Використання фізкультхвилинок
у групі продовженого дня
Підготувала Бульба І.І. вихователь ГПД
2022р
Більшу частину доби дитина перебуває у статичному положенні, тобто сидить: у школі під час уроків; удома, коли виконує домашні завдання, читає, переглядає телепередачі або грається у комп’ютерні ігри. При цьому дитина несе велике фізичне навантаження. Статичне навантаження вступає у протиріччя з фізичним розвитком дитини. Як наслідок – розвиток перевтоми у дитини знижується працездатність, проявляються негативні емоції, погіршується самопочуття. Дитина скаржиться на головний біль. Дехто з дітей починає порушувати правила поведінки на уроці. Тому при виявленні в дітей перших ознак перевтоми необхідно робити перерви, під час яких діти б могли виконувати нескладні фізичні вправи. Такі перерви під час самопідготовки називаються фізкультхвилинки).Вони сприяють поліпшенню функціонування мозку, відновлюють тонус м’язів, які підтримують правильну поставу, знімають напругу з органів зору і слуху, з утомлених від письма пальців.
Насамперед, кожен педагог, який працює з дітьми зобов'язаний пам'ятати, що головне призначення фізкультхвилинок - активний відпочинок.
Фізкультхвилинка це - короткочасний (протягом 1 - 2 хвилин) захід, який сприяє зміцненню організму дитини, підвищує його працездатність. Проводиться фізкультхвилинка, з метою активно змінити діяльність дітей і цим послабити стомлення, а потім знову переключити їх на продовження заняття. Таким чином, застосування фізкультхвилинок упродовж заняття сприяють:
- поліпшенню роботи мозку,
- відновлюють тонус м’язів, які статично підтримують правильну поставу упродовж уроку,
- знімають напругу з органів зору і слуху,
- покращують роботу дрібної моторики.
Фізкультхвилинка має включати 3-4 вправи, добре знайомі дітям і легкі у виконанні. Кожна вправа виконується 3-4 рази в середньому темпі. Тривалість до 2-3 хвилин.
Вправи мають добиратися таким чином, щоб навантажувалися і розслаблялися різні групи м’язів дітей: плечового пояса, спини, тазостегнових суглобів. Необхідно включати в комплекс вправи для відпочинку очей, дихальні вправи, вправи на координацію рухів.
Кожні 2-3 тижні комплекс вправ варто змінювати, виконувати їх під музику, включати танцювальні рухи. Різноманітність фізкультхвилинкам надають віршовані тексти –педагог промовляє текст, а діти виконують вправи.
Оздоровчі фізкультхвилинки під час навчального дня повинні комбінувати в собі фізичні вправи для постави, вправи для очей, рук, шиї, ніг; Вправи для розвитку дихання, комплекс вправ гімнастики для очей для профілактики короткозорості, фізкультхвилинки з віршованими текстами. Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втому, відновити рівновагу дітей.
Під час проведення фізкультхвилинки необхідно дотримуватись загальних правил:
- застосування дозованих фізичних навантажень;
- поступове збільшення навантаження: з урахуванням інтенсивності, кількості повторень;
- інтервалів відпочинку, характеру вправ;
- використання вправ, що охоплюють всі групи м’язів;
- обов’язкове включення дихальних вправ
Як корекційно-оздоровчий засіб ефективним є використання гри-паузи для дітей з порушеннями емоційно-вольової сфери. Недаремно визначний педагог сучасності В.Сухомлинський писав: "У грі немає серйозніших, ніж малі діти. Граючись, вони не лише сміються, а й глибоко переживають, іноді страждають". Це розширює уяву дитини й спонукає її до активної розумової і творчої діяльності.
Як приклад гри-паузи можна запропонувати дітям імітувати звуки пташок (зозулі, півника, курочки, голуба тощо), рухи тварин. У запропонованих фізкультхвилинках діти стежать за рухами рук, імітують різні види рухів, вчаться орієнтуватись в просторі, що спонукає розвиток зорових функцій. Необхідною умовою є повна розкутість у рухах, вільне переміщення в кімнаті
Дітям подобаються фізкультхвилинки, що супроводжуються віршованими текстами. Щоб у дітей не збивався ритм дихання, їхні рухи були точними і сильними, при проведенні таких фізкультхвилинок учитель промовляє текст, а діти виконують вправи
Віршовані фізкультхвилинки:
Трава низенька-низенька. (Присідають.)
Дерева високі-високі. (Піднімають руки вгору.)
Вітер дерева колише-гойдає, (Обертаються.)
То направо, то наліво нахиляє.(Нахиляються праворуч, ліворуч.)
То вгору, то назад. (Потягуються вгору, назад.)
То вниз нагинає. (Нахиляються вперед.)
Птахи летять-відлітають.(Махають руками-«крильми».)
А учні тихенько за парти сідають.(Сідають за парти.)
Ми писали, ми трудились,
Наші руки вже стомились,
А щоб гарно написати,
Треба пальці розім'яти.
Руки кілька раз тряхнемо
І писати знов почнемо.
Відпочивши дружно враз
Приступив до праці клас.
Слухати ми перестали-
I тепер вci дружно встали.
Будемо відпочивати,
Нумо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились,(нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно умились. (імітація умивання)
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі. (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли(затупотіти)
Дев'ять, десять – відпочили
І за парти дружно сіли.
Встало вранці ясне сонце, (потягування)
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати,(присідання)
Сонечко розвеселяти.
Встали-сіли, встали-сіли.
Бачите, як звеселили.
Стало сонце танцювати, (танцювальні рухи)
Нас до танцю закликати:
Нумо разом, нумо всі
Потанцюєм по росі.
Сірий котик міцно спав, (імітація дії)
Навіть пісню не співав.
Та, нарешті, пробудився (вправи для шиї)
І довкола обдивився.
Став смачненько потягатись (потягування)
І чистенько умиватись.(масаж дрібних м'язів обличчя)
Фізкультхвилинки – ігри. Руханки.
Ці вправи розвивають міжпівкульні зв’язки, синхронізують роботу півкуль, покращують розумову діяльність, сприяють поліпшенню пам’яті та уваги, полегшують процес читання і письма.
Вправи необхідно виконувати щодня, виділивши 20-25 хвилин на день для них. Вони стануть в пригоді для маленьких перерв в ході заняття, або для налаштування на роботу перед заняттям, або просто як гра у вільну хвилинку.
“Ліхтарики”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії (мозолистого тіла), довільності і самоконтролю.
Покласти кисті на стіл. Одна – стиснута в кулак, інша лежить на столі долонею. Одночасно змінювати положення рук (якщо права в кулаку, а ліва – долоня, то змінити на: права – долоня, ліва – кулак і так далі).
“Вушка”
Ціль: Енергетизація мозку.
Розправляти і розтягувати зовнішній край кожного вуха однойменною рукою в напрямку вгору-назовні від верхньої частини до мочки вуха (п’ять разів). Промасажувати вушну раковину.
“Кільце”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Піднімаємо вгору обидві долоні і починаємо перебирати пальці на обох руках, поєднуючи в кільце з великим пальцем по черзі вказівний, середній, безіменний та ін. Виконується спочатку правою рукою, потім лівою, потім обома. Ведучий змінює темп виконання, то прискорюючи, то сповільнюючи його.
“Вухо – ніс”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Лівою рукою візьміться за кінчик носа, а правою рукою – за протилежне вухо. Одночасно відпустіть вухо і ніс, хлопніть в долоні, змініть положення рук «з точністю до навпаки».
“Горизонтальна вісімка”
Ціль: Розвиток міжпівкульної взаємодії, довільності, самоконтролю.
Намалюйте в повітрі в горизонтальній площині цифру вісім три рази спочатку однією рукою, потім іншою, потім обома руками одночасно.
Імітативні руханки:
«Миємо руки»
Узяли духмяне мило,(ритмічно потираємо долоні, наче миємо руки.)
Добре руки з ним помили.
Полетіли від води
Бризки з рук туди-сюди.
(Пальці стиснути в кулачок,потім з силою випрямити їх,наче струшуючи водичку.)
Рушничок я свій беру.
(Енергійні рухи імітують почергове витирання кожної руки рушником.)
Швидко ручки обітру.
«Квасимо капусту»
Руками імітувати відповідні рухи.
- Ми капусту шаткували! Двічі — прямими, напруженими долонями імітувати рухи сокири: вверх-униз.
- Солі в неї ми поклали! Двічі — пальці зібрані «щіпкою», «солимо капусту».
- Ми капусту м’яли, дерли! Двічі — енергійно стискати пальці в кулачки, то одночасно на двох руках, то по черзі.
- Смачну моркву туди терли! Двічі — пальці однієї руки стиснуті в кулак і здійснюють ритмічні рухи вверх-униз по долоні другої руки. Після цього змінити руки.
