Цікаві форми роботи на уроках читання в початкових класах для покращення техніки читання

Про матеріал

Посібник рекомендовано вчителям початкових класів для використання на уроках читання. Він містить цікаві вправи, які допоможуть учителю швидше і з меншою затратою часу та енергії досягти високої техніки читання учнів.

Перегляд файлу

 

 

      До творчої скриньки

                  вчителя

         початкових класів

 

        Цікаві форми роботи

           на уроках читання

         в початкових класах

     для покращення техніки       

                   читання

 

 

 

 

 

 

Автор та упорядник: Богатько Марія Василівна – вчитель початкових класів Туменського навчально – виховного комплексу «Загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

 

Посібник містить цікаві вправи, які допоможуть учителю швидше і з меншою затратою часу та енергії досягти високої техніки читання учнів.

 

 

 

 

 

 

Посібник рекомендовано вчителям початкових класів для використання на уроках читання.  

 

 

 

 

 

 

 

 

                                        План

І. Слово до вчителя.

ІІ. Розминка артикуляційного апарату.

  1. Вправи для язика.
  2. Додайте дружно потрібне слово.
  3. Які звуки видають ці тварини?
  4. Хто що робить?
  5. Відгадай загадку.
  6. Скоромовки.
  7. Чистомовки.

ІІІ. Вірші.

  1. Перехресне і суміжне (парне) римування.
  2. Доповни римований рядок.
  3. Добери риму.
  4. Доповни рядки вірша римованими словами.

а) Перехресне римування.

          б) Суміжне  (парне) римування.    

IV. Ігрові завдання на удосконалення техніки читання.

  1. Читання складових таблиць. Завдання до них.

    а) Склади типу  ГП .

    б) Склади типу  ПГ.

    в) Склади типу  ПГП.

    г) Склади типу  ППГ.

    д) Склади і слова типу  ППГП.

    ж) Склади і слова типу  ПГПГ. 

 V. Словесні гірки (стовпчики слів, які розташовані у порядку збільшення їх довжини).

VІ. Ланцюжки складів.

       1.Читання з’єднаних слів: кінцевий склад       

       попереднього слова є початком наступного.

  1. Читання слів з першим постійним складом.

     3. Читання слів з постійним останнім складом.

VII. Відтворення точності сприймання рядків, які учні бачили на протязі 5-6 секунд.

VIII.  Читання злитих речень.

 ІХ. Література

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                            Слово до вчителя  

 

  В час непомірного зростання інформаційного потоку одним із засобів пізнання світу, за умов правильного психолого-педагогічного підходу, може стати читання. Таке явище цілком закономірне, оскільки, за свідченням вчених, від 90 до 95 відсотків інформації ми одержуємо завдяки зоровому сприйманню.

  Навчання читати – багатоаспектний процес засвоєння і усвідомлення прочитаного, пов’язаний з багатьма труднощами. Щоб швидше сформувалися навички читання і розуміння прочитаного, необхідно цілеспрямовано розвивати слухання й усне мовлення, відводячи для цієї роботи спеціальний час і користуючись певною системою цікавих вправ.

  Кожен урок бажано починати читацькою розминкою. Її змістом можуть бути артикуляційна зарядка і швидке читання ланцюжків складів і коротких слів.

   Вчитель  -  практик  -  невтомний експериментатор і справжній творець, який постійно шукає і акумулює власні педагогічні знахідки.       

  В даному посібнику вміщені цікаві вправи, які допоможуть розвивати уміння читати швидко, сприятимуть поглибленню інтересу учнів до навчання, а урок перетворять на процес справжньої творчої співпраці вчителя і учнів.

 

 

 

І. Розминка артикуляційного апарату.

 

 Артикуляційна зарядка – важливий елемент уроку, який передбачає розвиток артикуляційного апарату учнів. Вона проводиться в перші хвилини першого уроку і включає різні  завдання.

 

1. Вправи для язика.

1. Цокання язиком.

2. Повороти язиком вправо, вліво, по колу.

3. Витягування язика  «голочкою».

4. Витягування язика  «лопаткою».

 

2. Додайте дружно потрібне слово.

  Ці завдання змушують дітей бути уважними, створюють веселий настрій у класі.

 

1. Лис у небі зоряниці

    Рахував на рахівниці.

    Півень крикнув: -  (Ку-ку-рі-ку!)

    Ти не збився, лисе, з ліку?

                                               В. Верховинець

2. Теля в тумані заблукало

    І так з туману нам гукало: -  (Му!)

  - А ми йому з туману теж гукали: -  (Му!)

                                               В. Верховинець

3. Кицю, кицю, хочеш мишу?   (Мяу!)

  - Кицю, хочеш ковбаси?  (Мяу!)

                                             А. Костецький

4. На узліссі на ставку

    Стрілись якось А та У.

    У сказало:   (У-у-у!)…

    А сказало:   (А-а-а!)…

    Покотилася луна, розбудила тишу,

    Тільки чути крик :   (У-у-а-а!)

    І нічого більше.

                                             А. Костецький

5. Серед ночі тишком-нишком

    Йдуть кудись три сірих мишки…

    Та як вдарять в барабан   -   (бам-бам-бам!)

    Як задмухають в трубу   (бу-бу-бу!) …

                                              А. Костецький

6. А я у гай ходила

    По квітку ось яку!

    А там дерева   -   (люлі!)

    І все отак зозулі:   (Ку-ку)      П. Тичина

 

7. Джмеленя навмання

    У вікно шкреблося.

    Заморочилося, притомилося:

  • Ой не мо - (ж-ж-жу…)

Ой   (ж-ж-жу!)

  • Я йому допоможу!

                                        А. Німенко

8. Прилетів у двір горобчик:

 -  (Джив-джив-джив!)

    Де тут отой хлопчик,

    Що в бабусі жив?

                                    В. Коломієць

9. Живу воду наливали,

    Щоб здоров’я тіло мало,

    Лиха-горенька не знало.

    Водиченька   (хлюп, хлюп),

    Водиченька   (хлюп, хлюп),

    На личенько  (хлюп, хлюп),

    І на ручки, і на ніжки

    (Хлюп, хлюп, хлюп).

                                        Г. Бойко

10. Іде коза рогатая,

    Іде коза вухатая

    За дітками-малятами.

    Ніженьками   (туп-туп),

    Віченьками   (луп-луп).

                                       З народного

11. Ходить півник по садку

     І співа :    («Ку-ку-рі-ку!)

                                   М. Познанська

12. Малесенького песика тато

     Вартує подвір’я і хату

     Всю ніч йому син помагав,

     Як тато вигукував:   -   (Гав!)

Хто нас будить, як будильник?

Ну звичайно, це наш півник.

Він щоранку у садку

Всім кричить:   -   (Ку-ку-рі-ку!)

     Поросятко хоче їсти,

     Не знаходить собі місця.

     Каші я йому зварю,

     Поросятко скаже:   -   (Хрю!)

Ходить котик тишком-нишком,

Упіймав маленьку мишку.

Сміло вгору хвіст підняв,

Проказавши:   -   (Няв!)

     Страшно вовчику в ліску,

     То і виє вовчик:   -   (У-у-у!)

                                         І. Січовик

13.   Відгадай, хто ми?

– Всю ніч я двір оберігав.   (Гав! Гав!)

