розширити знання учнів про професії; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, спостережливість,кмітливість; виховувати у дітей бажання вчитися, повагу до людей праці.
Обладнання: картки, дзиґа зі стрілкою, куб.
Сьогодні ми поговоримо про деякі з безлічі професій. Ті, про які ви хочете дізнатися більше, записані на картках. Це було завдання групам. Вони підготувалися і розкажуть нам багато цікавого.
ІV. Гра “ Що? Де? Коли?”На столі – дзиґа зі стрілкою, що вказує напрям, а навкруги – картки із завданнями. Лідери крутять дзигу, визначають картку і відповідають на запитання.
Козелецька гімназія №1
Вчитель
Козелецької гімназії №1
Мироненко Л.П.
2014
Мета: ― розширити знання учнів про професії; розвивати логічне мислення, вміння аналізувати, спостережливість,кмітливість; виховувати у дітей бажання вчитися, повагу до людей праці.
Обладнання: картки, дзиґа зі стрілкою, куб.
Хід гри
І. Організація класу.
ІІ. Мотивація. Вислови відомих людей про працю
Щоб здивуватися, потрібна мить, а щоб зробити дивовижну річ, потрібні роки терпіння і наполегливої праці.
- Д. Гельвецій
Не відкладайте на завтра те, що можна зробити сьогодні.
- Б. Франклін
б) технологія “Мікрофон ” ― ким я буду, кили виросту …
ІІІ. Оголошення теми гри.
1. Технологія “Мозковий штурм”. Уявімо собі таку картину: ні на виробництві, ні в школі ніхто нічого не робить. Що б сталося?
― Не працює електрик … (немає світла, у квартирі темно, не працюють телевізори, холодильники, праски, комп’ютер).
― Не вийшов на роботу пекар … (усі залишилися без хліба, булочок, пиріжків).
― Вирішив відпочити кочегар … (холодно в школі, вдома, в дит. садку, в лікарні).
― А якщо всі хлібороби і доярки не вийдуть на роботу? (Не буде з чого пекти хліб, виробляти масло, сир тощо).
― Сьогодні ми поговоримо про деякі з безлічі професій. Ті, про які ви хочете дізнатися більше, записані на картках. Це було завдання групам. Вони підготувалися і розкажуть нам багато цікавого.
ІV. Гра “ Що? Де? Коли?”На столі – дзиґа зі стрілкою, що вказує напрям, а навкруги – картки із завданнями. Лідери крутять дзигу, визначають картку і відповідають на запитання.
Картка №1 Група №1 Звітує лідер :
Чим цікава професія будівельника?
Ця професія виникла дуже давно. Люди завжди піклувалися про своє житло. Навіть первісна людина шукала печеру, де можна було б сховатися від негоди. Поступово знання людини розширювалися, удосконалювалися її вміння з’явилися спеціалісти, які вміли краще за інших визначати, де, з яких матеріалів і як будувати. Дбали, щоб будівлі були довговічні й красиві. Поступово люди навчилися створювати матеріал для будівництва. Одним із найдавніших будівельних матеріалів є добре усім відома цегла. Цегла й нині – найпоширеніший будівельний матеріал. Вона не боїться вогню, вологи, вітру. Робота муляра на перший погляд здається нескладною, але він творить справжні дива з окремих цеглин зводить красиві, міцні споруди.
Муляр плечима торкнувся хмаринки!
Дім нам будує – не згає й хвилинки.
Рівно виводить він стіни в будові.
В нього підручний на поготові –
Кран величезний. Сьогодні ще зрання
Цеглу доставив на риштування.
Кран беручкий, працювать не ліниться.
В муляра швидко робота скінчиться:
Ось домурує останню цеглинку
І заховається геть за хмаринку
М. Познанська.
Багато цікавих задумів у будівельників. Професія муляра ще багатьом – багатьом принесе радість, славу і шану від людей.
Доповнення учнів, показ малюнків, фото батьків (будівельників).
Картка №2 Група №2 Звітує лідер:
Чому кажуть: “Білий хліб росте у чорній землі”?
Це вже професія хлібороба.
Саме він перетворює чорне поле у зелене: коли сходить посіяне зерно. Зелене перетворюється у золоте – коли достигають колоски. Золоте стає білим – коли із зерна виготовляють борошно. А ось коли хліб випечений – біле пертворюється на рум’яне
Хлібороби
Честь і слава хліборобам,
Що живуть в моїм селі!
Хлібороби хліб нам роблять,
Знайте й ви про це, малі.
В пору літню, в час осінній,
Навесні – в гарячий час
Косять, жнуть вони і сіють,
Лан орють – у котрий раз!
Хлібороб на своїм полі
Нам вирощує врожай.
Пшениці шумлять на волі –
Де початок їм де край?
А їсте ви паляницю,
Калачі смачні їсте ―
Не забудьте уклониться
Хліборобові за те!
М.Познанська
Земля плодовита починається у працьовитій руці хлібороба. Хліб ― праця багатьох людей. І їхня праця потрібна завжди і скрізь. Без хліба немає життя на землі.
Картка №3 Група №3 Звітує лідер:
Шахтар професія складна,
Дитина кожна знає.
Вугілля для країни
Він в шахті добуває.
Працює він з наснагою ―
Ми вдячні із повагою.
Робітники вугільної шахти працюють під землею і добувають вугілля. Ця професія є однією із самих ризикових. Шахтарям дуже важко працювати глибоко під землею. Це дуже важка праця. Наш край славиться шахтарями. Ім’ям одного видатного трудівника названа вулиця м/р “Текстильник” — вул. Пінтера (Джон Пінтер).
Доповнення учнів, показ малюнків, фото рідних (шахтарів).
Картка №4 Група №4 Звітує лідер :
Хто ж так смачно нам варить і пече?
Звичайно –це
Наш кухар, ніби боровик,
Надів біленьку шапку.
Готує нам він холодник
І запікає бабку.
Смачний у кухаря пиріг,
Чудова каша манна.
Він дбає про здоров’я всіх, —
Йому подяка й шана
М.Познанська
Професія кухаря дуже відповідальна. Він знає всі тонкощі приготування їжі. А всі ми любимо смачненько попоїсти. І тоді ми звертаємося до кухаря!
Дітвору він добре знає,
Її щедро пригощає,
Бо уміє готувати,
Ще й уміє подавати:
На обід і на вечерю
Борщ, котлети і печеню,
А хто любить солоденьке —
Тому тортика й варенька,
Тістечка й киселику,
Пряника й крученика.
Усього він наготує,
Всіх з любов’ю почастує
Д.Чередниченко.
Картка № 5
Музична пауза
Учні співають пісню “Наш водій” муз. К.Мяскова,
Сл. Ковалевської
Співають рейки пісеньку
На вулиці моїй,
Веде трамвай повнісінький
Знайомий наш водій.
І весело по вулиці
З дружками я біжу,
Водій вусатий хмуриться.
А я йому кажу:
– Будь ласка, на хвилинку
Затримайте зупинку.
Нам треба в другий клас,
Не залишайте нас!
Крізь чергу не пробитися
В повнісінький трамвай,
Ми можемо спізнитися …
Водію, виручай.
― Сідайте всі мерщій!
Дорослим стати мрію
Таким, як ти, водію,
Возитиму підряд
До школи я малят
Картка №6 Група №6 Звітує лідер:
Що робить токар? Де можна побачити його роботу?
Професія токаря потрібна і відповідальна. Він виточує різні деталі на спеціальних верстатах.
Співає пісеньку й співа
Верстат у токарів;
Які в тій пісенці слова?
Уній немає слів.
Та в ній звучить – хай знає всяк –
Подяка токарям:
Без них, малята, аж ніяк
Не обійтися нам!
Бо навіть вдома, де живеш,
Приглянься до речей:
Ти працю токаря знайдеш
Хоча б в замку дверей.
Здається, просто річ така,
Як гайка чи гвинти, ―
Без них не зробиш літака
І поїзду не йти…
Деталі точать токарі,
В цеху стоять у ряд.
І кожному о цій порі
Співа його верстат!
М.Познанська
Отож скрізь і всюди нам зустрічається робота токаря. І для телевізора, і для магнітофона, і для пральної машини, і для велосипеда, і для трактора деталі виготовив токар. Наша книжка і газета, одяг і взуття теж не обходяться без токаря.
Картка №7 Група №7 Звітує лідер :
А хто ж шиє нам такий гарний одяг?
Це вже професія кравця. Всі ми любимо гарно одягатися. Платтячка, блузки, костюми, штани, спідниці – все це і багато інших речей – робота кравця.
Є правило кравецьке просте:
Сім раз відмір, а раз відріж!
І, щоб костюм пошить по зросту,
Потрібно мірку знять раніш…
Твій одяг вийде мов картинка:
Все по тобі-рукав і спинка.
Тож на примірці – так годиться ―
Стій рівно і не смій крутиться!
М.Познанська
Професія кравця, дуже відповідальна і цікава. А яку фантазію він має!
Адже кожна одежина повинна бути особливою і гарною: на всі наші смаки.
Для Марічки, для Оленки
Шию платтячка гарненькі,
Шию я штанці для Гриця,
Для бабусі – рукавиці
А для мами і для тата –
По костюмові до свята
Картка №8 Звітують лідери :
Для вчителя і мами лікаря. А хто ж лікує всі хвороби? Випусує нам різні ліки?
Лікар лікує, хвороби в дитини,
Біль головний може зняти в людини.
Лікар уміє усіх лікувати,
Знає, як раду хворобам давати.
V. Інтерактивні вправи.
1. Технологія “Кубування”.
Розгадування загадок. На сторонах куба загадки про професії.
а) Хто розносить нам листи,
Телеграми і газети?
Ой, важка у нього ноша!
Діти, хто він? ….. (Листоноша)
б) Вміє вправно рахувати,
Людям здачу видавати.
Зошит, книгу, олівець —
Видає нам ….. (Продавець)
в) Квіточки попідливає,
Кущики попідстригає …
Для рослинок – чарівник,
Любить землю ….. (Садівник)
г) Слоненяті чи качаті,
Котеняті чи курчаті
Дасть пігулку чи відвар
Друг тварин — ….. (ветеринар)
д) Рідний край охороняти,
Від чужих обороняти.
День і ніч завжди готовий
Мужній захисник …. (військовий)
е) Судно, скарб, людей, печери…
В мулі залишки галери …
Відшукає все це враз
Під водою ….. (водолаз)
2. Гра “Закінчи речення”:
а) Виступає в театрі ….
Б) Літає в космос ….
В) Точить на верстаті деталі ….
Г) Ловить рибу ….
Д) Вчить дітей ….
Е) Робить двір чистим …
3. Гра “Вгадай слово”
Ворона заглядала в книжку і залишила в деякіх словах “кар”. Відгадайте ці слова.
Той, хто лікує людей.
— — кар (лікар)
Фахівець, який працює на токарному станку.
— — кар (токар)
Той., хто знає багато казок.
— — — кар (казкар)
Фахівець, який працює в видавництві.
— — — кар (друкар)
Той, хто працює в аптеці.
— — — кар (аптекар)
Фахівець, який робить чудові зачіски.
— — кар (перукар)
4. Складання прислів’я. Робота в парах (на парті картки зі словами)
— Мала, працює, а, й, бджола, та.
Бджола мала, а й та працює
— Праця, безділля, маленька, краща, за, велике
Маленька праця, краща за велике безділля.
— Труд, все, і, вміння, перетруть
Вміння і труд все перетруть
— Не хвались, трудись, силою, краще.
Силою не хвались, краще трудись.
— Праця, важка, їжа, то, як, твоя, твоя, буде, солодка.
Як праця твоя важка, то їжа твоя солодка буде.
— Годує, а, лінь, праця, марнує
Праця годує, а лінь марнує.
— Діла, гуляй, зробив, сміло
Зробив діло – гуляй сміло
— Вернуть, руки, гори, роботящі
Роботящі руки гори вернуть
— Труда, без, нема, плода.
5. Технологія “Асоціація” (в групах)
— Детиктив — розслідування, злочин, книга;
— Бібліотекар — читання, книги, сторінки;
— Художник — олівець, малювання, фарби;
— Шофер — автомобіль, вантаж, колеса;
— Хлібороб — поле, пшениця, комбайн;
— Кондуктор — трамвай, білет, зупинка.
ІV. Підсумок гри
1. Гра “Продовжи слово”. Придумати професію на кожну літеру.
П — пожежник;
Р — рибалка;
О — охоронець;
Ф — фотограф;
Е — електрик;
С — садівник;
І — історик;
Я — яхтсмен.
2. Слово вчителя. Сьогодні ви дізналися чимало нового про багато професій. І ким би ви не мріяли стати, яку б професію собі не обрали, кожен повинен добре знати свою справу, робити її чесно, вміло.
Обравши собі майбутню професію, пам’ятайте про головну для вас саме зараз:
Учитель, лікар чи геолог,
Письменник, слюсар чи тесляр –
Всі називають головною
Одну професію – школяр!