"Цікавий урок з хімії " Хімія на кухні""

Про матеріал

Цей сценарій можно використовувати для проведення нестандартного уроку з хімії, для проведення заходів під час тиждня хімії в школі, з метою популяризації шкільного курсу хімії. Досліди, які використовуються в розробці прості і безпечні ,але достатньо видовищні. Учні із захопленням приймають участь в проведенні подібних уроків.

Перегляд файлу

Цікавий урок : « Хімія на кухні»

Мета: ознайомити учнів з хімічними речовинами та деякими про­дуктами які є на кухні, ознайомити з їхніми властивостями; розвивати пізнавальну актив­ність та вміння застосовувати знання в повсякден­ному житті.

Матеріали та реактиви: чай каркаде,вода,сода,оцет,сіль,спирт,глюконат кальцію,лимон,яблуко,банан,хліб,гумова кулька,грошова купюра,фарба, мийний засіб,папір, крохмаль,горілка, лимонна кислота , хімічні стакани,підставка,щипці,пінцет,спирт сухий,муляж вулкану, бутилка пластикова,піпетка.

ХІД ЗАХОДУ

 Учитель :Як тільки людина почала готувати їжу ,вона стала хіміком. Добре знайомі речовини ,які є на звичайній кухні мають чарівні властивості. Якщо їх правильно змішати, вони будуть змінювати колір,перетворюватися на лід, або навіть зникати. Ці властивості вивчає наука хімія. І ми сьогодні доведемо ,що вона може бути дуже цікавою. В цьому мені допоможуть наші учні, які зіграють роль деяких хімічних речовин та продуктів. І так починаємо…

Господиня – кухня: Я звичайна кухня,яка є в кожному домі. І всіх запрошую до себе.

Добрий день вам, любі гості.

Ви проходьте — не соромтесь.

Чаю свіжого ковтнути

І слова наші почути.

За столи мерщій сідайте,

В чашки чаю наливайте

Ароматного, міцного,

Ще й на колір золотого.

Ну а ще я можу запропонувати незвичайний чай -  чай  Каркаде , це - благородний трав'яний напій.

 1 гість -Ну все зрозуміло,чай Каркаде це добре,а до чого тут хімія?

Господиня – Цей  чай арабські медичні трактати називають "напоєм фараонів" або "королівським напоєм". Але й нам він на уроці знадобиться.  Незвичайний червоний колір чаю каркаде забезпечують речовини антоціани. Саме вони можуть виступати індикаторами для визначення  рН середовища.

2 гість  рН середовище?А яким воно може бути?

Господиня : лужним ,нейтральним та кислотним.

1 гість : цікаво а які речовини можуть утворювати це середовище?

Господиня : є у мене подружки нехай вони про це  самі розкажуть . А ось і вони…

Сода : Усім привіт ,  мене звуть Гідрокарбонат натрію або натрій двовуглекислий . На кухні мене звуть просто Сода харчова  (Хімічна формула: NaHCO3 на листі написана) За своїми властивостями  я  не токсична, але пожежо- та вибухобезпечна,  представляю собою дрібнокристалічний порошок, який при потраплянні на слизові оболонки викликає роздратування. У водних розчинах забезпечую лужне середовище.

Вода: Ну а я відома всім з народження .Мене звуть  гідроген оксид або  вода  ( формула Н2O на листку) я — хімічна речовина у вигляді прозорої, безбарвної рідини без запаху і смаку.У природі існую у трьох агрегатних станах — твердому (лід), рідкому (вода) і газоподібному (водяна пара).  Я — одна із найголовніших речовин, потрібних для органічного життя. Я – найкращий розчиннк. А сама утворюю нейтральне середовище.

Оцтова кислота: А я - Оцтова кислота або метанова кислота - органічна речовина з формулою  (CH 3 COOH на листку) Я являю собою безбарвну рідину з характерним різким запахом і кислим смаком. Гігроскопічна. Необмежено можу розчинна у воді та змішується з багатьма розчинниками; Але я можу бути і розчинником та розчиняти  органічні сполуки і гази, такі як HF, HCl, HBr, HI та інші. А середовище забезпечує кислотне.

2 гість  якщо так, то може ви це можете довести?

Господиня : звісно можемо. Зміна забарвлення індикатора є наслідком його реакції з лугом або кислотою. І всі повинні пам’ятати про техніку безпеки

1 гість : так.Техніка безпеки — це не жарти!

Правила поводження пам’ятати варто,

Під час практичної роботи

І в побуті, щоб не було турботи,

Як працювати з кислотою,

Штативом, склом та лугом…

І хімія тоді завжди

Буде вашим другом!

Дослід 1 В 3 склянки розливаємо чай каркаде, додаємо в кожну воду,розчин соди,оцет.

Сировина для індикатора

Нейтральне середовище

Забарвлення в кислому середовищі

Забарвлення в лужномусередовищі

Каркаде чай

малинове

червоне

фіолетове

Як ви бачите колір змінився, це свідчить про реакції  антоціанів з кислотами,та лугами.

1 гість А що ще може бути індикатором?

 Господиня : Дослід № 2

«Йод - індикатор вмісту крохмалю»   Реактиви та обладнання: свіжа картопля, шматочки банана, яблука, хліб, стакан з розведеним крохмалем, склянка з розведеним йодом, піпетка. Експеримент: Розрізаємо картоплю на дві частини і капаємо на неї розведений йод - картопля синіє. Потім капаємо кілька крапель йоду в стакан з розведеним крохмалем. Рідина теж синіє. Капаємо за допомогою піпетки розчинений у воді йод на яблуко, банан, хліб, по черзі. Спостерігаємо: Яблуко - НЕ посиніло взагалі. Банан - злегка посинів. Хліб - посинів дуже сильно. Ця частина досліду показує наявність крохмалю в різних продуктах.

Учитель  Обговорення: Крохмаль, вступаючи в реакцію з йодом, дає синє забарвлення. Ця властивість дає нам можливість виявити наявність крохмалю в різних продуктах. Таким чином, йод є індикатором або аналізатором вмісту крохмалю. Як відомо, крохмаль може перетворюватися в цукор, якщо взяти неспіле яблуко і капнути йоду, то воно посиніє, оскільки яблуко ще не дозріло. Як тільки яблуко дозріє весь крохмаль, що в ньому міститься, перейде в цукор і яблуко при обробці  йодом НЕ синіє взагалі,  це реакція сполуки і якісна реакція

1 гість. Зрозуміло ,але ж ця реакція відбувалась без води. А  вона казала ,що дуже важлива…що без неї ніяк.

Дослід № 3 

«Тому що - без води і ні туди і ні сюди»

Вода:   І це так Вода - це рідка хімічна речовина, що складається з двох елементів, а також газів, розчинених у ній. Людина теж містить воду. Відомо, що там, де немає води, немає і життя. Без їжі людина може прожити близько місяця, а без води - усього лише кілька діб.

Реактиви та обладнання: 2 пробірки, сода, лимонна кислота, вода.

 Експеримент: Взяти дві пробірки. Насипати в них у рівних кількостях соду і лимонну кислоту. Потім в одну з пробірок налити води, а в іншу ні. У пробірці, в якій вода була налита вода став виділятися вуглекислий газ. У пробірці без води - нічого не змінилося.

Учитель : Обговорення: Даний експеримент пояснює той факт, що без води неможливі багато реакцій і процеси в живих організмах, а також вода прискорює багато хімічних реакцій, сталася обмінна реакція, в результаті якої виділився вуглекислий газ.

Оцтова кислота :  Я б теж хотіла показати цікаві досліди разом із своєю подружкою Содою

Дослід 4

«Виверження вулкана»

 Вам знадобиться: сода , червона фарба, вода ,мийний засіб, оцет. Спочатку треба розрізати пляшку на три частини, потім з'єднати верхню і нижню частини, закріпивши стик за допомогою пластиліну. Потім із аркуша картону треба зробити картонний конус за формою пляшки, бажано, щоб шов вийшов внахлест і місце з'єднання можна заклеїти скотчем, або закріпити за допомогою степлера. Нижню частину конуса слід заклеїти ізолентою. Після цього отриману заготовку необхідно обклеїти пластиліном. Після того як вулкан буде готовий, в окремій ємності треба змішати півсклянки оцту, трохи розведеного водою, чайну ложку миючого засобу для посуду і чайну ложку барвника. Потім в горлечко пляшки треба насипати дві чайні ложки соди, додати приготовлену суміш і спостерігати виверження вулкана

Учитель. На кухні ми можемо побачити безліч продуктів, які є хімічними речовинами,або містять хімічні речовини. Знайомимося один з них…            

Лимон: Хоч лимон такий кислючий,

Фрукт корисний та цілющий:

Від ангіни всіх лікує,

І у стравах він смакує.

Я пропоную вам дуже веселий дослід.

Дослід 5

«Лимон і повітряна кулька»

 Для нього нам знадобляться повітряні кульки. Ми їх спочатку надуваємо, потім крапаємо лимонній сік, та подивимося що станеться…

Учитель: Чому лопається кулька? Це відбувається тому,що лимон містить особливу хімічну речовину  лімонен .  Він  дуже активно розчиняє гуму і кулька лопається.

Господиня: На куні завжди повинні бути продукти харчування. Інакше це буде не кухня, просто кімната.

2 гість. Це так ,але всі продукти треба купляти,а на це потрібної гроші. Добре було б щоб вони були завжди .

 Господиня: А може хтось знає як цього досягти?

  Бажаючий з класа :  Дослід 6

«Гроші ,що не горять».

     Необхідно взяти:вода;спирт; кухонна сіль.

   Возьміть глубоку скляну емність і налийте туди воду, потім додайте спирт и сіль, добре змішайте, щоб всі інгрідієнти розчинились. Для піджигання можно взяти звичайні листочки папіру, або купюру.

Положіть смужки папіру або гроші у розчин і через певний час їх можно підпалити. Можно бачити, що полум’я  охоплює всю купюру, але  вона не горить. Цей  ефект пояснюється тем, що спирт, що знаходиться у розчині випаровується,а самі гроші зволожені і не горять.

Учитель: Глюконат кальцію C12H22СаО14 — кальцієва сіль глюконової кислоти.     Має цікаві властивості ,він горить,а як давайте подивимось як.

Дослід  7

«Змія»

1 гість Ой дивіться до нас прийшов якійсь лист,але на ньому нічого не написано,аркуш чистий.

2 гість. Очевидно,це шпіонський…цікаво що в ньому написано…

Учитель . А давайте на нього бризнемо цією прозорою рідиною.

Дослід 8. «Аркуш чистого паперу» На чистому аркуші зробимо напис лугом. Опісля побризкаємо його фенолфталеїном і напис про­явиться. На папері можна прочитати «дякую за увагу.»

Господиня :

У житті щоденнім хімія — наш друг,

Допомагає в кухні й на городі.

Куди не глянь — є хімія навколо:

У побуті і у природі.

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Сценарії
Додано
22 квітня 2018
Переглядів
13067
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку