно:
з емальованим покриттям
Що з цим робити:
1.Гарячу воду наливаємо в скляний слоїк.
2.Готуємо перенасичений соляний розчин: до слоїка з водою насипаємо кухонну сіль, розмішуючи ложкою, доти, поки сіль не перестане розчинятися (воду можна підігріти на водяній бані і ще спробувати розчинити порцію солі).
3.До нитки прив’язуємо скріпку, інший кінець нитки закріплюємо на олівці.
4.Нитку зі скріпкою занурюємо у соляний розчин.
5.Залишаємо слоїк на декілька днів.
6.При охолодженні води сіль осідає на скріпку, утворюючи численні кристали на ворсинках нитки і на скріпці.
7.Кристали будуть краще рости, якщо нитку зі скріпкою помістити в термос. Термос потрібно щільно закрити кришкою.
У чому тут наука :
Сіль складається з багатьох кристалів. Розчиняючись у гарячій воді, кристали солі розщеплюються на найдрібніші частини (йони). Коли вода починає холонути, кристали солі починають знову з’єднуватися один з одним, утворюючи кристали. Вони поступово осідають на скріпці й ворсинках нитки і ростуть у формі правильного куба, а їхні грані завжди перетинаються під прямими кутами (90°).
Увага ! Деякі сорти кухонної солі, розчиняючись, роблять воду каламутною. Для досягнення кращого результату використовують очищену білу сіль. Чим повільніше холоне розчин, тим більше утворюється кристалів на скріпці.
Вирощування кристалів на губках
Якщо у вас і ваших учнів є кілька днів терпіння – вирощування кристалів на звичайних губках стане для вас захопливим видовищем.
Що потрібно:
Що з цим робити:
Перед тим, як почати, пам’ятайте, що всі головні інгредієнти потрібно додавати у пропорції 1:1 (на випадок, якщо захочете змінити кількість).
День 1
Розріжте губки на шматки і розкидайте по лотку.
Наберіть у склянки сіль, воду, синьку.
Розлийте (розсипте) половину кожного з інгредієнтів на губки в такому порядку: половина склянки солі, так само води, уся синька, решта солі й води.
День 2
Додайте склянку нашатирного спирту і склянку солі на губки (саме в такій послідовності).
День 3
Ви маєте помітити перші кристали!
Додайте ще по склянці солі, синьки і води, але радше навколо кристалів, а не на них.
За допомогою піпетки додайте кольору на губки(кристали) .
День 4
Спостерігайте!
День 5
Продовжуйте спостерігати. Кристали повинні збільшитися. Якщо хочете, щоб вони росли й надалі – додайте ще трохи води, синьки і солі.
Увага ! Забезпечте циркуляцію повітря, щоб кристали росли краще.
Не робіть дослід надворі (це можна тільки якщо ночі достатньо теплі).
Додавати нашатирний спирт не обов’язково, але він пришвидшує випаровування і ріст кристалів. Він має жахливий запах, який, втім, швидко зникає.
Впевніться, що лоток (посудина) достатньо велика, щоб вмістити всі рідини.
4. НЕНЬЮТОНІВСЬКА РІДИНА
Як виготовити неньютонівську рідину ?
Що таке неньютонівська рідина? Це речовина, в’язкість якої залежить від градієнту швидкості. Просто кажучи – це така речовина, що вміє поводитись і як рідина, і як тверде тіло.
Дітям зазвичай подобається гратися з “дивною” масою: плескаєш по ній – тверда поверхня, повільно занурюєш пальці – вони відразу ж грузнуть. Можна зробити “сніжку” – вона тверда, доки швидко бгаєш її в долонях, а як тільки зупинишся, то тверда кулька перетвориться на рідину й потече крізь пальці. Словом, дуже цікаво!
Що потрібно:
1. Потрібно змішати холодну воду й крохмаль (на 1 склянку води близько 0,5 кг крохмалю.
2. Краще досипати крохмаль у воду поступово і зупинитись, коли досягнете бажаного ефекту.
3. Для краси можна додати харчовий барвник.
У чому тут наука:
Неньютонівські рідини не піддаються законам звичайних рідин, ці рідини змінюють свою щільність і в’язкість при впливі на них фізичною силою , причому не тільки механічним впливом, але й навіть звуковими хвилями й електромагнітними полями. Якщо впливати механічно на звичайну рідину, то, чим більший буде вплив на неї, тим більше буде зрушення між площинами рідини, іншими словами, чим сильніше впливати на рідину, тим швидше вона буде текти і міняти свою форму.
Якщо впливати на неньютонівську рідину механічними зусиллями, ми отримаємо зовсім інший ефект, рідина почне набувати властивостей твердих тіл і вести себе як тверде тіло, зв’язок між молекулами рідини буде посилюватися зі збільшенням сили впливу на неї, внаслідок ми зіткнемося з фізичним утрудненням зрушити шари таких рідин. В’язкість неньютонівських рідин зростає при зменшення швидкості течії рідини.
Танцюючі черв’ячки
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Змішайте 2 склянки крохмалю з 1 склянкою води.
2. Вилийте рідину на деко, додайте кілька крапель фарби і поставте його на сабвуфер або колонку.
3. Увімкніть динамічну музику, злегка притисніть деко пальцями, і насолоджуйтеся ритмічним танцем різнокольорових черв'ячків.
У чому тут наука :
Вода з крохмалем - це неньютоновская рідина, яка поводиться зовсім не так, як звичайна. Якщо на неї впливати силою, тобто бити, стискати, тиснути, вона стає твердою, завдяки чому по ній можна навіть бігати. Музика - це щось на зразок звукових ударів різної сили. Суміш, відповідаючи на них, твердне і рухається.
5. ДОСЛІДИ З ЯЙЦЕМ
Чарівне яйце
Це довгий і спокійний експеримент: треба чекати близько доби. Зате результат гарний!
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Кладете в склянку яйце, заливаєте оцтом.
2. Час від часу спостерігаєте з дітьми, як навколо яйця збираються красиві бульбашки.
3. Треба дочекатись, доки оцет розчинить шкаралупу. Яйце без шкаралупи залишиться в тонкій напівпрозорій плівці, стане пружним і желеподібним всередині. Ним можна гратися, просвічувати ліхтариком чи лампою (воно напіварозоре – буде видно жовток).
4. Якщо хочеться, можна розрізати і подивитись, як виглядає всередині (воно не тече, а кришиться )
У чому тут наука:
На поверхні яйця починається взаємодія між кальцій карбонатом , що міститься в шкаралупі ( 95 %) , та хлороводневою кислотою, унаслідок чого утворюється вуглекислий газ, бульбашки якого «прилипають» до шкаралупи й піднімають яйце вгору. На поверхні розчину бульбашки відриваються й піднімаються в повітря, яйце знову «пірнає» на дно, а потім знову піднімається. Воно пірнає доти, доки не розчиниться його шкаралупа. По закінченні трьох днів можна спостерігати, що шкаралупа стала м'якою, а яйце пружним, як м'ячик. Якщо направити на нього ліхтарик, то можна побачити, що воно світиться. Експериментувати з сирим яйцем не рекомендується, так як можливий розрив м'якої шкаралупи при стисненні.
Емаль наших зубів схожа на яєчну шкаралупу, а під час розкладання в роті решток їжі утворюється кисле середовище, яке немилосердно нищить наші зуби, якщо не чистити зуби регулярно. Уже позбавлене твердої оболонки яйце (воно на дотик як гумове), добре помийте і все – можна гратися. Можна зберігати кілька днів.
Увага! Все таки оцет – це небезпечно, він потребує обережності. Будь ласка,в разі, коли дослід виконується вдома, поставте яйце подалі від маленьких дітей, щоб вони не ковтнули оцту!
Яйце в пляшці
Чи знаєте Ви, що варене яйце можна легко помістити в пляшку?
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Змастіть горлечко пляшки рослинною олією.
2. Тепер запалюйте папір (можна просто кілька сірників) і відразу кидайте в пляшку.
3. Покладіть на горлечко яйце.
4. Коли вогонь згасне, яйце виявиться всередині пляшки.
У чому тут наука :
Вогонь провокує нагрівання повітря в пляшці, який виходить назовні. Після того, як згасне вогонь, повітря в пляшці почне охолоджуватися і стискатися. Тому в пляшці утворюється низький тиск, а зовнішній тиск заштовхує яйце в пляшку.
Яйце з сіллю
Яйце опуститься на дно, якщо ви помістите його в склянку зі звичайною водою, але що станеться, якщо в воду додати сіль? Результат дуже цікавий і може наочно показати цікаві факти про щільність води.
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Половину склянки наповніть водою.
2. Додайте в стакан багато солі (близько 6 столових ложок).
3. Змішайте.
4. Обережно опустіть яйце в воду і спостерігайте за тим, що відбувається.
У чому тут наука :
Солона вода має велику щільність в порівнянні зі звичайною водопровідною. Саме сіль піднімає яйце на поверхню. А якщо додавати в уже наявну солону воду прісну, то яйце буде поступово опускатися на дно.
6.ДОСЛІДИ З ГУМОВОЮ КУЛЬКОЮ
Кулька та цедра апельсина
Цей досвід показує, як взаємодіють між собою гума і апельсинова цедра.
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Надміть повітряну кульку.
2. Почистіть апельсин, але апельсинову шкірку (цедру) не викидайте
3. Вичавіть апельсинову цедру над кулькою, після чого він лопне.
У чому тут наука :
Цедра апельсина містить речовину лімонен. Він здатний розчиняти гуму, що і відбувається з кулькою.
Вогнетривка кулька
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Надміть кульку, потримайте над запаленою свічкою, щоб продемонструвати, що від вогню кулька лопне.
2. Потім в другу кульку налийте простої водопровідної води,завяжіть і знову піднесіть до свічки. Виявиться, що з водою кулька спокійно витримує полумя свічки.
У чому тут наука :
Вода, яка знаходиться в кульці, поглинає тепло, що виділяється свічкою. Тому кулька горіти не буде і відповідно не лопне.
Кулька, що сама надувається
Це дуже цікаве видовище.
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Налийте склянку оцту в пляшку.
2. Засипте соду в кульку.
3. Надягніть кульку на горлечко пляшки.
4. Повільно поставте пляшку з кулькою вертикально, висипаючи при цьому соду в пляшку з оцтом.
5. Спостерігайте за тим, як надувається кулька.
У чому тут наука :
Якщо додавати соду в оцет, то відбувається процес, званий «гасіння соди». Під час даного процесу виділяється вуглекислий газ, який і надуває кульку.
Лавова лампа
Дослід демонструє фізичні і хімічні взаємодії між речовинами. Виглядає видовищно: діти дуже люблять спостерігати, як рухаються краплі кольорової води в олії.
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Наливаєте олію в пляшку.
2. Додаєте туди підфарбовану воду і вона швидко опускається на дно. Пояснюєте дітям, що різні речовини мають різну питому вагу, і що вода важча від олії.
3. Струшуєте пляшку і милуєтесь тим, як кольорові “краплі” плавають в олії і спадають на дно. Дивитесь, як на дні вода теж лежить не рівномірно, а “бульками”. Розповідаєте дітям про поверхневий натяг і те, чому утворюються округлі краплі.
4. Кидаєте у пляшку шипучу таблетку.
У чому тут наука:
Шипуча таблетка важча від олії, тому падає на дно. На дні контактує з водою, починає розчинятися, вивільняючи вуглекислий газ. Вуглекислий газ піднімається на поверхню, утворюючи щось на зразок океанських “курців”, захоплюючи з собою краплі зафарбованої води,що повільно пливтимуть крізь олію,утворюючи кольорові бульбашки. Дуже красиво. Дайте дітям з цим погратися: потрусити пляшку, покидати шипучі таблетки. Гарно увечері увімкнути світло і розглядати, що відбувається в пляшці, крізь лампу.
7. ДОСЛІДИ З ВОДОЮ
Дослід з льодом
На перший погляд можна подумати, що кубик льоду, перебуваючи зверху, в кінцевому підсумку плавиться, за рахунок чого і повинен змусити воду розлитися, але чи так це насправді?
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Заповніть склянку теплою водою до самого краю.
2. Обережно опустіть кубики льоду.
3. Спостерігайте уважно за рівнем води.
4. У міру танення льоду рівень води абсолютно не змінюється.
У чому тут наука :
Коли вода замерзає, перетворюючись на лід, вона розширюється, збільшуючи свій обсяг (ось чому взимку можуть розриватися навіть опалювальні труби). Вода з розталого льоду займає менше місця, ніж сам лід. Тому коли кубик льоду тане, рівень води залишається приблизно таким же.
Домашній дощик
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Налийте в ємність воду і видавіть на неї пишні хмари з піни.
2. Капніть піпеткою або чайною ложкою на піну в різних місцях кілька крапель барвника і чекайте - з хмари скоро піде дощик.
У чому тут наука :
Фарба просочується крізь піну і опускається на дно за рахунок більшої щільності. Дослід допомагає показати і пояснити дітям, що таке дощ.
Крижані самоцвіти
Що потрібно:
Що з цим робити:
1.Заздалегідь, з вечора, наморозьте побільше льоду в великих і маленьких формочках.
2.На наступний день приготуйте в декількох ємкостях міцні сольові розчини і додайте туди фарби.
3. Розкладіть крижані фігурки на підносі, і піпеткою або чайною ложкою капайте на них сольові розчини.
4.Сіль буде плавити лід, роблячи в ньому ходи, а фарба забарвить їх зсередини химерними візерунками.
У чому тут наука :
Коли натрій в солі вступає в контакт з льодом ( з водою) , відбувається реакція з виділенням тепла, що змушує лід танути. Саме тому в ожеледь вулиці посипають сумішшю піску і солі .
Квіти втрачають колір
Цей експеримент поєднує науку і мистецтво.
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Розфарбуйте квітки водорозчинними маркерами.
2. Виріжте пелюстки.
3. Загорніть паличку паперовим рушником.
4. Прикріпіть 2-3 квітки на паличку так, щоб нижня торкалася рушника.
5. Прикріпіть дерев’яну намистину так, щоб вона закріпила квітку.
6. Згорніть пелюстки по визначених лініях, щоб закрити квіти.
7. Помістіть стебло з квіткою у склянку з водою на дні.
8. Зросіть квіти водою і гляньте, як відкриваються квіти!
9. Залиште квіти на ніч. Зранку ви побачите, що кольори зникли.
У чому тут наука:
Цей експеримент стосується одразу двох тем. Коли ви зрошуєте квіти, то спостерігаєте що відбувається, коли волокна дерева (з якого складається папір) вступають в контакт з водою: вони набрякають і розширюються. Тому й розкриваються квіти. Оскільки стебло вашої квітки перебуває у воді цілу ніч, паперовий рушник вбирає воду ніби судина, що показує властивості рідини. Наприклад, підійматися, не зважаючи на силу тяжіння. Коли вода сягає пелюсток, вони її вбирають. Вода розмиває і виштовхує фарби на край пелюсток. До кінця експерименту малюнки зникнуть, а рештки кольору зберуться на краю квіток.
Веселка
Вода – основне джерело життя на Землі. Нею живляться всі рослини, без неї не виживе ні тварина, ні людина. Але як же вона потрапляє із землі у важкодоступні місця? Відповідь можна проілюструвати простим дослідом. За його допомогою ваша дитина зможе наочно побачити таке явище, як капілярний процес, і засвоїти основний закон переміщення рідин.
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Поставте поруч порожню склянку та склянку наповнену водою. У склянці з водою розбавте дрібку марганцівки або трішки зеленки. Експеримент можна проводити й без підфарбовування води, але так дитина краще побачить її переміщення.
2. Скрутіть паперовий рушник (або кілька) у формі каната. У вас повинно вийти щось схоже на гніт свічки.
3. Опустіть один кінець паперового рушника в ємність з водою, інший – у порожню склянку.
4. Подивіться, що відбувається. Для того щоби побачити результати, вам необхідно буде трохи почекати. У цей час можете зайнятись іншими експериментами або пояснити дитині основні сфери застосування капілярного ефекту у природі й техніці.
5. Проведіть експеримент із кількома склянками та рідинами різного кольору, спробуйте поставити склянки на різну висоту.
У чому тут наука :
Рідина починає підніматись вашим імпровізованим мостиком і планомірно переміщатись у порожню склянку. Це буде дуже добре видно, якщо ви розбавите воду марганцівкою або зеленкою. Паперовий рушник буде поступово забарвлюватись у зелений або червоний колір, і дитина побачить своїми очима шлях переміщення води. Процес буде тривати до того часу, доки в обох склянках не збереться однакова кількість рідини.
Те, що відбувається, називають «капілярним ефектом». Завдяки невисокій густині рідини й великій силі зчеплення води з виступами між волокнами паперового рушника вона поступово переміщується з однієї склянки в іншу.
Як рослини п’ють воду
Природничі експерименти завжди подобаються дітям. Цей дослід простий для організації, не вимагає ваших зусиль та витрат. Проте результат завжди дуже ефектний і вражає діток.
Дослід зрозумілий та цікавий учням початкових класів.
Що потрібно:
Які рослини обрати? Ті, які швидко та у великій кількості поглинають воду та дадуть можливість успішно провести дослід. Якщо ви обираєте для експерименту квіти, то як рослини п’ють воду, найкраще продемонструють суцвіття білого кольору. Задля цікавості ви можете поекспериментувати з різними видами рослин.
Увага! Найкращі рослини для досліду: листя пекінської капусти,зрізані білі ромашки, гілочки білих жоржин ,нарциси, білі гвоздики, стебла селери.
Що з цим робити :
1. Підготуйте таку кількість ємностей, скільки ви маєте харчових барвників. Важливо обрати якнайбільшу кількість. Це цікаво та дуже показово.
2. У кожну ємність наберіть чисту воду та додайте ложками різні харчові барвники. Не шкодуйте пігментів – вода повинна бути дуже концентрованою та насиченою за кольором. Чим більше барвників ви насиплете у воду, тим ефектніше буде результат вашого природничого експерименту.
3. У кожен стаканчик чи баночку опустіть по стеблині однакової рослини. Квіти чи стебла повинні простояти тривалий період. Найкраще залишити їх на цілу ніч. Або провести дослід вранці, а вже в кінці шкільного дня побачити результат.
У чому тут наука :
Вода потрібна рослинам для життя. Вони разом з нею поглинають усі корисні речовини, розчинені в воді. У нашому випадку це були барвники. Поглинаючи воду з грунту за допомогою коріння, рослина піднімає її вгору по стеблу – до листя, квітів, плодів. Це добре видно, адже забарвилися усі частини рослини. У пекінській капусті добре видно, що найяскравіші виявилися жилки – по них і рухається вода з розчиненими фарбами.
Диво з пакетиком
Що станеться, якщо ви проштрикнете гострими олівцями пакет, наповнений водою? Чи витече вода?
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Проштрикнути пакет олівцями;
2. Обговорити з дітьми, що ви спостерігаєте.
У чому тут наука:
Пакетики виготовлені з полімерів, ланцюжків молекул, які є гнучкими і надають виробу еластичності. Коли гострий олівець прориває пакет, еластичний пластик огортає його, створюючи водонепроникну пломбу навколо. Тому пакет не протікає.
Торнадо в банці
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Налийте воду в банку, але не доливайте рідину до краю.
2. Туди капніть засіб для миття посуду і висипте в воду блискітки.
3. Тепер швидко перемішайте по колу ложкою. Готово! Торнадо в банці з'явився!
4. Наступного разу можна зробити новий торнадо. Візьміть інші блискітки або додайте у воду синій харчовий барвник.
У чому тут наука:
Коли ви починаєте змішувати воду ложкою, з'являється відцентрова сила. Саме вона створює вихор з води. Торнадо піднімає пісок і кружляє його з рідиною. У нашому експерименті торнадо маленький. У ньому замість піску плавають блискітки. Вони швидко кружляють в банці.
8. ДОСЛІДИ З МОЛОКОМ
Невидимі чорнила
Ці легендарні невидимі чорнила. З чого їх виготовляють? Зараз так багато фільмів про шпигунів і цікаві інтелектуальні розслідування. Сенс таких чорнил в тому, що їх не можна побачити на папері неозброєним оком. Тільки застосувавши особливий вплив, наприклад, нагрівання або хімічні реагенти можна побачити таємне послання. Для дітей це магія: написати щось невидиме, а потім зробити, щоб літери проступили на папері.
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Беремо молоко , паличку (ватні палички), папір і пишемо таємного листа.
2. Папір висихає, на ньому нічого не видно.
3. Потім тримаємо папір над свічкою , прасуємо чи нагріваємо феном – і ось наші таємні письмена проступають коричневими літерами на білому тлі.
У чому тут наука:
Пояснюємо дітям, що різні речовини мають різну температуру горіння (чи різну швидкість окислення, що те ж саме). Під дією високої температури молоко починає окислюватись (горіти) раніше, ніж папір. Таким чином, речовина, якою зроблено напис чи малюнок, «згорає» і залишає темний слід.
Інші речовини , які працюють за таким же принципом : апельсиновий чи лимонний сік, цибулевий сік, оцет , вино.
З власного досвіду пораджу: краще нагрівайте папір праскою, а не полум’ям. Дуже просто і дешево, діти можуть таке робити самі, це заохочує писати та вигадувати таємничі історії.
Увага ! Від відкритого вогню щось може загорітись, тому намагайтесь зробити все безпечно!
Кольорове молоко
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Налийте молоко в тарілку, потім додайте по декілька крапель харчових барвників різних кольорів.
2. Візьміть ватну паличку, вмочіть її в рідке мило або миючий засіб.
3. Торкніться кінчиком палички поверхні молока.
4. Помітите , як буде відбуватиметься щось неймовірне – молоко почне рухатися, переливатися і грати фарбами.
У чому тут наука :
Молекули, з яких складається миючий засіб, вступають в реакцію з молекулами жиру, які знаходяться в молоці, в результаті чого молекули молока починають рухатися. В основі цього явища лежить здатність ПАР фрагментувати (ділити на ділянки) плівку з молекул жиру на поверхні рідини. Жирові молекули, відштовхуючись своїми гідрофобними «хвостами», мігрують в молочній суспензії, а разом з ними і частково нерозчинена фарба.
9. ДОСЛІДИ З ХАРЧОВОЮ СОДОЮ
Фараонова змія
Здається, це найкрутіший експеримент, який можна дозволити собі в домашніх умовах без спеціальних реактивів. Цей дослід заснований на збільшенні реагуючих реактивів в обсязі. Експеримент видовищний: із палаючого піску вилазить велика чорна “змія”. Особливо захопливо дивитись на це увечері, бо тоді краще видно вогонь. Цікаво не тільки малюкам, а й старшим дітям.