  • А я господаря свого возив до міста.   (І-го-го!)
  • Я гріб полову на току.   (Ку-ку-рі-ку!)
  • В коморі я мишей ганяв.   (Няв-няв!)
  • Ховався взимку я в курінь.   (Цвірінь)

                                                Г. Пономаренко

14.Паровоз загудів

     І вагони покотив,

     (Чох-чох-чу-чу!)

     Я далеко вас помчу.

                                       Т. Воліна

15. Гляньте, діточки малі,

Прилетіли журавлі.

Сіли собі на ріллі

Та все курличуть: «Кру – кру – кру,

Стрічайте любую весну!»

                                      З народного

 

3.  Які звуки видають ці тварини?

Дані вправи сприяють розвитку мовленнєвого апарату, дозволяють активізувати свої знання, створюють хороший настрій.

Баран бекає.   (Бе-е-е!)

Вовк виє.   (У-у-у!)

Ворона каркає.    (Кар – кар! )

Жаба кумкає.   (Кум-кум!)

Жабка квакає.   (Ква-ква!)

Зозуля кує.   (Ку-ку!)

Змія шипить.   (Ш-ш-ш!)

Качечка кряче.   (Кря-кря!)

Коник ірже.    (І-га-га!)

Корова мукає.   (Му-у-у!)

Курочка кокоче.   (Ко-ко-ко!)

Котик нявкає.   (Мяу!)

Песик гавкає.   (Гав-гав!)

Півник кукурікає.   (Ку-ку-рі-ку!)

Порося рохкає.   (Хро-хро!)

Поросятко хюкає. (Хрю-хрю!)

Пугач кричить … (Пугу-пугу-у!)

Синичка пищить.   (Синь-синь!)

Сова кричить … ((Ху-ху-ху!)

Соловей співає.   (Тьох-тьох!)

Сорока скрекоче.   (Скре-ке-ке!)

Телятко мекає.   (Ме-е-е!)

Ягнятко бекає.   (Бе-е-е!)

 

4. Хто що робить?

   Такі завдання розвивають мислення, збагачують словник школяра і  удосконалюють правильну вимову.

 

Автомобілем, автобусом, вантажівкою керує … (водій).

Борщі, супи й котлети готує … (кухар).

Будинок будує … (будівельник).

Вертоліт, літак веде … (пілот, льотчик).

Вугілля добуває … (шахтар).

Годує курей, гусей, індиків     (пташниця).

Дітей навчає … (вчитель)

Жнива проводить    (комбайнер).

Збирає мед … (бджоляр).

Звірят лікує … (ветлікар).

Квіти вирощує … (квітникар).

Комбайном керує      (комбайнер).

Корівки доїть … (доярка).

Кує у кузні … (коваль).

Ліси, диких тварин доглядає … (лісник).

Людей лікує … (лікар).

Малює фарбами і пензликом    (художник).

На тракторі працює      (тракторист).

Нафту, природний газ, кам’яне вугілля знаходять     (геологи).

Оре землю плугом    (плугатар).

Пароплав, корабель веде … (капітан).

Плаття, сарафан, фартух шиє      (швачка).

Поїзд, паровоз, електричку веде … (машиніст).

Столи, стільці майструє … (столяр).

Хліб, батони, булки випікає … (пекар).

 

5. Відгадай загадку.

Загадки впливають на почуття дитини, змушують її хвилюватися, створюють позитивний емоційний настрій.

 

1.Перший я приніс весну,

розбудив усе від сну.

заспіваю під вікном,

люди звуть мене … (шпаком).

 

2. –Що воно за дивна птиця?

Світла денного боїться,

Дзьоб гачком, великі очі,

І не спиться їй щоночі.

-Ху-ху-ху! – кричить, співа.

Відгадали, хто?     (Сова)

                                      Г. Храпач

3. В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її … (лисиця)

 

4. В небі ластівка летить,

З вітром листя шелестить.

Воду п’є лелека.

Сонце палить. Спека.

Дозріває жито.

Яка пора? …   (Літо)

                                         І. Січовик

5. Хто вкрав носа?

Стоїть баба снігова –

Здоровенна голова.

Поглядає баба скоса:

«Хто украв у мене носа?».

Всі ви знаєте, мабуть,

Як того злодюжку звуть. … (Зайчик)

                                             П. Глазовий

6. Запитав Орел Шуліку:

- Де дістати можна ліки?

- Цей будинок недалеко,

Називається … (аптека)

                                            І. Січовик

7. Їде літо на коні

Та й несе гарячі дні.

Зацвіли пахучі липи.

Як цей місяць зветься? … (Липень)

                                            С. Жупанин

8. У південний край землі

Відлітають журавлі,

Знов лункий шкільний дзвінок

Нас покликав на урок.

Як цей місяць звати?

Прошу відгадати. …  (Вересень)

                                             С. Жупанин

9. Кличуть нас ліси, поля сади

Дозбирати осені плоди.

Із дерева спадає листя жовте.

То землею ходить місяць …  (жовтень)   

                                                      С. Жупанин

10. Капле з неба, дахів, стріх

Дощ холодний, перший сніг.

Почорнів без листя сад.

Що за місяць? … (Листопад)

                                                С. Жупанин

11. Холод нам несе мороку,

У турботах лине будень.

Цей останній місяць року

Зветься як? Вгадали? ….  (Грудень)  С. Жупанин                                               

12. Полем-гаєм літає,

Трави-гілля гойдає,

Навіть може він, малята,

Дощову пригнати.

Здогадались, хто це, діти?

Мова нині йде про     (вітер)

 

13. Йде до нас красуня мила, та, що зиму замінила:

Розтопляє скрізь сніжок,

Кличе з вирію пташок,

Всіх пробуджує від сну –

Ми діждалися      (весну).

 

14. Вони шумлять, дзюркочуть:

«Весна!» - сказати хочуть,

Мчать прожогом до ріки

Срібні вісники -       (струмки)

 

15. Взимку низько я ходило,

Вам не щедро я світило,

Зараз – вище піднялося

І за справу узялося:

Сонну землю зігріваю,

З неї сніг та лід зганяю,

Зазирну й до вас в віконце:

Я – весняне тепле      (сонце)

 

16. Який місяць пробудив берізоньку від сну

І покликав весело весну.      (Березень)

 

17.А цей місяць вийде на грядки,

І розсипле  у лісах квітки.      (Квітень)

 

18. Третій місяць радий до забав,

Босоніж гулятиме між трав.      (Травень)

 

19. Вибігла із джерела: і лугами, і полями,

Та дрімучими лісами – аж  до моря дотекла: 

Бистра, жвава і стрімка … Що це, знаєте?      (Ріка)

20. Дві дощечки, дві сестрички несуть мене з гірки. …                                                                      (Лижі)

21. Чорний Іван, дерев’яний каптан: де він носом проведе, там помітку кладе.      (Олівець)

 

22. Там, де в ніжному серпанку

Сходить сонце на світанку,рожевіє на зорі

Хатка кольору зорі.

Хто це мчить до нас на ганок?

То – веселий хлопець      (ранок).

 

23. Що ж то за голова, що лиш зуби й борода?      (Часник)

24. Сидить Марушка в семи кожушках,

Хто її роздягає, той сльози проливає.      (Цибуля)

 

25. На городі молода

Пишні коси розпліта,

У зеленії хустинки

Золоті хова зернинки.      (Кукурудза)

 

26. На узліссі у кущах

Зрубані пеньочки,

А на них кругом сидять

Купою грибочки.      (Опеньки)

 

27. виглядають із пашниці

Синьоокі чарівниці.      (Волошки)

 

28. На засніженій галявці

Ходить хлопчик в білій майці.      (Підсніжник)

 

29. З прозорими крильми літак

Сів на наш червоний мак.      (Бабка)

 

30. Два брати у воду дивляться,

А повік не зійдуться.      (Береги)

31. В теплий дощ я народився,

Парасолькою накрився.

Може б, з лісу пострибав,

Якби другу ногу мав.      (Гриб)

                                             В. Ладижець

32. Коли хочеш ти читати,

Ти мене повинен знати,

А коли мене не знаєш,

То нічого не вгадаєш.      (Буква)

                                            Г. Бойко

33. Сам із, вільхи, із дуба,

В роті білі й чорні зуби.

До зубів торкнись – готово,

Ти почуєш спів чудовий.      (Рояль)

34. Є у мене вірний друг,

Має він чудовий слух.

І говорить голосами

Моїх друзів, тата й мами.      (Телефон)

                                             І. Січовик

35. Де йшла сотня косарів –

Вийшло п’ять богатирів.

Косять, в’яжуть заодно

І молотять на зерно.      (Комбайн)

 

36. Сам чорний, та не ворон,

Є роги, та не бик,

Шість ніг без копит.      (Жук)

 

37 На літо одягається,

А на зиму одягу цурається.      (Дерево)

 

38. Зуби залізні цілий ліс розгризли.      (Пила)

 

39. Цока, цока на стіні.

- Не спізнись! – гука мені.      (Годинник)

 

40. Тонкий, високий,

Блакитноокий.

В полі виростає,

Нас одягає.      (Льон)

41.Коло бабусі

Сидить у кожусі.

Проти печі гріється,

Без водички миється.      (Котик)

 

42. Хоч я не молоток –

По дереву вдаряю.

Кожнісінький куток

Обстежити бажаю.      (Дятел)

 

43. Прийшла кума із довгим віником,

На бесіду із нашим півником,

Схопила півня на обід

Та й замела мітлою слід.      (Лисиця) 

 

44. Без чого хліба не спечеш?      (Без скоринки)

 

45. Інших годує, а сама не їсть.      (Ложка)

 

46. Світить, а не гріє.      (Місяць)

 

47. Не вмію читати, а весь вік пишу.      (Ручка)

 

48. Хто дружить зі мною буде,

В темнім лісі не заблудить.      (Компас)

 

49. Ми ходимо вночі,

Ходимо вдень,

Але нікуди не йдем.      (Годинник)

 

50. Не гаряче, пече –

Утечеш.

При дорозі не скубнеш  обминеш.

Дуже злючою бува

Ця трава.

Називається вона       (кропива)

 

51. В печі боки обпекла

І в стіну міцну лягла.      (Цегла)

52. В дні погожі сонцем грає,

А на морозі розцвітає.      (Вікно)

 

53. Є крила, а не літає, без ніг, а не наздоженеш.      (Риба)

 

54. Озером красень у нас пропливає,

Довгу тонку гарну шию має.

Пір’я – наче сніжинки зимою,

Птах цей пишається дуже собою.      (Лебідь)

 

  1. Скоромовки.

  Їх цінність полягає не в смисловому навантаженні чи в оригінальних засобах художнього вираження, а в підборі і розстановці слів, вимова яких  вимагає певних зусиль і сприяє виробленню дикції, правильної артикуляції, що підвищує культуру усної мови.

 

1.      Горішина

В горішнику горішина

Горішками обвішана.

Оришка і Тимішко

Струшують горішки.

                               Г. Бойко

2.      Качечка

Качечка кряче, каченят не бачить,

Кличе качечка курчат:

  • Чи не бачили качат?
  • Ні, качечко, ми качат не бачили в вічі,

А качура без качат зустріли двічі!

                                  Г. Бойко

3.     На добраніч

Ніч не спали сиченята,

Полягали ранком спати.

  • На добраніч, - каже сич,

Бо в сичів же день – це ніч.

                                     Г. Бойко

4.      Чапля

В очереті - черепаха.

З очерету чапля – птаха

Чапу-чапу до води:

  • Черепахо!  Йди сюди!

Вже тут сонце не пече,

Чиста річечка тече!..

                                   В. Гринько

5.      Жуки гудуть

Жуки гудуть, літають літом,

А жаба тихо – плиг та плиг!

Жоржини квітнуть білим цвітом.

Кружляють бджоли біля них.

                                   Н. Забіла

6. Віл везе важучий віз –

Вовну, вату, верболіз.

Вперся віл, і впало з воза

Вісім в’язок верболозу.

                                     Ю. Кругляк

7. Зима морозяна надворі,

Замети білі на землі.

Зоріють в небі ясні зорі.

Заснули зайчики малі.

                                     Н. Забіла

8. Їде, їде їжачок,

Їжачок-лісовичок.

Їде, їде до змії

Проганятиме її.

                                 Т. Коломієць

9. Лис малий і більший лис

По гриби ходили в ліс.

Заздрить білка в лісі лису –

Лис лисички ніс із лісу.

                         Л. Куліш – Зіньків

10. Оленя одне блукало.

Оленя когось шукало.

Оля Олю запитала:

  • кого воно шукало?

Оля Олі каже прямо:

  • Оленя шукало маму.

                                     Г. Чубач

11. Півдня працював павучок,

Наткав павутинок пучок.

Почав помаленьку привчати

Панчішки плести павучаток.

                                     М. Заєць

12. Шило шубку Шурі шило,

Шовком, шерстю шви обшило.

Вийшла шубка прехороша

Нашій Шурі на порошу.

                                       В. Ладижець

13. Лис просив маленьку лиску:

- Лиско, погойдай колиску,

Погойдай колиску, лиско,

Там в колисці менша лиска.

                                      Є. Гуцало

14.  Курличі курличуть,

Курличаток кличуть:

Курли,курли, курличеньки,

До річеньки, до річеньки.

                                      Г. Бойко

15. Жив жук на жоржині.

Жук скаржився дружині:

  • Не полежиш тут ніколи.

Заважають жовті бджоли.

                                    Л. Пшенична

16.  В шафі штапель і шовки,

І шифон, і шалі,

І шкарпетки, і шапки,

Шубки і … сандалі.

                                        Л. Біленька

17. Бабин біб розцвів у дощ,

Буде бабі біб у борщ.

 

18. Босий хлопець сіно косить,

Роса росить ноги босі.

 

19. був господар, був господар,

та й розгосподарився.

 

20. Був собі цебер ,

Та переполуцебрився на полуцебренята.

 

21.Бобер на березі з бобренятами бублики пік.

 

22. Бук бундючивсь перед дубом,

Тряс над дубом бурим чубом.

Дуб пригнув за чуба бука –

Буде букові наука.

 

23. Варка варила вареника,

Василь взяв вареника.

Варка Василя варехою.

Василь Варку вареником.

 

24. Вовк-вовцюг вівцю волік.

Вова вовку вила в бік.

Як завив же вовк-вовцюг,

Миттю випустив вівцю.

 

25. Ворона проворонила вороненя.

 

26. В домі Діми дим,

Ой ходім туди, ходім,

Рятувати Дімин дім.

 

27. В нас надворі погода розмокропогодилася.

 

28. Ішли жінки з базару , забалакались про покришки і про по кришенята.

 

29. Каркав зранку чорний крук,

Сірої ворони друг.

 

30. Кіт котові каже:

«Коте, до комори кадуб вкотили.

В кадуб вкинеш капустину,

Кілька китичок калини.»

 

31. Ковпак на ковпаку,

Під ковпаком – ковпак.

32. Кинув кріп Прокіп в окріп.

У окропі, окрім, окрім кропу,

Кипить короп для Прокопа.

 

33. Летів горобець, сів на хлівець.

А як вийшов стрілець,  то утік горобець.

 

34. Летів горобець через безверхий хлівець,

Вхопив горох без червотоку,

Без червоточини, без прачервоточини.

 

35. Летів горобчик, сів на стовпчик,

Прибіг хлопчик, утік горобчик.

 

36. Летіла лелека, заклекотіла до лелеченят.

 

37. Лише ліс блукає лісом,

Ласий лис шукає мишу.

 

38. Ліна -  у масці синиці,

Міла – у масці лисиці.

 

39. Надворі трава,

На траві дрова.

Не рубай дрова,

Бо трава здорова.

 

40. Наш садівник розсадівникувався.

 

41. Невеличка перепеличка під полукіпком розпідпадьомкалась.

 

42. Не клюй, курко, крупку.

Не кури, котку, люльку.

 

43. Ой весело на ялинці

Юлі, Олі та Галинці.

44. Пішов Прокіп, кипів окріп,

Прийшов Прокіп – кипить окріп,

Як при Прокопі, так і при Прокописі, і при Прокопенятах.

 

45 Петро полов поле, піймав перепела в полі.

Перепілка – пурх з вівса. Переполошилася.

 

46. Пильно поле пильнували,

Перепелів полювали.

 

47. Пилип посіяв просо,

Просо поспіло.

Просо поїли.

Пилип плаче.

 

48. Пиляв Пилип поліно з лип,

Притупив пилку Пилип.

 

49. Прийшов Прокіп, налляв окріп.

Іде Гаврило – ще не зварилось.

Прийшов Денис – налляв сім мис.

Прийшов Тарас – з’їв все нараз.

 

50. Пік біля кіп картоплю Прокіп.

 

51. Розкажу вам про покупки, про покупки, про покупочки мої.

 

52. Росте липа біля Пилипа.

 

53. Рома прикраси в коробці придбав,

Зранку ялинку Роман прикрашав.

 

54. Серед корчів цей корч найкорчакуватіший.

 

55.Спить між осик на осонні лисиця,

Сонній лисиці м’ясце уже сниться.

 

56. Сів шпак на шпаківню,

Заспівав шпак півню:

« Ти не вмієш так, як я,

Я не вмію так, як ти».

 

57. Ти малий скажи малому,

хай малий малому скаже,

хай малий теля прив’яже.

 

58. Улас у нас, Панас у вас.

 

59. У саду барвінок,

На барвінку - втінок.

Заберемо втінок,

Вирвемо барвінок.

 

60. Хитру сороку спіймати морока,

А на сорок сорок - сорок морок.

 

61. Ходить квочка коло кілочка,

Водить діток коло квіток.

Діти-квіти: «Квок!»

 

62. Ходить посмітюха по сміттю

з маленькими посмітюшенятами.

 

63. Ходить Прокіп – руками тіп.

 

64. Хто про Прокопа, хто про Прокопиху, хто про Прокопових

дітей.

 

65. Через грядку гріб тхір ямку.

 

66. Якось Яків сіяв мак,  так-сяк, абияк

Виріс ярів Яків мак, та щось коле, мов їжак.

 

7. Чистомовки.

 

Чистомовки розвивають артикуляційний апарат, фонематичний слух, поліпшують мовлення.

 

Ба-ба-ба  -  біля води росте   (верба).

Бо-бо-бо  -  рости висока,  (вербо).

Бі-бі-бі  -  пухнасті котики   (на вербі).

Бу-бу-бу  -  ми любимо  (вербу).

 

Ба-ба-ба  -  для здоров’я корисна  (ходьба).

Бі-бі-бі  -  плаття пошию  (тобі).

Би-би-би  -  ще зелені  (боби).

 

Ва-ва-ва  -  в тебе шубка  (нова).

Ву-ву-ву  -  косять влузі  (траву).

Ви-ви-ви  -  дай телятку  (трави).

Ві-ві-ві  хочеться спати вдень  (сові).

 

Га-га-га  -  піщана  (дорога).

Гу-гу-гу  -  люблю маму  (дорогу).

Ги-ги-ги  нема біля печі  (кочерги).

Ге-ге-ге  село моє  (дороге).

 

До-до-до  -  велике лелече  (гніздо).

Ду-ду-ду  -  весело грай на  (дуду).

Да-да-да  -  для квітів потрібна  (вода).

Ди-ди-ди  -  коло берега рибалки, сиві  (діди).

 

Жа-жа-жа  -  не бери, дитино,  (ножа).

Же-же-же  -  він пальчик  (поріже).

Жу-жу-жу  -  побудуй високу  (вежу).

Жі-жі-жі  -  ставай на нові  (лижі).

 

За-за-за  -  в морі плаває  (медуза).

Зу-зу-зу  -  купив дід  (козу).

Зі-зі-зі  -  квіти у   (вазі).

Зе-зе-зе  -  будуй гніздечко,  (ремезе).

 

Є-є-є -  сонце світить, а не  (гріє).

Є-є-є  -  жаба оніміє, як на дворі  (зазиміє).

Є-є-є  -  грудень зиму  (починає).

Є-є-є  -  як вересніє, то й дощик  (сіє).

 

Ка-ка-ка  -  дай, корівко,  (молока).

Ку-ку-ку  -  кує зозулька в  (ліску).

Ко-ко-ко  -  прилітай скоріш,  (лелеко).

Ки-ки-ки  -  утікайте від дятла  (жуки).

 

Ла-ла-ла  -  пас дід  (вола).

Ле-ле-ле  -  зеленіє наше  (поле).

Ло-ло-ло  -  на горі стоїть  (село).

Ли-ли-ли  -  по ріці човни  (пливли).

 

Ма-ма-ма  -  прийшла біла  (зима).

Мі-мі-мі  -   бик живе на  (фермі).

Ма-ма-ма  -  в колисочці дитина  (дріма).

Му-му-му  -  біжить водичка в  (яму).

 

На-на-на  -  моряку калюжа не  (страшна).

Но-но-но  -  мерзляку й на печі  (холодно).

Ни-ни-ни  -  дайте котику  (сметани).

Ні-ні-ні  -  скаче білка на  (сосні).

 

Па-па-па  -  свято першого  (снопа).

Пі-пі-пі  -  гудуть бджоли на  (липі).

Пу-пу-пу  -  згрібайте листя в  (купу).

Пе-пе-пе  -  їду в поїзді в  (купе).

 

Ра-ра-ра  -   біла в берізки  (кора).

Рі- рі-рі  -  сховалась мишки  в  (норі).

Ри-ри-ри  -  високі українські  (гори).

Ру-ру-ру  -  люблю чорну  (ікру).

 

Са-са-са  -  росить ноги  (роса).

Су-су-су  -  плети, дівчино,  (косу).

Со-со-со  -  коси траву,  (косо).

Сі-сі-сі  -  треба квітка  (косі).

 

Та-та-та  -  тікає мишка від  (кота).

Ту-ту-ту  -  будує тато  (хату).