«Місимо тісто»
Руками імітувати вимішування тіста. Тісто узяли у мами(дуже енергійно стискаємо руки в кулачки та розтискуємо їх — одночасно і по черзі),
Його жужмили і м’яли, Пирогів напечемо
(руками виконуємо рухи, наче ліпимо пироги)
Із сметаною з’їмо.
Гімнастика для очей
Швидко і легко моргайте 2 хвилини. Сприяє покращенню кровообігу.
2. Дивимося у вікно
Робимо точку з пластиліну і ліпимо на скло. Вибираємо за вікном далекий об’єкт, кілька секунд дивимося вдалину, потім переводимо погляд на точку. Пізніше можна ускладнити навантаження – фокусуватися на чотирьох різно віддалених об’єктах.
3. «Великі очі»
Сидимо прямо. Міцно заплющує очі на 5 секунд, потім широко відкриваємо їх. Повторюємо 8-10 разів. Зміцнює м’язи повік, покращує кровообіг, сприяє розслабленню м’язів очей.
4. Масаж
Трьома пальцями кожної руки легко натисніть на верхні повіки, через 1-2 секунди зніміть пальці з повік. Повторіть 3 рази. Покращує циркуляцію внутрішньоочної рідини.
5. Малюємо картинку
Перша допомога для очей – закрийте їх на кілька хвилин і уявіть щось приємне. А якщо потерти долоні рук і прикрити очі теплими долонями, схрестивши пальці на середині чола, то ефект буде ще кращим.
Фізкультхвилинки різних видів:
Комплекс вправ 1 (сидячи за партою)
Вихідне положення – руки на парті, витягнуті вперед;
1-2 – підняти руки вгору, потягнутися;
3-4 – вернутися у вихідне положення, 2-3 рази.
2. Вихідне положення – руки за головою, лікті вперед;
1-2-3 – лікті розвести в сторони, прогнутися.
3. Вихідне положення – руки за голову;
1 – руки вгору, потягнутися;
2 – у вихідне положення;
3-4 – те ж саме, 2-3 рази.
4. Вихідне положення – руки на пояс;
1 – нахил вправо;
2 – нахил вперед;
3 – нахил вліво;
4 – вихідне положення те ж саме. Те ж саме у другий бік.2-3 рази.
5. Вихідне положення – руки до плечей, лікті притиснути до тулуба;
1-2-3-4 – обертання рук вперед; 5-6-7-8 – те ж саме назад, 2-3 рази.
Комплекс вправ 2 (для розвитку дихання)
Вихідне положення – стати рівно, руки вниз;
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – різко обняти себе руками за плечі – видихнути. Повторити 3-4 рази.
2. Вихідне положення – стати рівно, руки вниз.
1-2 – руки в сторони – вдихнути;
3-4 – присісти, обняти руками коліна – видихнути. Повторити 3-4 рази.
3. Вдихнути широко відкритим ротом, видихнути носом. Повторити 4-5 разів.
Комплекс вправ 3 (гімнастика для очей)
1. Швидко покліпати очима; заплющити очі та посидіти спокійно, повільно рахуючи до 5. Повторити 4 -5 разів.
2. Міцно замружити очі. Порахувати до 3, відкрити очі та подивитися вдалечінь. Порахувати до 5. Повторити 4 – 5 разів.
3. У середньому темпі проробити 3 – 4 кругових рухів очима в правий бік, стільки ж само – у лівий. Розслабивши очні м’язи, подивитися вдалечінь – на рахунок 1 – 6.Повторити 1 – 2 рази.
Фізкультхвилинки на використання таблиці множення
2 • 2 = 4 – Кіт живе в квартирі,
(Присісти, імітуючи кота.)
2 • 3 = 6 – Мишок він не їсть,
(Заперечувати почерговим помахом вказівних пальчиків обох рук.)
2 • 4 = 8 – Розлінився зовсім.
(Підняти руки вгору, потягнутися, стаючи навшпиньки.)
2 • 5 = 10 – Мама і дівчинка Леся
(Руки високо над головою.)
2 • 6=12 – З котиком сваряться:
(Руки нарівні грудей, зігнуті в ліктях і витягнуті вперед.)
2 • 7=14 – "Якщо будеш лінуватися,
(Помах вказівним пальчиком правої руки, поклавши її на лікоть на долоню
лівої і навпаки.)
2 • 8=16 – Можеш від нас геть податися".
(Потягнутися, стаючи навшпиньки.)