Розповідають, що колись у Стародавньому Єгипті жив мудрець. Багато корисних винаходів подарував він людям. Та ось велике лихо спіткало країну. На Єгипет напав сильний і підступний ворог. Вороже військо оточило столицю. У місті почався голод. А ворог чекав, коли мешканці облогового міста складуть зброю і припинять опір. Мужньо захищали свою столицю єгиптяни, та сили були нерівні. І ось, коли надія на перемогу майже розтанула, у палаці фараона з’явився мудрець. Його виснажений вигляд свідчив про безсонні ночі, про дні, сповнені напруженої праці. Та очі світилися щастям. «Я винайшов спосіб перемогти ворога! – промовив він. Наступного дня, ледь зійшло сонце, ворожа армія рушила до стін міста. Завойовники були певні, що це останній день облоги, і незабаром вони вже святкуватимуть перемогу. Та ось трапилось щось жахливе. З – під стін столиці, вздовж берега моря, від воріт міста, звиваючись, з диким шипінням на завойовників сунули гігантські змії. Потвори-велетні переслідували горе-вояків, які у відчаї й паніці тікали на свої кораблі.
Минуло зовсім небагато часу, і бухта спорожніла. Легкий вітерець грав хвилями, що безтурботно накочувалися на піщаний берег. Так було покарано завойовників. І хоча тих «змій» назвали «фараоновими», всі добре розуміли, що насправді перемогу принесли розум, любов до Батьківщини і праця простої людини.
Раніше для цього досліду використовували меркурій (ІІ) роданід (роданід ртуті Hg(SCN)2 ).Але всі сполуки Меркурію отруйні, то замінюють їх іншими речовинами, що дають подібний ефект при розкладанні.
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Візьміть невеличку керамічну чи металеву миску, насипте в неї піску.
2. Полийте пісок спиртом, щоб він весь просочився.
3. Змішайте соду й цукрову пудру в співвідношеенні 1:4.
4. Насипте гіркою цю суміш посередині миски на проспиртований пісок.
5. Підпаліть пісок.Спостерігайте.
6. Суміш почне чорніти і плавитись, а потім розпухати і підніматись над мискою. Ця довга, чорна, піниста маса справді нагадує страшну змію. Як догорить, її можна помацати і розкришити (зрештою, це просто “пінисте вугілля”, воно не шкідливе).
У чому тут наука:
Коливальні хімічні реакції в тонких шарах без перемішування належать до топохімічних реакцій, тобто таких, які відбуваються не тільки у часі, а й у просторі. Останнім часом такі реакції привертають увагу не лише дослідників, а й багатьох практиків, адже за топохімічним механізмом відбуваються процеси горіння твердого палива, вибухи, опіки, випалювання силікатних матеріалів, випікання хліба тощо.
Спирт горітиме, виділяючи водяну пару та вуглекислий газ:
C2H5OH + 3O2 = 2CO2 + 3H2O.
Сода розкладатиметься на карбонат натрію, водяну пару та вуглекислий газ:
2NaHCO3 = Na2CO3 + H2O + CО2.
Цукор горітиме, розкладаючись на вуглець, вуглекислий газ та водяну пару:
C12H22O11 + O2 → CO2 + H2O + С.
Велика кількість газів, що швидко виділяються, змушує вуглець із карбонатом натрію пінитись. Так утворюється об’ємна “змія”.
Більш ефектно цей дослід виглядає із застосуванням справжніх реактивів і сильних кислот, які можна використовувати тільки в умовах хімічної лабораторії.
Можна вчинити дещо простіше і придбати в аптеці таблетку глюконату кальцію. Її підпалити, ефект буде майже таким же, тільки «змія» швидко зруйнується.
Увага! Варто перед експериментом приготувати воду, все ж таки вогонь потребує обережності!
Об’ємні фарби
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Щоб зробити фарбу одного кольору, потрібно змішати в стаканчику 1 столову ложку борошна і 1 столову ложку солі, а потім додати туди 3 столові ложки води і фарбу.
2. Таким же чином підготуйте фарби інших кольорів. Фарби можна розводити до бажаної консистенції .
3. Малювати краще на щільному папері або картоні ватяними паличками або товстим пензликом (для кожного кольору використовуйте окремий).
4. Після того, як малюнок буде готовий, «спечіть» його в мікрохвильовці - досить буде 4-5 хвилин на потужності 600 Вт.
5. За цей час фарби пухнуть і тверднуть , малюнок стане об'ємним.
Увага ! Сохнуть такі фарби, звісно, довго, але в результаті маємо об`ємні та яскраві малюнки. До речі, в давнину малювали тільки такими фарбами. За допомогою фарб можна створювати об’ємні картини.
У чому тут наука :
Наша фарба, по суті, це звичайне тісто, тільки кольорове, тому воно і піднімається в мікрохвильовці.
Танцюючі желейні черв’ячки
Експеримент ми проведемо над усіма улюбленими желейними цукерками у вигляді черв'ячків. Навіть дорослим він здасться смішним, а дітей і зовсім в захват приведе.
Що потрібно:
Вибираючи відповідні цукерки, зупиніться на гладких тягучих черв'ячків, без цукрового обсипання. Щоб вони не були важкими і легше ворушилися, розріжте кожну цукерку уздовж на дві половинки ножем або ножицями. Якщо ножиці не хочуть різати, помийте їх водою з милом.
Що з цим робити :
1. Зробіть в одній склянці розчин теплої води і 3 столових ложок соди.
2. Помістіть туди черв'ячків і потримайте їх там близько п'ятнадцяти хвилин.
3. Інший глибокий стакан заповніть оцтовою есенцією.
4. Тепер можна потихеньку кидати желешки в оцет, спостерігаючи, як вони починають рухатися вгору-вниз, що в деякому сенсі схоже на танець:
У чому тут наука :
Харчова сода, в якій чверть години просочуються черв'ячки - це гідрокарбонат натрію, а есенція - 80% розчин оцтової кислоти. Коли вони вступають в реакцію, утворюється вода, вуглекислий газ у вигляді дрібних бульбашок і натрієва сіль оцтової кислоти. Саме вуглекислим газом у вигляді бульбашок обростає черв'ячок, піднімається вгору, а потім опускається, коли вони лопаються. Дослід можна повторити, якщо промити черв'ячки звичайною водою. Але через кілька спроб ваші черв'ячки почнуть розчинятися, і тоді доведеться нарізати нову партію.
