Цікаві завдань для опрацювання теми «Займенник»

Про матеріал

Данний файл містить цікаві ігри і завдань для опрацювання теми «Займенник» на уроках української мови в 4 класі. Цікаві вправи та ігри з мови використовуються на всіх етапах уроку. За їх допомогою можна перевірити, як учні виконали домашнє завдання, полегшити розуміння нового матеріалу, його закріплення.

Перегляд файлу

 

Цікаві ігри і  завдань для опрацювання теми «Займенник»
 

1. Гра “Спіймай займенник”.
Учитель проказує речення. Учні, почувши займенник,. Плескають у долоні.
Виграє той, найменше помилитиметься.
Для гри можна використати такі речення:
Приколю свою картинку над столом у мами я.
Ми для тебе із татом подарунок шукаєм весь день.
Ти ж бо гідна дарунку такого, що лиш в казці бува золотим.
Ми сміливі, ми правдиві.
Пішов йому десятий рік, він працювати добре звик.
Якщо в мене є цукерка, півцукерки другу дам.
 

2. Гра “Угадай займенник”.
На дошці написано речення з пропущеними в них займенниками. Учні описують ці речення, вставляючи займенник.
Виграє той, хто першим виконає завдання.
Для гри можна використати такі речення:
… люблю свою Україну.
… любить читати книжки.
… завжди говоримо правду.
… змагаються за честь своєї школи.
 

3. Гра “Хто найшвидше напише три займенники з двома е” ?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожного з них було по два е, наприклад: мене, тебе, себе.
Виграє той, Хто першим правильно виконує завдання.
 

4. Гра “Хто найшвидше напише три займенники з ьо, йо”?
Учитель пропонує написати три займенники, щоб у кожному з них були ьо чи йо, наприклад: ньому, його, йому.
Виграє той, хто найшвидше правильно виконає завдання.
 

5. Гра “Що це за займенник”?

Назвіть займенник І особи однини, який вказує на особу, яка сама про себе говорить.

Назвіть займенник ІІІ особи однини чоловічого роду, який вказує на особу або предмет, про яких розповідають.

Назвіть займенник ІІ особи множини, який вказує на осіб, до яких ми звертаємося.

Назвіть займенник, який вказує на особу, до якої ми звертаємося.

Назвіть займенники які вказують на осіб чи предмети, про яких розповідають.

На дошці записано вірш.

Вивчим цю частину мови,

Вивчимо обов’язково,

Бо вона потрібна дуже

І мені, й тобі, мій друже.

Я до тебе усміхнусь

І з тобою подружусь,

Усміхнися ти в отвіт –

Ми з тобою цілий світ.

Всі сміються навкруги –

Він, вона, воно, вони,

бо усмішка в всіх одна,

жити в дружбі помага.

Завдання: з вірша виписати займенники у три колонки: у першу займенники І особи, у другу – ІІ особи і в третю ІІІ особи

.

Замінити іменники, де це доцільно. відповідними формами займенників.  

На схилах яру лежав зірчастий сніг. Сніг тулився й до дерев, корчився під кущами - всюди, де снігу не могло дістати не дуже палке березневе сонце. Але сонце все набирало сили, до сонця пробивалися проліски.

Усунути зайві займенники.

Іван Франко, він глибоко ненавидів ворогів  трудового народу. Учні третього класу, вони вирішили зробити екскурсію в Карпати. Мирон сказав товаришеві, що він поїде влітку в піонерський табір.

 

Виправити речення, щоб усунути неясне розуміння вказівного значення вжитих займенників.

Учень вийняв з портфеля підручник і поклав його коло себе. Відзначили старосту класу тому, що він найкраще виступив на олімпіаді.

 

Утворити відповідні до змісту форми займенників, поданих у дужках.

Вода... Ми бачимо (вона) всюди. Життя неможливе без (вона). Де (вона) бракує, земля перетворюється на безрадісну пустелю.

 

З’ясувати коли займенник він у наведених прикладах вказує на особу, а коли - на предмет.

1. Щастя в повітрі не в'ється, воно в боротьбі дається (Народна творчість). 2. Поруч із шляхом в'юнилась річка. Вона зараз була скута льодом і покрита снігом (0. Сизоненко). 3. Коли партизани виходили з Кремля, вони ще раз зупинились на дорозі перед Спаською вежею (С. Скляренко). 4. Кити пірнають на великі глибини. Вони можуть перебувати бід водою близько однієї години.

 

У наведених прислів'ях та приказках знайти займенники. Визначити особу займенників і записати їх в початкову форму.

1. У нас народи вільні, права всім рівні. 2. Скажи мені, хто твій, товариш, і я скажу, хто ти. 3. Ми з тобою як голка з ниткою.

 

 

Вставити пропущені займенники.

У мене є товариш Сергійко. Я сиджу з ... за одною партою. Сергій дуже добре вчиться. Недавно про ... писали в стінгазеті. По дорозі в школу я завжди заходжу за ... Ми йдемо через парк. В ... багато квітів і зелені. За ... розташована школа.

 

Замінити займенник 1-ої особи займенником 3-ої особи
або іменником (хлопчик, син, Вася).

Мене за есе життя ніхто ще не карав. Батько не тільки, не чіпав мене пальцем, але я від нього не чув ніколи поганого слова. Тепер мене мучило тяжке почуття.

Нарешті мене покликали до батька, в кабінет. Я зайшов і несміливо зупинився при вході. Батько сидів у своєму кріслі, перед портретом матері і не повертався до мене. Я слухав тривожне биття свого серця. (В. Короленко).

 

Визначити, з якої казки уривок. Виділити усі особові займенники, їх число, відмінок, і рід (у займенників 3-ої особи).

Ішов дід лісом, а за ним бігла собачка, та й загубив дід рукавичку ("Рукавичка").

Був собі дід та баба, та не було у них дітей ("Кривенька качечка").

Я по коробу метений, На яйцях спечений,

Як од баби та од діда втік,

Так і од тебе втечу. ("Колобок").

Був собі чоловік та жінка, мали вони цапа й барана. ("Цап і баран"). В одного чоловіка був кіт старий, що вже не здужав і мишей ловити. От хазяїн його взяв та й вивіз у ліс. ("Пан Коцький").

  • Я бичок-третячок, з соломи зроблений, смолою засмолений ("Солом'яний бичок").
  • Я коза-дереза,

За три копи куплена,

Півбока облуплена!

Тупу-тупу ногами,

Сколю тебе рогами,

Ніжками затопчу,

Хвостиком замету, -

Тут тобі й смерть! ("Коза-дереза") .

З цим матеріалом можна проводити різні завдання. Це залежить від майстерності вчителя. Я найперша зацвітаю Синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, Бо мене не стане влітку (Пролісок).

Навесні вона в теплі Проростає з-під землі. Має трунок, має вроду І дарує насолоду (Квітка).

 

Лічилка

Щоб летіти на планети,

Збудували ми ракети.

Раз, два, три -

Полетиш сьогодні ти.

 

Загадки

Я літаю,

Я зірки на крилах маю,

І  мотор у мене є,

Що життя мені дає (Літак).

 

Не спортсмен, не чоловік,

А на крилах цілий вік.

Землю риє, а не звір,

У труді він богатир (Ескаватор).

 

 

І  мають душу щедру,

Хоч з дерева вони,

Згоряючи дощенту,

Вогонь дарують нам (Сірники).

 

Я всіх вас обшиваю,

Сама ж я одягу не маю (Голка).

 

Майстер викував уміло

Два однакових ножі.

Дуже зустрічі зраділи

Два однакових ножі.

 

Обнялись, і роз'єднати

Їх уже ніхто не зміг,

Підкажіть, як називати

Почали відтоді їх? (Ножиці)

 

Є у мене помічник, справжнє диво, чарівник.

Тільки кнопку натискаю, і говорить він, і грає.

Де що робиться, все знає і мені повідомляє,

І  розкаже, і покаже ... Як він зветься, хто нам скаже? (Телевізор).

 

У нього є чотири ніжки,

Та ходить не вміє пішки,

Підставляє без упину

Всім свою надійну спину.

Як натомишся ти дуже,

То присядь на нього, друже (Стілець).

 

На чотирьох ногах стою

Ходити зовсім ,я не можу,

Коли ти стомишся гуляти,

ти любиш на мені відпочивати (Ліжко).

 

З головою він накритий,

Несуть йому їсти й пити.

Та він страви не вживає -

Все хтось інший поїдає (Обідній стіл).

 

По гриби.

Їх рвати з кореням не треба!

Коли ж про це забудеш ти,

Гриби образяться на тебе

І  більш не схочуть тут рости. (Н. Забіла) .

 

Син мого балтька, а мені не брат (Я).

 

Гра "Зійдіть східцями"

(Кожній групі дається завдання: до особових займенників   я,   ми   додайте   букви,   яких   не вистачає,              і прочитайте слова). Хто швидше?

 

І.

 

 

  1. Провалля (яр)
  2. Заглибина в землі (яма)
  3. Орган у порожнині рота (язик)
  4. Хижа тварина (ягуар)
  5. Плід (яблуко)

6) Житель Японії (японець)

 

 

я

 

 

1

я

 

 

 

2

я

 

 

 

 

3

я

 

 

 

 

 

4

я

 

 

 

 

 

 

5

я

 

 

 

 

 

 

6

я

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.

 

 

 

1) Частина суші, що гострим кутом видається в море (мис)

  1. Предмет туалету і гігієни (мило)
  2. Посуд (миска)
  3. Художник (митець)
  4. Людина, що варить мило (миловар)
  5. Синонім до слова думання (мислення)

 

м

и

 

 

1

м

и

 

 

 

2

м

и

 

 

 

 

3

м

и

 

 

 

 

 

4

м

и

 

 

 

 

 

 

5

м

и

 

 

 

 

 

 

6

м

и

 

 

 

 

 

 

 

 

Кросворд "Прикрасьте ялинку"

Заповніть клітинки займенниками різних розрядів у називному відмінку.

 

 

9

7

5

3

1

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь: 1) я; 2) ти; 3) ти; 4) він; 5) той; 6) вона; 7) який; 8) хтось; 9) ніхто; 10) ніякий; 11) якийсь [31, с.17-21].

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.6
Оригінальність викладу
4.4
Відповідність темі
4.8
Загальна:
4.6
Всього відгуків: 5
Оцінки та відгуки
  1. Плечко Антоніна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ігнатьєва Світлана
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Дробаха Валентина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Валерко Галина
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
  5. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 2 відгука
docx
До підручника
Українська мова 4 клас (Волкотруб Г. Й.)
Додано
2 січня 2019
Переглядів
39233
Оцінка розробки
4.6 (5 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку