Управління соціально-культурної сфери Володимирецької селищної ради
Мініч З.Ф.
Цікаві завдання
для розвитку
математичної компетентності
за технологією «Щоденні 3»
для учнів 1 класу
Частина 1
Половлі
2021
Матеріали підготувала:
З.Ф. Мініч вчитель початкових класів, Половлівського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ»
Рецензент:
В.К. Басюк, директор Половлівського НВК «ЗОШ І – ІІ ст. – ДНЗ»
Рекомендовано до друку методичною радою Половлівського НВК «ЗОШ І-ІІ ступенів - ДНЗ» (Протокол №1 від 12.02.2021 року)
Посібник містить цікаві завдання, дидактичні ігри та вправи, які допоможуть учителеві реалізовувати технологію «Щоденні 3» у цікавішому форматі, урізноманітнити уроки, сприятимуть формуванню ключових компетентностей школярів, розвитку критичного мислення, креативності та вмінь учнів орієнтуватися в інформаційному просторі, аналізувати, порівнювати, синтезувати, оцінювати інформацію з будь-яких джерел, робити свідомий вибір, ухвалювати рішення та обґрунтовувати його.
Рекомендовано для вчителів початкових класів, вихователів ГПД, батьків.
Процес реформування школи, який відбувається відповідно до закону України «Про загальну середню освіту», Концепції загальної середньої освіти, Державного стандарту початкової загальноосвітньої освіти, забезпечує системне оновлення змісту та перехід на нову структуру навчання. В учителів з'являється можливість застосовувати нові активні технології навчання, цінні й для кожного учня.
У сучасному інформаційному суспільстві, коли високорозвинені технології потребують нової системи мислення, школа повинна навчити учнів комунікативності,уміння працювати з будь-якою інформацією, уміння мислити неординарно, гнучко, залежно від ситуації. Готувати дитину до життя у суспільстві допомагають інтерактивні технології навчання, які широко застосовуються на Заході, а в останнє десятиріччя поширились і в нашій державі, хоча для української школи вони не є новими.
Для того, щоб учень добре навчався, протягом уроку він повинен постійно бути включений у процес учіння шляхом спілкування з учнями, учителем. Уроки математики, організовані за інтерактивними технологіями, сприяють розвитку мислення учнів, уміння вислухати товариша і зробити свої висновки, вчать поважати думку іншого та аргументувати свою тощо.
Нині педагоги мають у своїй методичній скарбничці багато сучасних засобів. Пропоную поповнити її технологією “Daily 3”, що надзвичайно ефективна на практиці.
Гейл і Джоан помітили, що традиційна система навчання не дає бажаних результатів. Тому, досліджуючи цю проблему, розробили зазначену технологію. Отже, ця технологія розвиває у школярів самостійність, витримку, наполегливість, відповідальність. Вона передбачає щоденне виконання учнями трьох видів роботи у навчальному процесі з математики. Кожен вид діяльності виконується упродовж 20 хв:
Ця діяльність залучає дітей до математичних ігор як самостійних, так і з партнерами, а також спонукає брати участь у діяльності та розв’язуванні проблем, використовуючи інструменти для лічби чи ігрові матеріали. На початку нового математичного блоку ця діяльність здебільшого охоплює перегляд попередньої практики навчання. Це дає змогу учням продовжувати вивчення викладеного матеріалу та допомагає їм бачити, що ми не забуваємо попередній матеріал тільки тому, що розпочали вивчати нову тему.
Щоденні 3 – це не лише свобода вибору для дітей, але й свобода для вчителя. Педагогу важливо пам’ятати про обов’язкові види діяльностей, які мають виконувати всі учні щодня: Математика самостійно, математика разом із другом, математика письмово.
Щоденні 3 допомагають учням тренувати витривалість, розвивати самостійність та робити успішний вибір. Коли технологія стає звичною для учнів, учитель щодня проводить ранкове коло та пояснює тему всьому класу.Потім займається з учнями індивідуально та в малих групах, поки інші працюють самостійно чи в парах. Таким чином задовольняються потреби та цілі кожної дитини.
Коли ми знайомимо учнів з Щоденними 3, ми знайомимо з цією технологією і їхні родини. Адже чим більше рідні дітей знають про їх заняття в школі, тим краще можуть підтримувати їх удома.
Іноді батькам нелегко зрозуміти навчальні процеси, які відбуваються в класі. Адже їхній шкільний досвід відрізняється від досвіду, який отримують діти. Важливо допомогти батькам учнів зрозуміти технологію Щоденних 3. Необхідно навчити рідних робити те, чим займаються на уроках їх діти. Так вони зможуть відчути все на власному досвіді.
Батьки мають право знати, що вчитимуть їхні діти, як вони будуть проводити час. У свою чергу, кожен учитель хоче, щоб батьки довіряли його професійному підходу і були впевнені, що він турбується й поважає кожну дитину.
На початку навчального року батькам можна надіслати ознайомлювальний лист і розповісти про Щоденні 3. А впродовж першого місяця навчання запросити батьків до класу й навчити їх виконувати Щоденні діяльності. Дати час для практики в малих групах або в парах з їхніми дітьми.
Після такої практики вони впевняться: щоденні діяльності — це цікаво та пізнавально, вони розвивають у дітей самостійність і витривалість. Відтепер батьки знатимуть, про що спілкуватися з дитиною вдома. Вони навіть зможуть запровадити у родині нові традиції. Наприклад Математика самостійно чи Математика письмово.
З кожним кроком Щоденних 3 ми розвиваємо в учнів витривалість, навчаємо їх правильно поводитись. Вони стають самостійними. Ми, вчителі, навчаємось більше довіряти своїм учням. Вони охоче беруть на себе відповідальність і стають незалежнішими.
Ми підтримуємо учнів, поважаємо їх і навчаємо, забезпечуємо можливість вибирати. Так вони стають кращими читачами, письменниками й математиками.
Зміни відбуваються повільно, завдяки постійній роботі вчителів з дітьми і над собою. Неабияку роль відіграє й наша готовність ставитися до кожного учня як до чудової талановитої особистості. Безсумнівно, такими вони і є.
Всі ми, учителі, учні, батьки, повільно але постійно й беззаперечно розвиваємося. Так ми відкриваємо для себе сучасну освіту.
Під час роботи за цією технологією має бути умовний сигнал, за яким учні починають та закінчують свою роботу. Це може бути дзвіночок, свисток (але не різкий), мелодія на смартфоні вчителя, «чарівне слово» (наприклад: «Сім-салабім!», «Абракадабра!»), віршовані рядочки (наприклад: «Ґаву не спіймай, роботу починай!», «Ґаву не спіймай, роботу завершай!») та інші. Якщо ви придумаєте умовний сигнал разом з дітьми — це буде ще цікавіше.
Існує важливе правило для всіх щоденних видів діяльності: завдання, які діти виконують самостійно, мають бути для них знайомі. Тільки так діти зможуть утримувати увагу тривалий час. Мають бути правила, яких учні повинні дотримувати під час математики для себе. Вони мають бути розміщені у полі зору школярів. Дуже добре було б, якби ці правила були складені разом з учнями. Наведу низку правил, яких можуть дотримуватись учні. Але, якщо діти забажають додати ще якесь правило, доцільно це враховувати.
1. Учні визначаються із завданням для роботи.
2. Обирають зручне місце і починають працювати.
3. Під час роботи залишаються на одному місці.
4. Працюють увесь відведений час.
5. Дотримуються правил поведінки.
6. Працюють у тиші.
7. Складають матеріали та маніпулятивні
ігри у відведені місця.
Цю діяльність уводять лише тоді, коли діти опанували математику самостійно та математику письмово. Важливим тут є вміння обрати партнера для діяльності. До правил можна додати «Камінь, ножиці, папір» для визначення правил роботі в парі з другом. Для «Щоденних 3» у класі можна облаштувати спеціальний куточок, де будуть розміщені назви діяльностей та назви або спеціальні позначення математичних ігор та вправ, аби учням було легше здійснювати вибір.
Це час, коли діти можуть поліпшити свої знаня з математики. Зазвичай — це математичні ігри. Під час ігор діти можуть використовувати будь-які матеріали у класі для розв’язання обраних завдань. Зразки матеріалів для використання в Щоденниз 3 можете переглянути в Додатку 1
Це час, коли учні виконують математичні завдання письмово. Учитель готує необхідні завдання. Вони можуть стосуватися і вивченої на уроці теми, і тем, що вивчалися раніше. Математика письмово дає змогу відпрацьовувати вміння самостійно, зосереджено та наполегливо працювати. Математичне письмо, як і інші види діяльності, потребує певних правил, за якими працюватимуть діти.
1. Розпочинають працювати одразу.
2. Під час роботи залишаються на одному місці.
3. Працюють увесь відведений час.
4. Дотримуються правил поведінки.
5. Працюють у тиші.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Попрацюйте з геобордом.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Зафарбуй найкоротший шлях до хатинки. Перевір за допомогою стрічки (нитки).
2. Зафарбуй кружечок біля малюнка, там де дівчинка вища ніж хлопчик, але нижча ніж дерево .
3. Підкресли того, хто сам і обведи тих, кого багато.
4. Об’єднай предмети в групи за певною ознакою. Обведи кожну групу.
5. Розмалюй овечок, які повернулись наліво.
2.Чи залишиться хоча б одна квітка, якщо кожна дівчинка візьме по однай? З’єднай.
1. Попрацуйте з геобордом.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Розмалюй третій будинок зліва.
2. З’єднай половинки доміно.
3. Домалюй яблука та метелики.
4. Сполучи кожний малюнок у нижньому ряду з крапочками у верхньому ряду відповідно до кількості.
5. Розмалюй 3 намистинки зліва і 2 намистинки справа.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Які геометричні фігури зображені на малюнку? Порахуй їх кількість та запиши в порядку зростання.
1. Встав знаки порівняння (<,>,=)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Попрацюйте з геобордом.
2. Попрацюйте з танграмом.
3. Запиши пропущені числа спираючись на склад чисел.
4. Намалюйте зліва 4 жолуді, а справа 5 листочків.
5.З’єднайте яблука з відповідною яблунею.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
+= |
¯ = |
+= |
+= |
|
Для гри слід приготувати картку з цифрою 9, кубик з крапоччками на гранях від 1 до 6, двокольорові цеглинки «Лего» по 9 штук. Перед дітьми лежить картка з цифрою 9. Один учень кидає кубик. Викладає сітльки цеглинок синього кольору скільки випало на кубику. Інший учень повинен докласти цеглинки червоного кольорутак, щоб разом було 9. Потімучні міняються місцями.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. В кого скільки грошей? Запиши. Зафарбуй того, в кого найбільше.
4.Допоможи пірату дійти до скарбів , рухаючись від 1 до 10.
5.Встав пропущені числа.
Покладіть у непрозорий мішочок виготовлені з цупкого картону геометричні фігури. По черзі діставайте по одній фігурі з торбинки із заплющеними очима. На дотив відгадайте, яку фігуру дістали.
|
|
|
|
|
|
1. Пронумеруйте дні тижня по порядку (1-7).
2. Попрацюйте з геобордом.
|
|
Додаток 1
Зразки матеріалів для використання в «Щоденних 3»
Палички Кьюезенера |
Танграм |
Геоборд |
|
|
|
Конструктор Lego |
Грошові знаки |
Індивідуальні картки |
|
|
|
Ребуси та головоломки |
Настільні ігри |
Геометричні фігури |
|
|
|
Використана література
1