«Молоко»
В стародавні часи служителі церкви для посилення своєї влади над простими людьми використовували прості хімічні досліди, під час яких перетворювали одні речовини в інші, приписуючи собі надприродні сили, дані їм Богами.
Що потрібно:
Що з цим робити:
Зливаєте два розчини - утворюється білий осад, який нагадує звичайне молоко.
«Лимонад»
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Висипати речовини і перемішати у чистій сухій склянці. Можна розділити на кілька рівних частин, кожну з яких запакувати у пакетик, подібний аптечному .
2. Одну із виготовлених порцій висипати у стакан і налити води, утвориться шипучий з піною напій, освіжаючий, як лимонад.
У чому тут наука :
Виконавши дослід, учням доцільно поставити запитання :
1. Які явища ви спостерігали? (Хімічні)
2. Які ознаки цих явищ?(Зміна кольору, виділення газу, утворення осаду)
3. Чи всі напої, виготовлені нами можна вживати? Відповідь обґрунтуйте. (Ні, бо вони виготовлялися у лабораторних умовах з використанням хімічного посуду та реактивів. Однак, якщо у домашніх умовах, використовуючи посуд для приготування їжі спробувати приготувати «Лимонад», то його можна було б брати з собою у похід).
4. Що спільного у речовин, які ми використовували? Чим вони відрізняються? ( Всі речовини – складні. Одні неорганічні (вода, кухонна, сіль, харчова сода, ляпіс, кальцій хлорид, барій хлорид та натрій сульфат, нашатирний спирт, натрій (калій) гідроксид, інші – органічні (фенолфталеїн, лимонна кислота, винна кислота, цукрова пудра).
5. Назвіть речовини (що приймали участь у цих явищах) , які люди використовують для приготування їжі? ( вода, кухонна сіль, харчова сода, лимонна кислота, винна кислота, цукрова пудра).
Лимонний вулкан
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. Підготуйте лимон. Потрібно відрізати верх і вирізати трохи серединки. Якщо робите відкритий вулкан – розріжте лимон навпіл (це роблять учитель або батьки).
2. Вичавіть сік з другого лимона в чашку і відкладіть.
3. Помістіть перший лимон у лоток. За допомогою палички від морозива розімніть серединку лимона так, щоб з’явився сік. Сік має залишатися всередині.
4. Додайте кілька крапель фарби всередину лимона.
5. Додайте засіб для миття посуду всередину лимона (це не обов’язково, але так вулкан буде довше і більше пінитися).
6. Додайте ложку соди в лимон. Почнеться шипіння! Візьміть паличку для морозива і почніть перемішувати суміш всередині лимона. Буде ще бурхливіша реакція! Щоб підтримувати діяльність лимонного вулкана можна додавати більше соди, фарби, засобу для миття посуду і вичавленого соку.
У чому тут наука:
Лимон містить лимонну кислоту, яка під час змішування з харчовою содою (гідрокарбонатом натрію) реагує, утворюючи вуглекислий газ і цитрат натрію. Так з’являються рідина, що випаровується і бульбашки.
Домашній вулкан на столі
Цей дослід по праву вважається одним з найбільш захоплюючих і тому улюблених дітьми.
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Спочатку слід спорудити сам «вулкан», зробивши конус з цупкого паперу, скріпивши по краях скотчем і прорізавши зверху отвір.
2. Потім така конструкція одягається на будь-яку пляшку. Для подібності з вулканом її слід покрити коричневим пластиліном і поставити на великий лист, щоб «лава» не зіпсувала поверхню столу.
3. Насипати в пляшку соду.
4. Додати фарбу.
5. Капнути миючого засобу (1 краплю). Налити води і як слід перемішати.
6. Щоб почалося «виверження», потрібно попросити дитину додати трохи лимонної кислоти (або лимонного соку).
У чому тут наука :
Це найпростіший приклад хімічної реакції. Молекули лимонної кислоти і соди вступають в хімічну реакцію, і починається активне виділення вуглекислого газу. Тому суміш піниться і виштовхується назовні з пляшки. Якщо навколо вулкана виліпити будівлі, рослинність, поставити фігурки тварин і людей, то вийде справжнісінький домашній «катаклізм»!
Врятуйте яблука
Цей експеримент – чудова нагода навчити дітей критично мислити і вирішувати проблеми (не тільки наукові).
Що потрібно:
Підготовка:
1. Поставте запитання дітям : “Нам не подобається, коли яблуко темніє. Воно не виглядає таким смачним. Тож як можна вберегти яблуко від потемніння?”.
2. Проведіть дослідження. Але спершу з’ясуйте, що змушує яблуко змінювати колір. Цей процес називається окисненням. Як тільки яблуко надрізане чи вкушене, кисень поєднується з залізом і формує оксиди заліза. Ви можете зменшити зміну кольору яблука трьома різними способами:
- приготувати яблука;
- зменшити контакт з киснем;
- зменшити кислотність яблука.
3. Помістити яблуко в кислу рідину – це найкращий спосіб вберегти його від потемніння без приготування.
4. Сформулюйте разом з дітьми гіпотезу. Нехай припустять, який метод спрацює найкраще і яке яблуко буде найсмачнішим.
Що з цим робити:
1. Візьміть вісім достатньо великих посудин, щоб повністю покрити шматок яблука розчином. Зробіть підписи до кожної посудини, щоб не переплутати розчини.
2. Зробіть розчини в окремих склянках.
3. Розріжте яблуко на вісім шматків приблизно однакових розмірів. Краще брати одне яблуко.
4. Помістіть шматки яблука в посудини. Серединку можна використати як контрольний зразок.
5. Негайно залийте зразки розчинами.
6. Почекайте десять хвилин, перш ніж вийняти шматки яблука з розчинів.
7. Вилийте рідини і дослідіть, наскільки кожен шматок яблука потемнів. Запишіть.
8. Спробуйте шматки яблука і запишіть враження.
9. Запитайте дітей: Який шматок яблука був найкращим на смак? Який розчин залишив яблуко найсвітлішим?
У чому тут наука :
В яблуці міститься досить багато самих різних мікроелементів, в тому числі і залізо. М'якоть яблука, яка містить залізо, під впливом повітря поступово окислюється. Це окислення прискорюють ферменти, які містяться в яблучному соку. При відкушуванні або розрізанні виділяється багато соку, і вивільнені ферменти «приступають до справи». Саме ці сполуки надають м'якоті яблука коричневий відтінок. Швидкість потемніння залежить від особливості сорту яблука, тобто від вмісту кислот і мікроелементів. З лимонним соком яблуко найсвітліше .І це тому,що залізо з'єдналося з соком лимона і утворилася плівка, яка захищає яблуко від повітря і не дає йому темніти. Підведіть дітей до висновку, що в лимонному соку міститься дуже багато аскорбінової кислоти - найпотужнішого природного антиоксиданту, який «зв'язує» кисень, не даючи йому «приступити до справи».
Штучний сніг
Взимку дістати сніг для багатьох з нас не проблема. Просто пішов на вулицю і набрав цього самого снігу, скільки Вам потрібно. Але, можливо, справжній сніг Вам просто не підходить, а потрібен він Вам для якогось дитячого свята або ж для веселих зимових виробів. Саме такі вироби завжди актуальні перед Новим Роком, як зараз. Якщо Вам саме такий штучний сніг і потрібен, то Ви цілком можете отримати його вдома. Сніг, зроблений за цим рецептом, буде не тільки виглядати, але ще і пахнути по-зимовому — аромат більшості пін для гоління називається «морозна свіжість».
Що потрібно:
Що з цим робити:
1. На один флакон засобу візьміть півтори упаковки соди. Її краще пересипати в графин з вузьким носиком або іншу зручну ємність.
2. Далі доведеться проявити кмітливість: поступово видавлюйте потроху піни, додайте соду і ретельно перемішайте.
3. Коли інгредієнти закінчаться, приберіть суміш в холодильник на 5-7 хвилин.
4. Після цього можете додати блискітки, щоб сніг виглядав святково.
10. ДОСЛІДИ З ДРІЖДЖАМИ
Зубна паста для слона
Що потрібно:
Що з цим робити :
1.Ставлять пляшку (або іншу ємність з шийкою невеликого діаметра) на піднос, розміщуючи її точно по центру.
2.Наливають в склянку (можна взяти керамічну чашку) теплу воду (2 столові ложки), всипають при обережному перемішуванні дріжджі (столову ложку). Відставляють до початку процесу бродіння.
3.У пляшку вливають перекис (половину склянки), додають рідке мило (приблизно 2 столові ложки).
4.Барвник всипають поступово, струшуючи вміст пляшки. Це дозволить довести кінцевий розчин до необхідної колірної насиченості.
5.На підсумковому етапі перемішується дріжджову суміш і виливається в пляшку. Миттєво з горлечка почне випливати густа піна, заповнюючи простір на підносі навколо пляшки.
У чому тут наука :
При аналізі разом з учнями отриманого результату можна акцентувати їх увагу на факт отримання цікавої форми піни ,яка витікає з пляшки , завдяки хімічній реакції з виділенням тепла. В її ході відбувається розпад пероксиду (Н 2О 2) з утворенням води (Н 2О) і кисню (О 2). Пусковим механізмом служать дріжджі, які виступають в ролі каталізатора. Добавка мильною субстанції дозволяє отримати пишну піну.
Увага ! Перед тим як зробити незвичайну зубну пасту для слона доцільно переконатися, що у дитини немає алергії на використовувані компоненти. Можна провести тестове випробування, помазавши трохи на шкіру і оцінивши хвилин через 15 відсутність почервоніння.
Вулкан з кольорової піни
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Налийте в склянку менше половини теплої води
2. Розчиніть у ній 1 чайну ложку дріжджів.
3. Додайте 1 столову ложку ріжкого мила,барвник і розмішайте.
4. До утвореної суміші додайте стільки ж перекису водню.
У чому тут наука :
Дріжджі містять сполуки,які при взаємодії із перекисом водню активно утворюють кисень.Завдяки цьому утворюється велика кількість піни.
11. ДОСЛІДИ З ВОГНЕМ
Дослід із свічкою
Цікавий експеримент, який показує загоряння свічки на відстані.
Що потрібно:
Що з цим робити :
1.Запаліть свічку.
2.Через кілька секунд тушкуйте її.
3.Тепер піднесіть палаюче полум'я до диму, що виходить від свічки. Свічка знову почне горіти.
У чому тут наука :
Дим, що піднімається вгору від згаслої свічки, містить парафін, який швидко загоряється. Гарячі пари парафіну доходять до гніту, і свічка знову починає горіти.
Неспалима нитка
Що потрібно:
Що з цим робити :
1.Висушену нитку, просочену сіллю, запаліть. Вона згорається, але не руйнується.
2.Для більшого ефекту до обробленої сіллю нитки можна прив'язати, наприклад, перо, і воно висітиме на ній.
У чому тут наука :
Нитка згорає, але кристали солі не згорають і зберігають форму нитки, тобто залишається соляний корсет.
12. КОЛЬОРОВІ ПЕРЕТВОРЕННЯ
Хімічний світлофор
Дуже простий і красивий дослід, який отримав таку назву аж ніяк не дарма, адже рідина,яка бере участь в експерименті буде міняти свій колір як раз на кольори світлофора - червоний, жовтий і зелений.
Що потрібно:
Нехай назви деяких інгредієнтів вас не лякають - глюкозу в таблетках можна запросто купити в аптеці, індигокармін продається в магазинах як харчовий барвник, а каустичну соду знайдете в господарському магазині. Ємкості краще взяти високі, з широкою основою і більш вузьким горлом, наприклад, колби, щоб їх було зручніше збовтувати.
Що з цим робити :
1. Для початку в одній скляній посудині розчиніть 4 таблетки глюкози в невеликій кількості гарячої води. 4 таблетки це 2 грами.
2. Долийте до розчину глюкози розчин близько 10 мг каустичної соди. Отримаєте лужний розчин глюкози. Відставте його поки що в сторону.
3. У другій посудині розчиніть трохи індигокарміну. Виходить синій розчин.
4. Тепер обережно влийте в синій розчин лужний розчин глюкози. Рідина змінить колір на зелений. Це синій індігокармін окислюється киснем повітря, тому що рідина насичується цим газом при переливанні.
5. Поступово зелений розчин буде ставати червоним, а потім жовтим. Дійсно, як світлофор! Якщо жовтий розчин різко струснути, то він знову стане зеленим, тому що рідина наситить кисень. І так далі, до тих пір поки не набридне.
У чому тут наука :
Змішавши глюкозу з каустичною содою, тобто гідроксидом натрію, отримуємо лужний розчин глюкози. Потім, змішавши його з розчином індигокармину, рідина окислюється киснем, яким вона наситилася під час переливання з колби - це і є причина появи зеленого кольору. Далі в якості відновника починає працювати глюкоза, поступово змінюючи колір на жовтий. Але струснувши колбу, ми знову насичуємо рідину киснем, дозволяючи хімічній реакції пройти це коло заново.
Увага! Для цього досліду обов'язково повинні використовуватись рукавички. По-перше, можна забруднити руки індигокарміном, а по-друге, каустична сода (гідроксид натрію) дуже сильний луг здатний нанести хімічний опік.
Універсальний індикатор кислотності з капусти
Діти обожнюють цікаві хімічні досліди з різнокольоровими рідинами, це не секрет. Виглядають такі хімічні експерименти дуже видовищно і цікаво. Тому ми радимо вам провести в домашніх умовах ще один «кольоровий» дослід - демонстрацію дивовижних властивостей червонокачанної капусти.
Що потрібно:
Що з цим робити :
1. Додайте в блендер воду і кілька листів синьокачанної капусти, а потім гарненько перемішайте. Виходить гарний сік фіолетового кольору (якщо він занадто насичений, можна його ще розбавити водою).
2. Налийте сік у склянки.
3. В першу додайте сік лимона, в другу-розчин харчової соди, в третю-оцет,в четверту-розчин цукру, в п’яту-напій «Спрайт»,в шосту-дезинфікуючий засіб, в сьому-відбілювач, а останню склянку залиште з водою.
У чому тут наука :
У капусті , як і в багатьох інших овочах і фруктах, містяться антоціани - природні барвники-індикатори, які змінюють свій колір залежно від рівня pH - тобто ступеня кислотності середовища. Ця властивість капусти нам і стане в нагоді, щоб отримати різнокольорові розчини. Справа в тому, що на всі об'єкти, які ми бачимо, падає світло - а воно містить в собі всі кольори веселки. При цьому кожен колір в промені спектру має свою довжину хвилі, а молекули різної форми, в свою чергу, відображають і поглинають ці хвилі. І в залежності від того, яку речовину ми додаємо до індикатора, він і починає відбивати тільки промені певного кольору.
Можна зробити свій власний рН-папір, використовуючи червоний індикатор капусти. Потрібно взяти фільтрувальний папір (або фільтр кави) і замочити його в концентрованому червоному розчині соку капусти. Через кілька годин дати йому висохнути (повісити на прищіпки ). Розрізати фільтр на смужки і використовувати їх для перевірки рН різних розчинів. Для того, щоб випробувати зразок потрібно помістити краплю рідини на тест - смужку.
У якості природних індикаторів можна використовувати також: квіти пеларгонії, пелюстки троянди, мальви, фіалки, піону, ірису, червоних тюльпанів, а також плоди вишні, чорниці, брусниці, черемхи, винограду , бузини, калини і звичайно ж коренеплоди столового буряка.
Рослини не обов’язково мають бути у свіжому вигляді. Квіти та листя можна засушити, зібрати гербарні зразки. Соковиті плоди – заморозити і виготовляти екстракти рослин у будь який зручний час.
рН 2 4 6 8 10 12
колір червоний фіолетовий тем. фіолет. синій синьо-зелений зелено-жовтий
Увага ! Деякі речовини з цього списку досить небезпечні, тому будьте обережні. Виконуючи прості хімічні досліди в домашніх умовах, надіньте рукавички, по можливості захисні окуляри. І не підпускайте дітей занадто близько - вони можуть перекинути реагенти або підсумковий вміст кольорових колб, навіть захотіти їх спробувати, чого ніяк не можна допустити! Ну і звичайно ж , дорослим потрібно пильно слідкувати за тим, щоб діти не мали алергічних реакцій на рослини, які будуть використовуватись в досліді !
Список використаних джерел :
https://nus.org.ua/articles/prosto-i-tsikavo-5-eksperymentiv-yaki-mozhna-zrobyty-u-shkoli/
https://starylev.com.ua/club/article/9-cikavyh-eksperymentiv-v-domashnih-umovah
https://uainkrakow.pl/domashni-doslidy-kilka-eksperymentiv-dlia-tsikavoho-dozvillia-z-ditmy/
Science for Kids: DIY Crystal Landscapes, babbledabbledo.com
Science for Kids: DIY Crystal Landscapes, babbledabbledo.com
The Best Smelling Science Activity: How To Make A Lemon Volcano, babbledabbledo.com
STEAM Project Idea: Bleeding Blossoms, babbledabbledo.com
MAGICAL PLASTIC BAG EXPERIMENT, tinkerlab.com
Why Do Apples Turn Brown? + Love to Learn Linky #7, leftbraincraftbrain.com
https://klasnaocinka.com.ua/uk/article/tsikavi-doslidi-z-khimiyi.html
1