То-то-то - грали діти в  (лото).

Ті-ті-ті  -  загрузли коні в  (болоті).

Ха-ха-ха  -  до завірюхи треба  (кожуха).

Ху-ху-ху  -  діти мчать  (щодуху).

 

Ча-ча-ча  -  в мене цікава  (задача).

Чу-чу-чу  -  пиріжки в печі  (печу).

Чі-чі-чі  -  спекла Оля  (калачі).

Че-че-че  -  пічка гріє  (гаряче).

 

Шу-шу-шу  -  теплу шапку я  (ношу).

Ши-ши-ши  -  йти додому  (поспіши).

Ші-ші-ші  -  ми читаємо  (вірші).

Ша-ша-ша  -  стхло все, настала  (тиша).

 

 

Ють-ють-ють  -  пішого сокола і ворони  (клюють).

Ють-ють-ють  -  кого  почитають, того й  (величають).

Ють-ють-ють  -  ранні пташки росу  (п’ють),

Ють-ють-ють  -  навпростець тільки ворони  (літають).

 

Ять-ять-ять  -  очам страшно, а руки  (роблять).

Ять-ять-ять  -  білі руки чужу працю  (люблять).

Ять-ять-ять  -  у лінивого руки не  (болять).

Ять-ять-ять  -  як косять, то дощу не  (просять).

 

ІІІ. Вірші.

 Слово вірш – латинське. Спершу воно означало рядок. Справді, вірш – це окремий рядок у віршованому поетичному тексті, це одиниця ритмізованої мови. Сьогодні вірш – це весь поетичний твір, у якому є ритм і співзвучність рядків. Співзвучність – рима, звуковий повтор у віршах, здебільшого в кінці рядків. Простіше, рима – це коли два слова подібні за звучанням.

 

1.  Є перехресне і суміжне (парне) римування.                             Наприклад, перехресне римування:

 

Вклонімося матері у ноги

За всі турботи і жалі,

І за те, що від її тривоги

З кожним днем світліше на Землі.    П. Сингаївський         

Суміжне (парне) римування:

 

Вибіг місяць з-за діброви,

Погубив на вітрі брови,

Заховав за спину руки,

Ходить лисий, без перуки.

Смуток зорям невимовний:

Ой, який тепер він повний.

                                          Л. Костенко

 

На заході – гори, на сході  рівнина.

Велика , прекрасна моя   Україна.

                                                  О. Катрич

 

2. Доповни  римований рядок.

Ад- ад –ад  -  лізе рак   …(назад)

Ак-ак-ак  -  залили бензин у   …(бак).

Ан-ан-ан – тікає рогатий   … (баран).

Ар-ар-ар  -  кусає руки   …(комар).

Ах-ах-ах  -  зайченя тремтить в   …(кущах).

Би-би-би  -  дрімають могутні   …(дуби).

Га-га-га  -  летить у ступі   …(Яга).

Да-да-да-  -  дуже тепленька    …(вода).

Ка-ка-ка  -  зацвіла навесні  … (фіалка).

Ку-ку-ку  -  квітне айстра в   …(садку).

Ли-ли-ли  -  з лісу зайчики   …(ішли).

Лі-лі-лі – синій льон зацвів у   … (полі).

Лі-лі-лі  -  колихає море   …(хвилі).

Лі-лі-лі  -  живе білка в   …(дуплі).

На-на-на  -  їли діти   …(кавуна).

Но-но-но  -  вітер стукає в   …(вікно).

Ок-ок-ок  -  біжить струмок через   …(ярок).

Ок-ок-ок -  зроби скоріше   … (крок).

Ок-ок-ок – візьми зелений   … (огірок).

Ол-ол-ол  -  футболісти забили   …(гол).

Пан-пан-пан – красується червоний   … (тюльпан).

То-то-то  -  по дорозі мчить   …(авто).

Це-це-це  -  дуже корисне   …(яйце).

Чу-чу-чу – розв’яжи скоріш   … (задачу).

Чу-чу-чу – підрахуй точніше   … (здачу).

Ша-ша-ша – не росте на вербі   … (груша).

 

  1. Добери риму.

Абрикоси  -  роси  -  коси  - …

Блищать  -  дзижчать  -  мовчать  -  

Віночок  -  таночок  -  деньочок  - …

Вова  -  мова  -  нова  - …

Волає  -  горлає  -  посилає  -…

Воркотять  -  летять  -  сидять  -…

Гаї  -  солов’ї  -  мої  -…

Гілка  -   білка  -  сопілка  - …

Горобина  -  хлібина  -  тварина  -…

Дзвеніти  -  ловити  -  пломеніти  -…

Жабку  -  лапку  -  шапку  -…

Жди  -  зажди  -  назавжди  -…

Жоржина  -  шипшина  -  конюшина  -…

Журавлі  -  в землі  -  на ріллі  -…

Зайці  -  горобці  -  молодці  -…

Казково  -  чудово  -  випадково  -…

Комашечки  -  пташечки  -  чашечки  -…

Коточок  -  клубочок  -  лісочок  - …

Ліворуч  -  праворуч  -  поруч  -…

Лід  -  слід  -  плід  - …

Лісочок  -  горбочок  -  куточок  -…

Ллється  -  в’ється  -   б’ється  -… 

Метелиця  -  хурделиця  -  стелеться  - …

Миска  -  лиска  -  колиска  - …

Міх  -  сміх  -  сніг  -…

Надягнув   -   минув  -  заснув  - …

Ночами  -  струмками  -  шматками  -…

Радіє  -  біліє  -  міліє  -…

Розлилося  -  обнялося  -  збулося  -…

Робота  -  турбота  -  дрімота  - …  

Рукавички  -  сестрички  -  сунички  - …

Світає  -  палає  -  зустрічає  - …

Синочок  -  дубочок  -  кленочок  - …

Спинитись  -  дивитись  -  грітись  -…

Співає  -  дрімає  -  гуляє  -…

Спочиває  -  блукає  -  заглядає  - …

Татко  -  ластовенятко  -  ягнятко  - …

Україна  -  родина  -  година  -…

Шапка  -  сапка  -  лапка  - …

Шина  -  шипшина  -  конюшина  - …

 

4. Доповни  рядки вірша римованими словами.

 

а) Перехресне римування.

 

На галузці яблуко висіло.

Каменем я кинув -  перебив

Гілочку. Аж серце  ло:

І навіщо я таке  ив?

                               Д. Павличко

 

Лікарня в зоопарку!

Для кого тут вона?             

Лікують тут  ку,

Пінгвіна і  на.

                                 Д. Білоус

 

Хотіла б я піснею стати

У сюю хвилину ясну,

Щоб вільно по світі  ти,

Щоб вітер розносив  ну.

                                Леся Українка

 

Зима морозяна надворі,

Замети білі на землі.

Зоріють в небі ясні  рі.

Заснули зайчики  лі.

                                 Н. Забіла

 

Берізонько, берізонько,

Ти мавка лісова,

Зелені твої  ки

Вітрисько  ва.

                              Л. Забашта

 

Красивий, щедрий, рідний край

І мова наша – солов’їна.

Люби, шануй,   ай

Усе, що зветься  на.

                                 І. Січовик

 

Хлопчик стиха коло броду

Тягне рогозу;

Темна сила тягне в   ду

Вільху і   зу.

