цікаві фізкультхвилинки

Про матеріал
В цій розробці зібрані різноманітні фізкультхвилинки для молодших школярів. Фізична активність є необхідною умовою збереження здоров'я дітей. . Цей матеріал для вчителів молодших класів, вихователів груп продовженого дня.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Використання фізкультхвилинок

у групі продовженого дня

 

 

 

 

Підготувала Бульба І.І. вихователь ГПД

 

 

 

 

 

 

 

 

2022р

         Більшу частину доби дитина  перебуває у  статичному положенні, тобто сидить:  у школі  під  час уроків;  удома,  коли виконує  домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При  цьому дитина  несе  велике фізичне  навантаження.  Статичне навантаження  вступає у  протиріччя  з фізичним  розвитком  дитини. Як наслідок  – розвиток перевтоми  у дитини  знижується працездатність, проявляються негативні  емоції,  погіршується самопочуття.  Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці.  Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли  виконувати нескладні фізичні вправи.  Такі перерви під час самопідготовки називаються фізкультхвилинки).Вони сприяють поліпшенню функціонування мозку,  відновлюють  тонус м’язів,  які  підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.

    Насамперед, кожен педагог, який працює з дітьми зобов'язаний пам'ятати, що головне призначення фізкультхвилинок - активний відпочинок.

    Фізкультхвилинка це - короткочасний (протягом 1 - 2 хвилин) захід, який сприяє зміцненню організму дитини, підвищує його працездатність. Проводиться фізкультхвилинка, з метою активно змінити діяльність дітей і цим послабити стомлення, а потім знову переключити їх на продовження заняття. Таким чином, застосування фізкультхвилинок упродовж заняття сприяють:

- поліпшенню роботи мозку,

- відновлюють тонус м’язів, які статично підтримують правильну поставу упродовж уроку,

- знімають напругу з органів зору і слуху,

- покращують роботу дрібної моторики.

      Фізкультхвилинка має включати 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі у виконанні. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість до 2-3 хвилин.

      Вправи мають добиратися таким чином, щоб навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.

      Кожні 2-3 тижні комплекс вправ варто змінювати, виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи. Різноманітність фізкультхвилинкам надають віршовані тексти –педагог промовляє текст, а діти виконують вправи.

       Оздоровчі фізкультхвилинки під час навчального дня повинні комбінувати в собі фізичні вправи для постави, вправи для очей, рук, шиї, ніг; Вправи для розвитку дихання, комплекс вправ гімнастики для очей для профілактики короткозорості, фізкультхвилинки з віршованими текстами. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втому, відновити рівновагу дітей.

Під час проведення фізкультхвилинки необхідно дотримуватись загальних правил:

- застосування дозованих фізичних навантажень;

- поступове збільшення навантаження: з урахуванням інтенсивності, кількості повторень;

- інтервалів відпочинку, характеру вправ;

- використання вправ, що охоплюють всі групи м’язів;

- обов’язкове включення дихальних вправ

    Як корекційно-оздоровчий засіб ефективним є використання гри-паузи для дітей з порушеннями емоційно-вольової сфери. Недаремно визначний педагог сучасності В.Сухомлинський писав: "У грі немає серйозніших, ніж малі діти. Граючись, вони не лише сміються, а й глибоко переживають, іноді страждають". Це розширює уяву дитини й спонукає її до активної розумової і творчої діяльності.

    Як приклад гри-паузи можна запропонувати дітям імітувати звуки пташок (зозулі, півника, курочки, голуба тощо), рухи тварин. У запропонованих фізкультхвилинках діти стежать за рухами рук, імітують різні види рухів, вчаться орієнтуватись в просторі, що спонукає розвиток зорових функцій. Необхідною умовою є повна розкутість у рухах, вільне переміщення в кімнаті

    Дітям подобаються фізкультхвилинки, що супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи

 

Віршовані фізкультхвилинки:

 

Трава низенька-низенька. (Присідають.)

Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору.)

Вітер дерева колише-гойдає, (Обертаються.)

То направо, то наліво нахиляє.(Нахиляються праворуч, ліворуч.)

То вгору, то назад. (Потягуються вгору, назад.)

То вниз нагинає. (Нахиляються вперед.)

Птахи летять-відлітають.(Махають руками-«крильми».)

А учні тихенько за парти сідають.(Сідають за парти.)

 

Ми писали, ми трудились,

Наші руки вже стомились,

А щоб гарно написати,

Треба пальці розім'яти.

Руки кілька раз тряхнемо

І писати знов почнемо.

Відпочивши дружно враз

Приступив до праці клас.

 

Слухати ми перестали-

I тепер вci дружно встали.

Будемо відпочивати,

Нумо вправу починати.

Руки вгору, руки вниз,

I легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись,

На хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз — присіли, другий — встали.

 

Раз, два - всі присіли, (присісти)

Потім вгору підлетіли  (підстрибнути)

Три, чотири - нахилились,(нахиляння тулуба вперед)

Із струмочка гарно умились.      (імітація умивання)

П'ять, шість - всі веселі

Крутимось на каруселі. (покрутитися)

Сім, вісім - в поїзд сіли,

Ніжками затупотіли(затупотіти)

Дев'ять, десять – відпочили

І за парти дружно сіли.

 

Встало вранці ясне сонце, (потягування)

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися,

За промінчики взялися.

Будем дружно присідати,(присідання)

Сонечко розвеселяти.

Встали-сіли, встали-сіли.

Бачите, як звеселили.

Стало сонце танцювати, (танцювальні рухи)

Нас до танцю закликати:

Нумо разом, нумо всі

Потанцюєм по росі.

 

Сірий котик міцно спав, (імітація дії)

Навіть пісню не співав.

Та, нарешті, пробудився (вправи для шиї)

І довкола обдивився.

Став смачненько потягатись (потягування)

І чистенько умиватись.(масаж дрібних м'язів обличчя)

 

      Фізкультхвилинки – ігри. Руханки.

    Ці вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма.

    Вправи необхідно виконувати щодня, виділивши 20-25 хвилин на день для них. Вони стануть в пригоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.

“Ліхтарики”

Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю.

Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаку, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі).

“Вушка”

Ціль: Енергетизація мозку.

Розправляти і розтягувати зовнішній край кожного вуха однойменною рукою в напрямку вгору-назовні від верхньої частини до мочки вуха (п’ять разів). Промасажувати вушну раковину.

“Кільце”

Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.

“Вухо – ніс”

Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».

“Горизонтальна вісімка”

Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.

Намалюйте в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками одночасно.

 

Імітативні руханки:

 «Миємо руки»

Узяли духмяне мило,(ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.)

Добре руки з ним помили.

Полетіли від води

Бризки з рук туди-сюди.

(Пальці стиснути в кулачок,потім з силою випрямити їх,наче струшуючи водичку.)

Рушничок я свій беру.

(Енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.)

Швидко ручки обітру.

«Квасимо капусту»

Руками імітувати відповідні рухи.

- Ми капусту шаткували! Двічі — прямими, напруженими долонями імітувати рухи сокири: вверх-униз.

- Солі в неї ми поклали! Двічі — пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту».

- Ми капусту м’яли, дерли! Двічі — енергійно стискати пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.

- Смачну моркву туди терли! Двічі — пальці однієї руки стиснуті в кулак і здійснюють ритмічні рухи вверх-униз по долоні другої руки. Після цього змінити руки.

«Місимо тісто»

Руками імітувати вимішування тіста. Тісто узяли у мами(дуже енергійно стискаємо руки в кулачки та розтискуємо їх — одночасно і по черзі),                     

Його жужмили і м’яли, Пирогів напечемо

(руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги)

Із сметаною з’їмо.

 

Гімнастика для очей

  1. « Шторки»

Швидко і легко моргайте 2 хвилини. Сприяє покращенню кровообігу.

2. Дивимося у вікно

Робимо точку з пластиліну і ліпимо на скло. Вибираємо за вікном далекий об’єкт, кілька секунд дивимося вдалину, потім переводимо погляд на точку. Пізніше можна ускладнити навантаження – фокусуватися на чотирьох різно віддалених об’єктах.

3.  «Великі очі»

Сидимо прямо. Міцно заплющує очі на 5 секунд, потім широко відкриваємо їх. Повторюємо 8-10 разів. Зміцнює м’язи повік, покращує кровообіг, сприяє розслабленню м’язів очей.

4. Масаж

Трьома пальцями кожної руки легко натисніть на верхні повіки, через 1-2 секунди зніміть пальці з повік. Повторіть 3 рази. Покращує циркуляцію внутрішньоочної рідини.

5. Малюємо картинку

Перша допомога для очей – закрийте їх на кілька хвилин і уявіть щось приємне. А якщо потерти долоні рук і прикрити очі теплими долонями, схрестивши пальці на середині чола, то ефект буде ще кращим.

Фізкультхвилинки різних видів:

Комплекс вправ 1 (сидячи за партою)

Вихідне положення – руки на парті, витягнуті вперед;

    1-2 – підняти руки вгору, потягнутися; 

    3-4 – вернутися у вихідне положення, 2-3 рази.

2. Вихідне положення – руки за головою, лікті вперед;

    1-2-3 – лікті розвести в сторони, прогнутися.

3. Вихідне положення – руки за голову;

    1 – руки вгору, потягнутися;

    2 – у вихідне положення;

    3-4 – те ж саме, 2-3 рази.

4. Вихідне положення – руки на пояс; 

    1 – нахил вправо; 

    2 – нахил вперед; 

    3 – нахил вліво;

    4 – вихідне положення те ж саме. Те ж саме у другий бік.2-3 рази.

5. Вихідне положення – руки до плечей, лікті притиснути до тулуба; 

    1-2-3-4 – обертання рук вперед; 5-6-7-8 – те ж саме назад, 2-3 рази.

Комплекс вправ 2 (для розвитку дихання)

Вихідне положення – стати рівно, руки вниз;

    1-2 – руки в сторони – вдихнути;

    3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.

2. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.

    1-2 – руки в сторони – вдихнути;

    3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.

3.  Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом.  Повторити 4-5 разів.

 

Комплекс вправ 3 (гімнастика для очей)

    1. Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5.  Повторити 4 -5 разів.

    2. Міцно замружити очі.  Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь.  Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.

    3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий.  Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6.Повторити 1 – 2 рази.

 

Фізкультхвилинки на використання таблиці множення

2 • 2 = 4 – Кіт живе в квартирі,

(Присісти, імітуючи кота.)

2 • 3 = 6 – Мишок він не їсть,

(Заперечувати почерговим помахом вказівних пальчиків обох рук.)

2 • 4 = 8 – Розлінився зовсім.

(Підняти руки вгору, потягнутися, стаючи навшпиньки.)

2 • 5 = 10 – Мама і дівчинка Леся

(Руки високо над головою.)

2 • 6=12 – З котиком сваряться:

(Руки нарівні грудей, зігнуті в ліктях і витягнуті вперед.)

2 • 7=14 –  "Якщо будеш лінуватися,

(Помах вказівним пальчиком правої руки, поклавши її на лікоть на долоню

лівої і навпаки.)

2 • 8=16 – Можеш від нас геть податися".

(Потягнутися, стаючи навшпиньки.)

2 • 9=18 – Котик ліниво нявчить

(Помах в різні боки обома руками від середини грудей.)

2 • 10 = 20  – І за мишками біжить.

(Потягнутися, склавши пальчики в "замок" і виконуючи коловий рух.)

Мишки швиденько у нірки втікають,

(Біг на місці.)

А учні тихенько за парти сідають.

(Сісти за парти.)

 

З • 2 = 6 – До нас прийшов гість.

(Ходьба на місці. Підносити почергово праву і ліву руку до рота.0

З • 3 = 9 – Він буде з нами вечеряти.

(Почергово правою і лівою рукою імітувати описані рухи, відповідно нахиляючи тулуб в той чи інший бік.)

З • 4=12 – Коло гостя метушаться:

(Руки високо над головою.)

3 • 5=15 – Тато, мама, бабця

(Руки витягнуті вперед нарівні голови.)

3 • 6=18 – І маленька наша Настя.

(Руки в боки, нахил тулуба вперед.)

3 • 7 = 21– Ось уже кілька годин

(Присісти.)

З • 8 = 24 – Господарює у квартирі

(Розвести почергово праву і ліву руку від грудей.)

З • 9 = 27 – Та показує усім,

(Згинання і розгинання рук у ліктях на рівні грудей.)

3 • 10 = 30 – Чого вона вчиться.

(Розведення рук від грудей у різні сторони.)

Настуся гостя забавляє,

(Руки в боки, стрибки на правій, лівій і двох ногах разом чи танцювальні вправи.)

А ми за парти сідаєм.

(Сісти за парти.)

 

4 • 2 = 8 – Білченята в лісі

(Руки підняти високо над головою.)

4 • 3 = 12 – Підстрибують, веселяться.

(Стрибки на правій, лівій і обох ногах разом.

Підстрибувати, показуючи руками, як рвуть горішки.)

4 • 4=16 – Знайшли горішків шістнадцять.

(Ходьба на місці.)

4 • 5 = 20 – Тут батьки їх метушаться,

(Почергово правою і лівою рукою імітувати поділ на частини.)

4 • 6 = 24 – Щоб правильно поділили.

(Руки високо підняти над головою. Нахили голови вправо, вліво, вперед.)

4 • 7 = 28 – В дуплі на горісі

(Заперечувальний жест обома руками.)

4 • 8 = 32 – Йде розмова ділова:

(Руки витягнути вперед, долоньками доверху.)

4 • 9 = 36 – "Ледачий нехай не їсть", -

(Присісти.)

4 • 10 = 40 – Винесли ось такий вирок Малі білченята, їхні мама й тато.

(Встати.)

Білченята весело стрибають,

(Стати на пальчики, руки над головою.)

А учні тихенько за парти сідають.

(Сісти за парти.)

 

5 • 2 = 10 – Черешеньки висять.

(Руки підняти високо вгору.)

5-3 = 15 – Там діти юрмляться.

(Підстрибувати, ніби хочуть дотягтися до черешень.)

5 • 4 = 20 – У саду пташки гніздяться.

(Руки скласти у пригорщі, ніби гніздечко, і підняти вгору.)

5 • 5 = 25 – Діти вдячні їм за сад.

(Руки прикласти до грудей і нахилитися вперед - вклонитися.)

5 • 6 = 30 – Їх невтомні крильця

(Махи руками.)

5 • 7 = 35 – Годували пташенят.

(Витягнути голову вперед і нахилити її вправо, вліво, вперед.)

5 • 8 = 40 – Ось вже літо скоро.

(Витягнути руки вгору і махи вправо, вліво.)

5 • 9 = 45 – Діти залюбки з'їдять

(Почергово підносити до рота праву і ліву руку.)

5 • 10 = 50 – Фрукти, що дарує сад.

(Почергово правою і лівою рукою імітувати зривання фруктів.)

Весело пташки в садочку літають,        

А діти тихенько за парти сідають.

(Сісти за парту.)

 

6 • 2 = 12 – Діти в школі вчаться.

(Стати рівненько біля парт, руки витягнути вздовж тулуба.)

6 • 3 = 18 – На перерві веселяться.

(Виконати танцювальні рухи.)

6 • 4 = 24 – Хочуть набратися сили

(Руки витягнути вгору і пальчики затиснути в кулаки, поперемінно згинати у ліктях і випрямляти, ніби піднімають гантелі.)

6 • 5 = 30 – Й на урок не запізнитись.

(Руки на поясі, біг на місці.)

6 • 6 = 36 –Учень у школі не гість.

(Поперемінні заперечувальні помахи вказівними пальчиками правої і лівої руки.)

6 • 7 = 42 – Кожен працює сповна.

(Вирівнятися, покласти рівно руку одну на другу перед грудьми.)

6 • 8 = 48 – Вчаться навіть звірі в лісі.

(Приставити кисті до голови і витягнути пальчики вгору, помахати ними.)

6 • 9 = 54 – Учні все зрозуміли

(Змах руками в сторони від середини грудей.)

6• 10 = 60 – Й математику вчать.

(Стати струнко.)

Усі тихенько сідають І працювати починають.

(Сісти за парту.)

 

7 • 2 = 14 – Зайчики бояться,

(Прикласти тремтячі руки до грудей, підняти плечі вгору.)

7 • 3 = 21 – Бо уже кілька годин тому

(Показати правою рукою "годинник " на зап 'ясті лівої руки.)

7 • 4 = 28 – У густому лісі

(Руки витягнути вгору і розвести від середини в різні сторони.)

7 • 5 = 35 – Хтось зумів їх налякати.

(Прикласти тремтячі руки до грудей, підняти плечі вгору.)

7 • 6 = 42 – Йде обертом голова.

(Колові рухи головою вліво і вправо.)

7 • 7 = 49 – Вовки виють в нетрях.

(Руки на поясі, голова витягнута вперед вгору.)

7 • 8 = 56 – Вовчик зайчика не з'їсть.

(Руки зігнути над головою, присісти, встати і заперечливо помахати

вказівним пальчиком правої руки.)

7 • 9 = 63 – Зайчик може утекти,

(Руки в боки, біг на місці.)

7 • 10 = 70 – Як не буде пустувати.

(Стати струнко біля парти.)

Усі зайчата втікають,

А учні тихенько за парти сідають.

(Сісти за парту.)

 

8 • 2=16 – Бджілоньки рояться.

(Крутитися, махаючи руками.)

8 • 3 = 24 – Липу наче обліпили.

(Обхопити почергово якнайдалі лівою рукою праве плече і правою рукою ліве.)

8 • 4 = 32 – Йде робота гуртова.

(Покрутитися, махаючи руками.)

8 • 5 =40 – Заберуть нектар скоро

(Кілька разів присісти і встати.)

8 • 6 = 48 –1 не втомилися зовсім.

(Покрутитися, махаючи руками.)

8 • 7 = 56- Хто із нас медку поїсть,

(Обертаючись, показати рукою на своїх друзів.)

8 • 8 = 64 – Набиратиметься сили.

(Простягнути руки вперед, стиснувши пальчики в кулачки.)

8 • 9 = 72 – 3 медом здоров'я до нас прибува.

(Пальці затиснути в кулачки, руки згинати в ліктях і випрямляти вгору,імітуючи піднімання штанги.)

8 • 10 = 80 – Ну а здоровий дає всьому лад.

(Розвести руки в боки від середини грудей.)

Бджілки у вулики дружно злітають, Учні тихенько за парти сідають.

(Сісти за парту.)

 

9 • 2=18 – Учні добре вчаться

(Стати струнко, покласти перед грудьми рівно праву руку на ліву.)

9 • 3 = 27 – І табличку знають всі.

(Розвести руки в боки від середини грудей долонями догори.)

9 • 4 = 36 – А це Незнайкам на злість.

(Стиснути кулачки, потрясти руками.)

9 • 5 = 45 – Вже й вони табличку вчать.

(Руки перед собою на відстані читання книжки.)

9 • 6 = 54 – Всі завдання поробили.

(Розвести руки в боки через верх від середини грудей.)

9 • 7 = 63 – Як Знайко, роби й ти.

(Повертаючись, показати рукою на своїх друзів.)

9 • 8 = 72 – І не болітиме голова,

(Обхопивши голову руками, нахиляти вліво і вправо.)

9 • 9 = 81 – І не сидітимеш кілька годин,

(Показати правою рукою "годинник " на зап’ясті лівої руки.)

9 • 10 = 90 – А все вийде легко й просто.

(Витягнути вперед долонями догори поперемінно праву і ліву руку від середини грудей.)

Всю табличку знаємо,

Роботу починаємо.

(Сісти за парту.)

 

Важливо пам’ятати пораду  К. Ушинського «Дайте дитині трохи порухатися, і вона знову подарує вам десять хвилин уваги, а десять хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам в результаті більше, ніж цілий  тиждень напівсонних занять».  

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Брич Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2022
Переглядів
5103
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку