Збірка різноманітних вправ для закріплення знань правил безпечної поведінки на уроках інформатики
За комп’ютер ми сідаєм Правила всі пригадаєм. Щоб безпечно працювати,
Треба їх нам добре знати.
- Діти, до нас у гості прийшов хлопчик Незнайко. Давайте його послухаємо.
Незнайко: Я комп’ютер добре знаю – Друзям всім допомагаю.
Як у клас я залітаю...
Всім комп’ютери вмикаю.
Вам поради я даю,
Слухай розповідь мою.
Всі улюблені предмети
Джипа, ляльку і ведмедя
З дому ти їх принеси,
На системник поклади.
Ну, навіщо їм скучати
Будеш з ними працювати
Сядь поближче до екрану
І дивися тільки прямо.
Довго можеш так сидіти
Всі завдання поробити
А якщо у тебе сталось...
В монітора щось зламалось
То посмикай за шнурки Трохи мишку потряси.
Пончик з рота не виймай
З „клави” крихти позмітай.
Та ходи собі по класу
Друзям всім допомагай!
- Як ви гадаєте, діти, чи варто слухати порад Незнайка? (ні)
- Чому? ( вони є не правильними)
- Що є не правильним у розповіді?...(діти відповідають)
- А чи знає наш друг правила поведінки та техніку безпеки у комп’ютерному класі?(ні)
- Давайте йому всі разом допоможемо вивчити правила за допомогою віршика. Щоб з комп’ютером дружити Треба правила учити. Не шуміти, не ходити, Тільки тихо говорити.
Руки чистими тримати,
Сухо-сухо витирати
І всі незнайомі кнопки
Не потрібно натискати
Слухай вчителя уважно І виконуй все, що скаже
Тільки так знання здобути Допоможе друг – комп’ютер!
- Молодці! Йдемо вперед, добувати знання!
Правило перше ти пам'ятай:
Заходь, не штовхайся, не поспішай!
Займи своє місце ти чемно.
Учися, працюй, не сиди тут даремно!
Правило друге просить тебе:
Слухай учителя слово тверде.
Не зачіпай дротів ти руками,
Не посувай, не підштовхуй ногами!
Правило третє говорить тобі:
Не принось сюди речі сторонні.
Стіл із комп'ютером — це не буфет!
Це всім відомо, це — не секрет.
Правило четверте вивчи охоче:
Друже, бережи свої очі.
їх не напружуй, не придивляйся Й до монітора не нахиляйся!
***
- Якщо вислів правильний —плесніть у долоні, якщо ні — тупайте ніжками.
Всі ми витерли взуття,
Щоб не нести в клас сміття. (Плещуть у долоні)
А щоб сіли ми за парту,
Вчитель нам дає команду! (Плещуть у долоні)
Ти підсунь дисплей близенько,
І дроти поправ хутенько! (Тупають ніжками) Від екрана ти відсядь...
Сантиметрів п'ятдесят! (Плещуть у долоні)
Хоч стомились в мене очі,
Та все ж граюся охоче! (Тупають ніжками)
Я дротів не зачіпаю,
Правило це добре знаю! (Плещуть у долоні)
Час даремно не марную
- Із комп’ютером працюю.
Думав, що на 2 хвилини,
А просидів 3 години. (Тупають ніжками)
В комп’ютерному класі Забороняється:
1.Вмикати та вимикати комп’ютери без дозволу вчителя.
2.Торкатися проводів живлення, розеток, задньої стінки комп’ютера та екрана монітора.
3.Працювати з мокрими руками або у вологому одязі.
4.Класти речі на клавіатуру, натискати незнайомі клавіші та торкатися клавіш на сусідньому комп’ютері.
5.Самостійно ремонтувати та пересувати комп’ютер з місця на місце.
Потрібно:
1. Сидіти лише за постійно призначеним ПК.
2. Сидіти за комп’ютером так, щоб лінія зору припадала на центр екрана. Відстань від очей до екрану 60 –70 см.
3. Працювати з чистими руками. На клавіші натискати легко та плавно.
4. В разі аварійної ситуації вимкнути ПК, повідомити вчителя, в разі необхідності негайно звільнити приміщення
Для того, щоб легше було запам’ятати правила давайте вивчимо такий віршик:
Щоб з комп’ютером дружити, Треба правила завчити.
Не торкатись проводів, Ні розеток, ні дротів.
Екран руками не чіпати,
Довго на комп’ютері не грати.
На клавіші легенько натискай, З мокрими руками не сідай.
З чистими руками працювати,
Носика в екрана не «встромляти».
Як перерва закінчилась,
Діти не пустують,
В клас спокійно всі заходять,
До комп’ютерів підходять,
Руки чисті та сухі
Всі підготували, Щоб з комп’ютером малята,
Ще довго працювали.
Їсти на робочім місті Дуже неохайно! В класі виховані діти
Не їдять звичайно.
Як дістанете книжки, Правило згадайте:
На клавіатуру їх
Ви не викладайте
Інструктаж з техніки безпеки життєдіяльності Ввімкнем з дозволу комп’ютер.
Обережно, діти!
Тут електричний струм проходить,
Це треба розуміти!
Проводи, розетка зі струмом – Дуже небезпечні!
І тому торкатись їх
Не можна, безперечно!
Кожен учень в нашій школі Правило розкаже: Тих торкаємось поверхонь,
Що вчитель нам покаже.
Самотужки техніку Не ремонтувати! Невідкладно треба вам
Вчителя позвати.
В клас комп'ютерний спітнілі ми вбігаємо щосили...(ні)
Витри старанно взуття, нам не потрібне сміття! (так)
За улюблений комп'ютер падаєм, мов спілі фрукти...(ні)
А щоб сісти нам за парту, вчитель нам дає команду! (так)
Ти підсунь дисплей близенько і шнури поправ хутенько! (ні)
Від екрана ти відсядь... Сантиметрів п'ятдесят! (так)
Голова болить моя, Потерплю годину я! (ні)
Я дротів не зачіпаю, правило це добре знаю! (так)
Як відчую щось горіле, промовчу я всім на диво...(ні)
В електронний клас науки сміло входь! Лиш вимий руки! (так)
- До комп’ютерного класу заходимо спокійно з дозволу вчителя.
- Коли зайшли до комп’ютерного класу, то швидко включаємо комп’ютер. - Біля комп’ютера сидимо рівно.
- Відстань від очей до монітора повинна бути маленькою, щоб краще бачити.
- Під час уроку ходимо по класу, коли забажаємо.
- Під час роботи в класі їмо фрукти.
- Без дозволу вчителя не приступаємо до роботи за комп’ютером.
- Рухаючи мишкою, голосно подаємо команди.
- Рукавом сорочки протираємо монітор комп’ютера;
- При роботі з мишкою використовуємо вказівний і середній пальці.
- Чи можна включати комп’ютер без дозволу вчителя?
- Чи можна торкатися до тильної сторони клавіатури?
- Чи дозволяється пальцем торкатися монітора?
- Чи можна доторкатися до проводів живлення і пристроїв заземлення?
- Чи можна включати і відключати апаратуру без дозволу вчителя?
- Чи можна класти диски, книги, зошити на монітор і клавіатуру?
– Пригадайте, що ми повинні зробити перед початком роботи на комп’ютері.
(Відповіді дітей)
- переконатися у відсутності видимих ушкоджень робочого місця; - сісти так, щоб лінія погляду приходилася в центр екрана, щоб не нахиляючись користуватися клавіатурою і сприймати передану на екран монітора інформацію;
- розмістити на столі зошит, навчальний посібник і інші предмети так, щоб вони не заважали роботі на комп’ютері;
- починати роботу тільки за указівкою вчителя.
1. Не приносити з собою …(зайві речі, а також їжу, напої, жувальну гумку.)
2. Не розпочинати роботу за комп'ютером ….(без дозволу вчителя.)
3. Не торкатися … (проводів, роз'ємів, тумблерів, розеток, кнопок і клавіш, з якими тебе не знайомив учитель.)
4. Не вставляти в комп'ютер…( сторонні речі.)
5. Не бігати, не …(бавитися, не кричати.)
6. Не працювати ….( вологими руками.)
7. Сидіти на відстані …(не менше 50см від екрана монітора.)
8. Працювати на комп’ютері …(не більше 15хв.)
10. Проводити хвилинки…( відпочинку.)
Діти стають в коло. Кожен учасник готує запитання по т/б. Вчитель визначає першого. Він ставить запитання сусіду за годинниковою стрілкою. Другий дає запитання третьому і т.д. Учасник, який не дав відповіді, виходить в середину кола і просить допомоги у решти гравців. Перемагають ті, що залишаються стояти по колу.
Можливі запитання:
- Як треба заходити до кабінету інформатики?
- Чи можна торкатися руками роз’ємів сполучних кабелів, тильної сторони монітора?
- Чи можна водити пальцем по монітору?
- Чим можна показати об’єкт на моніторі?
- Хто дає дозвіл включати і виключати апаратуру?
- Чи можна працювати за комп’ютером в вологому одязі або з вологими руками. І т.д.
- Ми можна класти речі на клавіатуру?
- Чи можна прихитятися близько до екрана монітора?
Гра в парах «Я — тобі, ти—- мені».
Кожен учень готує питання по техніці безпеки і задає його своєму партнеру.
- Зараз я буду зачитувати речення, а ви повинні підняти зелену картку, якщо згодні, червону - якщо незгодні.
• В кабінет інформатики потрібно вбігати і при цьому сильно кричати. (ні)
• В кабінет інформатики потрібно входити спокійно в брудному взутті і верхньому одязі. (ні)
• Працювати можна тільки на комп’ютері, у якого немає пошкоджень. (так)
• Включати і виключати комп’ютер можна тільки з дозволу учителя. (так)
• Обов’язково потрібно торкатися і висмикувати дроти і розетки. (ні)
• Працювати на клавіатурі потрібно чистими, сухими руками; легко натискаючи на клавіші, не допускаючи різких ударів. (так)
• Завжди намагайтесь самостійно усувати неполадки у роботі апаратури; нема чого повідомлять про це учителя. (ні)
• Приходячи до кабінету, приносьте із собою їжу та напої (ні)
• Неможна пересувати системний блок, дисплей (так)
Тест:
1. Під час роботи з комп’ютером руки повинні бути:
а) мокрими та брудними
б) чистими й сухими
2. Сидіти потрібно за комп’ютером на відстані
а) 50см
б) 20см
3. Приносити в комп’ютерний клас шкільне приладдя можна класти:
а) на клавіатуру
б) на стіл
4. Показувати зображення на моніторі потрібно
а) указкою
б) пальцем
Пригадай правила поведінки у комп’ютерному класі.
- Чому не можна нахилятися близько до екрана монітора?
oМожна зачепити носом екран та пошкодити монітор.
oЯкщо відстань від очей до екрана надто мала, очі втомлюються, і можна зіпсувати зір.
- Чому не можна торкатися клавіш клавіатури брудними та вологими руками?
oМожна стерти зображення літер з клавіш.
oБруд та вода може потрапити всередину клавіатури й зіпсувати її.
- Чому не можна торкатися пальцями екрана монітора?
oНа екрані залишаться брудні сліди від пальців.
oПалець затулить зображення на екрані.
- Чому не можна класти предмети на клавіатуру?
oМожна не побачити під предметом потрібну клавішу.
oПредмет, що лежить на клавіатурі, тисне на клавіші, а це призводить до виконання комп’ютером непередбачених дій.
Не приносити ________________________________________.
Не можна без ___________________ розпочинати роботу за комп'ютером.
Не треба торкатися _____________________________________. Слід поводити себе ____________________________________.
Не працювати __________________________________ руками.
Сидіти слід на відстані не менше _______ см від екрана монітора i спину тримати ______________________.
Щоб з комп’ютером дружити, Треба правила завчити.
Не торкатись проводів, Ні розеток, ні дротів.
Екран руками не чіпати,
Довго на комп’ютері не грати. На клавіші легенько натискай, З мокрими руками не сідай.
З чистими руками працювати,
Носика в екрана не «встромляти».
Обговорення ситуацій Які правила поведінки порушив Петрик?
üПетрик П'яточкін швидко вбіг до комп'ютерного класу, відштовхнув Олю, Владика, Тіма й плюхнувся в крісло. Він поставив маленьку склянку з фруктовим напоєм на монітор. Дістав з ранця кошеня і посадив на стіл біля клавіатури.
üПрийшов Петрик зі школи додому, закинув портфель на ліжко і до самого вечора просидів біля комп’ютера, граючи в гру та жуючи чіпси.
Які правила поведінки біля комп’ютера він порушив?
üУчень, забігши в кабінет інформатики, ввімкнув комп'ютер собі і сусіду і, не знаючи, чим треба буде займатися на уроці, почав натискати всі клавіші.
Чи порушив він правила техніки безпеки? Які?
üУважна учениця помітила на уроці, що дівчинка Оксанка взяла з собою на урок улюблені іграшки: ведмедя та ляльку i посадила поруч з монітором.
Яке правило з техніки безпеки порушила дівчинка Оксанка?
üУчень вирішив показати свої знання однокласниці, почав від'єднувати монітор i клавіатуру від поламаного комп'ютера. Чи порушив він правила з техніки безпеки? Якщо так, то які?
üШвидкий учень вбіг до кабінету інформатики, ввімкнув комп'ютер для себе та сусіда i почав натискати на усі клавіші. Чи порушив він правила з техніки безпеки? Якщо так, то які?
ü Діти на перерві весело гралися біля школи, поливаючи один одного водою. Продзвенів дзвоник, учні прийшли в кабінет інформатики. Чи правильно вчинили учні? Чому?
Інструктаж у стилі шкідливих порад Г. Остера
Якщо ти стоять втомився
За дверима кабінету,
Бий у двері і штовхайся, Залітай у клас хутчіш.
На столах все розкидай,
Натискай мерщій на кнопки.
Шанс лови, бо, може, завтра
Кабінету вже не буде.
А коли забіг до класу,
Хай учитель щось волає,
Перевір усі роз’єми
Доторкнись до монітора, Покрути клавіатуру І поклацай, бо не можна
Працювать без перевірки.
Поклади на стіл свій зошит,
Ручку, книжку і … портфеля.
Ну чого йому стояти
Так самотньо на підлозі…
А дістанеш пиріжечка
–
Їж спокійно, не ховайся. Крихти всі в клавіатуру Потихесеньку запхни. Пощастить, і ти побачиш
Безкоштовно феєрверк.
Якщо друг твій на перерві
Благородним був піратом,
Замочив він одяг, руки, Ти його не зупиняй.
Хай сідає за комп’ютер,
Якщо вдарить його струмом –
Смійся голосно і дзвінко,
Хай не дума бідолаха,
Що тебе він засмутив.
Якщо ти прийшов до класу, Де комп’ютерів багато,
То дивись не розгубися –
Носом зразу в монітор,
І дивись у нього пильно,
Поки очі повилазять,
Щоб учитель знав напевно,
Що старанний учень ти.
Якщо раптом щось зламалось, Не гукай на допомогу.
Ти – людина самостійна, Можеш впоратись і сам…
Бий добряче по всіх кнопках,
Встань, під стіл залізь, шукай!
Познач робоче місце, за яким можна починати роботу з комп’ютером. Поясни свій вибір.
Закресли малюнок, на якому зображені порушення правил безпечної поведінки
Уважно розгляньте пари малюнків. Що трапилося з інопланетянином Елзіком і чому?