                                  Я. Щоголів

 

Діти витягли санчата

І, б’ючи  підборами об сніг,

Мчать, веселі, весну   ти,

Розсипаючи щасливий   іх.

                                   В. Симоненко

 

Втоми білочка не знає

і на зиму ще з весни

шишки день у день   ає

і з ялини, і з   ни.

                                Т. Харламп’єв

 

Біжить струмок через ярок,

Замурзаний у глині.

Несе, як зшитки на   ок,

Листочки   ні.

                                  В. Кочевський   

 

Є багато країн на  лі,

В них  -  озера, річки і  ни…

Є країни великі й  лі,

А найкраща  -  завжди  на!

                                      Діма

 

До рідного краю князі  ли

Дружину з тяжкого  ду.

Припавши до берега, вої  ..ли

Цілющу дніпровськую  ду.

                                       Ю. Кругляк

 

Жива вода дає  тя

Всьому живому в  ті.

Якщо живе жива  да,

Тоді земля у  ті.

                                    Л. Забашта

 

Стоїть гора  ая,

Попід горою  ай…

Зелений гай  ий,

Неначе справді  ..ай.

                                    Л. Глібов

 

Сипле, сипле, сипле  іг...

Мов метелики   ті,

Ті сніжинки білі,  ті

Тихо стеляться до  іг…

                                      М. Підгірянка

 

До морозів ще  ко,

Ще у зелені весь  іс,

Та  за море вже  ка

Тепле сонечко  іс.

                                        В. Каранський

Тане сніг, течуть  ки,

Ожива  ка,

І до сонця  ки

Простяга  ка.  

                                     К. Перелісна

Гарно, тепло у  ку,

Снігу вже не  ає

Із-під листя у  ку

Крокус  ає.

                               К. Перелісна

Ластівки  ає  -

Відлетіла  е.

Десь її  ає

Сонечко  е.

Щастя для  ни

Там, де в’є  до,

Там, де  на,

Хоч земель є  сто.

                              М. Удовиченко

Ластівки  ють

Над водою  ко,

Хвилі  ють –

Значить, дощик  ко.

                              М. Чепурна

 

Ой, навіщо мені  … ,   (листя)

Коли вже іде  … ,   (зима)

Коли холодно вже      (стало)

І пташок уже  … .   (нема)

                                   О. Олесь

 

Як швидко літо  … !   (проминуло)

Прийшла осінняя  … .   (пора)

Немов на крилах, …   (полинуло)

 Кохане літечко з  … !   (двора)

                                     О. Пчілка

 

Ішла весна -      (красна)

В зеленій  … .   (хустинці)

Несла вена -     (красна)

У скриньці  … .   (гостинці)

                                         М. Чепурна

 

За вікном летять     (сніжинки)

І сідають на  … .   (вікні)    

Ми танцюєм круг     (ялинки)

І співаємо  … .   (пісні)

                                            Н. Забіла

Тече вода з-під     (явора)

Яром на  … .   (долину)

Пишається на     (водою)

Червона     (калина)

                                           Т. Шевченко

Джмелі з просоння  -  буц    ,   (лобами)

Попадали, ревуть в  … .    (траві)

І задзвонили над     (джмелями)     

Дзвінкі дзвіночки     (лісові)

                                               М. Вінграновський

 

Пише хвостиком     (лисиця)

Слід по росяній  … .   (траві)

Пише дятел, гарна  … ,   (птиця)

Дивні знаки на  … .   (корі)

                                                В. Лучук

 

Скресає і щезає  … ,   (крига)

Бурульки падають з  … ,   (дахів)

І вітерець     (прозорокрилий)

Додому підганя  … .   (птахів)

                                               А. Костецький

 

Єноти вивели     (гуляти)

Своє єдине  … .   (дитинча)

За їх сім’єю вовк     (зубатий)

Єхидно стежить з-за  … .   (куща)

                                                     Н. Забіла

 

Чубатий качур кряче  … :   (качці)

- Ти чудо бачила чи  … ?   (ні)

До річки човен мчав на  … ,   (тачці)

По річці – тачка на  … !   (човні)

                                                         Г. Бойко

 

  б) Суміжне  (парне) римування.

 

Гірку ліпимо нову –

Білу-білу,   ву.

 

Та від сонця, від тепла

Наша гірка   ла.

 

Галас на подвір’ячку:

ми зліпили   ку.

                                      В. Терен

 

- Ведмедику, ледащо,

вліз на пасіку    що?

- Буду джмеликом дзижчати,

буду мед   ти.

                                З народного 

 

В небі річка заблукала

І дощем на землю   ла.

Не сховатися нікуди,

Все намокло: трави,   ди.

                                В. Багірова

Пов’язала кізка  хустку

І помчала у  ку.

А ми кізку упіймали

І з капустки геть  ли.

                                  О. Палійчук

іфЧерез поле, через ліс,

Дощик воду в торбі  .. іс:

Розірвалася торбинка

Фіолетова  ка.

Розлилася вмить вода,

Отака з дощем  да.

                                     М. Сингаївський

Сонечко встає раненько,

Умивається  ко,

Коли чеше промінці

Туман ходить по  ці.

                                      А. Гураль

Скочив котик наш на плотик

Миє ротик і  ик.

Він маленький і чистенький,

Гарний Мурко мій  кий.

                                       Марійка Підгірянка

Полягали ладки

На подушку  ки.

Снилась ладкам хата,

Курочка  та.

                                       А. М’ястківський

 

Це ж чому завжди у Тані

Щічки свіжі та  ні?

А тому, що Таня наша

Їсть і борщ, і хліб, і  шу.

                                         Г. Демченко

 

Втомлена іду я спатки,

Сон стуляє  ка:

Добрий янголе, святий,

Тихий сон мені  ій.

                                          Л. Старицька-Черняхівська    

 

Гнуться сосни: люлі-  лі,

Тихо в лісі, все  ло

Вже поснули звірі й  хи,

Вже поснули всі  хи.

Вліз ведмідь в барлогу -   ту,

Ліг на лапу  ту.

Спить лисиця у  рі,

Сплять червоні  рі.

                                      В. Гринько

Білі шапки на  ах,

Білі шубки на  ах,

Ні стежок, ані  іг,

Тільки сипле білий  іг.

                                     Р. Болюх

 

Онде  -  бачте?  -   у  рі,

Наші друзі  рі,

Дятли, щиглики,  ки

А у нас є  ки.

Доки зимно, доки  іг,

Погодуємо  іх.

                                   Р. Болюх

 

Прийшла Баба  ма,

Та прийшла не  ма

Привела із  ою

Дідуся з  ою.

                                   Г. Демченко

 

Зима морозяна  рі.

Замети білі на  лі.

Зоріють в небі ясні  ..рі.

Заснули зайчики  лі.

                            Н. Забіла

 

- Де, ведмедику,   ив?

Що, ведмедику,   ив?

- Зелененьким лісом   ов

І суничку   ов.

                                              М. Морозенко

 

Я  -  червоний  як,

Солоденький на  ак.

Я на грядці  ся,

З овочами  ся.

                                Л. Рева

 

Дуже хитрі  ки

Поховались під  ки.

Огірочки ми  єм,

Під листочки  єм.

                               П. Мостовий

 

Йдуть і йдуть, і йдуть  щі,

Стали чорними  щі,

І дерева чорні  ли,

Бо листочки всі  ли.

                                  М. Познанська

 

Сонечко вгору повзе по  ці,

Чорний горошок у нього на  ці,

Грає проміння довкола  ве,

Сонечку сонце всміхнулось  ве.

                                      Л. Лобанов

 

  Там, де недавно латаття   … ,  (цвіло)

В гості побігла стежка в   … .  (село)

І розмальовують лід      (ковзани)

Там, де гойдала хвиля   … .  ( човни)

                                                    А. Качан

 

Візьму я глини, розмочу в     (водиці),

Замажу рану яблуньці -      (сестриці).

До стовбура гілчина      (приросте).

Весною знову рясно      (зацвіте).

                                                  С. Жупанин

 

Осінь, осінь, лист   … ,  (жовтіє)

З неба часом дощик      .(сіє)

Червонясте,      (золотисте)

Опадає з кленів       . (листя)

                                                І Блажкевич

Стоїть баба   …-    (снігова)         

Здоровенна   … .   (голова)

Поглядає баба     :    (скоса)

«Хто украв у мене   … ?»  (носа)

Всі ви знаєте,   …,  (мабуть)

Як того злодюжку   … .  (звуть)

                                              П. Глазовий

 

Білі гуси   … ,  (налетіли)

Відпочити   … .  (захотіли)

Сіли гуси на   … -  (став)

Білим-білим він   … .  (став)

                                            К. Овчаренко

 

До нашої теплої   ..   (хати)

Приходила казочка   … ,  (спати)

Та чи спала, чи не     -    (спала)

Колисанку   … .  (колихала)

А як рано діти   … ,   (встали)

То гостинці гарні   … :   (мали)

Тому – зайчик -   … ,   (стрибайчик)

Тому – котик -   … ,   (воркотик)

А найменшому -   …-   (Іванку)

Дала казка     .  (вишиванку)

                                              А. М’ястківський

 

Навпростець через      (малину)

Равлик ніс свою     .  (хатину)

Зупинивсь серед   … ,   (дороги)

«Ох же й натрудив я   … !  (ноги)

Нум, сховаю в хатку      (ріжки)

І перепочину   … .  (трішки)

                                                С. Шаповалов

 

Сніг іде! Прийшла   … !  (зима)

В киці рукавиць   … ,   (нема)

А без теплих      (рукавиць)

Мерзнуть лапки в бідних   … .  (киць)

                                                  К. Перелісн

Школо наша,   …,   (школо)

Приголуб нас,   … ,   (мила)

Пригорни усіх   … ,   (нас)

Як голуб, під   … .   (крила)

                                                      Марійка Підгірянка

Цап покинув теплий  … ,   (хлів)

Цап капусти  … .   (захотів)

Цапе білий, цапе  … ,   (милий)

Ще капусти не  … .   (садили)

                                                     Г. Чубач

Косить в лузі     (журавель)

Конюшину та  … .   (щавель)

А журавлики     (малі)

Узялися за  … .   (граблі)

                                              Марія Познанська

Гуси -  лебеді  … ,   (летіли)

Біле пір’ячко  … ,    (губили)

І встелили білим     (пір’ям)

Площі, вулиці,  … .   (подвір’я)

                                                М. Хоросницька

Вітерець – пустунець  … ,   (прилетів)

Він вісті приніс із  … .,  (полів)

 Що буде травичка  … ,   (рости)

Що проліски стали  … .   (цвісти)

                                                Г. Бойко

 

IV. Ігрові завдання на удосконалення техніки читання.

 

  Завдання прискорюють темп читання, удосконалюють зорове сприймання, чистоту і чіткість вимови.

 

1. Читання складових таблиць. Завдання до них.

   а) Склади типу  ГП.

 

- Прочитай склади зліва направо і зверху вниз. знизу вгору, «ланцюжком».

- Знайди  … склад і покажи.

 

ОМ     АН     ЕС     УВ     ІЛ      ИН

ІД       ОР      УК     ЕН     ЕШ    АЩ

ЕБ      УЧ      ОВ     ОЛ     ИМ     ІФ

УЖ     ІВ       УЦ     АБ     ИВ     ОШ

АЛ     ЕР       УР     АМ     ІХ      ОФ

ІС      АП      ИТ     АБ      ОД     ЕП

 

ОБ     АС     АБ     АЗ     ІН      ОР

ОД     ЕК     ІТ      ОВ     ОЦ     УК

ОГ     ОН     ІЖ     ЕД     ИЛ     ИХ

ЕТ      УЦ    ОФ    ОЦ     ІЧ       АТ

КМ    ОЛ     УЛ     АП     ЕК     ЕЖ

ОЗ     АЗ      АХ     ІН      АГ     УГ

 

АВ     ОН     ОМ     АН     АМ     АЛ    

ОБ     ОЛ     ИВ      ИЛ     ОС       АК

ЕС     ЕК     ИС      ИМ     ОД      АТ

ОЗ     УТ     АД      УЗ       ИТ      ИД

ЕТ     ЕЦ     АР     ОП     ИП     УР

УЩ   ІН      АЙ     УН     ОЛ     УБ

 

б)  Склади типу ПГ.

 - Прочитай склади зліва направо,  зверху вниз, знизу вгору, «ланцюжком».

- Знайди  … склад і покажи.

- Послухай уважно слова і знайди в таблиці склади, які зустрічаються у них.   (Слова:  гуси,ріка,нора щука …,).

- Із поданих складів утвори слова.

 

гу     та    ве    са     ма     лі      (Сани, літо, роса, вата, небо, хата, … )

бо     ха    ві     ни    то     ба    

ше     ще  во     ко     ве    бі

ва      рі    до     не     бе    щу

те      пе     пі      но     на    ро  

 

(Слова: жаба, літера, музика, чижик, …)     

су     та     ко     шу     пі     лі      (Коло, каша, піна, суша, рука, …)

зу     жа    фі     ло      ка     рі

хи     ву    на     си      зі      се

ва     ве     чи     шо     во     бо

ді      ру     ре     ку     ша     це 

 

(Слова: щавель, море, нора, дуби, чаша, …)

мо     ту     пі     ко     ча     ху         (Паща, фаза, село, коза, коло, …)   

бе     до     ки     за     бу     се

ні      жу    ло     хо     ру     те

цо     му    ди     но     хі      ге

ду     ла     фа     йо     па     ща         

 

в)  Склади типу ПГП.

 - Прочитай склади зліва направо і зверху вниз, знизу вгору, «ланцюжком».

- Знайди склад, який є словом і покажи його.

(Слова: кут, зоб,рік,  вир, мир,чин, дим, сад, зуб, сом, пас, сім).

 

кол     кут     зоб     рік     ном     дін

вир     нур     мир    чен    чин     дим

ніц      себ     діт      сад    зуб      сом

печ     нос     без      кіл     ріб      шир

пас     сім      чов     руч    сав      зим  

(Слова:кіт, сом, дуб, лин, зір, фен, сік, мак, код, син, ліс, лис, кит, міх, рис )

 

кіт      сом     дуб     шан     сор     лин

пир     ріц     вап     зір        фен     сік

вун     мак     тах     реш      код      шим

чуд     син     ліс      кок       лис      щіп

бун     кур     кит     міх       рис       лем    

 

(Слова: рот, жук, біб, вік, пес, меч, хід, кат, січ, вал, раб, гай, дід, мед )

 

рот     жук     біб      міт      роп     кін

вік      пес      буб     мар     меч     хід

кат     тог       гіл      січ       сол      лін

гат      вал      раб      гай      йол     пов

дід      дум     мед     кус       лів      мір  

 

г) Склади типу  ППГ.

- Прочитай склади зліва направо і зверху вниз,  знизу вгору, «ланцюжком».

- Вибери будь який склад і утвори з ним слово. (Грубка, сніданок, учні, камінці, цедра,  …)

впе     гру     сні    спі     вро     кре

гво     дра     гра    шви   дрі      ква

сну     шко    пре    зна     чні     нці   

рши    кле     гні     зда     бчи     вка

 

(Сдова:  таблетка, фантазія, чтиво, мудрість, дракон   ….)

 

тка      нта     чти     дрі      дра    про

гро     пка      чка     при     дки    прі

про     гре      шма    жки    кра    пше    

кла      рка     кру      хру     бро    кно     

 

(Слова: всесвіт, відвага, звіробій,  реформа, труба,   …)

 

все     два     зві     рма     тру     кри

сце     зви     рци   вні       сне     зву

хва     лва     фло     нда     тро     сва

гле     здо     клу      дра     сфе     смі     

 

д) Читання слів типу  ПГПГ.

- Прочитай слова  зліва направо і зверху вниз, «ланцюжком».

- Вибери слова із наголосом на першому складі.

- Вибери слова із наголосом на другому  складі.

 

коза     кава     нора     лоша     риба     зорі

небо     гуси     зима     сова     віра       поле

діло     купа      мова     нива     рана      шина

 ріпа     мама     рука     нога     село       коло

 

вода     каша     кава      рама     сани     сіно

лото     жито     лижі     нора     шана     доля

воля     баба      маса     вила      куля     сода

море     горе      вата     хата       коні      сади

 

дача     вухо     вуса     кора     душа     зона

жаба    кара     кіно      липа     міра      сито

ваза     фаза     шило    мило     шуба     сито

теля     доба     мода     тато      перо      сало

 

ж)  Читання слів типу ПГП

- Прочитай слова справа на ліво.

 

чін    пус    мук    кам    сіл    хур

кіб    гул    луг     нос    кар    боз

йаг    нит    тор    кіс     тик    рад

ваг    кус    сил     йар    рив    муш

 

раб    бук    нис    мор    рис    сир

різ     буз    хад    лип    дал     біб

нил    мід    так    зин    лог     куж

чіп     мид   чіс     дем    нал    кяд

 

V. Словесні гірки, стовпчики слів, які розташовані у порядку збільшення їх довжини.

 

  Дані  стовпчики слів учні читають швидко згори донизу, що дає змогу збільшувати поле зорового читання.

 

баба                                    бант                                 баран

бабця                                  банти                               барани

бабуся                                бантик                              баранець

бабусин                              бантина                            баранчик

бабусенька                         бантиння                          баранинка

 

сад                                     ліс                                      ніч

садки                                 ліси                                    нічка

садити                                лісок                                  нічник

садочки                              лісник                                ніченька

садівники                           лісовий                              нічліжка

 

VІ. Ланцюжки складів.

 

  Ланцюжки складів прискорюють рух очей, удосконалюють техніку читання, посилюють увагу.  Адже під час читання утворюються слова.

 

1.Читання з’єднаних слів: кінцевий склад попереднього слова є початком наступного.

 

Решетолокафедракетавернасінинасоситечкоромисло…

Щіточкалюжаливакцинагоданинапувалкаретарілка…

Долоторбинагідкитицяточканаватагадюкачечкадило…

Фанератицямринабивкапустаблеткибиткаталкапела…

 

 

       бан           ва              ки         тка

Ча /       \ тик /      \ ран /       \ ця /      \ ля …

 

        ди            ка            кет             рун

Лю /     \ мар /      \ бан /        \ чуп  /        \ дук …

 

 Ка            на             то           ля            ка           ша           да …

      \ ли  /       \ мис /      \ по /      \ леч /      \ ло /       \ ра /

 

        то        ка             ра          та             на            ня 

Лі /     \ ло /     \ фед /       \ ке /      \ вер /      \ сін /

 

        то             на            ки            ця             ка           ва …

Ло /      \ рби /       \ гід /       \  ти /       \ точ /       \ на /

 

  1. Читання слів з першим постійним складом.

 

                 дум                                               мах

                  яєць                                              лік

 за              пит.                             за              мок

                  спів                                                клад

                  пах                                                 клик

 

                      гун                                                зок

                      зон                                                 тон

       бі           дон                                 бу            кет

                      лет                                                  йок

                      лок                                                  фет 

 

                      ва                                                    вань

                      за                                                    лич

       ва            та                                    га             лузь

                      нна                                                   мір

                      да                                                      лас

 

                         мін                                                  рох

                          лос                                                 род

       го                вір                              го                пак 

                          луб                                                 рня

                          нор                                                 ріх

 

                          ня

                          ма

     гу                 си

                          ща

                          мор

 

     3. Читання слів з постійним останнім складом

ми   .                                           лі

ко .                                             ми 

са  .                  си                   то

ма  .         ло                               жи     

ши  .                                            та

ті   .                                    

жа

ду   .

 

VII. Відтворення точності сприймання рядків, які учні бачили на протязі 5-6 секунд.

 

Море    пісок    вода    медуза    дельфін 

 

Котик    лапки    вушка    хвостик    вуса 

 

Калина    листя    квіти    ягідки    соловейко 

 

Півник    курка    курчатка     водичка    зерно 

 

Школа    парти    діти    книжки    зошити 

 

День    ніч    сонце    місяць    вітер 

 

Дощ     сніг    вітер   калюжі    парасолька   

 

Сніг     сани    лижі    гірка    мороз 

 

Ліс  чорниця    шишка    грибок    пташечка 

 

VIII.  Читання злитих речень.

 

Мамавишиваланабіломуполотнібарвінокнавітьмаленькукачечкувишилагарнабудесорочечкадлясиночка.

 

Випливлонанебочервонесонечкойрозсипалосвоїзолотіпромінчикипершийпроміньпотрапивнажайворонкавінпіднявсявгоруізаіпівав.

 

Накинуласязлючазиманазвірятідутьморозиодинзаоднимтазвірятанебоятьсябілочкагризегорішкиазайчикстрибаючигріється.

 

Шпакнесндонасвеснуприлітаютьзниміластівкийлелекимиїхдужечекаємо.

 

Ящіркимаютьшвидкініжкивониєвеликіімаліцітваринилюблятьполасуватикомахами.

 

Дикігусивміютьвисоколітативонилюблятьводуптахигарноплаваютьпірнаютьідобуваютьсобіїжу.

 

Веснянийденьрікгодуєвесналедачогонел.битьякпочаворатьтовсопілкунеграть.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                               Література

 

1. Савченко О. Я. Методика читання у початкових класах: Посібник для вчителя.- К.: Освіта, 2007.-

334 с.

 

2. Салтишева В. М. Навчання дітей читання.-Видавництво ТОВ фірма «Юлат», 2001

 

4. Головащук С. І., ПЕщак М. М., Русанівський В. М., Тараненко О. О. Орфографічний словник української мови.-К.: Видавництво «Довіра», 1994.-864 с.

 

4. Шумада Н. С. Народ скаже – як зав’яже.- К.: Веселка, 1985.- 173 с.

   

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Близнюк Ірина
    Дякую за цікаву збірку.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 листопада 2018
Переглядів
7584
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку