Різні варіанти вправ для дітей з використанням БЛОКІВ ДЬЕНЕША , ТАНГРАМ ТА ГЕОМЕТРИЧНОГО МАТЕРІАЛУ
ЦІКАВІ ВПРАВИ з ВИКОРИСТАННЯм БЛОКів ДЬЕНЕША , танграм та геометричного матеріалу
Підготувала
вчитель початкових класів
Гончаренко Ольга Миколаївна
Танграм – старовинна східна головоломка. З нею дитина вчиться аналізувати зображення, виділяти в них геометричні фігури, візуально розбивати цілий об’єкт на частини, і навпаки – складати з елементів задану модель, а найголовніше – логічно мислити.
Розвивальні заняття необхідно обирати відповідно до віку школярів. Так, вивчаючи у початковій школі на уроках математики найпростіші геометричні фігури, учні можуть знаходити серед частин конкретні елементи, наприклад, трикутники, та рахувати їх. А завдання скласти з трикутників квадрат або трапецію підштовхне до висновку, що одні фігури можуть складатися з інших.
З танграмом можна виконувати безліч цікавих завдань. Тому можна ускладнити завдання і запропонувати дітям, які вже вміють складати головоломку, зробити таке:
Дібрати фігури до схематичного малюнка, який слід заздалегідь роздрукувати. Учні можуть розкласти елементи на схемі або просто використовувати її як підказку, складаючи за прикладом.
Відтворити зображення за контурами зразка. Завдання для учнів – викласти елементи всередині контуру, додаючи різні елементи один до одного. Це вимагає розвиненої уяви та вміння розділяти ціле на складові.
Далі рівень ускладнюється. Учні можуть загадати зображення, а далі самостійно скласти його, знаходячи потрібні елементи.
Логічні блоками Дьєнеша розробив та утілив в життя Золтан Ліг Дьєнеш (1916-2014) - угорський математик, психолог і педагог, професор Шербрукского університету.
Автор ігрового підходу до розвитку дітей, ідея якого полягає в освоєнні дітьми логіко - математичної компетенції за допомогою захоплюючих логічних ігор, задач та завдань.
Дидактичний матеріал ґрунтується на методі заміщення предмета символами і знаками (метод моделювання).
Блоки відносяться до типу іграшок, з якими грати можна не один рік шляхом ускладнення завдань від простого до складного.
Задачі методики:
•Розвивати логічне мислення;
•Формувати уявлення про математичні поняття - алгоритм, кодування інформації;
•Розвивати уміння виявляти властивості в об'єктах, називати їх;
•Ознайомити з формою, кольором, розміром, товщиною об'єктів;
•Розвивати просторові уявлення (орієнтування на аркуші паперу);
•Розвивати знання, вміння, навички, необхідні для самостійного вирішення навчальних і практичних завдань;
•Виховувати самостійність, ініціативу, наполегливість в досягненні мети, подоланні труднощів;
•Розвивати творчі здібності, уяву, фантазію;
•Розвивати здатність до моделювання та конструювання.
Перший етап “Знайомство”
Перш ніж приступити до ігор і вправ, надайте дітям можливість самостійно познайомитися з логічними блоками. Нехай вони використовують їх на власний розсуд в різних видах діяльності. В процесі різноманітних маніпуляцій з блоками діти встановлять, що вони мають різну форму, колір, розмір, товщину.
Конструювання
Цей творчий напрям діяльності неможливо обійти стороною ні для однієї іграшки з геометричними фігурами.
Другий етап “Правила гри”
На другому етапі відбувається плавний перехід дитини на вивчення правил гри. Вивчення правил є важливим повчальним моментом, оскільки малюк не зможе без знань правил гри вирішити поставлені завдання від початку до кінця. У правилах міститься найважливіша інформація для дитини, яку педагог прагне йому донести.
Третій етап “Порівняння”
•Діти спочатку опановують вміння виявляти і абстрагувати в предметах одну властивість (колір, форма, розмір, товщина), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по кожній з цих властивостей;
-за двома властивостями (колір і форма, форма і розмір, розмір і товщина і т. д.);
-за трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщиною; кольором, розміром і товщиною);
-за чотирма властивостями (колір, форма, розмір і товщина).
При цьому в одній і тій же вправі легко можна міняти міру складності завдання з урахуванням можливостей дітей.
Четвертий етап “ Мова символів”
дитина приходить до розуміння, що серія з двох і більше кроків наводить до одного результату. Автор системи назвав цю стадію символічною. Для опису карт ігор необхідно використовувати спеціальний мову у вигляді різних символів. Дитина створює в процесі гри власні символічні системи.
позначають форму блоків;
плями без форми – позначають колір блоків;
намальований будинок з декількома вікнами позначає великий блок;
намальований малий будинок позначає малий блок;
намальована схематично товста людина – товстий блок;
намальована схематично худа людина – тонкий блок;
Прикрась ялинку.
П'ятий етап “Абстракція чисел”
Вчить розуміти сенс чисел. Ігри повинні спиратися на візуальне сприйняття - таблиці, картки, діаграми і т. д.
Шостий етап “Варіативність”
Завершальний і найтриваліший етап, в ході якого дитині пропонуються різні варіанти описи карт ігор, визначаються специфічні правила, що дозволяють прийти до необхідним логічним висновком. Дитина з педагогом досліджує зміст понять аксіоми та теореми, а також вивчає правила переходу від аксіом до теорем.
Варіанти вправ
Вправа «Розпізнай фігури»
Принцип виконання: Запропонуйте учням розглянути малюнки та визначити, де і які геометричні фігури на ньому зображено.
Розклади фігури за кольором и формою
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Підбери фігуру
Знайди геометричні фігури
Скласти за поданим зразком
Склади малюнок з геометричних фігур
Виготов танграм (з кольорової вставки) і спробуй скласти подані фігури.
Порахуй кількість фігур
Потрібно розподілити фігури між персонажами таким чином, щоб один отримав всі круглі, а інший всі червоні.
Відремонтувати автомобіль, підставивши відсутні геометричні фігури; назвати всі фігури
Розстав блоки так, щоб вони не повторювались за розміром і формою
Розстав блоки так, щоб вони були одного кольору, але не повторювались за розміром і формою
Гра «Закінчи рядок»
Знайди і порахуй фігури