Цей сценарій можно використовувати для проведення нестандартного уроку з хімії, для проведення заходів під час тиждня хімії в школі, з метою популяризації шкільного курсу хімії. Досліди, які використовуються в розробці прості і безпечні ,але достатньо видовищні. Учні із захопленням приймають участь в проведенні подібних уроків.
Цікавий урок : « Хімія на кухні»
Мета: ознайомити учнів з хімічними речовинами та деякими продуктами які є на кухні, ознайомити з їхніми властивостями; розвивати пізнавальну активність та вміння застосовувати знання в повсякденному житті.
Матеріали та реактиви: чай каркаде,вода,сода,оцет,сіль,спирт,глюконат кальцію,лимон,яблуко,банан,хліб,гумова кулька,грошова купюра,фарба, мийний засіб,папір, крохмаль,горілка, лимонна кислота , хімічні стакани,підставка,щипці,пінцет,спирт сухий,муляж вулкану, бутилка пластикова,піпетка.
ХІД ЗАХОДУ
Учитель :Як тільки людина почала готувати їжу ,вона стала хіміком. Добре знайомі речовини ,які є на звичайній кухні мають чарівні властивості. Якщо їх правильно змішати, вони будуть змінювати колір,перетворюватися на лід, або навіть зникати. Ці властивості вивчає наука хімія. І ми сьогодні доведемо ,що вона може бути дуже цікавою. В цьому мені допоможуть наші учні, які зіграють роль деяких хімічних речовин та продуктів. І так починаємо…
Господиня – кухня: Я звичайна кухня,яка є в кожному домі. І всіх запрошую до себе.
Добрий день вам, любі гості.
Ви проходьте — не соромтесь.
Чаю свіжого ковтнути
І слова наші почути.
За столи мерщій сідайте,
В чашки чаю наливайте
Ароматного, міцного,
Ще й на колір золотого.
Ну а ще я можу запропонувати незвичайний чай - чай Каркаде , це - благородний трав'яний напій.
1 гість -Ну все зрозуміло,чай Каркаде це добре,а до чого тут хімія?
Господиня – Цей чай арабські медичні трактати називають "напоєм фараонів" або "королівським напоєм". Але й нам він на уроці знадобиться. Незвичайний червоний колір чаю каркаде забезпечують речовини антоціани. Саме вони можуть виступати індикаторами для визначення рН середовища.
2 гість рН середовище?А яким воно може бути?
Господиня : лужним ,нейтральним та кислотним.
1 гість : цікаво а які речовини можуть утворювати це середовище?
Господиня : є у мене подружки нехай вони про це самі розкажуть . А ось і вони…
Сода : Усім привіт , мене звуть Гідрокарбонат натрію або натрій двовуглекислий . На кухні мене звуть просто Сода харчова (Хімічна формула: NaHCO3 на листі написана) За своїми властивостями я не токсична, але пожежо- та вибухобезпечна, представляю собою дрібнокристалічний порошок, який при потраплянні на слизові оболонки викликає роздратування. У водних розчинах забезпечую лужне середовище.
Вода: Ну а я відома всім з народження .Мене звуть гідроген оксид або вода ( формула Н2O на листку) я — хімічна речовина у вигляді прозорої, безбарвної рідини без запаху і смаку.У природі існую у трьох агрегатних станах — твердому (лід), рідкому (вода) і газоподібному (водяна пара). Я — одна із найголовніших речовин, потрібних для органічного життя. Я – найкращий розчиннк. А сама утворюю нейтральне середовище.
Оцтова кислота: А я - Оцтова кислота або метанова кислота - органічна речовина з формулою (CH 3 COOH на листку) Я являю собою безбарвну рідину з характерним різким запахом і кислим смаком. Гігроскопічна. Необмежено можу розчинна у воді та змішується з багатьма розчинниками; Але я можу бути і розчинником та розчиняти органічні сполуки і гази, такі як HF, HCl, HBr, HI та інші. А середовище забезпечує кислотне.
2 гість якщо так, то може ви це можете довести?
Господиня : звісно можемо. Зміна забарвлення індикатора є наслідком його реакції з лугом або кислотою. І всі повинні пам’ятати про техніку безпеки
1 гість : так.Техніка безпеки — це не жарти!
Правила поводження пам’ятати варто,
Під час практичної роботи
І в побуті, щоб не було турботи,
Як працювати з кислотою,
Штативом, склом та лугом…
І хімія тоді завжди
Буде вашим другом!
Дослід 1 В 3 склянки розливаємо чай каркаде, додаємо в кожну воду,розчин соди,оцет.
Сировина для індикатора |
Нейтральне середовище |
Забарвлення в кислому середовищі |
Забарвлення в лужномусередовищі |
Каркаде чай |
малинове |
червоне |
фіолетове |
Як ви бачите колір змінився, це свідчить про реакції антоціанів з кислотами,та лугами.
1 гість А що ще може бути індикатором?
Господиня : Дослід № 2
«Йод - індикатор вмісту крохмалю» Реактиви та обладнання: свіжа картопля, шматочки банана, яблука, хліб, стакан з розведеним крохмалем, склянка з розведеним йодом, піпетка. Експеримент: Розрізаємо картоплю на дві частини і капаємо на неї розведений йод - картопля синіє. Потім капаємо кілька крапель йоду в стакан з розведеним крохмалем. Рідина теж синіє. Капаємо за допомогою піпетки розчинений у воді йод на яблуко, банан, хліб, по черзі. Спостерігаємо: Яблуко - НЕ посиніло взагалі. Банан - злегка посинів. Хліб - посинів дуже сильно. Ця частина досліду показує наявність крохмалю в різних продуктах.
Учитель Обговорення: Крохмаль, вступаючи в реакцію з йодом, дає синє забарвлення. Ця властивість дає нам можливість виявити наявність крохмалю в різних продуктах. Таким чином, йод є індикатором або аналізатором вмісту крохмалю. Як відомо, крохмаль може перетворюватися в цукор, якщо взяти неспіле яблуко і капнути йоду, то воно посиніє, оскільки яблуко ще не дозріло. Як тільки яблуко дозріє весь крохмаль, що в ньому міститься, перейде в цукор і яблуко при обробці йодом НЕ синіє взагалі, це реакція сполуки і якісна реакція
1 гість. Зрозуміло ,але ж ця реакція відбувалась без води. А вона казала ,що дуже важлива…що без неї ніяк.
Дослід № 3
«Тому що - без води і ні туди і ні сюди»
Вода: І це так Вода - це рідка хімічна речовина, що складається з двох елементів, а також газів, розчинених у ній. Людина теж містить воду. Відомо, що там, де немає води, немає і життя. Без їжі людина може прожити близько місяця, а без води - усього лише кілька діб.
Реактиви та обладнання: 2 пробірки, сода, лимонна кислота, вода.
Експеримент: Взяти дві пробірки. Насипати в них у рівних кількостях соду і лимонну кислоту. Потім в одну з пробірок налити води, а в іншу ні. У пробірці, в якій вода була налита вода став виділятися вуглекислий газ. У пробірці без води - нічого не змінилося.
Учитель : Обговорення: Даний експеримент пояснює той факт, що без води неможливі багато реакцій і процеси в живих організмах, а також вода прискорює багато хімічних реакцій, сталася обмінна реакція, в результаті якої виділився вуглекислий газ.
Оцтова кислота : Я б теж хотіла показати цікаві досліди разом із своєю подружкою Содою
Дослід 4
«Виверження вулкана»
Вам знадобиться: сода , червона фарба, вода ,мийний засіб, оцет. Спочатку треба розрізати пляшку на три частини, потім з'єднати верхню і нижню частини, закріпивши стик за допомогою пластиліну. Потім із аркуша картону треба зробити картонний конус за формою пляшки, бажано, щоб шов вийшов внахлест і місце з'єднання можна заклеїти скотчем, або закріпити за допомогою степлера. Нижню частину конуса слід заклеїти ізолентою. Після цього отриману заготовку необхідно обклеїти пластиліном. Після того як вулкан буде готовий, в окремій ємності треба змішати півсклянки оцту, трохи розведеного водою, чайну ложку миючого засобу для посуду і чайну ложку барвника. Потім в горлечко пляшки треба насипати дві чайні ложки соди, додати приготовлену суміш і спостерігати виверження вулкана
Учитель. На кухні ми можемо побачити безліч продуктів, які є хімічними речовинами,або містять хімічні речовини. Знайомимося один з них…
Лимон: Хоч лимон такий кислючий,
Фрукт корисний та цілющий:
Від ангіни всіх лікує,
І у стравах він смакує.
Я пропоную вам дуже веселий дослід.
Дослід 5
«Лимон і повітряна кулька»
Для нього нам знадобляться повітряні кульки. Ми їх спочатку надуваємо, потім крапаємо лимонній сік, та подивимося що станеться…
Учитель: Чому лопається кулька? Це відбувається тому,що лимон містить особливу хімічну речовину лімонен . Він дуже активно розчиняє гуму і кулька лопається.
Господиня: На куні завжди повинні бути продукти харчування. Інакше це буде не кухня, просто кімната.
2 гість. Це так ,але всі продукти треба купляти,а на це потрібної гроші. Добре було б щоб вони були завжди .
Господиня: А може хтось знає як цього досягти?
Бажаючий з класа : Дослід 6
«Гроші ,що не горять».
Необхідно взяти:вода;спирт; кухонна сіль.
Возьміть глубоку скляну емність і налийте туди воду, потім додайте спирт и сіль, добре змішайте, щоб всі інгрідієнти розчинились. Для піджигання можно взяти звичайні листочки папіру, або купюру.
Положіть смужки папіру або гроші у розчин і через певний час їх можно підпалити. Можно бачити, що полум’я охоплює всю купюру, але вона не горить. Цей ефект пояснюється тем, що спирт, що знаходиться у розчині випаровується,а самі гроші зволожені і не горять.
Учитель: Глюконат кальцію C12H22СаО14 — кальцієва сіль глюконової кислоти. Має цікаві властивості ,він горить,а як давайте подивимось як.
Дослід 7
«Змія»
1 гість Ой дивіться до нас прийшов якійсь лист,але на ньому нічого не написано,аркуш чистий.
2 гість. Очевидно,це шпіонський…цікаво що в ньому написано…
Учитель . А давайте на нього бризнемо цією прозорою рідиною.
Дослід 8. «Аркуш чистого паперу» На чистому аркуші зробимо напис лугом. Опісля побризкаємо його фенолфталеїном і напис проявиться. На папері можна прочитати «дякую за увагу.»
Господиня :
У житті щоденнім хімія — наш друг,
Допомагає в кухні й на городі.
Куди не глянь — є хімія навколо:
У побуті і у природі.