2 • 9=18 – Котик ліниво нявчить
(Помах в різні боки обома руками від середини грудей.)
2 • 10 = 20 – І за мишками біжить.
(Потягнутися, склавши пальчики в "замок" і виконуючи коловий рух.)
Мишки швиденько у нірки втікають,
(Біг на місці.)
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парти.)
З • 2 = 6 – До нас прийшов гість.
(Ходьба на місці. Підносити почергово праву і ліву руку до рота.0
З • 3 = 9 – Він буде з нами вечеряти.
(Почергово правою і лівою рукою імітувати описані рухи, відповідно нахиляючи тулуб в той чи інший бік.)
З • 4=12 – Коло гостя метушаться:
(Руки високо над головою.)
3 • 5=15 – Тато, мама, бабця
(Руки витягнуті вперед нарівні голови.)
3 • 6=18 – І маленька наша Настя.
(Руки в боки, нахил тулуба вперед.)
3 • 7 = 21– Ось уже кілька годин
(Присісти.)
З • 8 = 24 – Господарює у квартирі
(Розвести почергово праву і ліву руку від грудей.)
З • 9 = 27 – Та показує усім,
(Згинання і розгинання рук у ліктях на рівні грудей.)
3 • 10 = 30 – Чого вона вчиться.
(Розведення рук від грудей у різні сторони.)
Настуся гостя забавляє,
(Руки в боки, стрибки на правій, лівій і двох ногах разом чи танцювальні вправи.)
А ми за парти сідаєм.
(Сісти за парти.)
4 • 2 = 8 – Білченята в лісі
(Руки підняти високо над головою.)
4 • 3 = 12 – Підстрибують, веселяться.
(Стрибки на правій, лівій і обох ногах разом.
Підстрибувати, показуючи руками, як рвуть горішки.)
4 • 4=16 – Знайшли горішків шістнадцять.
(Ходьба на місці.)
4 • 5 = 20 – Тут батьки їх метушаться,
(Почергово правою і лівою рукою імітувати поділ на частини.)
4 • 6 = 24 – Щоб правильно поділили.
(Руки високо підняти над головою. Нахили голови вправо, вліво, вперед.)
4 • 7 = 28 – В дуплі на горісі
(Заперечувальний жест обома руками.)
4 • 8 = 32 – Йде розмова ділова:
(Руки витягнути вперед, долоньками доверху.)
4 • 9 = 36 – "Ледачий нехай не їсть", -
(Присісти.)
4 • 10 = 40 – Винесли ось такий вирок Малі білченята, їхні мама й тато.
(Встати.)
Білченята весело стрибають,
(Стати на пальчики, руки над головою.)
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парти.)
5 • 2 = 10 – Черешеньки висять.
(Руки підняти високо вгору.)
5-3 = 15 – Там діти юрмляться.
(Підстрибувати, ніби хочуть дотягтися до черешень.)
5 • 4 = 20 – У саду пташки гніздяться.
(Руки скласти у пригорщі, ніби гніздечко, і підняти вгору.)
5 • 5 = 25 – Діти вдячні їм за сад.
(Руки прикласти до грудей і нахилитися вперед - вклонитися.)
5 • 6 = 30 – Їх невтомні крильця
(Махи руками.)
5 • 7 = 35 – Годували пташенят.
(Витягнути голову вперед і нахилити її вправо, вліво, вперед.)
5 • 8 = 40 – Ось вже літо скоро.
(Витягнути руки вгору і махи вправо, вліво.)
5 • 9 = 45 – Діти залюбки з'їдять
(Почергово підносити до рота праву і ліву руку.)
5 • 10 = 50 – Фрукти, що дарує сад.
(Почергово правою і лівою рукою імітувати зривання фруктів.)
Весело пташки в садочку літають,
А діти тихенько за парти сідають.
(Сісти за парту.)
6 • 2 = 12 – Діти в школі вчаться.
(Стати рівненько біля парт, руки витягнути вздовж тулуба.)
6 • 3 = 18 – На перерві веселяться.
(Виконати танцювальні рухи.)
6 • 4 = 24 – Хочуть набратися сили
(Руки витягнути вгору і пальчики затиснути в кулаки, поперемінно згинати у ліктях і випрямляти, ніби піднімають гантелі.)
6 • 5 = 30 – Й на урок не запізнитись.
(Руки на поясі, біг на місці.)
6 • 6 = 36 –Учень у школі не гість.
(Поперемінні заперечувальні помахи вказівними пальчиками правої і лівої руки.)
6 • 7 = 42 – Кожен працює сповна.
(Вирівнятися, покласти рівно руку одну на другу перед грудьми.)
6 • 8 = 48 – Вчаться навіть звірі в лісі.
(Приставити кисті до голови і витягнути пальчики вгору, помахати ними.)
6 • 9 = 54 – Учні все зрозуміли
(Змах руками в сторони від середини грудей.)
6• 10 = 60 – Й математику вчать.
(Стати струнко.)
Усі тихенько сідають І працювати починають.
(Сісти за парту.)
7 • 2 = 14 – Зайчики бояться,
(Прикласти тремтячі руки до грудей, підняти плечі вгору.)
7 • 3 = 21 – Бо уже кілька годин тому
(Показати правою рукою "годинник " на зап 'ясті лівої руки.)
7 • 4 = 28 – У густому лісі
(Руки витягнути вгору і розвести від середини в різні сторони.)
7 • 5 = 35 – Хтось зумів їх налякати.
(Прикласти тремтячі руки до грудей, підняти плечі вгору.)
7 • 6 = 42 – Йде обертом голова.
(Колові рухи головою вліво і вправо.)
7 • 7 = 49 – Вовки виють в нетрях.
(Руки на поясі, голова витягнута вперед вгору.)
7 • 8 = 56 – Вовчик зайчика не з'їсть.
(Руки зігнути над головою, присісти, встати і заперечливо помахати
вказівним пальчиком правої руки.)
7 • 9 = 63 – Зайчик може утекти,
(Руки в боки, біг на місці.)
7 • 10 = 70 – Як не буде пустувати.
(Стати струнко біля парти.)
Усі зайчата втікають,
А учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парту.)
8 • 2=16 – Бджілоньки рояться.
(Крутитися, махаючи руками.)
8 • 3 = 24 – Липу наче обліпили.
(Обхопити почергово якнайдалі лівою рукою праве плече і правою рукою ліве.)
8 • 4 = 32 – Йде робота гуртова.
(Покрутитися, махаючи руками.)
8 • 5 =40 – Заберуть нектар скоро
(Кілька разів присісти і встати.)
8 • 6 = 48 –1 не втомилися зовсім.
(Покрутитися, махаючи руками.)
8 • 7 = 56- Хто із нас медку поїсть,
(Обертаючись, показати рукою на своїх друзів.)
8 • 8 = 64 – Набиратиметься сили.
(Простягнути руки вперед, стиснувши пальчики в кулачки.)
8 • 9 = 72 – 3 медом здоров'я до нас прибува.
(Пальці затиснути в кулачки, руки згинати в ліктях і випрямляти вгору,імітуючи піднімання штанги.)
8 • 10 = 80 – Ну а здоровий дає всьому лад.
(Розвести руки в боки від середини грудей.)
Бджілки у вулики дружно злітають, Учні тихенько за парти сідають.
(Сісти за парту.)
9 • 2=18 – Учні добре вчаться
(Стати струнко, покласти перед грудьми рівно праву руку на ліву.)
9 • 3 = 27 – І табличку знають всі.
(Розвести руки в боки від середини грудей долонями догори.)
9 • 4 = 36 – А це Незнайкам на злість.
(Стиснути кулачки, потрясти руками.)
9 • 5 = 45 – Вже й вони табличку вчать.
(Руки перед собою на відстані читання книжки.)
9 • 6 = 54 – Всі завдання поробили.
(Розвести руки в боки через верх від середини грудей.)
9 • 7 = 63 – Як Знайко, роби й ти.
(Повертаючись, показати рукою на своїх друзів.)
9 • 8 = 72 – І не болітиме голова,
(Обхопивши голову руками, нахиляти вліво і вправо.)
9 • 9 = 81 – І не сидітимеш кілька годин,
(Показати правою рукою "годинник " на зап’ясті лівої руки.)
9 • 10 = 90 – А все вийде легко й просто.
(Витягнути вперед долонями догори поперемінно праву і ліву руку від середини грудей.)
Всю табличку знаємо,
Роботу починаємо.
(Сісти за парту.)
Важливо пам’ятати пораду К. Ушинського «Дайте дитині трохи порухатися, і вона знову подарує вам десять хвилин уваги, а десять хвилин жвавої уваги, якщо ви зуміли їх використати, дадуть вам в результаті більше, ніж цілий тиждень напівсонних занять».
1